Varför gör man så här?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 907

Mysaan

Trådstartare
Varför ta5r man föl på en 3 åring och sedan betäcker om henne på fölbrunsten som 4 åring och ännu en gång som 5 åring?

Finns det ett vettigt skäl till detta eller?

Sv: Varför gör man så här?

Varför ta5r man föl på en 3 åring och sedan betäcker om henne på fölbrunsten som 4 åring och ännu en gång som 5 åring?

Så har jag gjort- och det är helt naturligt för stoet. Min häst har inte tagit skada, och det är det mest ekonomiska och praktiska för både häst och människa. Ston i det vilda går med föl varje år. Fölbrunstbetäckningar lämnar jag till någon mer kunnig, mitt sto har betäckts på 30-dagars.

Okej! Det jag är lite fundersam på är hur det kommer sig att man gör så eftersom stoet aldrig hinner bli riden ordentligt.

Anledningen till min undran är för att stallägaren skulle köpa en häst som bara blivit riden 6 månader i taget mellan alla betäckningar.

Det vi funderar på är en senskada som vi inte vet om den håller för ordentlig ridning iom att hästen aldrig varit igång ordentligt.

Så stallägaren som ska köpa hästen är orolig för att det tagits mycket föl endast för att hon förmodligen inte håller.

Varför inte be att få se veterinärjournalen på stoets skada om ni är oroliga?!

Annars , be att få ha den på prov några månader så man kan se om den är hållbar...antar att en sådan häst inte är helt lättsåld:angel:, om det nu inte är en kanon-kanon häst:smirk:

Okej! Det jag är lite fundersam på är hur det kommer sig att man gör så eftersom stoet aldrig hinner bli riden ordentligt.

Anledningen till min undran är för att stallägaren skulle köpa en häst som bara blivit riden 6 månader i taget mellan alla betäckningar.

Det vi funderar på är en senskada som vi inte vet om den håller för ordentlig ridning iom att hästen aldrig varit igång ordentligt.

Så stallägaren som ska köpa hästen är orolig för att det tagits mycket föl endast för att hon förmodligen inte håller.

Alla prioterar inte ridning, många älskar avel. Titta i stället på fler hästar om det inte känns okej.

Som sagt, alla har inte häst enbart för ridning. Det är förhållandevis många som har hästar enkom till avel - och exakt varför är upp till dem att svara på.

En senskada tar ca ett år att läka, men för att läkningen ska bli optimal får man ägna sig åt lite "sjukgymnastik", det vill säga först skritta hästen vid hand en tid och sedan sätta igång under ryttare för att stärka gaffelbanden och därmed senan.

Men om hästen har gått med föl i ett par år sedan skadan så borde den i alla fall vara helt utläkt, men man måste kanske ta det i beaktande när man sätter igång hästen igen. Alltså, låta det ta rätt lång tid innan man kan rida "som vanligt". Har de nuvarande ägarna inte tagit hänsyn till det när de har ridit stoet mellan fölen så finns det naturligtvis en risk för att skadan gått upp igen, men om de betäckt henne 3 år i rad på fölbrunsten så kan de ju inte ha hunnit rida i flera månader emellan. Min poäng är att de borde inte ha betäckt henne bara för att hon inte håller, eftersom de inte rimligen har kunnat se det innan de betäckt om.

Tack för era svar! Stallägaren har bestämt sig för att inte köpa denna häst utan istället leta vidare.

Anledningen att ta på fölbrunsten brukar vara för att få en tidigare fölning nästa år. Kanske tog hon sig sent första året, och så har de tagit på fölbrunsterna de kommande åren, så fölet föds tidigare.

Okej! Då måste jag få ställa en riktigt idiotisk fråga. Är det vanligt att man tar föl varje år och finns dte någon regel för hur många år i rad man kan hålla på med det innan man bör ge hästen ett års vila?

sålänge hästen är frisk så varför skulle man inte ta föl på den? de är väl ganska så naturligt..de är väl först när den blir äldre som de kanske kan bli problem med föl o så..

det är väl det idealiska omman har ett avelssto :)

Så kan det ju ändå bli att dom inte tar sej eller kastar vissa år.
men så länge hästen mår bra är det ingen fara.

Okej! Då måste jag få ställa en riktigt idiotisk fråga. Är det vanligt att man tar föl varje år och finns dte någon regel för hur många år i rad man kan hålla på med det innan man bör ge hästen ett års vila?
JA, det är vanligt att man betäcker stona varje år.
Det är det som är mest ekonomiskt faktiskt, för då producerar stoet en ny avkomma medan hon tar hand om den föregående = hon står inte och bara kostar pengar i nån mellanperiod.
Och man kan betäcka varje år så länge stoet blir dräktigt och mår bra.
Behöver de en paus så tar de sig en paus genom att inte bli dräktiga.

Det är mkt vanligt om man bedriver avel år efter år.

Vi har bla ett avelssto som tidigare tävlat och hon blir smånipprig om hon går tom ngt år - nästan olidligt kinkig.
Sist det hände(kastade tvillingar) så lånades hon ut till tävling igen, då mår hon bra "när det händer ngt".

När hon är dräktig så går hon omkring och är jättetrevlig och trivs med livet i hagen. Så får henne är det bara bra att vara dräktig år efter år.

Det är verklihgen inte ekonmiskt bra att ha ett sto som kanske bara tar sig varannat år, det optimala är att stoet lätt blir dräktigt år efter år.

*kl*

Är det verkligen vanligt att man betäcker sina 2 åringar idag??

Personligen tycker jag att det är för tidigt

*kl*

Tack för era svar! Jag är inte så insatt i avel så därför visste jag inte att detta var normalt.

TRodde att man inte började avla så mycket på dem förräns de varit ute och tävlat lite och gett resultat.

Men alltid lär man sig något nytt! :idea:

Lämnar stoet bra föl, ser jag ingen anledning att inte avla vidare på henne, bara för att hon är ung.

Jag uppskattar dock att stoet gärna skaffar sig egna prestationer. Den bör alltså ridas in och tävlas lite, för att dess avkommor sedan ska vara attraktiva i mina ögon. För mig är inte bara hingsten viktig!

Lämnar stoet bra föl, ser jag ingen anledning att inte avla vidare på henne, bara för att hon är ung.

Jag uppskattar dock att stoet gärna skaffar sig egna prestationer. Den bör alltså ridas in och tävlas lite, för att dess avkommor sedan ska vara attraktiva i mina ögon. För mig är inte bara hingsten viktig!

Det var lite så jag tänkte om inridning och tävling.

*kl
Vet en som satte in sitt fullblod i avle som 3 åring, hon är idag 14,15 år gammal och ahr fått minst 10-14 föl..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 141
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka