Varför gungar han när han galopperar?

bunny

Trådstartare
Min 4-åring gungar när han galopperar, som en gunghäst:crazy:

Han är ett halvblod på 172, kan det vara för att han är så stor? Han är lite småfet just nu efter betet.

Han är ganska nyligen igångsatt efter 1 månads bete, men jag vet att jag tänkte på detta när jag provred honom också. Trodde att han gjorde så p g a av att det var så mjukt i backen, provred på en äng och det hade regnat mycket.

Kan det bli bättre med muskler och kondition kanske? Än så länge galopperar jag honom bara 2 varv i varje varv. Men tar ofta ut honom i ridhuset och låter honom galoppera löst + att han löshoppas.

Varför gör han så här?
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Han kanske bara rör sig så?
En del hästar går liksom mer uppåt än framåt i galoppen.

Men en stor 4-åring kan ha lite svårt att hitta hela kroppen i galoppen, så det kan vara en anledning. Var noga med att galoppera framåt i ett ganska friskt tempo, eftersom det är en unghäst. Då borde han förändra sina uppåt/framåt-rörelser lite :)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Han kanske bara rör sig så?
En del hästar går liksom mer uppåt än framåt i galoppen.

Men en stor 4-åring kan ha lite svårt att hitta hela kroppen i galoppen, så det kan vara en anledning. Var noga med att galoppera framåt i ett ganska friskt tempo, eftersom det är en unghäst. Då borde han förändra sina uppåt/framåt-rörelser lite :)

lånar ditt svar och håller med,då min egen pålle är sådan om han inte gasas på så han kommer framåt oxå:D
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Jag får väl ta ut honom på våra fina ridstigar och "gasa" lite när han är lite mer igång:laugh: Jag får hoppas på att han slutar med det här för han "guppar" rejält med huvudet, jag tror inte att det kommer att gå så bra för oss på dressyrbanorna annars :crazy:
Har aldrig sett någon häst "guppa" på det här sättet. Han är besiktad ua.
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Att en häst känns som en gunghäst i galoppen beror oftast på att den är för långsam i bakbenen :) Att aktivera den mer genom att hela tiden göra små tempoväxlingar och övergångar samt att klättra osv för att stärka musklerna brukar hjälpa :)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Ett sätt att få gunghästgalopp är väl att hålla för mycket i en otränad häst. Dvs inte ge tillräckligt mycket tygel när huvudet vill nicka i galoppen, då måste den agera som en gunghäst runt det fasta huvudet för att kunna galoppera.

Så om den "gunghästar" bara när du rider kanske det kan bero på att du inte ger tygel nog när hästen "guppar rejält med huvudet" och hästen inte är så stark.

Kanske rida på halvlånga tyglar i galoppen och galoppera bara i väldigt stora svängar tills han lärt sig balansera sig?

(sedan rider jag iofs ett sto som lungt skulle kunna gå med nosen i backen på lång tygel o guppa med huvudet i galopp trots att hon är vältränad. Hon behöver istället att man samlar henne för att hon inte ska larva runt på det viset. Men hon är 16 och har väldigt god galoppkondition å andra sidan).
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Mitt svar gäller alltså om gunghästandet ser ut som att huvudet är en fast punkt och hästens hela kropp agerar som en gunghästs runt huvudet som fast punkt.

Om det istället är så att "gunghästandet" är att hästen nickar jättemycket med huvudet och du inte hindrar den så tror jag på den där biten med bakbenen, tempoväxlningarna och klättringen ;) (jag tränar absolut inte unghästar men en ridlärare som gör det hävdar dessutom att nyinridna hästar vanligen inte klarar små volter och snäva hörnpasseringar btw utan måste träna på rakt fram och rejält stora först.)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Tack för svar! :)

Jag tror på det där med att inte aktiverar bakbenen speciellt bra. Det är huvudet han gungar med men jag håller aldrig i honom för han har så dåligt tempo och saktar gärna av till trav:grin:
Han har traven som sin starka gångart och travar helst om han får välja själv.

Jag brukar lös galoppera honom en del då han tycker det är skoj om jag är med på backen och springer:D
Ska även börja hoppa uppsuttet nu så det kommer ju att ge styrka:laugh:

Rider i skogen och på grusvägar 2-3 dagar i veckan.
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Lägre, rundare form och gärna lätt sits på ryttaren var det som fick min häst att sluta "gunghästa". Hon såg verkligen ut som en gunghäst, med raka ben och en högt "uppkrullad" nacke.
Nu var hon 8 år och ganska rejält felriden när jag köpte henne, så henne red jag faktiskt på graman ett tag för att övertyga henne om att släppa ner näsan utan att dra iväg i full fart. (Och ja, ärligt talat hamnade hon nog lite bakom lod också, men när valet var gunghästgalopp eller vansinnesgalopp med bockningar så fick det vara så, i det långa loppet tog hon nog minst skada av att gå på graman) Men på en ung häst som mest behöver stärka sig och kunna galoppera genom kroppen skulle jag absolut inte sätta en graman, vill jag poängtera :)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Jag får ofta känslan av att hästen häver sig fram när den känns som en gunghäst. Så antingen att den har för dålig framåtbjudning, för dålig fart eller är för svag för samlingen man kräver av den så den bara häver sig fram med frambenen istället :)

Sen galopperar ju vissa mer uppåt än framåt. Tycker många Quite Easy-hästar är så..
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Han har otroligt dålig framåtbjudning i galoppen:grin:
Just av den anledningen försöker jag inte jobba honom i form galoppen ännu, försöker mest "gasa" och få upp lite iver:D Dock har han en väldigt bra naturlig form.

Han är väldigt lugn min "lilla" häst och det är svårt att få honom lite rivig. Han har bara varit igång 1,5 månad,innan det gick han på bete 1 månad och blev ett präktigt fetto:eek:
Han är efter Silvano 1047 jag vet inte hur dom avkommorna brukar vara:confused:
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

hade inte tänkt svara då jag inte har nåt riktigt bra svar, men sista raden gjorde mig nyfiken.
Har en 6åring efter Silvano och kan ju svara ang honom.
Han galopperar bra i en ordentligt tretakt utan att få sån gång som du beskriver, dock om han försvarar sig i traven när jag kräver mkt av honom så faller han gärna in i en galopp där han går och självsamlar sig något så otroligt. Men då är det ju också bara att rida fram ur den samlingen.

Hade en till kille efter samma hingst (helbror till den jag nämnde ovan) och hans galopp var suverän. Nu blev han bara 3 år gammal, men under det dryga halvåret han hann ridas visade han heller inga tecken på att gå som nån gunghäst. Däremot hade han också liksom förstnämnda, mkt egen styrka och kunde samla upp sig mer än vad en treåring bör göra. Men honom var det ju också bara att ridafram och ur det. inga problem alls.

Får man fråga vad det är för mer stam på din?
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Nämen vad knasigt det låter ju som min:o Dock har jag inte lurat ut hur jag ska komma bort från det hela, men det löser sig säkert med kondition och muskler! Det har jag i alla fall fått förhoppning om nu, efter har läst alla svar:laugh:

Det verkar som på min att han är bekvämast med att gå sakta och samlat(utan att jag håller i tyglarna) och att gasa på är riktigt jobbigt. Har tänkt på att det konstigt att han kan samla sig på det sättet han gör för sin ålder, känns stark och stadig i det han gör.


(AlinaT Du har ett pm )
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Tack för pmet!

Då ärjag med på vilken känsla du menar! ;)
Min har varit riktigt jobbig det senaste, vill inte riktigt böja sig (jag har slarvat med det tidigare och nu när man börjar kräva böjningen så ser han ju sin chans att slippa undan. Så då faller han gärna in i sin galopp och självsamlar sig något såpass.
Innan min tränare fick se det tyckte jag att jamen, vadå, han går ju suuuperfint. haha . Men efter en kommentar från tränaren insåg man ju att ojdå, det är ju inte meningen att dom ska gå å självsamla sig o man inte ens ber om det. Blir himla trögt när man ber dom gå framåt sen! :)

Så jag har börjat med att protesterar han via galoppen så ärdet ju bara att ta tillbaka honom, men i galoppen om han börjar självsamla så får man trycka fram och sen börja samla för sätet så det blir korrekta hjälper för det så att säga.. Så få honom framåt för skänkeln så tror jag det kommer bli bättre.

Är din också bakskygg förresten? :P
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Varsågod;)

Tack för tips:) Han ligger lite efter i sin utbildning och jag har inte hunnit rida så mycket än(bara ägt honom i ca 3 månader). Så jag får väl se vad han hittar på när han kommit upp i kondition och när jag kan börja kräva lite.

Han är väldigt cool i det mesta men bilar och skällande hundar som kommer bakom är ingen hit! Dock händer det inget mer än att han kastar sig framåt, för att sedan lugna sig på några sekunder:love:
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Han är väldigt cool i det mesta men bilar och skällande hundar som kommer bakom är ingen hit! Dock händer det inget mer än att han kastar sig framåt, för att sedan lugna sig på några sekunder:love:

Haha! Släktdrag!
Min herre är likadan, blir han rädd så tar det nån sekund innan han varvat ner. Varit väldtigt väldigt bakskygg men blivit bättre med åren.
Tydligen var Silvano likadan.
Mattias Jansson red ju in Sille och även våra unghästar, och tyckte min herre var väldigt väldigt lik sin var i temperament och även det där att han lugnar ner sig omgående. :)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Kl
Kan ngn förklara det negativa med att hästen går i "gunghästgalopp"????

Är den oren i takten, dålig bjudning, halt eller vad:confused:

Gör hästen lika- bjuder dåligt ute i skogen?

Sakta är inte samlat.
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Min häst kan bli gunghästig om bjudningen är dålig. Galoppen blir även mer åt det fyrtaktiga hållet. Skulle säga att det ofta beror på att hästen är spänd - inte lösgjord.

till TS:
Jag skulle ut och galoppera mer i skogen. Vad händer om du lägger upp ett par upphöjda galoppkavalettibommar (typ studs, fast kanske 30-40 cm höga) som du rider över några gånger under uppvärmningen av passet?
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Jag har inte hunnit med så mycket än:( Har lagt in mycket vila då jag fått för mig att det behövs på en sån här stor unghäst.
Jag hoppade första gången uppsutten för en vecka sedan, över ett räcke på 50cm. Travhoppade det ett par gånger, eller hoppade..ibland klev han bara över:cool:
Sedan har jag bara travat över bommar. Jag har ridit ut tillsammans med en äldre häst som bara ska skritta och trava lite på sin höjd så ingen galopp ute i det fria än! Men red ut själv idag och travade så ska nog försöka mig på en galopp imorgon:D

Nu måste jag sätta lite fart känner jag:o Man kanske måste galoppera lite för att få någon bättre kvalitè på den:angel:
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

att den gunghästar är väl att den inte kommer genom ryggen dvs den är inte stark och bärig nog än för att orka med. jag hade lagt ner den i formen och låtit den rulla på avslappnad på stora spår på ridbanan, samt ute i skog och mark för att stärka. Den är 4 år och sent tagen så finns nog inget större att oroa sig för : )
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 930
Senast: Toxid
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 110
Senast: EgoGirl
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
M
Hästvård Hejsan! Köpte min första häst nu i mars. En gammal travar vallack på 13år(nu 14år). HAn hade vart hos fodervärd ett år innan jag köpt...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: MartinaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp