Varför händer detta??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför händer detta??

Jag var där igår och såg alltihop. De såg hel skumt ut. Hästen bara säckade ihop helt plötsligt och det tog ett bra tag innan nån verkade förstå vad som hade hänt. Vet någon vad de berodde på?

JAg vet inte vad exakt den drabbades av, men jag vet andra fall där det helt enkelt har varit medfödda "missbildningar" på kroppspulsådern som har brustit. Det kan lika gärna hända när de leker hemma i hagen, men just vi en ansträning så är "risken" större, men det är ju inte så särskilt många som har denns missbildning.

Nej det är inte möjligt att svälja tungan, däremot kan de lägga tungan bakåt så att luften stryps men det brukar vara det första man kollar när man kommer fram till en häst som ramlar ihop och då brukar de börja andas igen. Men visst kan det har varit så, men jag tror inte det...

Snurrfian skrev:
Nej det är inte möjligt att svälja tungan, däremot kan de lägga tungan bakåt så att luften stryps men det brukar vara det första man kollar när man kommer fram till en häst som ramlar ihop och då brukar de börja andas igen. Men visst kan det har varit så, men jag tror inte det...

Ja det var de ja menade ;) man brukar använda utrycket "sväljer tungan" när travhästen gör så! :angel:
urs hemskt.....:(

*kl*
Svårt att säga..
Kan ha varit en infektion i kroppen som lett till en hjärtmuskel inflammation som i sin tur lett till en hjärtattack.

Men om de skulle ha en hjärtmuskel inflammation skulle de då verkligen kunna prestera nåt innan de tippar?:confused:
Bara fundersam då jag tycker att det här är väldigt otäckt, en till synes helt frisk häst tvärdör...:eek:

Nu vet jag inte hur hjärtmuskelinflamtion ser ut på hästar, men jag hade en kamrat som hade varit förkyld, men kände sig bättre och var ute med sina kompisar på kvällen, morgonen därpå dog hon i hjärtmuskelinflamtion. Hon hade inte sagt något om att hon kändes sig dålig eller något annat...

När en häst får en hjärtmuskel inflamation syns det o märks på hästen! den blir sjuk o tvär dör därför inte på banan! hästen får mycke hög puls ved inte så hårdt arbete,den äter minder, många bli tunna o ser riktigt sjuka ut,får feber osv.. men somsagt det märks god tid före det har brytit ut för fullt, och en observang hästskötare har märk detta...

stine skrev:
När en häst får en hjärtmuskel inflamation syns det o märks på hästen! den blir sjuk o tvär dör därför inte på banan! hästen får mycke hög puls ved inte så hårdt arbete,den äter minder, många bli tunna o ser riktigt sjuka ut,får feber osv.. men somsagt det märks god tid före det har brytit ut för fullt, och en observang hästskötare har märk detta...

Men för att hinna tunna ur bör det ju har gått ialla fall ett par veckor... Frågan är om den samma dag den drabbas, startar och vad som händer då... Det kan ju även ha varit ett par dagar före, många hästar går ju bara ett lätt jobb några dagar före start och sedan bara går lugnt eller enbart hage.
Nu vet vi ju fortfarande inte vad som hände hästen ifråga utan det är ju enbart spekulationer...

stine skrev:

Det där med hög puls stämmer inte alltid, min pålle med kronisk hjärtmuskelinflammation hade aningen högre puls i bland jämfört mot mina andra hästar men inget extremt. Ingen feber under det halvår jag hade honom.

Han var stört omöjlig att få hull på, men det berodde så klart på hjärtmuskelinflammationen.

Han gick montékurs hela våren innan vi hittade en tillräckligt skicklig veterinär som hittade felet. :(

Men numera slipper han lida sedan lång tid tillbaka...

*kl*
oavsett om den nu haft en hjärtmuskelinfl (som vi nu spekulerar i) så borde den inte ha kunnat presterat så bra som den gjort, även om den haft de en längre tid eller nyligen utvecklat detta. de brukar klappa igenom innan mål och "stanna" för att den inte orkar mer. men om det är ett svårt fall av hjärtmuskelinfl så kan hjärtat klappa ihop totalt och hästen faller ihop.
Tecknen på en hjärtmuskelinflammation är ökad hjärtfrekvens, störningar i hjärtrytmen och i svåra fall även hjärtsvikt.

Jag beskrev bara en annan hästs symptom och fattar inte riktigt varför ni spekulerar om hjärtmuskel i det här fallet.

Eftersom jag haft en häst med kronisk hjärtmuskel har jag faktiskt lite koll på symptomen även om jag delvis fick lära mig mer när han fick diagnosen.

jag behöver väl inte syfta på dig för det. de var mest allmänt eftersom flera spekulerade i det. men personligen tror jag inte som jag skrev innan att det var hjärtmuskel - då hade han vart dåligare än han var! så jag spekulerar inte i att han hade hjärtmuskel - utan besvarar de andras funderingar kring sjukdomen!

Missade *kl*, och så läste jag (som vi nu spekulerar i).

Så kan det bli... :smirk:

Nej, det behöver inte synas om hästen fått hjärtmuskelinflammation.

Hade ett shettissto som fått hjärtmuskelinflammation som dog av en narkos på atg klinik. De om några borde ha märkt om det var något fel på ponnyn innan de sövde henne, men det fanns inga indikationer på att något var fel. Så hästar kan ha hjärtmuskelinflammation utan att det märks "utåt".

Jenny

Vet man vad man letar efter så går det kanske att upptäcka.

Jag hade en passis som åkte på hjärtflimmer (under ett träningspass) troligen pga hjärmuskel inflammation. Symptomen var ganska tydliga DÅ. Han orkade helt enkelt ingenting.
Han var inte sitt vanliga jag helt enkelt. Men jag hade inte märkt något ovanligt med honom innan. Möjligtvis att han varit lugn i jobbet innan. (Han var normalt ganska het.)
Hade det varit i lopp är det inte säkert att det märkts i tid, då hästarna ofta är så taggade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 206
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 885
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V