Varför förbygel?

S

speedygirl

Undrar varför man använder förbygel på sina hästar?

Kan man ha förbygel utan martingal?

Sv: Varför förbygel?

Ja har en förbygel på båda mina ponnyer för att sadeln åker bak på dom man hindrar alltså så att sadeln inte åker bak :rofl: ..

Japp... Man kan ha en förbygel utan martingal.. De e bara å knäppa loss den :D

Det har man ju för att den hjälper sadeln att inte åka bakåt. Det finns förbyglar med avtagbnar martingal, så man måste ej ha den.

Jag har förbygeln så att inte sadeln ska kunna åka runt helt. Hästen är väldigt rund och saknar nästan manke så gör hon ett rejält kast så trycker jag helt enkelt runt sadeln. Med förbygeln kan den iaf inte åke runt HELT!

Så som ett säkerhetsbälte kan man säga. :)

Och jag använder utan martingal.

/C

Jag har förbygeln för att jag behöver martingalen. Tycker det at snyggare med förbygel... Sen är det ju bra att sadeln inte åker bak heller. ;)

jag anväder förbygel för att det är snyggt, sadeln åker bak och för att jag behöver martinagalen. så föär alla anledningar ;)

en förbygel har normalt ingen martingal
en förbygel är en förbygel och en martingal är en martingal, kombinerar man dessa får man en förbygel med martingal

man har det för att förhindra att sadeln åker bakåt/åker runt

Jag har numera förbygel pga remmen vid manken att hålla i då mina hästar bockar!
Har faktiskt räddat mig flera gånger.Däremot behöver jag den inte för sadlens skull.Med mina hästars manke,rubbar sig inte sadlen!Använder martingal när jag hoppar,inte annars.

MoQ skrev:
Jag har numera förbygel pga remmen vid manken att hålla i då mina hästar bockar!
Har faktiskt räddat mig flera gånger.Däremot behöver jag den inte för sadlens skull.Med mina hästars manke,rubbar sig inte sadlen!Använder martingal när jag hoppar,inte annars.

Same here :angel: Mina barn kallar den numera för "mammas fegislina"... :devil:

Mkt bra påfund.

Säger som någon sa ovan. En förbygel är en förbygel. Och på en förbygel finns ingen martingall om det itne är en förbygel med martingal.

Men jag ser det som en bra grej. För vid upphopp är det lätt hänt att sadeln gliger bakåt lite grann. Och då är förbygeln perfekt. annars kan man ju använda sig av en brösta lika gärna.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 975
Senast: fio
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupen i hoppning från Stuttgart. En anrik, utmanande deltävling som alltid brukar locka de främsta ryttarna – med flera svenska...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke