Varför inte äta ur handen?

Sv: Varför inte äta ur handen?

Just precis, JAG har godiset/maten, det stärker banden och mitt ledarskap rätt använt, därför vill man ge godis med handen. Det är dessutom mer praktiskt än att kånka med sig hinkar överallt. Visst kan du ge från marken, men gör du på rätt sätt är det inte på något sätt nödvändigt att undvika godis från handen.

Nafsighet och annat respektlöst beteende kommer av felhantering i stort, inte i godis från hand eller hink.

Jag är ingen "klickerexpert"! Så var det sagt för säkerhets skull.

Vad jag tycker mig ha förstått när det gäller klickerträning är, att man använder ljudet som en bekräftelse på att djuret gjort rätt.

För att komma dit ger man först kopplingen klicker=godis.

Därefter kommer begäran om reaktion från djuret på ett specifikt kommando. När djuret gör rätt, kommer direkt klicket+godis.

Men, vartefter (ganska snart) lägger man ner godiset och kör bara med klickern. Den gör så att säga hela jobbet. Jmfr t ex eftergift!

Nu får mer än gärna dom som är insatta i klickerhantering rätta mig och berätta, hur det i själva verket görs. :d

LIA

För att komma dit ger man först kopplingen klicker=godis.

Därefter kommer begäran om reaktion från djuret på ett specifikt kommando. När djuret gör rätt, kommer direkt klicket+godis.

Så långt är det helt rätt, däremot när hästen kopplat att klick = godis/belöning, behöver klicket inte längre komma direkt efter klicket, utan hästen vet att den gjort rätt, och man har tid på sig att ta fram godiset och ge det.

Men, vartefter (ganska snart) lägger man ner godiset och kör bara med klickern. Den gör så att säga hela jobbet.

Men här måste jag protestera lite. Klickern/klickerordet ska ALLTID betyda belöning, annars tappar den effekten väldigt snabbt. Det är det som är hela grejen. KLICK - hästen stannar upp med det den håller på med och förväntar sig godis - hästen får godis/annan belöning. Ger du däremot inget beröm slutar nog hästen snart försöka, för vad har den att vinna på ett klickljud utan belöning?

Jmfr t ex eftergift!
Eftergiften däremot är ju i sig en belöning, så där kan man nog inte jämföra rakt av tycker jag.

*kl*
Allvarligt, har man sånna problem med sin häst och rang att man inte själv kan avgöra om man kan ge den något ur handen ska man kanske inte ha häst? :smirk: Om hela "ledarskapet" står och faller med om min häst får en morot ur handen eller om jag lägger den på marken anser jag bestämt att man aldrig haft någon ömsesidig respekt mellan varandra. Konstigt att folk förr i tiden kunde ge sin arbetskamrat en sockerbit och en vänlig klapp på halsen efter en hård dags slit i skogen och dagens fjollor får en häst äter upp händer och armar + trampar ner dem för att få mer. Jag undrar vem som hade bäst ledarskap, skogshuggaren med sin arbetskamrat eller kaninkramaren som tror att en häst inte märker skillnaden på fingrar och morötter. :rofl:

Tack gode G*d att jag fått lära mig hantera hästar och andra djur från kunnigt folk och vet att respekten bygger på helt andra saker än morötter eller spön. :bow: Jag har långt kvar innan jag är ikapp min morfar med antalet hästar och jag undrar om jag nånsin kommer ikapp honom när det gäller hanteringen.

WORD :bow:

hehe... fast... jag kan påpeka... att min förra medryttarhäst fick så mkt morötter så hon tog fel på fingrar å morötter.. haha...
faaast... hon skulle avlivas i slutet av sommaren (gråstarr å nästan blind), så hon blev sååå bortskämd med godis vaaarje dag, UR HANDEN :o hihi... hon dog iaf lycklig å mätt :)

KLICK - hästen stannar upp med det den håller på med och förväntar sig godis - hästen får godis/annan belöning.
Det är det jag menar, dvs att man tar bort godiset och ersätter med "attitydberöm" om du förstår hur jag menar med det. Det är vad mina hästar får, för jag har aldrig gett godis som beröm.

