Varför gör han så?

S

silvershine

Har en bagge som har fått för sig något konstigt.
När han ska äta så går han ner på frambenen och går ibland lite så. Han kan stå på framknäna och gå med bakbenen ibland också. Han får såklart sår på framknäna och nu undrar jag såklart varför han gör så, inget fel på klövarna och han når ner med huvudet om han vill. Kan det vara att han gör det pga lathet eller kan det vara nått annat? Han har ungefär 11 tackor som han går med och jag har inte sett någon utav dom göra så..
Tacksam för svar av kunnig.

Sv: Varför gör han så?

Dom gör så..

Har satt massa får som gör så, har ingen aning varför.

okej, ingen annan som vet varför? börjar bli smått irriterad med tanke på att det blir sår och det är inte så lätt att linda hans ben :)

Har en bagge som har fått för sig något konstigt.
När han ska äta så går han ner på frambenen och går ibland lite så. Han kan stå på framknäna och gå med bakbenen ibland också. Han får såklart sår på framknäna och nu undrar jag såklart varför han gör så, inget fel på klövarna och han når ner med huvudet om han vill. Kan det vara att han gör det pga lathet eller kan det vara nått annat? Han har ungefär 11 tackor som han går med och jag har inte sett någon utav dom göra så..
Tacksam för svar av kunnig.

Skulle kunna vara selenbrist.

vi tkr att det är liiite konstigt att han håller på såhär, det borde ju göra ont och då borde det ju inte spela någon roll om hur lat han är. Han är lite konstig av sig allmänt också, inte sjuk-konstig utan sällskapssjukskonstig, oj det vart ett konstigt ord men iaf.

Läste i senaste ATL att det blir vanligare och vanligare med fotröta hos får. De visar då upp exakt samma mönster som din bagge, de betar på knäna för att avlasta klöven. Jag skulle kolla mkt noga på klövarna och eventuellt ta ut en veterinär för behandling.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 044
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia