Varför heter det så?

Rie

Trådstartare
Eftersom det är evigheter sedan jag läste svenska i skolan så har all kunskap gömt sig väldigt djupt inne i hjärnans källararkiv...
Under dagens promenad dök frågan upp....
Varför heter det
förstA
andrA
men
tredjE
fjärdE
femtE
osv...
alla andra slutar på e utom de två första.

Någon kunnig?

Eftersom det är evigheter sedan jag läste svenska i skolan så har all kunskap gömt sig väldigt djupt inne i hjärnans källararkiv...
Under dagens promenad dök frågan upp....
Varför heter det
förstA
andrA
men
tredjE
fjärdE
femtE
osv...
alla andra slutar på e utom de två första.

Någon kunnig?
Inte värst kunnig men väl en smula intresserad :)

Vi har haft genus i svenska men det suddas ut mer och mer. Vi skiljer inte på dem längre.

Förr sa man den förste mannen och den första kvinnan. Andre pojken och andra flickan Vissa av oss ( :angel: ) envisas med att skilja på det än idag.

När vi inte längre skiljer på det så används antagligen det som är bäst i munnen

Tror jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 497
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 587
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 944
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 143
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar