Varför gör hon så här?

P

Phorsytia

Min häst, ett 10 årigt sto är väldigt speciellt.
När jag köpte henne skulle hon ha hoppat 110 och jag testade att hoppa lite när jag provred henne och hon var possitiv till det.
Sen när jag väl fått hem henne kunde hon inte gå över en bom, vi jobbade hela sommaren (köpte vinter) och det gick bättre..

Men hon tvekar Jämt mot hoppning.. Fasten hon springer mot hindret själv med öronen spetsade vid löshoppning och blivit riden av en tuff hoppryttare som inte är lika feg som mig. Men inget verkar hjälpa, ska försöka ta några lektioner. Men hon ser så possetiv men över 80 så blir det bara stopp för henne. Löshoppat har jag gjort 120 med henne och det har gått bra, men hon tycker det blir lite jobbigare, ingen direkt höjdhoppande häst lixom

Varför gör hon så här? Har ni några förslag??

Bilder från senaste hoppningen:
http://i25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/MVI_1809_0001.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/MVI_1808_0001.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/MVI_1808_0002.jpg

Filmer från senaste:
http://s25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/?action=view&current=MVI_1809.flv
http://s25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/?action=view&current=MVI_1808.flv

Löshoppningfilm:
http://media.putfile.com/Loshoppning-47

Sv: Varför gör hon så här?

Är det verkligen hon som är problemet då? Det kanske är du som är osäker innerst inne.
Jag skulle göra såhär; rida mycket kombinationer och serier med lite lägre hinder, så att ni alltid kommer RÄTT, och får till bra språng, så att ni får självförtroende båda två. När det känns bra och rullar på kan ni höja ytterliggare..

Det är iaf det jag gör med min osäkerhet/osäkra häst just nu! =)

skaffa en bra tränare, det ser inte så bra ut på filmem, ryck o slit vingel vingel jag skulle oxå bli osäker på hinder om jag var häst :crazy:
Under löshoppningen ser hon ut att bjuda fint o tycka det är roligt.

Du kanske spänner dig o blir osäker, kör låga enkla serier med hjälpbommar, eftersom hon der ut att kommar väldigt fel när du rider kan hennes självförtroende ligga lite lågt med ryttare.

Det är inte jag som rider på filmerna.. Det är min SÄKRA kompis!! och hon krångla så mycket i början så hon fick hoppa av och jag fick hoppa upp och rida lite bommar för att hon skulle lugna sig!

Och nej jag vet, det ser inte speciellt trevligt ut och det vill jag ju att det ska så blir ju lessen när inte ens en hoppryttare kan skärpa till henne..

Är det verkligen hon som är problemet då? Det kanske är du som är osäker innerst inne.
Jag skulle göra såhär; rida mycket kombinationer och serier med lite lägre hinder, så att ni alltid kommer RÄTT, och får till bra språng, så att ni får självförtroende båda två. När det känns bra och rullar på kan ni höja ytterliggare..

Det är iaf det jag gör med min osäkerhet/osäkra häst just nu! =)

Om vi skulle hålla på att ta det i slowmotion skulle vi aldrig bli klara..
Hon kan vara jätte säker under mig när jag hoppar i Slutet men måste typ gå över hindret innan hon ens kan tänka att komma på det i trav. Klart det inte bara är hon som är problemet men hon och jag älskar att hoppa i skogen och där kan vi hoppa massor utan tvekan från någon, så jag vet ju att egentligen kan vi men är båda bara osäkra..

Det som inte riktigt blev rätt mellan min häst och mig är att vi inte kompliterar varandra utan vi är så OTROLIGT lika så dom dåliga osäkra, bitchiga, stressiga i oss tar nog ofta över!!

Håller med HoppFantasten, jag skulle köra kombinationer. Hon kanske känner sig osäker med ryttare som stör? Ibland måste man bättra på hästens självförtoende också och köra lite lättare övningar som man vet att hästen klarar av.

Kör med få galoppsprång emellan så kommer hon rätt plus att hon kommer RAKT på hindret. Hon är på väg att bryta ut ser man på filmerna men ryttaren lyckas "tvinga" över henne trots att hon kommer ganska knasigt mot hindret. Ge henne inte den tiden att tänka. Så bygg upp en serie med först två hinder (ett galoppsprång emellan) och utöka den sedan med flera hinder under passets gång om det funkar bra. Kör studs, ett galoppsprång och två galoppsprång mellan hindren. Första hindret kan vara ett litet kryss och det andra hindret lite högre. Hoppas det går bra och uppdatera gärna tråden med hur det går för er :)

Senast ändrad av en moderator:

Mm får testa det! Men allting går så långsamt fram med henne och man tappar hoppet i bland och trodde att det skulle gå bättre när en kompis som är säkrare än jag hoppade men det gick nästan sämre så ingen idee att testa det igen på ett tag!

Blir så fundersam eftersom hon ser så glad och pigg ut över hindrerna och löshoppning älskar hon ju oftast!
Och det ser ju verkligen hemskt ut på filmerna :(

Men har du sett någon gång när hon tävlat med sin förra ägare? Typ video eller nåt?
Kanske kan det vara så att hon alltid har varit så här, mer eller mindre, men den förra ägaren var tuffare och gick på henne framåt hela tiden.
Som det ser ut på filmerna så ser det ut som att det är en häst som verkligen kräver sin ryttare vid hoppningen och att man aldrig får tänka bakåt.

Men.. som sagt, såg du henne tävla innan du köpte henne?

Mvh F

Om vi skulle hålla på att ta det i slowmotion skulle vi aldrig bli klara..

Vaddå ta det i slowmotion? :confused:
Är det inte bättre att gå lugnt och säkert fram istället för att försöka göra saker man inte klarar av och istället rasera allt?

Men har du sett någon gång när hon tävlat med sin förra ägare? Typ video eller nåt?
Kanske kan det vara så att hon alltid har varit så här, mer eller mindre, men den förra ägaren var tuffare och gick på henne framåt hela tiden.
Som det ser ut på filmerna så ser det ut som att det är en häst som verkligen kräver sin ryttare vid hoppningen och att man aldrig får tänka bakåt.

Men.. som sagt, såg du henne tävla innan du köpte henne?

Mvh F

Nej har inte sett henne hoppa under någon annan men hon berättade att hennes fodervärd hade hoppat henne 110 så jag trodde henne och hon är knappt alls tävlad eftersom det inte varit i någons intresse och hon är alldeles för speedad häst för att klara av att bli en super tävlingshäst! Men vad skulle det göra för skillnad om jag sett henne tävla?

Vaddå ta det i slowmotion? :confused:
Är det inte bättre att gå lugnt och säkert fram istället för att försöka göra saker man inte klarar av och istället rasera allt?

vi rider nästan dagligen i paddocken och hon skyggar ALLTID första 5-10 när man går förbi ena långsidan där alla hinder och vattenmattan och grinden ligger. Hon är ja hur ska man säga väldigt trög fattad :p inget elakt menat utan jag har tålamod och kämpat på i över 1 ½ år nu men hon lär sig aldrig något speciellt lätt och om man inte hela tiden upprepar sakerna så tappar hon själförtroendet och eftersom jag har blivit livrädd att hoppa och känns som jag ska spy så hoppar jag inte speciellt ofta.

Jag försöker verkligen, tro mig jag kämpar som in i och tränar men i bland känns det verkligen som vi inte kommer Någonstans.

Inlägget ovan tycker jag säger mycket mer än det du skrev först! Du har egentligen större problem än att hästen inte hoppar höga hinder: du har inte fått henne lugn och samarbetsvillig efter så lång tid, hon är spänd och rädd och det är du också!

Du ska absolut inte misströsta, men du måste börja med grunderna. Så länge inte grunderna fungerar så kommer inte hoppningen heller att göra det! Då hjälper det inte att ställa upp en massa kombinationer, du måste få ordning på hästen först. NATURLIGTVIS måste du träna för någon!

Det är en stor omställning för hästen att byta ryttare och att byta hem. Det tog mig ett år att bygga upp en bra relation till mitt sto. Men det finns inga genvägar. Kan man inte galopperna och komma rätt över EN BOM PÅ MARKEN så kan man inte komma rätt på ett hinder heller. Förmodligen är din häst tapper och snäll som hoppar upp till 80 trots att ni kommer fel, men blir det högre så går det helt enkelt inte att hoppa när man kommer fel på hindren.

Klarar du inte av att få henne lugn i dressyr och markarbete så skaffa en tränare som kan hjälpa er att jobba med det först och främst.

Lycka till!

Börja om. Det är inte konstigt att hästen inte vill hoppa, ryttaren i första inlägget låter ju den komma fel på vartenda hinder. Ingen häst tycker att det är kul då.

Ta hjälp av en duktig tränare, börja rida ORDENTLIGT på mariken, hästen ser svag, obalanserad och inte direkt lösgjord ut.
Se till att lära dig reglera galoppen och galoppera över bommar på marken utan att lägga hästen fel. När det funkar så börja så smått tex en liten 5 & 1/2a där du givetvis travar in och inte kan komma fel.
Fortsätt med småhinder och småserier, alltid med galoppbommar så att ni kommer rätt.

Men först, hitta en bra tränare!

börja med grunderna gjorde vi hela förra året och våren innan betesvilan gick allting helt underbart och vi Litade på varandra.
Vi tappade tydligen det tillsammans med vilan.

Vet att det inte ser bra ut på filmerna men ni behöver inte kommentera ryttaren. Hon försökte ju så bra som möjligt. Och jag filmade bara dom högrre hindrerna eftersom det var dom hon höll på som mest, på 50 60 så hoppade hon utan att tveka.

Jag tränar för tränare i vanliga fall men har inte riktigt haft råd senaste tiden men jag har väldigt svårt för henne i bland även om hon är toppen så är det svårt att alltid få det där "Det är BARA ditt fel om hon går dåligt" hon verkar inte tro på att hästen har dålig dag, brunstar eller första gången vi rider i ridhuset på flera månader kan hon vara lite tittig.
Menar ni att jag ska träna för hopp elelr dressyr tränare föresten??

Jag tycker att du ska träna för en hopptränare som även hjälper dig med markarbetet. För det är väl hoppning du vill hålla på med?

Jag förstår att ryttaren på filmerna gör så gott hon kan men försök att skippa hinder ett tag och rid bara över bommar. Så att det känns helt hundra klockrent, stabilt och säkert. Det kommer att göra stor skillnad för både dig och pållen!

Om ekonomin är knaper kanske du kan hitta en tränare som är noggrann med markarbetet? Som hjälper dig ordentligt genom hela uppvärmningen och verkligen ser till att du får hästen lösgjord och rakriktad innan ni börjar hoppa? Vilket kanske ibland innebär att ni inte kommer att få hoppa alls en lektion.

Var noggrann när du väljer tränare, åk gärna och titta på flera tränare när de tränar andra ryttare för att bilda dig en uppfattning om du tror att h*n kan passa dig och din häst. Försök också att träna så regelbundet som möjligt. En gång i månaden räcker inte, du måste ha mer underhåll än så för att komma vidare.

Lycka till! :)

du borde rida för både hopp o dresyrtränare, jag hoppar aldrig min häst på egen hand föutom enstaka språng på småhinder.

Varför rider du på ridbanan nästan varje dag?

Det finns INGA genvägar till en skolad häst.
Det är bara att börja om med hjälp av en duktig tränare.
om det är någon annan som ska hoppa hästen än dig se då till att det är en DUKTIG tränare med stor erfarenhet och inte en SÄKER kompis.

Hon ser väldigt unghäst aktig ut när hon hoppar, försök rida henne riktigt lösgjord innan du börjar hoppa är hon inte lösgjord är det väl ingen mening med att hoppa om du måste bära henne över? och se att hon är klar fram till hindret /rakt.

Rid låga höjder ni vet att hon klarar och bygg hennes självföroende och ditt eget med. går det bra höj inte utan ta endast nått språng.

Tycker inte att det verkar vara hästen som är problemet utan snarare den som sitter på.

Nej har inte sett henne hoppa under någon annan men hon berättade att hennes fodervärd hade hoppat henne 110 så jag trodde henne och hon är knappt alls tävlad eftersom det inte varit i någons intresse och hon är alldeles för speedad häst för att klara av att bli en super tävlingshäst! Men vad skulle det göra för skillnad om jag sett henne tävla?

Men då är det väl antagligen så att hon alltid har varit så här... det är den slutsatsen jag drar i alla fall. Särskilt när du säger att hon är alldeles för "speedad" för att tävla.
Kanske bättre att rida dressyr då istället...

// F

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025