LIA

Ja DÅ är vi ju på samma linje:) ! Man behöver ju inte ge just GODIS som beröm, men ofta fungerar det bäst och ger snabbast resultat, speciellt om man tränar in nya och svårare saker. Det beror ju lite på hästen också, en häst kanske nöjer sig med berömmande ord/kliande, medan en annan inte uppskattar det tillräckligt mycket för att anstränga sig för det. Det är ju väldigt individuellt.

Citat "Snälla!! Min häst sorterar ut små mossbitar ur sitt hö, skulle han inte se skillnad på mitt finger och en morot??
/Marijaa som är MOT handmatning men tycker att det där var att nedvärdera hästarnas syn och IQ."

Vad jag menar är att hästen får ju mat ur handen så då vill den gärna få mer om det då "råkar" komma in ett finger i munnen så är det ju inte hästens fel. Absolut ingen nervärdering av hästen står helt på hästens sida och blir lika förbannad varje gång någon talar om en korkad häst som bits, min tanke är "och vem har lärt den det"

Senast ändrad:

TinyWiny skrev:
Citat "Snälla!! Min häst sorterar ut små mossbitar ur sitt hö, skulle han inte se skillnad på mitt finger och en morot??
/Marijaa som är MOT handmatning men tycker att det där var att nedvärdera hästarnas syn och IQ."

Vad jag menar är att hästen får ju mat ur handen så då vill den gärna få mer om det då "råkar" komma in ett finger i munnen så är det ju inte hästens fel. Absolut ingen nervärdering av hästen står helt på hästens sida och blir lika förbannad varje gång någon talar om en korkad häst som bits, min tanke är "och vem har lärt den det"

Hm inser att jag nog är lite miljöskadad har nog jobbat för länge med konstelationen hästar-barn+deras ofta mycket okunniga föräldrar då var det en enkel förklaring+ diverse ouppfostrade privata hästar

Mia R, du har helt rätt! På denna sida kan man ibland få för sig att många sysslar med un-natural horsemanship, allt ska krånglas till. Det gamla hästmänniskor alltid gjort, som att ge godis från handen, fördöms bara för att man läst någon amerikansk stjärna varna för det.
Fram för naturligt hästhanterande och det växer fram av att man umgås med hästar. Tiny Winys flicka har tur som får börja hantera hästar tidigt tillsammans med hästvana vuxna, det har mina barn också fått göra, och det funkar utmärkt att ge vår häst godis från handen. Respekten sitter INTE där.

:idea: hästarna för står att du är osäke på vad du jör
och då reargerar dom på det dom förstår
det så om du vill dom ska ätta ur din hand ska du vara vara
bestämd:devil: och hästen ska inte få bästema eller om den inte ätter ur handen kan det vara för den inte vill eller har unt i magen
allt finns i vilkor som än häst kanske inte vill för att den
inte jilar dig eller sur eller rät mistänksam skokad att du inte hadde moröter:eek: allt finns specietl nåt sånt tänk över det hela men det bästa är att läga maten i matskålen:D :angel:

Det där tror jag beror på vad man har för förhållande med sin häst liksom. Jag har gett mina godis ur handen i 3 år och ingen av dom nafsar/tigger eller är jobbig för det. Dom vet att efter arbete får man godis.

Hej!
Håller med föregående talare :)
Har gett min häst godis ur handen sedan han var ett och har inga som helst problem. Ger bara godis när det fyller ett syfte. Aldrig bara för att. Tex aldrig när jag hämtar från hagen. Godis kan vara mycket positivt vid trickträning eller andra liknande tillfällen.

Hejsan, vi brukar tänka ungefär så här...

Hästar ger inte varandra godis!
En häst är ett flockdjur och jobbar för komforten medans tex en hund är ett rovdjur som jobbar för maten... Därför ger jag min hund en godbit när den gjort något bra. Min häst däremot får rejält med eftergift/ vila en liten stund i passet och det är nog inga morötter i världen som skulle bräcka det.
Visst kan jag ge min häst en morot ibland, men då gör jag det inte för att hon varit "duktig ". Att ge hästen godis som belöning tror jag absolut inte på eftersom de inte ens kan kommunisera mellan sina två hjärnhalvor, då måste man vara på sekunden snabb att ge godiset och det är det nog ingen som är...:bump:
Det kanske inte just är det att hästen blir nafsig, det är det ju inte alla som blir. Men har du otur så har du en häst som tillslut kräver att få godis annars kan det vara... Många hämtar sina hästar i hagen med kraftfoder, tillslut fungerar inte det heller. Hästar är smarta och problem löses inte med godis. Förhållandet med hästen skall inte bygga på att man ger den godis för allt den gör utan att man har en bra relation och ett bra samspel och det kan inget godis ge... Oj nu lät jag nästan arg, men det är jag inte... :banana:
Hoppas du förstod något av det jag skrev! Hej hopp i galopp.:bump:

Jag har inte problem med min häst om rangen, vars har du fått det ifrån?

Jag ville bara höra vilka argument det fans emot att inte ge godis ur handen.

Jag håller fullständigt med dig!:banana:

Och när det gäller godis för belöning....

Det är många gånger att hästen har lärt matte/husse istället för tvärt om.

T ex. Matte säger att hon har lärt hästen att lasta med godis. Vad händer om matte hade inte godis en dag? Jag tycker att hästen har lärt matte att lasta med godis. Hästen säger "neeej du, jag går inte in om du är tom i handen/hinken."

Många gånger folk lära hästen att förvänta godis och så får man ett respektlös beteende från hästen. Men jag är hur snäll som helst när du har nåt åt mig, tänker hästen. Nu säger inte alltid men mest tiden är det så. Som falun säger då måste man belöna i denna sekunden som gäller. Hur ofta kan man vara där eller ser att det är på väg. De skulle kunne göra allt med ett annat belöning.

När det gäller med att mata från handen så har jag gjort det i över 30 år. Ja, jag har varit nipat en eller två gången för att jag var slarvig med hur jag hade maten i handen eller hade inte koll på var mina finger var. Men det var aldrig hårt eller att de hade skadat mig. Det tar bara ett par gånger innan man lära att har koll...:D Även med hästar som är mat galen, kan man lära att äter med respekt. Men jag respektera folk som vill inte göra det. Det för man väljer själv Om det är fel eller rätt. För mig är det rätt att de äta från min hand.

mata i handen eller inte..
jag matar ALLTID min häst ur handen, och det funkar finfint! har också lagt till ett ord, som hon förknippar med något bra, men vill jag stick till henne något i boxen, eller på väg från hagen, varför inte? hon har inte blivit mer eller mindre besvärlig för det. Däremot kan jag se att hon är mer uppmärksam, för ofta så ber jag henne att göra något, tex. backa, för att slippa ha henne i knät=) Men hon buffar eller tigger inte, och mina fingrar är fortfarande tio stycken fungerande=D
Jag kan bara tala för mej själv, men jag tycker att det är en smak sak.

Rebby skrev:
Har på senaste tid blivit väldift intresserad av NH och ser att det står på många ställen att man inte ska mata hästen ur handen.

Så min fråga är kort och gott; Varför inte?

Jag har inte läst hela tråden.. Men det är skillnad på att belöna med godis och mata med handen.

Om du ber om en tjänst tex att hästen ska höja frambenet och belönar den när den gör det med en godisbit, förstår hästen varför den får godis. Men om du bara matar den helt utan anledning finns det en risk för att den blir nafsig. Jag arbetar min häst med godis hela tiden. Jag har märkt att man kan lära dem saker mycket snabbare med godis. Man förstärker eftergiften helt enkelt. Genom att lära dem trick med godis får man en häst som är mer uppmärksam på en själv också.

Hästen kan börja naffsa.. Men sen, ja, så länge hästen inte börjar naffsa så é de ju helt okej å ge hästen mat ur handen, gör jag för det mesta, å inga av dom hästarna har börjat naffsa (bara tigga...).

Rebby skrev:
Jag har inte problem med min häst om rangen, vars har du fått det ifrån?

Jag ville bara höra vilka argument det fans emot att inte ge godis ur handen.

Förlåt det var inte så jag menade... du har säkert inga problem med din häst och med godis! :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 218
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka