Varför gör han så???

Sv: Varför gör han så???

Jag lovade i morse att ta ut JR när jag kom till stallet i dag, för hans matte jobbar. Efter att ha tänkt efter och läst era svar så vill jag inte längre att han träffar min valp, men jag provade med att ha honom i koppel och min hund lös. Hon går ju inte intill honom och med koppel kunde jag ju hålla koll på honom.

Det gick bra ända tills min valp råkade komma, enligt JR, för nära en gång. Då gick han till anfall med uppdragen läpp, visade ALLA fina tänder och morrvrålade, helt utan varning innan.

Det som hände var då att MIN reaktion var att jag bonkade till hunden i huvudet (nu får jag väl skäll...:crazy: ) med handtaget på kopplet (ett flexikoppel)!! En ren reaktion från min sida och det gick på en hundradels sekund och JÄKLAR vad rädd/förvånad han blev!! Det kanske inte var bra gjort, men som sagt en ren reaktion.

Till saken hör att han har ALDRIG någonsin blivit ordentligt tillsagd i hela sitt liv, vad han än har gjort för dumheter. Han är fem år och kan inte ens "sitt" eller kommer när man ropar liksom.Han är ju herre på täppan där hemma så han måste blivit förvånad att nån sa ifrån på hans dumma beteende.

Det kan bero på flera saker varför hunden gör så. Vissa hundar leker poliser i flocken och ska sära husse och matte åt när de kramas. Den typen av närhet tolkas av hundne som allt annat än kärleksfull. Närhet kan vara jobbigt för en del hundar och då ska de polisa och styra undan gruff. Dock lär sig många hundar det där rätt fort, men vissa vill fortfarande leka polis.

I andra fall handlar det om rang, speciellt om det handlar om matte och annan hund. Evita försökte utnyttja det till fullo mot Tasse och trängde gärna bort honom när han gosade med mig.

Men inget av det har ett dugg med svartsjuka att göra.

*knapplån*

Lite off topic men ändå:
Ang. känslor.
Min farmor hade en gammal golden som var väldigt "bunden" till henne, världens snällaste, förstörde aldrig någonting osv.
Så fick de besök av en granne som tog med sig sin hund in
i lägenheten. Den hunden kröp praktisk taget upp i farmors
knä & hon klappade den såklart & berättade "vilken fiiiin hund
den var"
:D Sen la den huvudet i knäet på henne & tiggde om att bli klappad så farmor klappade såklart ;)
I början var golden retrivern i samma rum men efter ett tag försvann
den ut i hallen.
När grannen skulle gå så låg farmors hund på golvet i hallen & hade bitit sönder sin älsklinsnalle & var i full färd med att dra ut vadden.
När farmor skulle klappa henne så drog hon sig undan & gick & la sig under sängen istället. I vanliga fall älskar hon att bli klappad (i synnerhet av farmor ;) ) & brukar aldrig ligga under sängen annat än när det smälls raketer....

Så, hur förklarar man hundens beteende? Farmor sa att hon gjorde
det av avundsjuka, men om hundar inte kan vara avundsjuka...vad var det då?:confused:

Om din farmor haft rätt i sitt resonemang så förutsätter det två saker, Nummer ett är att hundar kan känna avundsjuka och nummer två är att hundar har förmågan att tänka framåt och rent av jävlas. Nu saknar hundar båda dessa saker, så teorin håller inte.

Varför din farmors hund lade sig under sängen och drog sig undan kan ha alla möjliga orsaker och det är svårt att peka ut den rätta utan att ha sett händelseförloppet. Min gamla hund kunde noncha mig totalt om jag fjollat runt med en främmande hund, men hade att göra med vår pågående rangstrid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår