Varför inga killar på "hund"?

Sv: Varför inga killar på "hund"?

Att jaktfolket håller sig borta från rastgårdar kan jag förstå med tanke på smittorisken, ofta har väl folk som håller på med jakt mer än en hund också så de har väl inte samma behov av andra hundar.

Ang att det inte finns några killar här så sällar sig min karl till samma skara som escodobes ex och apocalypsens sambo;)

Att jaktfolket håller sig borta från rastgårdar kan jag förstå med tanke på smittorisken, ofta har väl folk som håller på med jakt mer än en hund också så de har väl inte samma behov av andra hundar.

Ang att det inte finns några killar här så sällar sig min karl till samma skara som escodobes ex och apocalypsens sambo;)

Jag tror inte det handlar om att killar inte skulle gilla skvaller eller diskussioner, utan snarare om ovana och kanske oförmåga att delta i nyanserade debatter/diskussioner.

Det verkar rimligt att man hellre säger sig vara ointresserad av att diskutera hundträning på ett forum än att riskera att få sina gamla tester motbevisade eller ifrågasatta.

Nu har ingen explicit uttryckt att killarna skulle vara bättre här, men det gör mig ledsen att kvinnor så ofta är snabba på att underskatta sin egen förmåga. Undersförstått hålls inte killarna med sådant här "tjafs", vilket inte bara är en osanning, utan också nedvärderande. :(

Jag tycker att det är synd att inte fler killar ger sig in i diskussioner om både det ena och det andra. Det är berikande att ta del av olika erfarenheter oavsett hundägarens kön.

Kan ju bara svara för min karl och han diskuterar en del i forum, men han håller sig hellre till jaktforum och diskuterar sånt än gissar hur många valpar en tik ska få eller säger "åååå vilken söt" när någon fått hem en ny valp på buke;)

Kan ju bara svara för min karl och han diskuterar en del i forum, men han håller sig hellre till jaktforum och diskuterar sånt än gissar hur många valpar en tik ska få eller säger "åååå vilken söt" när någon fått hem en ny valp på buke;)

Ok. Där är vi alla olika. Jag brukar inte heller skriva i valptrådar och jag hänger på Buke. :D

Mitt ex är konsekvent, han diskuterar inte på forum alls och svor på att skulle han någonsin köpa valp igen skulle han skaffa tröjor med
"Nej, jag vill INTE prata"
*s*
Han kunde diskutera hund IRL med vänner och så, men aldrig i livet med en massa okända typer "bara för att".

Nu har ingen explicit uttryckt att killarna skulle vara bättre här, men det gör mig ledsen att kvinnor så ofta är snabba på att underskatta sin egen förmåga. Undersförstått hålls inte killarna med sådant här "tjafs", vilket inte bara är en osanning, utan också nedvärderande. :(

Jag tycker att det är synd att inte fler killar ger sig in i diskussioner om både det ena och det andra. Det är berikande att ta del av olika erfarenheter oavsett hundägarens kön.

Bra poäng. Jag tror inte alls att killar inte diskuterar träning, däremot tycker jag att inläggen (generellt) på buke håller sig på en väldigt genomsnittlig nivå.
Har man höga krav på sig själv och sin hund, och vill träna med pefektion finns det bara en handfull av bukefalister som ger konstruktiva svar, medan en stor grupp är nöjd bara hunden inte rymmer från appellplan.

Detta borde dock inte skrämma bort killar i större utsträckning, men jag tror det avskräcker de tävlingsintresserade oavsett kön. Detta tror jag var en av anledningarna till att Piru slutade skriva. (Eftersom någon frågade specifikt om honom)

jag försökte pressa pojkvännen på ett svar, han är reggad användare och har skrivit hisnande 1 inlägg. men han tyckte att det var för mycket som inte handlade om träning, utan att det som det skrevs mest om var hundhållning och "titta på min söta pluttinuttiga hund". kanske är det därför det är fler killar på aktivhund? det är ju lite mer tävlingsinriktat.

Vad ska vi göra för att öka aktiviteten vad gäller tävling och träning då? Det är ju faktiskt vi själva som styr över det? Jag funderar på att skapa tex "Spårtråden" där vi kan uppdatera om spårträningar vi haft nyligen, och lägga in bilder osv. De som kör skydd eller gör något annat får gärna göra egna trådar också.

Kruxet är (som jag ser det) är att sådana trådar funkar ett kort tag och sedan rinner de ut i sanden alt. drunknar i diverse rastrådar, valptrådar, bildtrådar etc.

Dessutom blir det väl sällan träningsdiskussioner då de som är på en sån nivå antingen har bra tränare att konsultera, är så bra själva så de löser sina egna "problem" eller tror att de klarar sig själva;) Så sånna trådar blir ju inte heller problemlösningsdiskussioner utan "titta på min duktiga spårhund"...

Okej, jag är förvirrad. MaRomer då? Eller de kanske är systrar?

Jag ska nog försöka sluta gissa tror jag. ;)

Hehe=)

MaRomer (jag) är tjej. Och även jag har en liten son. Vi är båda av det kvinnliga könet=)

HeRomer är min syster=) Vi har även en bror som kallar sig DaRomer:)

så vi är syskonen Römer på nätet!

Daniel, Heidi & Malin. Förväxlande lika nick.

Dessutom blir det väl sällan träningsdiskussioner då de som är på en sån nivå antingen har bra tränare att konsultera, är så bra själva så de löser sina egna "problem" eller tror att de klarar sig själva;) Så sånna trådar blir ju inte heller problemlösningsdiskussioner utan "titta på min duktiga spårhund"...

Men det är synd, för jag skulle gärna se just problemlösningen. Nu blir det ju att man sitter på msn med bukefalister och löser det istället.

Detta borde dock inte skrämma bort killar i större utsträckning, men jag tror det avskräcker de tävlingsintresserade oavsett kön. Detta tror jag var en av anledningarna till att Piru slutade skriva. (Eftersom någon frågade specifikt om honom)

Det är en av anledningarna. En annan är att han just nu har tre hundar i träning och det tar sjukt mycket tid.

gärna en spårtråd! även om det kanske är svårt att ge råd när man inte ser exakt hur hunden gör? något som jag funderar på med en hund som försöker vinda in vinklar och i samband med det snurrar till det i skallen är om jag ska släppa ut honom på full lina eller bromsa tills näsan ramlar ner? men hur svarar man på det om man inte har sett honom? lång lina är kanske lite vanskligt i och med att det tillåter att han nosar efter annat (koskit, harlortar, blåbär) men kort lina kanske skapar osäkerhet?

lydnad är kanske lättare, eller är det bara jag som tycker det för att det är min "hemmaplan"?

allra lättast är då att diskutera just hundhållning och hundskötsel. för där är det mest människans agerande man diskuterar, och där finns det mycket att tänka och tycka om. men det verkar inte vara grabbarnas favoritämne?

sedan är det ju så att det inte vimlar om killar på klubbarna heller. det skiljer sig säkert åt mellan olika klubbar, jag tycker mig se några fler i halmstad än i lund, men de är ändå lätt räknade. och de flesta är rätt nära pensionsåldern = mindre datorintresserade?

Tja. Jag vet inte jag. Vi är väl åtminstone 4-5 aktiva jägare som håller till i de här hundgårdarna. Ingen av hundarna har blivit sjuk än så länge, så jag vete 17 om det är det som håller folk borta. Risken är väl mer att det är mr ouppfostrad flatte som gör att det blir jobbigt att vara kvar ibland eftersom den prompt ska kaxa med allt och alla. Vissa hundar med ägare brukar även jag undvika, men det är mest på grund av lydnadsproblemen.

Normalt är de flesta hundar vaccinerade, och ja, hundar behöver inte träffa andra hundar, men jag tycker att det är ett trevligt sätt att umgås.

Att det är som väldigt få grabbar som hänger där beror nog mest på att det är mycket tjejer och att det då gärna blir lite kafferep över det hela.

Sen har jag en känsla av att jag nog räknas in i kreti och pleti som inte tävlar lydnad, men ska inte vi få lufta åsikter och funderingar ibland? Eller är det endast "eliten" som har rätt att uttala sig? Jag har en hund som fungerar efter mina förväntningar, vilket gör att jag diskuterar utifrån det. Ni som tävlar elitlydnad kanske tycker att det är löjligt att jag inte kräver perfektion, men ta upp det i en egen tråd så kanske vi amatörer lär oss något också + att ni hittar likasinnade som kan ge input.

Ber om ursäkt för något rörigt inlägg.

Senast ändrad:

Hah! Det fanns en kille där någonstans, jag visste det. ;)

Tack för förtydligandet. :D

Det var inget påhopp, jag är en rastgårdsmänniska själv men pojken är jägare (med tre jakthundar) och han och hans jaktpolers är nästan lite fånigt rädda för framförallt noskvalster...

Ah... Dessa noskvalster. :) Det som är mest festligt med noskvalster är att i vårt jaktlag var det nog mest i jaktkojan sånt smittade eftersom ingen sanerade där. Som tur var drabbades inte vår dåvarande vovve, men han fick inte riktigt umgås med resten av hundarna eftersom de var lite ilskna av sig. :)

Fast nu när jag funderar lite så är/var nog min far lite smått panisk när det gäller noskvalster också. Sen hunden (som vi tog över i november) fick börja träffa andra hundar så fungerar han mycket bättre överlag så den risken är nog lätt överdriven. Ska bli spännande att få se hur mycket han tuffat på sig i höst.

Ska vi komma fram till att risken för noskvalster är det som får grabbar att hålla sig ifrån forumet? Min sambo läser rätt ofta här, men han vågar inte registrera sig eftersom alla verkar så arga. ;)

Sen har jag en känsla av att jag nog räknas in i kreti och pleti som inte tävlar lydnad, men ska inte vi få lufta åsikter och funderingar ibland? Eller är det endast "eliten" som har rätt att uttala sig? Jag har en hund som fungerar efter mina förväntningar, vilket gör att jag diskuterar utifrån det. Ni som tävlar elitlydnad kanske tycker att det är löjligt att jag inte kräver perfektion, men ta upp det i en egen tråd så kanske vi amatörer lär oss något också + att ni hittar likasinnade som kan ge input.

.

Så ska du inte tolka det. Mer som att det vore kul att OCKSÅ kunna tala om tävlingsmoment och träning med precision, och inte bara "Kolla min hund går fot på promenaden" (Vilket de oftast inte gör såklart.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 567
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka