Varför har alla träns nosgrimmor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gris-Eva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 458
Sv: Varför har alla träns nosgrimmor?

Det finns flera anledningar.

Visa hästar fuskar och undkommer jobb om man inte har nosgrimma på dom, visa springer å gapar då sätter man på det som kallas slemrem i mitt huvud (äckligt om jag får säga det själv dom ryker på en gång).

Sedan har man den dumma regeln på dressyrtävlingar att man ska ha en nosgrimma på tränset. Annars får man inte tävla.

Men westernridningen är väl fortfarande kvar på 1200-talet?

Utveklades inte westernridningen ur den spanska ridningen, när eurpeérna började bosätta sig i USA och var inte detta någon gång på 1700-talet?

Utveklades inte westernridningen ur den spanska ridningen, när eurpeérna började bosätta sig i USA och var inte detta någon gång på 1700-talet?

Jo. det stämmer.
Jag bara undrade vad Sorbe menade. :confused:
Vad har nosgrimmor med westernridningens ursprung att göra?

Så det är en "säkerhetsutrustning" eller...?
Men då borde det ju vara nosgrimmor på westernträns också?

Jag bara undrade vad Sorbe menade. :confused:
Vad har nosgrimmor med westernridningens ursprung att göra?

Jag menar att jag tror att den mer moderna ridstilen, alltså dressyr, hoppning och fälttävlan har kommit längre i utvecklingen än westernridningen som känns att stå stilla och trampa på samma ställe som det gjorde för en massa år sen.

Jag menar att jag tror att den mer moderna ridstilen, alltså dressyr, hoppning och fälttävlan har kommit längre i utvecklingen än westernridningen som känns att stå stilla och trampa på samma ställe som det gjorde för en massa år sen.

För att vi inte använder nosgrimmor!? Varför, om jag får fråga, är det så fantastiskt att rida med nosgrimma? Vad uppnår du med en nosgrimma, som du inte kan uppnå utan den?

Jag syftar på de mesta utrustningen som finns, westernsadlarna ser ju iprincip likadana ut som de gjorde för en väldans massa år sen, hopp och dressyrsadlarna har kommit längre. Även tränsen och nosgrimmorna.

Har jag sagt att det är fantastiskt att rida med nosgrimma?!
Jag rider med nosgrimma av säkerhetssynpunkt och sen är det snyggt också. Jag drar inte ihop käften med nosgrimman, den sitter på för att den kan behövas när olyckan är framme och så är den där för att jag tycker att det ser snyggare ut än utan.

Att hästen kliar sig under ridning är inte bra, vet en häst (utan nosgrimma) som skulle klia sig på magen, fastnade med munnen i stigbygeln, panik utbröt... Min häst brukar inte ens försöka gäspa under ridning, har faktiskt aldrig sett en häst göra det heller.

Sorbe; vad är det med hopp & dressyrsadlarna som du tycker har utvecklats så mycket? Och även med tränsen och nosgrimmorna?

Nosremmen som går över ringarna o bettet är för att bettet ska ligga mer still. Den ska inte sitta så hårt att den stör hästen utan hålla bettet på plats. Jag tror att det blir bekvämare då, men jag vet också att bekvämligheten inte bara sitteri utrustningen utan hur utrustningen används o slutligen i handen. ;)

Kanske för att det är lättare för oss som rider med nosgrimma om man får med en som matchar tränset och sen inte behöver springa runt i hela affären för att leta efter en nosgrimma om den redan sitter där.
Sälj den om du inte vill ha den :D

Westernryttarna har crub-strap (stavning?) för att stabilisera bettet, i stället för nosgrimma. I alla fall vad jag har lärt mig :confused:

Ang. sadlarna ska jag nog inte blanda mig i disskusionen så mycket, men har inte westernsadlarna utvecklats lite långsammare då det inte fanns nån direkt anledning att ända dom då huvudsaken var att dom var bekväma och praktiska i boskapsarbetet. Det är ju först nu folk har börjat mixtra med dom och det har kommit till en massa "onödig" utrustning.
"Traditionell" utrustning har ju ändrats en hel del genom årens lopp beroende på vad som har varit modernt

Din poäng är egentligen att det är dumt och elakt mot hästen att rida med nosgrimma?
Isåfall kan man ju undra varför westernryttare sitter med stångbett? Det är ju såååå elakt och dumt :p

Tycker att det är löjligt att rikta in sig på att fördöma en annan ridstil. Sköt ditt och skit i andra. Det finns rötägg överallt även bland ditt kära westernfolk

Nirak

Ja precis så är det. :rofl::rofl::rofl:

Westernridning innebär fortfarande att man skall kunna rida, vid modern ridning används olika hjälpmedel istället för kunskap. :angel::angel:

Nosgrimma är inte ens tillåtet vid westernridning, man blir diskad. Gäller alla klasser utom några få.

Jag tycker Sorbes inlägg mest tyder på att hon inte har någon kundskap alls om vad westernridning är eller hur den uppkom. Föreslår att hon går in och tittar hur många typer av westernsadlar det faktiskt finns innan hon säger att vi är kvar på 1200-talet. Jag menar i engelsk ridning har ni ju BARA tre stycken: dressyr, hopp o allround - var har utvecklingen skett? Jag bara undrar :confused:
Westernsadlar: Alround, pleusure, ranch, reining, roping, cutting, barrel, trail o show m.m - och alla fyller en egen funktion!!!

Anledningen till att vi inte alls får använda nosgrimma är att en häst skall kunna ridas utan, utan att den gapar eller på annat sätt misshanterar bettet. Detta tyder på, enligt regelboken, att en ryttare inte kan rida sin häst på rätt sätt - och att man inte ska kunna dölja detta genom att dra åt nosremmen! Jag har under mina år som inridare inte behövt använda nosgrimma på en enda häst, detta kan ju ios tyda på många saker, men det ställer mig frågandes till vilken häst som faktiskt behöver en om den rids rätt!!!

Tror inte det påverkar priset nämnvärt. Det är ju bara att plocka bort den om du inte vill ha den. Om du sen skulle vilja ha nosgrimma (eller om hästen vill ha den) så är det ju bara att sätta på den. Ska man köpa lös nosgrimma så matchar den inte lika bra.

Jag menar i engelsk ridning har ni ju BARA tre stycken: dressyr, hopp o allround - var har utvecklingen skett? Jag bara undrar :confused:

Dessa tre grundtyper av sadlar finns sen i en uppsjö av olika modeller för att passa både hästar och ryttare.

Om du läser det så märker du att jag skrev det med en gnutta ironi. Fast jag har märkt att många tar allt som skrivs för vasst och missar det.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 327
Senast: Lycan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 983
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka