Sv: Varför gör hästen så?
Och vad händer om man inte gör det då?
Och vad händer om man inte gör det då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om jag ska jämföra med mig själv, så räcker det att gå 5 min före jag börjar jogga lite långsamt. Har inte haft några förslitningsskador/senproblem än.
Att jogga igång hästen utan mer krav än att den fortfarande ska vara styrbar efter 15 min skritt, tycker inte jag är gymnastiska övningar.
Tycker det är jättebra att du gör som du gör. Jag hör väl till en av de som har så himla bråttom att jag inte anser mig ha tid att skritta fram 40 min före jag börjar rida.
Väger du 500 kg?
Bär du på en ryggsäck, motsvarande en tiondel av din vikt?
Du kan väl inte på fullaste allvar jämföra din egen personliga värmning, som människa med hur man värmer en häst, som förutom att balansera sig själv, ska bära runt på en ryttare?
Har man så himla bråttom att man inte har tid att rida sin häst, så kan man nöja sig med att mocka, ta ut och in den från hagen vid behov, vattna, fodra och borsta. Man MÅSTE inte rida...
De dagar jag rider, ser jag till att jag hinner värma min häst i skritt tillräckligt länge för att den ska vara mjuk och följsam innan jag kräver något hårdare.
Har jag så bråttom, att jag vet att jag inte hinner skritta tillräckligt länge, tar jag en promenad vid hand, eller bara en kort skrittur på lång tygel. Eller också får min häst STÅ den dagen.
Det gör jag under 5 min på kort tygel (efter 10 min på lång tygel). Anledningen till att jag helst inte vill skritta längre än så, är att han ändå är så okänslig för skänkeln före man travat.
Nej, jag tycker inte att det är relevant att jämföra sig själv med en hästen. Det tyckte däremot Tender, som föreslog att jag skulle göra det. Se inlägg #22.
jag skrev o-uppvärmd
Av ren nyfikenhet: Skrittar du alltid fram minst 40 min? Hur länge rider du sen, och hur länge skrittar du av?
jag skrittar ute ca 1km/ 10-15min(eller längre tur), sedan blir det ridhusskritt 20-30min med framdelsvändningar och annat lösgörande, sedan travar och galloperar jag i diverse krumelurer tills jag fått igenom just den övningen jag planerat för dagen. sedan skrittar jag igen efteråt och tar en "repetition" på det jag gjort innan, tex skritta över upphöjda bommar, ngt kortare än på uppvärmningen. sedan är det samma sträcka hem igen.
Det handlar inte alltid om att ha "så himla bråttom". Det handlar om vad man är van vid. T.ex. på ridskolor, där de flesta börjar idag så ska man hinna värma upp hästen på en kvart i alla tre gångarterna, eller i alla fall skritt och trav.
ridskolor är väl nästan överrepresenterade av förtvinade muskler, förslitningsskador osv.