D
Dressyrponny
Varför varför? Skrev i ett annat forum med.
Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på.
jag har aldrig tidigare sett detta och har svårt att fatta. Varför.
En tjej red en häst under hoppträning. Detta är en stor och snäll häst som skulle hoppa ganska högt iaf. 80-90 cm.
Hon värmde upp den och sen började hon trava och galoppera.
Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan. Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. Sen började de att hoppa räcken och rättuppstående hinder. Inget litet för uppvärming utan direkt på att hoppa högt.
Uppvärming i skritt trav och galopp ca 20 min se hoppning.
Ägarna till hästen stod på sidan och skrek åt henne att hon skulle vara på och hon piskade mer. Hon hade bra balans och red bra.
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Det fattar jag bara inte.
Varför gör man så?
Står inget om att de är ens godkänt i ex TR
enligt mig var hon elak men slutade efter ett tag med pisk. Annars hade jag ingripit. Man måste ju göra det för djurets bästa. En gång till och jag säger till.
Men min fråga är. Bruka man göra så som hoppryttare?
Är det något man använder sig av för att kunna bestämma över sin häst?
När jag rider så rider jag på bra tyglar, gärna långa och bra ben som inte slår.
Använder ett dressyrspö om jag måste men det mer som att visa att här går vi fram ingen fara du kan känna dig trygg med mig. Ett extra ben helt enkelt som når bättre.
Jag vill att min häst vinner förtroende till mig så som han har gjort. Han följer mig och är mig trogen eftersom jag visar honom respekt och han mig.
Men skulle aldrig göra som denna tjej.
Vet vem det är som har hästen.
Jag är western och dressyr ryttare så jag vet ej hur ni hopp folk gör.
men detta ser inte bra ut.
Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på.
jag har aldrig tidigare sett detta och har svårt att fatta. Varför.
En tjej red en häst under hoppträning. Detta är en stor och snäll häst som skulle hoppa ganska högt iaf. 80-90 cm.
Hon värmde upp den och sen började hon trava och galoppera.
Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan. Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. Sen började de att hoppa räcken och rättuppstående hinder. Inget litet för uppvärming utan direkt på att hoppa högt.
Uppvärming i skritt trav och galopp ca 20 min se hoppning.
Ägarna till hästen stod på sidan och skrek åt henne att hon skulle vara på och hon piskade mer. Hon hade bra balans och red bra.
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Det fattar jag bara inte.
Varför gör man så?
Står inget om att de är ens godkänt i ex TR
enligt mig var hon elak men slutade efter ett tag med pisk. Annars hade jag ingripit. Man måste ju göra det för djurets bästa. En gång till och jag säger till.
Men min fråga är. Bruka man göra så som hoppryttare?
Är det något man använder sig av för att kunna bestämma över sin häst?
När jag rider så rider jag på bra tyglar, gärna långa och bra ben som inte slår.
Använder ett dressyrspö om jag måste men det mer som att visa att här går vi fram ingen fara du kan känna dig trygg med mig. Ett extra ben helt enkelt som når bättre.
Jag vill att min häst vinner förtroende till mig så som han har gjort. Han följer mig och är mig trogen eftersom jag visar honom respekt och han mig.
Men skulle aldrig göra som denna tjej.
Vet vem det är som har hästen.
Jag är western och dressyr ryttare så jag vet ej hur ni hopp folk gör.
men detta ser inte bra ut.