Varför inte äta ur handen?

R

Rebby

Har på senaste tid blivit väldift intresserad av NH och ser att det står på många ställen att man inte ska mata hästen ur handen.

Så min fråga är kort och gott; Varför inte?

Sv: Varför inte äta ur handen?

Mat eller din hand vad är skillnaden:smirk: vill du bli matad eller äta själv? Det man stoppar i munnen ska inte komma ur handen därför att när ska hästen veta skillnaden den ser ingen skillnad på ditt finger och en morot förren det är försent:confused: nafsig häst? nej tack :banana:

Men hästar har ju inga händer att ta maten med själv. Så på det sättet kan det ju inte vara så stor skillnad om den äter ur min hand eller på t.ex. golvet?

Jag menade mer ur NH synvinkel varför man inte ska mata sin häst. Tänkte om det har nått att göra med att den tappar respekten för en eller inte etc..

Hästar lär sig snabbt!:idea:
När du matar din häst genom att stoppa ner handen i fickan, plocka upp ngt gott och sedan ge det direkt ur handen...
Vad händer då nästa gång du eller ngn annan kommer fram till hästen?? Jo först börjar den buffla och nafsa på dina fickor för att se om det finns ngt gott...Man sträcker fram handen för att visa att den är tom och då nafsar de även på den. Alltså en viktig del i att man inte ska ge godis ur hand är för att man ska slippa få en nafsig häst, som om man har otur, en dag biter ngn! Om man kommer med ex. hö i famnen, är det ganska vanligt att hästarna kommer fram och försöker norpa åt sig lite...Det skulle de aldrig drömma om att göra mot ett ledarsto! Respektlöst beteende!
Alltså ge gärna äpple el dyl men låt inte din häst få det förän du lagt det på marken i krubban el annat lämpligt ställe! Gäller även hö!

Ha de bra!;)

Jag matar inte hästar ur hand av tre skäl:
1 Jag vill att hästarna ska ty sej till mej, och inte godiset.
2 Jag vill inte ha en bufflig häst.
3 En häst i flocken som ger ifrån sej sin mat är ju ranglåg- alltså, matar man ur handen så är det som att ge bort ledarskapet. (Detta är endast egna spekulationer)
Jag tycker att det finns mycket bättre belöningsformer, tex klappar, kli, gulliga ord, en stunds vila, m.m.
Enda gången jag skulle ge en häst godis är om man har en häst som är extremt svårfångad i hagen, kan jag tänka mej att ge den godis (om den kommer), fast helst inte ur hand isåfall.

lojsan_ skrev:
Jag matar inte hästar ur hand av tre skäl:
1 Jag vill att hästarna ska ty sej till mej, och inte godiset.
2 Jag vill inte ha en bufflig häst.
3 En häst i flocken som ger ifrån sej sin mat är ju ranglåg- alltså, matar man ur handen så är det som att ge bort ledarskapet. (Detta är endast egna spekulationer)
Jag tycker att det finns mycket bättre belöningsformer, tex klappar, kli, gulliga ord, en stunds vila, m.m.
Enda gången jag skulle ge en häst godis är om man har en häst som är extremt svårfångad i hagen, kan jag tänka mej att ge den godis (om den kommer), fast helst inte ur hand isåfall.

Fast en ranghög häst kan mycekt väl ge bort mat om den inte är hungrig själv.

minimi skrev:

Det stämmer och den delar även med sig till sin närmaste kompis.... men håller med om att det inte är så kul när de förknippar prassel eller händer i fickor med godis, de blir lätt lite buffliga då om man inte verkligen är stenhård.. Jag kör som så att de får godis (på marken) som uppmuntran ibland. Det funkar bra. Man använder ju godis till att höja motivationen på alla andra djur så varför inte på hästar (hundar ger ju inte heller bort godis till en ranglåg så gärna, men där fungerar det ändå...) gäller bara att få dom att förknippa godiset med rätt saker, dvs. det man belönar, inte din kropp..:bump:

Men jag tycker det är lite mysigt när dom är och bufflar i fickorna och så.. Så på det sättet fortsätter jag gärna ge ur hand/ficka!
Men det jag menade egentligen var om dom typ. Jamen tappar respekt, eller inte ser en som deras ledare om man gör det? Alltså om man tappar i rang om man gör så..?

TYcker sådant här är väldigt intressant. Jag ger nämligen min häst godis ur händerna :angel:
Dock har jag aldrig några problem med henne, hon är väldigt trevlig å respekterar mig vid fodringar å accepterar att hon får mat när jag är klar. Lika kan jag ha godis liggandes på golvet vid henne när jag gör iordning henne utan att hon rör det fram tills dess att jag plockar upp det å ger henne det.
Dock gör jag aldrig som så att jag har godis i fikorna utan har jag bröd eller liknande med mig så ligger det inne i sadelkammaren, i ryktlådan/golvet där jag håller på eller så får hon sitt egna godis (bannanchips) som ligger i en egen hink. Å jag har aldrig fått några problem via denna hantering. Dock är ju min häst just min häst som jag har uppfostrat själv å som sagt så har ajg aldrig godis i fikorna.

Vi ger alltid ur handen men hästarna tigger ändå aldrig. Konstigt va? ;)
Godiset, äpplen mm ges aldrig som belöning utan som trivselgrej och kanske 1 gång per 30 som vi har kontakt med dom. Jag tror det är som vanligt att det viktiga inte är vad man gör utan hur man gör det!?

Kommentarer till dina 3 skäl:
1 Hästarna tyr sig till oss utan att fråga efter godis.
2 Dom bufflar, tigger, nafsar aldrig.
3 Som andra skrivit så delar hästar visst med sig av maten, även om dom inte stoppar den i munnen på varandra.

En "extremt svårfångad" häst skulle jag inte ge godis utan åtgärda problemet istället.

Den enda gång våra hästar frågar efter godis är när man ger dom morot och dom biter av den. Då har dom en duktig förmåga att hålla koll på att det finns en bit kvar.

Respekt är inget man får eller inte får via matning. Det ligger på en annan nivå.

LIA

Tycker det är helt ok att ge någon gång ibland, men först när man har en etablerad relation som man nöjjer sig med. Kan tänka mig att problemen uppstår då man matar när man har lägre rang än hästen.

(själv matar jag aldrig hästen ur handen i vilket fall som)

Jag brukar ge dem t ex ett äpple från handen. H*n är aldrig buffig tycker jag. Men en av dem är sällskapssjuk dock. Puss-sjuk. ;D

minimi skrev:
De serverar aldrig maten på det sättet som vi gör om vi matar ur hand, de delar hög eller går därifrån, det är en annan sak.

Jag tycker det beror på hästens personlighet, är det en häst som lätt 'tar hela handen' och är väldigt fräck om man råkar vara lite för snäll så ahde jag heller inte gjort det. Men varför man inte skulle göra det med hästar som inte har tendenser till detta kan jag inte förstå alls

LIA skrev:
Vi ger alltid ur handen men hästarna tigger ändå aldrig. Konstigt va? ;)
LIA

Det där skulle jag säga är olika från häst till häst. Har de börjat buffla, så är det svårt att få dom att sluta. Jag anser inte att jag själv är så pass kunnig att jag vill "riskera" det. Men det kanske du är? *inget illa ment*

Jag tycker att det finns bättre belöningsformer, och det är inte så att jag aldrig ger hästar godsaker. när jag var liten kunde det ta mej timmar att fodra hästarna för jag hittade både det ena och det andra och gjorde mycket intressanta blandningar *stackars hästar*

Nu är ju min ögonsten utlånad, och när jag hälsar på henne ger jag henne gärna en morot, för hennes fodervärdar gör det, så jag tycker att det är helt ok, men när hon stod hos mej fick hon nästan bara i krubban.

Detta med att ranglåga hästar ger bort maten är bara spekulationer, som jag sade tidigare, och jag vill gärna veta mer om det innan jag matar hästarna ur handen, som jag nämde är jag ingen expert, så jag vet inte, och det tycker jag att jag gjorde klart i mitt första inlägg.

Med min förra häst så använde jag ett "godis-ljud" då han fick godis.
Vi hade en god kommunikation och han visste vem det var som var "ledare", så det var inga större problem, men med min nya häst så är jag väldigt försiktig med att ge ur handen eftersom vi inte har lärt oss var vi har varandra riktigt än. :smirk:

Men inom en viss framtid så ska även den nya stjärnan introduceras i "godis-ljudet". Det finurliga i det är ju att dom vet att dom får då å sen blir det inge mera, hur mycket dom än skrapar i golvet eller tigger efter mera.

För om man vill lära en häst att tigga så är bästa sättet att fortsätta ge dom då dom "ber" om mera godis.
Och jag kan lova att hästen skiter i om man säger med den snällaste rösten i världen "du får en till, men sen måste du sluta skrapa med hoven"... :confused:

//:bump:

Håller helt med!!!! :bow:

otrolig generalisering att man ALDRIG ska mata hästen ur handen. Det beror på hur man hanterar det, och relationen till hästen i allmänhet. Är man tydlig med vad som gäller så får man heller ingen konflikt eller nafsande eller tiggande i tid och otid. Är man otydlig i sitt budskap mot hästen vad man förväntar sig runt ALLA relationer/hantering - då är det en dålig ide att mata ur handen, ja. Men kan man hantera relationen och den funkar bra, så ser jag inga hinder och har heller inte stött på några som helst problem.

Jag matar inte min häst ur handen därför att han tappar respekten VÄLDIGT fort och jag ser helt enkelt ingen mening med det.
Jag ser hur han beter sig med folk som proppar i han godis, han biter och nyps och buffar omkull dem nästan och låter inte dem vara. Det är deras problem.
Jag har inga som helst sådana problem, vilket kanske beror på att jag inte handmatar han men vi har även en väldigt bra relation och vet precis var vi har varandra.
De enda gånger jag handmatar är när jag stretchar halsen på han.
Jag vill att han ska intressera sig för mig och inte för godiset i fickan.

Senast ändrad av en moderator:

Var det riktat mot mej?

Jag har iaf inte skrivit att man ALDRIG ska mata en häst ur hand, bara att JAG inte gör det......
Sen försöker jag bara svara på motargumenten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 218
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka