Varför har en del så svårt att respektera andras space i "folksamlingar"?

Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara bland folk. Det som irriterar mig något enormt är när folk väljer att nästan kliva på oss även om det finns flera meter att gå på.

Exempel: Vi åkte på pay and jump. Brukar vara rätt lagom, inte jättemycket folk men lagom. Så jag och hundarna slår oss ner mitt på gräsmattan. Det är ca 3 meter fram till ridbanan, det är nog ca 4 meter snett bakåt till sekretariat/kiosk, det är närmare 10 meter bort till där bänkarna är. Bakom oss är det nog ca 4 meter till vägen där man går och hästarna går. Flera meter tom gräsmatta åt alla håll. Jag satte mig så med flit för att inte vara i vägen. Vad händer? Jo folk som ska gena går ändå 0.5-1 meter ifrån oss max. Det fanns ingen anledning att gå så nära, det blev väl bara närmast raka vägen. Men om det nu sitter några kan man inte gå en liten omväg på någon meter då?

Andra scenariot i helgen. Var på Segersjödagarna och stod vid vattenhindret. Min hund hade väst på där det står att han är osäker. Jag ställer mig ca 4 meter från staketet så vi har ingen alls kontakt med de som står och tittar. Bakom oss är det en stor gräsmatta på säkert 20 meter. Satt någon enstaka där. Så vad händer? Jo självklart passerar folk alldeles intill oss. Så nära så hundarna får skutta ur vägen ibland. Återigen, närmsta möjliga väg, de följde ju inte ens staketet för man måste ju gå i bredd också förstås. Det låg ett par en lite bit bredvid oss, de hade filtar och sånt, de låg väl också typ 3 meter från staketet, likadant där, folk nästan klev på deras filt.

Det här stör mig något enormt, att folk är för bekväma för att göra en lite omväg så de slipper trampa på folk och djur. Man dör inte av att svänga ut någon meter om det är helt tomt.
Nu menar jag inte i trängsel där man inte kan välja det, utan där det faktiskt är helt tomt bakom de man ska passera, men ändå ska tränga sig in framför. Varför gör folk såhär?

Jag ogillar trängsel så jag väljer nog ganska omedvetet att ta omvägen för att slippa klämma mig fram mellan folket. Det behöver inte vara rakaste vägen till målet.
Hur gör ni? Tycker ni det är irriterande eller tycker ni man får gilla läget när man är ute bland folk och störs man får man stanna hemma?

Jag trodde du skulle säga att någon hade satt sig framför dig och trampat på hunden. :D det har hänt mig, fast de satte sig framför mina små kusiner som var 5 och 8 och trampade på 5 åringens fot, filten och min klänning. Vi var på tornerspel och hade kommit tidigt och satt oss så nära staketet som kändes säkert. Sedan kom två föräldrar, trampade på oss, och lyfte in sina småbarn mellan dubbelstaketen, så kusinerna såg sämre och gick fram och tillbaka med läsk, mackor och godis hela tiden. Man kan trösta sig med att de inte tänkte på sina barns säkerhet heller iofs (man fick inte vara mellan dubbelstaketen, vakterna puttade bak dem senare)

Så jag håller med om att folk är buffliga men hade kunnat leva med att någon gick förbi och inte trampade på mig.

Om jag tänker mig svar på första frågan.

Om man använder sig av offentliga miljöer, med vanliga människor som man inte betalt eller "anlitat" för att vara statister i sitt tränande av osäker hund så får man nog bita i det sura äpplet.

Man kan fortfarande vara arg och undra men man kan nog inte anklaga folk för att inte uppfatta det som du gör.

Jag är nog mest arg över att folk inte verkade uppfatta att det satt någon där alls. Jag satt fint på en gräsmatta flera meter från folket, sen dök det upp massa folk som skulle förbi då och då och jag hamnade ju i ett myller av ben helt plötsligt. Min hund fixade det, honom hade jag ju i knät, men det var inte trevligt för mig heller att bara stirra in i en massa ben. Skulle tro att de bakom som låg på sin picnicfilt inte heller tyckte det var jättemysigt när folk nästan klev över dom.
Så hund eller inte, kan inte folk bara gå runt lite fint när det finns utrymme?

Vad är det som är konstigt med att folk väljer närmaste raka väg när de förflyttar sig mellan punkt A och punkt B?
Jag tycker det är ett konstigt beteende bara.

Om man är i en park, det sitter ett par i solen och har flera meter fritt runtom. Varför då välja att gå max en meter ifrån? Varför inte bara ge lite space? Finns det utrymme går jag alltid en liten extrasväng. Det handlar ju inte om att gå 20 meter bort, kanske en extra meter åt sidan. Hur jobbigt är det?

Apropå matköer. Folk som ska till andra sidan kön men inte orkar gå runt utan absolut ska tränga sig emellan stör mig också. Jag ogillar rent generellt när folk trängs om man inte behöver. Finns det utrymme så trängs inte

Jag tänkte på den här tråden när jag tidigare idag var inne vid slottet och tittade på vaktavlösningen och hyllningen av Peder Fredricson. Ville man se något fick man ta sig långt fram och trängas lite. Det är intressant att se hur folk beter sig i trängseln. De flesta försöker ta sig fram smidigt utan att stöta till andra, alternativt frågar vänligt om de kan få komma förbi.
Sen finns det de som tror att om de bara trycker sig mot en annan person tillräckligt länge som kommer den att flytta på sig. En kvinna ställde sig bakom mig och började trycka hårt på min ena axel, jag kunde inte förstå varför när det fanns gott om utrymme runt omkring henne, det kunde knappast vara bekvämt för henne heller.

Jag trodde du skulle säga att någon hade satt sig framför dig och trampat på hunden. :D det har hänt mig, fast de satte sig framför mina små kusiner som var 5 och 8 och trampade på 5 åringens fot, filten och min klänning. Vi var på tornerspel och hade kommit tidigt och satt oss så nära staketet som kändes säkert. Sedan kom två föräldrar, trampade på oss, och lyfte in sina småbarn mellan dubbelstaketen, så kusinerna såg sämre och gick fram och tillbaka med läsk, mackor och godis hela tiden. Man kan trösta sig med att de inte tänkte på sina barns säkerhet heller iofs (man fick inte vara mellan dubbelstaketen, vakterna puttade bak dem senare)

Så jag håller med om att folk är buffliga men hade kunnat leva med att någon gick förbi och inte trampade på mig.
JA nu på Segersjö fick speakern ropa hela tiden att folk skulle sluta klättra över stenmuren för att -hör och häpna- det kommer hästar i full fart där. Man måste gå runt muren för att komma mellan terrängbanan och själva mässområdet. För jobbigt för några uppenbarligen så de klättrade över muren och hamnade mitt i banan. Ibland är folk så lata så man blir helt ställd.
Sen det där med att folk ställer sig precis framför är ju också rätt trist. Jag är inte ens 1.60, inte jättekul då om det tränger sig in någon på 1.80 precis framför så man inte ser nåt. Men hänsyn är visst bortglömt.

JA nu på Segersjö fick speakern ropa hela tiden att folk skulle sluta klättra över stenmuren för att -hör och häpna- det kommer hästar i full fart där. Man måste gå runt muren för att komma mellan terrängbanan och själva mässområdet. För jobbigt för några uppenbarligen så de klättrade över muren och hamnade mitt i banan. Ibland är folk så lata så man blir helt ställd.
Sen det där med att folk ställer sig precis framför är ju också rätt trist. Jag är inte ens 1.60, inte jättekul då om det tränger sig in någon på 1.80 precis framför så man inte ser nåt. Men hänsyn är visst bortglömt.

Eller genar över vägen för att man inte orkar gå till övergångsstället. Gärna framför bussen, :crazy:

:eek: :confused: :rofl: :mad:

Säger som @mandalaki - buke ger fascinerande beskrivningar från andra verkligheter än min egen.
... eller så är jag helt enkelt så disträ och förvirrad att jag inte märker vad som sker runt mig.

Jag upplever extremt sällan sådant som beskrivs i tråden. (eller så lever jag på en plats där alla är extremt trevliga :D Så måste det vara.)
Eller så är det du och jag som står och limmar på folket framför, flåsar i deras nacke och knäar dem med kundvagnen. Utan att ha en aning om att det är det vi gör! :o

Nä, korgen har folk bredvid sig.. Då kommer människorna jättenära. Jag brukar försöka ha min korg bakom i hopp om att få lite utrymme. Det händer dock att folk ställer sig bredvid min korg för att kunna stå två millimeter ifrån mig.

Du får ha tre korgar! En bakom, en vid sidan och en framför(för säkerhets skull, om personen för i kön skulle börja backa). :idea:

O_o Jag hade nog gjort en fotbollsstämpling på den idioten :cautious:

Som sagt, mitt immunförsvar fixar inte att folk står och hostar och/eller nyser på mig. Får jag ingen respons på en artig tillsägelse fräser jag.
Då ska du vara glad att du inte satt på min plats på ett flyg från Göteborg till Helsingfors förra veckan. Karln bredvid mig var så förkyld att han snarkade vaken. Han lät som en hårdavlad fralla. Jag HÖRDE hans jävla förkylning hela vägen. Brukar aldrig fundera över smitta men den här gången var jag övertygad om att nu blir jag liggande en hel jävla vecka. PÅ SEMESTERN!

(Jag blev inte sjuk. Jag hatar honom dock fortfarande).

Här är det en upplevelse att handla på "stora affären", det är så jag får sitta och andas en stund i bilen efter att jag kommit ut. Och att det känns som att jag vilken sekund som helst ska ställa mig och bara skrika rakt ut. Sist jag handlade hamnade jag bakom 3 personer som gick i bredd med sina vagnar som man inte kom förbi och de gick sååååååå sakta. Sen stannade de mitt i vägen och när jag också stannade blev jag påkörd rakt i ryggen av en annan vagn :rage:
Annars är det mest folk som parkerar sina vagnar mitt framför mjölkkylarna/valfri hylla och "hovrar". GUD, ta era varor och försvinn!

Eller genar över vägen för att man inte orkar gå till övergångsstället. Gärna framför bussen, :crazy:
Så är det här i närheten... Finns en hyfsat stor väg där det är tilltåtet att köra 60km/h, väldigt många kör dock betydligt snabbare än så och vissa dårar kör små race där också. Den vägen har folk börjat korsa på ett ställe där det finns busshållplatser, trots att det finns en utmärkt gångtunnel 15 meter bort... Det är även gamlingar med rullatorer som går över vägen där, vilket förvånansvärt nog inte lett till några olyckor än. Tror det är mest för att de just nu bygger om vägen i närheten så att folk kör lite långsammare än vanligt. Snart är dock bygget klart och jag hoppas verkligen att folk slutar gå över vägen då...

Jag tycker det är ett konstigt beteende bara.

Om man är i en park, det sitter ett par i solen och har flera meter fritt runtom. Varför då välja att gå max en meter ifrån? Varför inte bara ge lite space? Finns det utrymme går jag alltid en liten extrasväng. Det handlar ju inte om att gå 20 meter bort, kanske en extra meter åt sidan. Hur jobbigt är det?
/QUOTE]

Med tanke på att du retar dig på att folk går för nära.
De kanske retar sig på att du sitter precis mitt i vägen fastän du kunde valt att sätta dig någon annan stans?

Just därför sätter jag mig inte på en väg/stig/gång eller alldeles vid en kiosk eller liknande. Att de tycker att man sitter i vägen när man sitter mitt på en gräsmatta är en svår situation, man kan ju inte visa hänsyn för något/något som inte finns där. Hur ska någon kunna veta att de tänkt gå precis där på en helt öppen yta? Okej om man springer ikapp och sen slänger sig ner framför fötterna då får de gärna bli irriterade.
Att folk sitter någonstans det ser man ju och kan planera sin väg. Likadant ser jag ju om jag skulle få möte av någon och slänger mig således inte ner och sätter mig precis i korsande väg.

Men du gör alltså så? Om någon sitter på en stor, fri, yta så går du max en meter ifrån om det enligt dig är närmsta vägen? Varför gör du så i så fall? Lathet och bekvämlighet? Nyfiken på de som sitter där?

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar