Varför inte äta ur handen?

Sv: Varför inte äta ur handen?

Min häst är inte bufflig och nafsar aldrig! Däremot, om hon har fått en godis bit redan, så kan hon gärna tigga efter mer genom att ta fram den sötaste minen hon har eller bara som svinga litet med huvudet. Men jag ser det absolut inte som ett problem, för då jag liksom säger att "nu är det bra" så fortsätter hon ju inte buffla och så. kan däremot "kolla" om jag ska he på henne benskydden eller liknande om jag kanske tänkte göra en övning så hon skulle få en godis efter..? Bäst att vara på den säkra sidan! :p

herregud, vad är det för fåniga regler? klart man kan ge hästen godis ur handen! tänk om fler fostrat hästar som man fostrar hundar... så mycket mindre problem en del hade haft... prestation först, godis sedan.

jag hade också ett godisljud! :bump:
min egen häst jag hade var fd ridskolehäst, nafsig/sur/bitit vid köpet, men det lustiga var att jag ofta gav henne godis ur handen, men hon slutade faktiskt nafsa när hon kom till mig! (efter ett tag iaf :smirk: )

när jag gav henne godis sa jag ngt i stil med "t-t-t-t-t" med tungan långt fram bakom framtänderna uppe i gommen. hon visste direkt att hon då skulle få godis, men inte annars. dessutom märkte jag att bara ljudet t-t-t-t funkade som beröm efter ett tag.

det enda problemet var när man gav godis i samband med träning, då hon efter ett tag med t-t-t-t och godis fokuserade mer på vad som skulle komma när hon var duktig än att vara duktig, därför har jag blivit mer reserverad vid att använda mig av godis för ofta. använder hellre röst och smekningar till "vardags" men ger t.ex. godis/lite mat när jag har lastat och gjort annat "farligt".

jag ger Rusan goidis ur handen ibland, o hon är inte tiggig bufflig lr jobbig, hon blir alltid glatt överraskad när hon får ngt av mig :)

Det där skulle jag säga är olika från häst till häst. Har de börjat buffla, så är det svårt att få dom att sluta. Jag anser inte att jag själv är så pass kunnig att jag vill "riskera" det. Men det kanske du är? *inget illa ment*
Ja, det är jag. Vilket inte säger så mycket. ;)

Jag tycker att det finns bättre belöningsformer,
Jag belönar aldrig med godis!
Skulle heller aldrig ge något till ett djur som tigger.

Detta med att ranglåga hästar ger bort maten är bara spekulationer,
Dom ger inte bort, dom flyttas bort från maten! Dvs om den ranghögre hästen så vill.

som jag nämde är jag ingen expert, så jag vet inte, och det tycker jag att jag gjorde klart i mitt första inlägg.
Jadå, jag bara gav mina erfarenheter som svar på dina punkter. Vi ska väl diskutera?

LIA

Men jag kan belöna med godis ibland. Ser inget alls fel i det bara hon inte förväntar sig att hon ska få det varje gång hon gör någonting. Det känns som att sålänge hon inte är bufflig och tjuvnyps och accpeterar mig (med eller utan godis) så spelar det ingen roll om jag ger henne ur handen, och varför jag gör det. Är väldigt dvårt att lära en häst t,ex. konster om den inte får någon belöning efteråt. Då menar jag inte att det inte går stt belöna med klapp och smek, men dom kanske lär sig lite lättare och snabbare om dom får en godbit efteråt :idea:

Problemet med det resonemanget är att det är svårt att ge godis som belöning. Obs skillnaden på muta och belöning!

Du har vid inlärning ett ögonblick på dig att berätta för hästen att den gjorde rätt. Det är nästan omöjligt att göra med godis. Jmfr "klicker".

Jag ser heller inget fel i att ge godis ibland, och gärna ur handen. Men hur ska man göra det "som belöning"? Om du exempelvis har ridit en timme och efteråt vill belöna hästen för väl genomfört arbete med ett äpple, tror du att den ser den kopplingen? Tror inte jag.
Däremot tycker nog hästen att den har en bussig matte som bjussar på godis ibland. Vilket är gott nog.

LIA

ja fast jag tänkte mer om man typ ska lära hästen att buga s¨ska den få en morot när den är "därnere" eller liknande. Annars brukr jag iofs belöna när jag har varit ute och ridit också, men inte för att hon ska fatta att hon belönas, utan för att jag vill ge henne för att hon varit så duktig :D

det går utmärkt att använda rösten som en klicker. "bra" brukar de flesta använda utan att de tänker på det. vill man få riktigt bra resultat ser man till att klicka in och låter bli att missbruka röstklicket.

Jag matar inte mina hästar ur handen för att jag då kort o gott ger en signal om att jag underkastar mig o ger dom min mat som jag själv hellre skulle velat ha(ur hästens synvinkel)....alltså ger jag en signal om underkastelse...det i sin tur kan ge problem i mina försök att visa ledarskap i andra sammanhang etc...

Nä..ingen mat ur mina händer inte...dessutom skall ingen av mina hästar slita mat/hö/ensilage ur händerna på mig om jag kommer med ett knippe, utan först när jag lagt ner o går därifrån dvs ger en signal om att jag e "färdig" med maten...nu e det din tur....

Plus att man slipper en hel del massa andra olater som nafsiga hästar som KRÄVER mat från dig!

Du blir alltså bara en matmaskin, inget annat ur en hästs ögon...

Och mat i belöningssyfte...tycker jag också är helt förkastligt...
Hästen skall vara nöjd o glad över din belåtenhet o inget annat....

Inte fika efter o nafsa efter morotsbiten som du har i fickan eller handen...utan det är erat samarbete o vänskap/tillit som ska råda
över eran gemenskap, inte hägrande morötter....

Jag tror den amerikanska godisskräcken kommer från att man kan bli stämd för så mycket där, om man därför skriver att man kan ge godis och någon säger sig ha blivit skadad...hästguruna skulle bara få processa.

Jag använder godis och allt annat slags beröm med hästar och hundar. Varför? Därför att i flockar bestämmer den som har högst rang vem som får äta och när. Därför ska inte hundar eller hästar kasta sig över maten utan invänta mitt "varsågod" eller att jag säger deras namn. Tycker jag. Varje utfodringstillfälle förstärker då mitt ledarskap. I ett stall där jag hyrde in min häst hade hästarna enorm respekt för den äldre dam som hyrde ut stallet. Hon hade ingen hästbakgrund, hade aldrig hört talas om hästhantering, men hon matade hästarna en gång om dagen, det var det enda hon gjorde med dem. Alla hästar hade enorm respekt för henne.

Detta kan man utnyttja när man promenerar med sin häst under barmarkstiden. Ständigt Betande hästar är ett elände när man ska jobba från marken, men om man lär den att då och då bestämmer jag att du får äta med något tecken, t ex att böja sig ner och "äta" gräs med handen, stärker man ledarskapet och kanaliserar betandet till dessa små tillfällen av avkoppling och beröm.

Hästar som tuggar är också avslappnade och minns därför bättre. När du masserar din häst mår den riktigt bra när den börjar tugga, detsamma när du rider. En häst som är förlamad av rädsla, lugnar ner sig om den får tugga på något.

Hur någon kan tro att det är ett ranglågt beteende att utfodra djur förstår jag inte. Hela människans historia av djurtämjning bygger just på makten över maten. Därför är det lätt att tämja vissa djur, andra är det svårt att tämja. Med matens hjälp har vi tämjt hundar, hästar, kor, grisar osv i tusentals år. Men katter som inte lever i flock och därför själv skaffar mat och bestämmer när den ska ätas är mera svårtämjd.

Tydlig blir denna makten över maten-rangordning beroende på den som äter i första hand, när man ser på renarna. Där har vajor och härkar horn på huvudet vid olika tillfällen på året. Renen med störst horn är högst i rang. Sommar och höst har härkarna ståtliga horn för att vinna rangstrider. Till vintern fäller de hornen. För på vintern har vajorna horn och får därmed äta först, när det är knappt om mat och de har små kalvar i magen.

Studerar man flockdjur ser man att godis på rätt sätt är en utmärkt metod att förstärka ledarskap.

TinyWiny skrev:
Mat eller din hand vad är skillnaden:smirk: vill du bli matad eller äta själv? Det man stoppar i munnen ska inte komma ur handen därför att när ska hästen veta skillnaden den ser ingen skillnad på ditt finger och en morot förren det är försent:confused: nafsig häst? nej tack :banana:
Snälla!! Min häst sorterar ut små mossbitar ur sitt hö, skulle han inte se skillnad på mitt finger och en morot??

/Marijaa som är MOT handmatning men tycker att det där var att nedvärdera hästarnas syn och IQ.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

min får alltid ur handen... har aldrig i fickorna, men stallägaren hade, haha, så min häste lärde sig att det var där det fanns godis å börja titta i mina fickor... fast, jag har inget problem med det.. hon vet att jag inte har det...
sen att hon är rätt tiggig... det bryr jag mig inte heller om...
hon kan följa folk med blicken och se sååå söt ut eller hålla upp ett framben när det är mat i närheten :)
förut pyssla jag alltid på morgonen, å det sista jag gjorde var att hälla i insläppsmaten i krubban, så fick hon alltid en mumsbit + slicka hinken... klart hon tigger då osv...
men har man haft ett svårt liv så är man VÄRD det :love:

Yepp!

Håller med dig fullständigt!

Låter ofta o gärna mina hästar käka o knapra på lite hö eller gräs när de är stressade av ngn orsak.

Mkt lugnande...stress o flyktreflex försvinner ganska snart...

Å som du säger...ofta finns det beteendet bland flocklevande djur att man låter de andra äta...precis som du säger...

Men det är just det där "överlämnandet" som kan ske ske på så olika sätt så djuret ifråga antingen upplever det som att du är
ranglåg o bara ngn som kastar över maten o snabbt drar där ifrån, för att du ger dig för den sugna pållen som vill ta maten ifrån dig o samtidigt säger att :"Först äter jag!Försvinn!!!"

Eller så står hästen ifråga i lugna väntans ro, i trygg förvissning om att den ska få den med...bara jag gett klartecken....

Mkt är att vinna ur den till synes triviala situtationen...

Håller med dig Tolly. Det är just i vardagliga situationer som man knappt lägger märke till, som ledarskapet förstärks. Ett litet klartecken innan hästen/hunden för kasta sig över maten eller ALLTID prestation före godis är en sådan enkel sak som betyder jättemycket.

Har läst hela tråden och kan inte låta bli att vända på frågan: Varför i hela världen är det så viktigt för oss människor att ge hästar godis/mat ur handen? Det måste vara något i vår mänskliga natur som gör att vi så gärna vill det - för hästarna tror jag inte bryr sig?

Jag är själv en av dem som valt att INTE ge godis ur handen. Det hade kanske fungerat alldeles utmärkt att göra det emellanåt, men eftersom det de facto finns hästar som blivit tiggiga och odrägliga av att få godis, så ville jag inte ta risken när jag fick hem en helt "oförstörd" unghäst.....

Numera tycker jag också att det är viktigt att min dotter (5 år) får lära sig att inte ge mat/godis till hästar i tid och otid, utan att hon lär sig att hästar äter ur krubban eller på marken, och man ger bara godis till sin egen häst. Hon får gå in och lägga ett äpple i krubban när vi ridit, och lär sig på köpet att hålla undan hästen från sig under tiden - han får inte ta äpplet förrän hon gått därifrån.

Men frågan kvarstår - VARFÖR i hela friden är det så viktigt för oss människor att få lov att ge hästen mat ur handen?

Men när jag klickertränar använder jag godis ibland, som belöning. Hästen ser ju inte själva klickerljudet som belöning, utan som en signal att "nu har jag gjort något bra och nu får jag snart en belöning":idea: . Denna belöning kan vara godis av ngt slag eller lite kliande, beroende på häst och prestation.
Klickern (eller klickerordet om man använder det) ger snabbhet och precision i berömmandeögonblicket, godiset/kliandet är själva belöningen.
Och mina hästar vet att godis ur handen får de endast när jag har klickat, aldrig annars. Och de tigger inte heller.

Det har väl kanske mmed våran moderliga instinkt att göra :angel:
Eller så att man vill att hästen ska veta att det är JAG som har belönat den eller gett den godis.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 218
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka