Varför inspänningstyglar???

Ela66

Trådstartare
Jag blir lite upprörd när jag ser en ung tävlingsryttare (dressyr) som tränar sin unga häst. Hästen är sent inriden och på en normal 4-åringsnivå. Den har svårt att länga sin överlinje och få med sig hela kroppen där. (unghästform) Då lyfter ryttaren istället upp hästen och håller den i en hög form. Hästen går alltså inte själv där utan ryttaren håller den där. Ryttaren rider emellanåt med inspänningstyglar så att hästen blir alldeles låst och varje vecka longeras den också inspänd. (inte löst inspänd heller).
Det jag blir så upprörd över är inte att en ung ryttare gör så, utan att hon regelbundet rider för tränare som tävlar GP själv och har jobbat i många år som tränare. Varför i hela friden tar inte tränaren tag i detta och leder ekipaget in på rätt väg? En häst måste ha en bra grund innan man kan gå vidare. Detta ekipage har varit ute och tävlat redan. Den här hästen behöver gå i en lång/låg form, få med sig hela kroppen och slappna av i överlinjen. bära sig själv i den formen så att den kommer igenom hela vägen bakifrån och fram och får en ärlig sökning fram till bettet. Det är en väldigt fin häst med bra gångarter. Jag blir frustrerad över vad jag ser (och flera med mig), men jag kan inte lägga mig i det. Ryttaren litar blint på sin tränare och det skulle bara bli förvirrande för henne om jag lade mig i. Jag vet att jag inte borde bry mig. Det är inte min häst och inte min sak. Men det är synd att se på när en häst med mycket bra förutsättningar faktiskt blir förstörd på detta sätt. Hur skärmar man av sig?

Sv: Varför inspänningstyglar???

Det går inte att ta ett snack med tränare då? Be denne förklara varför denne uppmuntrar att dra ihop hästen med inspänningstyglar? Om tränaren inte kommer fram till något vettigt svar kanske det blir som en tankeställare? Har man tävlat på GP nivå borde man rimligen kunna komma med någon form av motivering till varför man gör som man gör.

Tyvärr finns det ju sådana.... (som inte bryr sig om hästen och ryttarens utbildning, varken tillsammans eller var för sig).. Man vill ha resultat NU.

Dressyrryttartest säger jag bara. Inför 'starttävling' som alla måste rida godkänt på för att få lov att tävla (godkänt ryttartest). Så ett sätt att försöka göra någonting åt det utan att behöva konfrontera dom direkt är ju att trycka på klubbarna att införa mer av dom tävlingarna, prata med distriktet också och tryck på att det behövs ytterligare satsningar för den unga ryttaren att få så bra start som möjligt. Med ex cuper eller stipendie av något slag för att främja 'rätt' ridning. Arbeta med materialet 'värdefullt' (från sisu, som handlar om barns och ungdomars tävlande) Arrangera clinics, träning av den unga ponnyn?? På så vis kanske man också kommer åt flera ekipage. Man får försöka iaf.

Man slutar bry sig om vad andra gör med sina hästar helt enkelt. Jag har många exempel på folk som rider/tränar sina hästar helt uppåt skogarna fel men man kan inte göra något åt saken.

Knyt näven i fickan och sucka inombords. Så länge det inte handlar om djurmisshandel förstås.

Jag känner verkligen igen mig. Man blir ngt frustrerad, de borde veta bättre, samtidigt som jag inte gärna vill lägga mig i hur andra tränar sina hästar. Men det är trist när man ser en häst som tränas så, en som har så goda förutsättningar, är så ung, blir forserad och inspänd :(.

Där jag bor är det fullt normalt att harva omkring i paddocken med inspänningstyglar där hästen är tvingad att gå bakom lod hela ridpasset.
För att kunna galoppera så måste hästen gå maximalt på bogarna och galoppera med bocksprång för att få upp baken. Knäcka halsen så mycket det går och sänka ryggen i skritt och trav med bakbenen långt bakom sig.

Den här ryttaren har redan tävlat hästen några gånger och med ganska bra resultat, (till min stora förvåning.) Om en häst inte kan röra sig med energi framåt i en låg form i balans, saknas mycket grunder. Att hänga upp hästen i handen och rida/styra den runt borde inte ge över 60% på tävling tycker jag. Men jag skulle vilja veta vad denne tränare anser att inspänningstyglarna ska göra för nytta. Det är ett mysterium för mig.

Det är snudd på misshandel tycker jag när man spänner in hästen på det viset och låter dem springa varv, på varv, på varv. visst finns mycket värre saker, men det är jobbigt att se. Jag ser hur ryttaren ändrat sitt mjuka följsamma sätt att rida sedan hon bytte tränare.

Jag träffar inte tränaren. Hör bara vad denne sagt och hur denne vill att ryttaren ska träna hemma. Ser stor skillnad i ridningen sedan tränarbyte. Det är en satans fin häst och det gör ont i mig att se detta, men jag tiger. Det hjälper inte ett dugg att säga till. Hon får förhoppningsvis upp ögonen. (håller alla tummar)

Jo, tyvärr får dom ju betalt för detta, med jämna mellanrum, men allra allra oftast (finns säkert undantag) så brukar det ju ta stopp så småningom. Oftast omkring FEI-klasserna (eller övre LA-klasserna) när det börjar bli svårt på riktigt och man behöver kunna rida, skolorna, enkla (haha) bytena och trixiga vägar med kvicka övergångar kräver ändå en del ridning och saknas för mycket av grunden (på både häst och ryttare) så blir det inte så bra att det går att täcka över ens.

Tyvärr räcker det heller inte i sådana här fall att en domare dömer hårt på sådant här, för denna är fortfarande bara ett undantag..(dumma, blinda, ...) det krävs flera domare för att det ska gå upp ett ljus... Man får hoppas att föräldrar eller andra i närheten säger något innan det gått för långt.. (sådan ridning, särskilt om den påbörjas så tidigt! kan ju ta -bra- lång tid att reparera......)

Jag red för några år sedan för en tränare som alltid (!) red sin unghäst med inspänning. Antar att hon var osäker samtidigt som det gör en del av "jobbet"...
När hon försökte få mig att börja använda det på min häst tog det dock stopp!

Hon var dressyrryttare, annars har jag faktiskt mest sett inspänningar hos hoppryttare.

Kan du inte fråga denna ryttare varför hon ändrat sin ridning och varför hon använder inspänningstyglar osv?
Fråga henne varför hon och tränaren tycker att det är en bra metod?
Man kan ju ifrågasätta på ett fint sätt utan att framstå som en besserwiesser..

Tror många ggr det handlar om quick fix. Det ska gå så fort allting, man vill att hästen ska vara på en nivå den inte är på och då tar man inspänningstyglar till hjälp. att rida igenom sin häst dagligen, kan vara jobbigt, lättare med inspänningstyglar, för då går hästen bara där, vare sig den vill det eller inte. Sen att hästen oftast bara blir mer spänd och tkr det är obehagligt tar man inte hänsyn till.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka