Varför får man inte tävla med spö?

Fast man kan ju sitta och "seghålla" med skarpa bett också. :) Likaså kan man sitta och gräva med sporrarna utan att domarna märker det (eller bryr sig). Däremot är det ju svårt att använda spöet utan att det syns. Så din jämförelse mellan skarpa bett och spö stämmer inte riktigt tycker jag.

För att gå vidare: I de klasser man får rida med spö (utomlands eller dressyrryttartest), får man avdrag om man använder spöet?

Nej, om det används på ett "schysst" sätt så får man inte avdrag. Men jag fick avdrag en gång jag rappade till min unghäst på bogen för att förhindra att hon skulle hoppa ut över railen... :p

Sitter man och driver tydligt med spöet så får man avdrag för ridbarheten och för ryttarens inverknad.

Nej, om det används på ett "schysst" sätt så får man inte avdrag. Men jag fick avdrag en gång jag rappade till min unghäst på bogen för att förhindra att hon skulle hoppa ut över railen... :p

Sitter man och driver tydligt med spöet så får man avdrag för ridbarheten och för ryttarens inverknad.

Ah ok tack för svar!
Märkligt ändå att det är olika i olika länder. Vi har ju samma mål och metod och tävlar i samma sport. Undrar vad deras argument är att man FÅR rida med spö! :) Jag får skriva ett inlägg på H&H och jämföra svar :D

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 212
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama