Varför gjorde han så? :S

Meibla

Trådstartare
Senaste veckan så har Balto blivit som förbytt. Det började i fredags när svärmor var barn- och hundvakt, då hade han morrat mot dottern när hon kröp i närheten av honom vilket han ALDRIG har gjort tidigare, han som alltid brukar vilja va i närheten av henne och leka, sova mm.
Igår hände nästa incident... vi var hemma hos hans förra ägare,
när vi satt ute i trädgården och fikade så gick hennes son bort te Balto och vi hann knappt reagera när hundfan skäller till och nafsar ungen i ena armen :eek: Vafan har hänt?
Ska åka till vet och kolla om han har ont nånstans, för nåt fel är det på honom. Funderar på om han börjar se dåligt och att han blev överraskad, men han ska då fan inte nafsa för det :mad:

Nån som har nån aning om varför han har blivit såhär på mindre än en vecka? :crazy:

Såhär har hon kunnat göra tidigare utan några som helst problem och det enda han har gjort är att vifta som en tok på svansen och pussa på henne.
phpypzgiy.jpg

Sv: Varför gjorde han så? :S

Hmm.. så svårt att veta, kan ju vara "miljoner" med orsaker liksom..
Det jag mest funderar över att det "slagit runt" så pass fort på honom. Första man tänker på är att ja men barnet var väl för mkt på han - men då kunde han välja att Gå därifrån.

Hur är han annars då? Är han sitt 'gamla vanliga jag' (med undantag för dessa barn incidenter) eller har han även förändrats i det vardagliga livet?

jo det va första tanken här med, men barnet gjorde ju inte nåt annat än och gå mot Balto. :crazy: Dessutom va ju balto lös, så gå undan hade han kunnat göra.

I övrigt är han precis som vanligt.. Idag har han lekt som vanligt med dottern utan några som helst problem. Jag blir inte klok på honom :(

jo tanken har slagit mej att det är nåt med synen, men han ser ju minsta lilla brödsmula på golvet och harar på 50 meters avstånd, så en 1-årig unge på 2 meters avstånd borde han väl ändå kunna se.

Men om synen har försämrats (kan ju gå rätt fort) kanske han känner sig mer osäker runt barnen, trots att han faktiskt fortfarande ser (tex springande harar etc).

Men som du själv har skrivit; att kolla upp så att han inte har ont någonstans är nog en mycket bra idé..!

Lycka till, håller tummarna för att det ska lösa sig.

Våran hund började likadant, han hade ont och problem med armbågslederna. Han naffsade dock aldrig mot någon men morrade och la svansen mellan benen och kröp därifrån. Nu var denna hund en av de största mesarna man kan träffa, men hade han varit tuffare i sättet är jag övertygad om att han skulle ha naffsat också. Detta var en border korsning.

Det kan nog stämma. Ska se om dom kan kolla ögonen på honom samtidigt som dom gör en grundlig undersökning av hela hunden.

Låter som att Balto har nåt liknande problem.. har märkt att han blivit lite stel i bakbenen när han sovit men inget jag direkt tänkt på då han beter sej som en 6 månaders valp så fort vi är ute.

Får bara hoppas vet hittar vad hans beteende kan bero på, annars får han nog somna.. för en hund som oprovocerat biter ett barn e inget jag vill ha :crazy:

Usch. Med risk för att låta gnällig och tjatig : Får han tillräckligt med aktivering? Det skall absolut aldrig vara en anledning till hans beteènde, men det finns tyvärr exemplar där det "slår runt".

Tycker absolut att du ska kolla hunden hos veterinär.Har han haft fästingar på sig?Iså fall skulle jag nog ta prover på fästingburna sjukdomar.Hundar kan få de mest mystiska symtom av dessa sjukdomar.Med tanke på att detta beteende har kommit så plötsligt så tror jag att hunden inte mår bra på någotvis.

hehe jodå, han får tillräckligt med aktivering, dels så "hjälper" han mej här hemma nu när jag har ont i ryggen, plockar upp alla leksaker, lägger tvätt i tvätt korgen, tänder/släcker lampor mm. Utöver det så tränar vi lydnad, spår och agility flera ggr i veckan. Cyklar även runt 8 km/dag med honom, så han borde va nöjd tycker jag. :crazy:
han är även lugn och harmonisk, visar inga som helst tecken på att vara understimulerad...

han har haft massor av fästingar på sej :crazy: Ska be dom kolla upp det med.. i och med att han har blivit lite stel oxå..

förhoppningsvis hittardom nåt som kan förklara varför han helt plötsligt har blivit som han är

Ringde till en annan veterinär, och fick en tid redan imorgon så jag slipper vänta till nästa vecka.

Tack för svaren allihopa, förhoppningsvis så blir han sitt gamla vanliga när vi vet vad det är för fel :bow:

han har haft massor av fästingar på sej :crazy: Ska be dom kolla upp det med.. i och med att han har blivit lite stel oxå..

förhoppningsvis hittardom nåt som kan förklara varför han helt plötsligt har blivit som han är

Mkt möjligt att det är Borelia eller något som spökar. Skönt o höra att du fick en tid så snabbt. Håller tummar!

Nu har vi vart iväg hos vet, alla möjliga prover är tagna, han är ögonlyst ua, å så kollade dom igenom hela hunden utan att dom hittade nåt. Röntgade även höfter och armbågar för o se om det kunde vara dom som spökade, men såg inget där heller.
så nu är det bara o sitta och vänta på att provsvaren ska komma.
Nån som vet hur lång tid d tar innan man får svar? :crazy:

skönt att det är gjort :)
fast jobbigt att vänta på svaren... brukar väl ta ca 1-2 v med provsvar?

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka