Varför gör man så här?

D

Dressyrponny

Varför varför? Skrev i ett annat forum med.

Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på.
jag har aldrig tidigare sett detta och har svårt att fatta. Varför.

En tjej red en häst under hoppträning. Detta är en stor och snäll häst som skulle hoppa ganska högt iaf. 80-90 cm.
Hon värmde upp den och sen började hon trava och galoppera.
Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan. Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. Sen började de att hoppa räcken och rättuppstående hinder. Inget litet för uppvärming utan direkt på att hoppa högt.
Uppvärming i skritt trav och galopp ca 20 min se hoppning.
Ägarna till hästen stod på sidan och skrek åt henne att hon skulle vara på och hon piskade mer. Hon hade bra balans och red bra.
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Det fattar jag bara inte.
Varför gör man så?
Står inget om att de är ens godkänt i ex TR
enligt mig var hon elak men slutade efter ett tag med pisk. Annars hade jag ingripit. Man måste ju göra det för djurets bästa. En gång till och jag säger till.

Men min fråga är. Bruka man göra så som hoppryttare?
Är det något man använder sig av för att kunna bestämma över sin häst?

När jag rider så rider jag på bra tyglar, gärna långa och bra ben som inte slår.
Använder ett dressyrspö om jag måste men det mer som att visa att här går vi fram ingen fara du kan känna dig trygg med mig. Ett extra ben helt enkelt som når bättre.
Jag vill att min häst vinner förtroende till mig så som han har gjort. Han följer mig och är mig trogen eftersom jag visar honom respekt och han mig.
Men skulle aldrig göra som denna tjej.
Vet vem det är som har hästen.
Jag är western och dressyr ryttare så jag vet ej hur ni hopp folk gör.
men detta ser inte bra ut. :devil:

Sv: Varför gör man så här?

Ha ha. Ja hoppning skiljer sig ju rätt mycket från dressyr/western.
Jag personligen använder spöt en gång och då så det känns, men bara när jag behöver det.
Anser att det är bättre än flera småduttar hästen blir irriterad på.

Jag är lite allround-ryttare så kanske inte är den rätta att besvara frågan men men :p

Utifrån det du skrivet låter det inte speciellt trevligt. Sen vet jag inte vad som ligger bakom heller. Jag gjorde en sån här sak när jag red på ridskola för ett par år sedan, trots att jag var vuxen (21) lät jag ridläraren påverka mig så pass att jag piskade på hästen för att få fram den :crazy: Ridläraren sa att det var enda sättet att få fram den, om man inte vann direkt så skulle den inte gå på hela lektionen. Jag gjorde som hon sa, skänklade rejält och var på med spöet på för mig nu, ett obegripligt sätt. Har fortfarande dåligt samvete över det... :grin:

Men det jag menar är att ägaren kanske har påverkat ryttarens omdömme, jag tycker inte att det är okej och skulle inte bete mig på det sättet igen, men kan bli påverkad av en äldre vuxen man litar på. Jag gjorde fel då och det följer mig i hela min ridning nu, skulle aldrig göra så igen.

Varför varför? Skrev i ett annat forum med.

Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på.
jag har aldrig tidigare sett detta och har svårt att fatta. Varför.

En tjej red en häst under hoppträning. Detta är en stor och snäll häst som skulle hoppa ganska högt iaf. 80-90 cm.det är inte högt
Hon värmde upp den och sen började hon trava och galoppera.
Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan. Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. beror ju på varför och hur hästen korrigerasSen började de att hoppa räcken och rättuppstående hinder. Inget litet för uppvärming utan direkt på att hoppa högt.som sagt 80-90 är inte högt och funkar bra som uppvärming
Uppvärming i skritt trav och galopp ca 20 min se hoppning.skulle man rida hästen trott innan menar du?
Ägarna till hästen stod på sidan och skrek åt henne att hon skulle vara på och hon piskade mer. Hon hade bra balans och red bra.
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Det fattar jag bara inte.
Varför gör man så?svårt at vsra på då man inte sett det med egna ögon
Står inget om att de är ens godkänt i ex TRTR är tävlingsreglementet och detta var väl inte tävling?
enligt mig var hon elak men slutade efter ett tag med pisk. Annars hade jag ingripit. Man måste ju göra det för djurets bästa. En gång till och jag säger till.

Men min fråga är. Bruka man göra så som hoppryttare?
Är det något man använder sig av för att kunna bestämma över sin häst?
det där får du utveckla..
När jag rider så rider jag på bra tyglar, bra tyglar? läder? textil?gärna långa och bra ben som inte slår.hur slår man med benen?
Använder ett dressyrspö om jag måste men det mer som att visa att här går vi fram ingen fara du kan känna dig trygg med mig. Ett extra ben helt enkelt som når bättre.så används de flesta spön..
Jag vill att min häst vinner förtroende till mig så som han har gjort. Han följer mig och är mig trogen eftersom jag visar honom respekt och han mig. jättebra
Men skulle aldrig göra som denna tjej.du satt inte på hennes häst heller
Vet vem det är som har hästen.OK?
Jag är western och dressyr ryttare så jag vet ej hur ni hopp folk gör.
men detta ser inte bra ut.jag har sett ryttare i samtliga dicipliner korrigera sina hästar vid behov :devil:

tio tecken

Jag tycker INTE det är ok att man ska slå en häst upprepade slag och hålla fast den så den ej kan gå.
Då plågar man en häst.

80-90 cm visst är ej så högt men högt nog om man inte värmer upp.
Uppvärming menar jag man förbereder för hoppningen kanske med ett lågt hinder.
Ställa upp hinder efter varandra och hoppa på det är ju inte bra.

Bra ben som ej slår = Ja det är för mig ben som man har still men använder skänkeln och inte sitter och sparkar som en tok.

Bra tyglar för mig = Man har kontakt med munnen men behöver inte hänga i bettet.
INTE SLITA så som ryttaren gjorde.

Jag skrev TR eftersom de tävlar med denna häst och gör dem så här på träning, så vill jag ej veta vad dem gör på tävling.

Jag anser att kan man ej rida en häst bra utan att behöver bruka våld så som slag sparkar eller liknande så skall man ej rida.
Det är inte rätt.

Vissa borde inte få rida eller ha häst.
Visst jag red ej hennes häst men behöver inte vara expert för att se att det var fel.

Vad menar du med upprepade slag? 2 eller 25? Skillnad där.
Sedan framgår det inte varför hästen fick dessa slag. Den lyssnade inte? Klart man kan ge en häst korrigering om så behövs.
Vi som inte var där kan inte bedömma situationen...

80-90cm ÄR små uppvärmingshinder för en stor häst.
Hur ska man hoppa om man inte "ställer upp hindren efter varandra"?

Bra ben finns ingenting som heter. Går hästen inte fram så är det klart att hjälpen förstärks och sedemera även med spö om så krävs

Bra tyglar, då pratar du om tyglarnas material.
Annars är det ryttarens hand som inverkar.

TR är regler för tävlingsdeltagande. Hur folk tränar och behandlar sina djur på hemmaplan går snarare under djurskyddsfrågor i så fall.

Många ryttare som är förbaskat duktiga, men beroende på vad de sitter på kan behöva korrigera på olika sätt.

Nej, vissa borde inte få ha häst. Och andra passar bäst med My little Pony. Allt är inte svart/vitt.

Om det nu var så fel, borde du sagt till ansvariga.

Med tanke på hur du skriver tror jag det lika mycket kan vara bristande kunskap från din sida,likväl som djurmisshandel.

Men red hon fram o travade o galopperade i 20 minuter var nog hästen uppvärmd nog för att börja hoppa, o 80 till 90 är kanin hinder för en stor häst, speciellt om det är en van hoppare.
Det andra tänker jag inte uttala mig om eftersom jag inte sett det själv.

Jag skulle säl säga att tjejen gjorde så antingen för att det behövdes, eller för de sagt åt henne att göra så...

Det är svårt att säga varför när man själv inte sett det med egna ögon då alla uppfattar saker och ting olika... En del tycker att en häst blir misshandlad för att man slår hårt med pisken medans en del mest tycker att det är bättre att göra det ordentligt väldigt få ggr och då få en bättre effekt så man slipper "nagga" med spö och sporrar hela tiden...

Däremot är 80-90cm ett normalt framhoppningshinder för en stor häst, inte alls högt. Och jag tycker att på 20 min uppvärmning så är nog hästen varm i musklerna :).

*KL*

Det enda jag reagerade på i texten var att det gavs kraftigt framåtdrivande hjälp (spö bakom sadeln) samtidigt som det gavs mothållande tygelhjälp. Det är ryttarfel och ger ett taskigt budskap åt hästen.

Sen är det 'lätt hänt', speciellt om man har en häst som blir förbannad när den korrigeras, så lätt att refleksmässigt hålla in hästen samtidigt, men inte mindre fel. För övrigt är det där ett av de bästa sätt som finns att reta upp min hopptränare, då får man osvikligen välförtjänta bannor.

Men en häst som står emot och inte bjuder framåt måste fram, och krävs det då spö för att i just det läget tala om för hästen att 'du ska gå FRAM' så ja då får man den gången använda spö (och sen jobba på problemet hemmavid). Däremot måste man ju då just SLÄPPA FRAM den med handen med, även om det då blir mer fart framåt än man eg önskade.

Sen som flera sagt, talar vi 3 slag eller 33, viss skillnad?

Sen till TS så en häst kan göra precis det du beskriver det din häst gör, men likförbaskat stå emot. Naturligtvis ska man ta reda på VARFÖR hästen står emot vid t ex hoppning med. Men en häst som tjurat ihop såpass att den inte tänker gå framåt ens på släta marken, den ser jag inget fel att spökorrigera där och då, om det görs rätt.

Mitt fbl kunde bli sådär. Han kunde bli tjurig för att han inte fick 'hoppa som han ville' (dvs tjohej vad det går, fullt ös medvetslös), och då bestämma sig för att nä då tänkte han inte vara med alls, och tycka att han tänkte inte göra något alls som ryttaren bad om. Ens röra sig framåt på slät mark. Han spökorrigerades (mot lös tygel) ett par ggr i samband med det, blev pissed på spöet och 'slog tillbaka' men fick sen ordning på reglagen och rörde sig framåt igen. Och sen var det inga problem att VI hoppade, inte bara han.

Naturligtvis var 'grunden' att han inte fullt ut var övertygad om att det var matte som bestämde, och givetvis fick man fortsätta jobba med det. Men att låtit honom 'vinna' (tycker inte om det ordet i sammanhanget, men) och sitta av, hade inte löst grundproblemet alls.

Vad menar du med upprepade slag? 2 eller 25? Skillnad där.
Sedan framgår det inte varför hästen fick dessa slag. Den lyssnade inte? Klart man kan ge en häst korrigering om så behövs.
Vi som inte var där kan inte bedömma situationen...
Hästen var pigg och framåt. Då börjar han få slag på slag av ryttaren. Han ville inte trava i en volt och böja sig men då fick han slag. Men obs jag såg att hon gav honom slag när han stod still. Höll i tyglarna och gav honom slag bakom sadeln flera gånger.

80-90cm ÄR små uppvärmingshinder för en stor häst.
Hur ska man hoppa om man inte "ställer upp hindren efter varandra"?
Jag så högt är det ej men man tycker att man borde ha hoppat mer inbjudande. Men så tänker jag.

Bra ben finns ingenting som heter. Går hästen inte fram så är det klart att hjälpen förstärks och sedemera även med spö om så krävs. Men till en viss gräns, gäller allt.
Bra tyglar, då pratar du om tyglarnas material.
Annars är det ryttarens hand som inverkar.

TR är regler för tävlingsdeltagande. Hur folk tränar och behandlar sina djur på hemmaplan går snarare under djurskyddsfrågor i så fall. Där har du rätt.
Många ryttare som är förbaskat duktiga, men beroende på vad de sitter på kan behöva korrigera på olika sätt. Man behöver inte med upprepade slag mer än 10st korrigera hästen och samtidigt dra tyglarna bak.Nej, vissa borde inte få ha häst. Och andra passar bäst med My little Pony. Allt är inte svart/vitt. Ja det är sant. Men för man rider behöver man inte slå sin häst.Om det nu var så fel, borde du sagt till ansvariga. ( Jag skulle ha sagt till men det gick över så fort och hade det fortsatt hade jag sagt till )

Med tanke på hur du skriver tror jag det lika mycket kan vara bristande kunskap från din sida,likväl som djurmisshandel.

Jag har kunskap nog om hästar för att ha och kunna ge lektioner samt hålla mindre kurser. Så jag vet vad jag talar om.
Jag använder ordet bra ben då jag tycker att jag rider med en bra inverkan och sitter i en bra och lodrät sits med mera.

Jag skrev som sagt detta eftersom jag inte håller i hoppning och har aldrig sett detta förr att man gör så. Men man skall självklart korrigera om det behövs. Men till en gräns.

Jag skulle säl säga att tjejen gjorde så antingen för att det behövdes, eller för de sagt åt henne att göra så...

Det är svårt att säga varför när man själv inte sett det med egna ögon då alla uppfattar saker och ting olika... En del tycker att en häst blir misshandlad för att man slår hårt med pisken medans en del mest tycker att det är bättre att göra det ordentligt väldigt få ggr och då få en bättre effekt så man slipper "nagga" med spö och sporrar hela tiden...

Jo. Men spontant - hur väl fungerar det i längden att med negativ förstärkning försöka få en häst att vilja gå fram och hoppa? Tyvärr har nästan alla ryttare bara negativ förstärkning att ta till när något inte går som de tänkt sig. Jag har väldigt svårt att se att en häst som inte bjuder på den nivån - oavsett om det är hoppning eller dressyr - kommer att gå särskilt långt i sporten. I synnerhet om den utsätts för drivande och förhållande hjälper samtidigt, vilket inte är annat än en huvudlös bestraffning.

Nej, jag tycker inte att det är ok att slå en häst. Rider inte ens med spö, men kan inte döma efter vad tredje person skriver heller.

Jo jag vet att en Exmooor är kraftig och viktbärande, men efter ditt förra nick när du lade ut kort så reagerade jag oxå på att du var alldeles för tung för ponnyn. Du startade tråd efter tråd ( som alla låstes) om hur stark din ponny är och fick kommentarer från många som tyckte att det var synd om din häst.
Sen ändrade du till att du inte red ponnyn, men har nu nytt nick där du skriver att du rider och ska tävla dressyr.

Jag har sett kort och kan därför kommentera.

Däremot har jag inte sett kort av hon som hoppade med sin häst.

Nej, jag tycker inte att det är ok att slå en häst. Rider inte ens med spö, men kan inte döma efter vad tredje person skriver heller.

Jo jag vet att en Exmooor är kraftig och viktbärande, men efter ditt förra nick när du lade ut kort så reagerade jag oxå på att du var alldeles för tung för ponnyn. Du startade tråd efter tråd ( som alla låstes) om hur stark din ponny är och fick kommentarer från många som tyckte att det var synd om din häst.
Sen ändrade du till att du inte red ponnyn, men har nu nytt nick där du skriver att du rider och ska tävla dressyr.

Jag har sett kort och kan därför kommentera.

Däremot har jag inte sett kort av hon som hoppade med sin häst.

Jag tror att du har fått detta fel eftersom vi här inte talar om samma ponnyn.
en helt annan häst.

Men konstiga är just att som i andra trådare Lobell att du och flera kan dömma ut en ryttare efter ett kort. Kan du då lika säga hur mkt en bil väger om du ser den? eller bara för att de är ex en shettis så vet du att den väger 250 kg för det står så.

Näe. Slut på detta skit nu mot mig.

Skrev och frågade er "proffs" om händelsen. Inget som har med mig att göra.
Så sluta.

Att jag kunde gissa på vikten är för att du lade ut flera kort och jag vet hur mkt jag själv väger. Jag är själv ingen lätt ryttare men rider inte heller ponny.

Du har själv startat en tråd där du undrar var man får tag på kläder i strl 48 och uppåt. Då väger man ganska mkt.
Din vikt bryr jag mig inte det minsta om, däremot tycker jag att man anpassar hästen efter sin vikt, för hästens skull.
Hade du haft en större viktbärande häst så hade jag inte hängt upp mej på vikten över huvudtaget.
Vi är många kraftiga som rider här inne på Buke.

Vad är det för ponny du rider nu,om det inte är samma som du hade innan?

Har gått ner i vikt ganska mkt nu på kort tid så kan rida ponnys som vanligt.
Exmoorponny är ingen fara med. Tat lugnt.

Ok, vad bra att du gått ner, försöker själv tappa kilon till sommaren.
Jag antog att du hade kvar den andra ponnyn då det såg ut som den på din profilsida.

Ok, vad bra att du gått ner, försöker själv tappa kilon till sommaren.
Jag antog att du hade kvar den andra ponnyn då det såg ut som den på din profilsida.

Ja han är kvar. Men tränar en annan på sidan om tills jag gått ner mer i vikt.
Men kan rida honom utan porblem fast än alla tjatar på oss.

Mitt beslut.

Men tack för alla svar denna tråd.

De jag kan uppfatta av det du skrev är kanske att hästen inte tog en framåt drivande skänkel... Sen kanske hästen är väldigt lätt i munnen och därför stuttsar istället för att gå fram (vilket som tycker inte jag att de är någon bra ide att "spöa upp" hästen)

De enda jag funderar på är mer varifrån kommer frågan om hoppryttare gör så i sin ridning, ja vissa gör de, men finns ju Anky som rider sina hästar i rollkur, de gör inte att dressyr ryttare, finns Western ryttare som sitter och rider sina små kusar dyngsvettiga varje dag m.m. de finns så många rötägg överhuvudtaget... Om du är så nyfiken tipsar jag om att åka på en organiserad träning för en A-tränare i hoppning i närheten så kanske du får mer inblick... Sen är de ju inte så att bara för att de är en hopphäst så skiljer den sig som natt och dag från en dressyrhäst... De är ju fortfarande samma art du rider på vare sig de är dressyr hoppning eller vad det nu kan vara för disiplin man utövar

En på min ridskola red sin häst med spö och tog till det då han stannade. Då hoppade han upp och ner hela tiden. Hon hade inte spända tyglar alls.
Hästen ville bara inte gå.

Weee. Mitt första svar på inlägg:D

kl

JAg tror tyvärr att det blivit så hård konkurrens bland ponnyryttare inom hoppning att pressen har ökat på dom . Istället för att ha kul blir dte en prestigesak. Och till följd av detta tror jag det blir mkt frustration och dte går ut över ponnysarna/hästarna bland ungdomarna. Detta genom det du beskriver att du såg.
Självklart inte hos alla ,men jag tycker mig ha märkt en attitydsförändring de senaste åren om jag jämför med min ponnytid då jag tävlade hoppning.

Jag förstår inte varför de flesta trådar alltid slutar med elaka påhopp och snorkiga gliringarm som inte ens har med ursprungsfrågan att göra... :confused: Typiskt Buke, måste jag tyvärr säga. Det hade väl räckt att svara TS så här:

Det är omöjligt för oss - hur erfaren man än är eller inte är - att säga om hon gjorde rätt eller fel då vi hade behövt se det med egna ögon. Ibland kan man reagera kraftigt över ett förfarande, speciellt om man är okunnig inom området själv, och minnet av händelsen kan bli värre än vad själva händelsen i själva verket var.

Skulle det sen stämma att hästen fått tio rapp på raken (pang pang pang som du skrev) så är detta inte rätt oavsett vilken disciplin man håller på med, oavsett vad hästen gjort.

Punkt slut - det räcker så tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 894
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar