Varför ha en häst om man inte har tid?

Sv: Varför ha en häst om man inte har tid?

att inte förstå vad som står, och att inte ta illa upp av det är två helt skilda saker :grin:

Men då är det ju jätteenkelt. Skippa femåringen som blir utsliten så kan i alla fall du ha gott samvete och rid bara sjuåringen.

Man kan inte hålla på att säga till andra vad de ska och inte ska göra (ännu mindre på ett forum). Sålänge hästen inte vanvårdas finns det inget du kan göra annat än 1: Sluta rida ponnyn. 2: Prata med ägarna, komma fram till ngt. Säg vad du tycker men inte på ett dömmande sätt, de har oftast motsatt effekt.

Om någon annan vill betala för ditt nöje är det väl bara att tacka och ta emot :)
Ge något i present för att visa din uppskattning.

Jag fick själv rida en femårig ponny som var utlånad till ridskola 2 ggr vecka (tror jag det var) Den har senare vunnit SM och deltagit i EM så att ponnyn får jobba under ordnade former under andra ryttare behöver inte alls vara dåligt för en ungponny.

Sedan om ridskolan inte klarar av att sätta upp lämpliga elever på ponnyn så den lär sig olater- tja det är ju en risk som ägaren får ta. Det kan hända smarta ponnyer att de är så trevliga och snälla så ridskolan plötsligt låter den gå med nybörjare och efter ett tag har de lärt sig ryttardiskriminering....och då kan de vara riktigt besvärliga.

Njut av dina medryttar hästar och det klart man får fundera på ett forum om man undrar över något.

när jag hade mina 4 åringar försökte jag få så mycket folk som möjligt att rida dom så dom skulle vänja sig.. Det är väl jättebra att många olika rider honom.. Tänk själv o sälja hästen när den är 8-9 tex och det bara vart en ryttare som ridit hästen.. Van med endast den ryttaren och alla ryttare har något "fel" tex, sitter lite snett, har ena benet längre bak osv.. Det skulle ju aldrig gå o sälja en sån häst.

Önskar fler tänkte som du. Har varit med om och hört om hästar som i stort sett bara ridits av en person. Blir problem om denne blir sjuk eller behöver hjälp av annan anledning. Är hästen väldigt svårriden kan man nog hitta någon duktig som kan rida någon gång bara för sakens skull.

:D:D Och jag önskar att jag kunde finska... Haha XD Många tror mig inte när jag säger att min drömresa går till Finland XD

Önskar fler tänkte som du. Har varit med om och hört om hästar som i stort sett bara ridits av en person. Blir problem om denne blir sjuk eller behöver hjälp av annan anledning. Är hästen väldigt svårriden kan man nog hitta någon duktig som kan rida någon gång bara för sakens skull.

Det där tycker jag bara är bull shit. Är hästen ordentligt riden/utbildad av en person så är det inga problem att sätta upp andra personer i ett senare skede. Det är snarare tvärtom med unghästar - bättre att befästa grunderna först och vänja in vid olika ryttare sen, anser jag. Mao, det behöver inte bli några problem alls om den enda personen behöver hjälp någon gång "bara för att" eftersom hästen förhoppningsvis utbildats till en trygg individ som har förtroende för människor och inte bara en enda människa. Sådan uppfostran ger dock självklart problem.

Och jag vänder mig faktiskt mot flocken (även om jag inte heller tycker du ska klaga "öppet" ) :angel:

Är man 2 ägare på en häst bör man mer än väl klara av att ta hand om den själva, och jag förstår inte heller varför man skaffar ½ häst om man inte ens orkar med det.

Att den rids av flera ryttare tror jag dock inte är några problem om den bara har ett stabilt psyke.

det där tycker jag bara är bull shit. Är hästen ordentligt riden/utbildad av en person så är det inga problem att sätta upp andra personer i ett senare skede. Det är snarare tvärtom med unghästar - bättre att befästa grunderna först och vänja in vid olika ryttare sen, anser jag.

+ 1!

101010

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka