Varför får man inte tävla med spö?

Var tvungen att kolla igenom reglementet och du har rätt. From svår klass blir det igen tillåtet att rida med spö då i kombination med de obligatoriska sporrar. Vi lär aldrig komma dit så var inte något jag hade reflekterat över

Men gud så skum Regel?

Jag håller inte alls med. Takt är steg 1 i utbildningstrappan, och en ärligt bjudning tycker jag är så grundläggande att det ska man klara hyfsat utan spö redan i de lägsta klasserna.
Och jag tycker att det är önsketänkande :p
Man kan ju ha hur mycket ärlig bjudning som helst hemma, sen ska man in med en orutinerad häst på en okänd plats där det sitter en lömsk tant vid ett bord med en hästätande rutig duk typ :meh:

Man kan ju ha hur mycket ärlig bjudning som helst hemma, sen ska man in med en orutinerad häst på en okänd plats där det sitter en lömsk tant vid ett bord med en hästätande rutig duk typ :meh:

Om hästen blir osäker och rädd på nya platser så tycker jag inte att det är ett problem man löser med spö utan med miljöträning.

Jag känner mest "Hur ofta har jag ärlig bjudning?". Känns inte som så ofta. Jag har dock typ slutat rida med spö, finns så mkt andra fel att ta tag i innan jag behöver korrigera min häst med det. Ett fåtal gånger gör det dock nytta, mest för att då går det så jäkla dåligt att jag tycker hästen faktiskt får hjälpa till lite o ha lite överseende med sin hopplösa matte så vi kommer vidare hehe. Vi är nog typiskt LB-ekipage.

Men gud så skum Regel?
Ja känns inte helt logiskt..
Typ som att lindor/skydd/boots är tillåtet tom LA3 sen slutar hästarna tydligen att slå på sig så då ska man rida utan. Eller att kavajen fortfarande ska vara mörk, men schabraket får vara vilken neutral färg det vill, eller att stugbyglarna måste vara av metall. :p

Ja känns inte helt logiskt..
Typ som att lindor/skydd/boots är tillåtet tom LA3 sen slutar hästarna tydligen att slå på sig så då ska man rida utan. Eller att kavajen fortfarande ska vara mörk, men schabraket får vara vilken neutral färg det vill, eller att stugbyglarna måste vara av metall. :p

Jag säger bara Daaaanmark! Så mycket skumt i det härliga landet! ;)

Men fram för skänkeln är ju liksom steg 1, det lär man ju en unghäst från att man sitter upp, det är ju inte för mycket begärt att de ska kunna det. Sen kan man såklart behöva gå tillbaka till grunderna emellanåt och befästa igen när de är under utbildning men att ryttaren blir klämmig är ju en orsak till att hästen inte går fram, inte en lösning. Sitter man och maler/klämmer/trycker konstant så får man en ruggigt trög häst. Fartkontroll! Ett snudd med skänkeln och sen bort med benen omedelbums, hästen ska gå på den signalen tills du säger annorlunda. Har man det så är sporrar en förfining av den där lilla touchen.

Jag tycker också att spö borde vara tillåtet. Så mycket bättre att kunna peta till med det nån gång än att börja klämma tillbaka på en redan klämmig häst, kanske dessutom med sporrar på. Argumentet att det inte ska behövas när man tagit sig ut på tävlingsbanan är ju larvigt, det håller inte. Okej från typ MSV A kanske. Och som sagt, väldigt svårt att överanvända spöet utan att domaren märker det.

Är det bara jag som använder spö som något annat än frammåtdrivande? Jag använder dressyrspö i stort sett uteslutande för att hjälpa till att styra bakdelens position, inte för att hästen skall gå frammåt.

Tant hade extremt mkt motor, så frammåt var inga problem. Dock ville hon ju gärna skjuta ut HB pga tidigare skada på det benet. Då var det hemskt mkt lättare att peta på det bakbenet med spöt för att få in det på rätt plats, än att sitta och mala med skänkeln.

Är det bara jag som använder spö som något annat än frammåtdrivande? Jag använder dressyrspö i stort sett uteslutande för att hjälpa till att styra bakdelens position, inte för att hästen skall gå frammåt.

Tant hade extremt mkt motor, så frammåt var inga problem. Dock ville hon ju gärna skjuta ut HB pga tidigare skada på det benet. Då var det hemskt mkt lättare att peta på det bakbenet med spöt för att få in det på rätt plats, än att sitta och mala med skänkeln.
Man kan ju använda spöet till massa olika saker, beror ju på vad man behöver hjälp med. Min kompis petar till sin häst när han lägger sig på och springer. Det funkar kanon, han stannar direkt :up:

Jag har också förklarat det så, men då kommer vi in på diskussionen om sporrar. Det är ju en förstärkning, precis som spöet? Varför får man rida med det ena men inte det andra?
Nu vet jag inte hur andra gör, men jag använder sporrar och spö på samma sätt. Börjar med ett tryck för skänkeln, förstärker med sporren eller med spöet (kittla bakom skänkeln) om det behövs. Så om man ska följa den logiken borde man ju inte få rida med sporrar heller?
Man ser ju ofta folk som sitter och maler med sporrarna och det får man väl inte minuspoäng för? Då är ju hästen inte speciellt välriden tänker jag.

Jag tycker att det är en adekvat fråga om varför man får rida med sporrar men inte med spö!

Man kan tänka sig (fast inte som förklaring kanske) att användande av spö, för att komma åt att peta på rumpan till exempel, kräver viss förflyttning av händerna. Medan användande av sporrar kräver egentligen ingen annorlunda hjälpgivning???

Kort sagt kan man väl säga att sporrar är en förfining/förlängning av nåt du redan har (skänkel), men spöet är en extra hjälp du inte har. Så då har man bestämt att du inte får lägga till en extra hjälp.

Min man kan ingenting om hästar, så ofta får jag frågor som jag inte har tänkt på själv, för "det bara är så". Nu senast har frågan om spö på dressyrtävling kommit upp eftersom jag har lite problem med att min häst segar ur när jag lägger ifrån mig spöet.
Så varför får man egentligen inte tävla med spö? Min man menar att alla tränar och rider fram med det, så varför får man inte ha det på banan? Man får ju ha det i hoppningen. Det är som att man tränar skidåkning med stavar men sedan när man ska tävla får man inte ha dem. Man får ju ha jätteskarpa bett och sporrar, så varför inte spö?
Obs att det här är hans tankar och jämförelser. Jag har personligen inget bra svar. Vad tror ni?

Jag har inget bra svar på varför man inte får tävla med spö men jag har lite fundringar kring varför din häst segar ur när du lägger spöt. Då anser jag att hästen är felutbildad i grunden. Hästen ska gå fram för skänkel - inte under spöhot. Vi köpte en häst som var precis så, välutbildad men la av om ryttaren la ifrån sig spöet - trots att hon egentligen inte behövde använda det. Men vår tränare så det genast och spöet blev förbjudet och sedan började de från början med att "lära om" hästen att gå fram för skänkeln. Detta är lite utanför den egentliga frågan - men fungera kring det.

Jag har inget bra svar på varför man inte får tävla med spö men jag har lite fundringar kring varför din häst segar ur när du lägger spöt. Då anser jag att hästen är felutbildad i grunden. Hästen ska gå fram för skänkel - inte under spöhot. Vi köpte en häst som var precis så, välutbildad men la av om ryttaren la ifrån sig spöet - trots att hon egentligen inte behövde använda det. Men vår tränare så det genast och spöet blev förbjudet och sedan började de från början med att "lära om" hästen att gå fram för skänkeln. Detta är lite utanför den egentliga frågan - men fungera kring det.

Och hade du läst hela tråden hade du sett att jag tidigare skrivit detta:
"Och innan någon säger något; jag vet att detta är ett fel och jag jobbar med det hela tiden. Tyvärr är det inte jag som har ridit in min häst så han har lärt sig fel och blivit riden fel i många år. Så, work in progress!"

Jag tycker inte spö ska vara tillåtet. Motiveringarna som förs fram här kan användas på skarpa bett i lätta klasser så hör man "haken".

"Vi har bra lyhördhet för tränsbett hemma men på tävling blir hen lite nervös och stark och det är väl bättre för hästen att kunna ta tag en gång med skarpare bett än att sitta och seghålla på tränsbett"

Eller

"Tänk vad bra det skulle vara med skarpare bett när hösten blir rädd för monsterblommorna och kastar sig iväg åt andra hållet"

Så jag tycker ha spö skulle vara ett steg tillbaka och att skjuta sig i foten. Möjligen kan det vara okej i högre klasser - men de behöver ändå inget spö. Men absolut inte spö i lätta klasser. Eller skarpa bett. (Och det sagt trots att mer fri betsling skulle göra att vi kunde tävla dressyr)

Jag tycker inte spö ska vara tillåtet. Motiveringarna som förs fram här kan användas på skarpa bett i lätta klasser så hör man "haken".

"Vi har bra lyhördhet för tränsbett hemma men på tävling blir hen lite nervös och stark och det är väl bättre för hästen att kunna ta tag en gång med skarpare bett än att sitta och seghålla på tränsbett"

Eller

"Tänk vad bra det skulle vara med skarpare bett när hösten blir rädd för monsterblommorna och kastar sig iväg åt andra hållet"

Så jag tycker ha spö skulle vara ett steg tillbaka och att skjuta sig i foten. Möjligen kan det vara okej i högre klasser - men de behöver ändå inget spö. Men absolut inte spö i lätta klasser. Eller skarpa bett. (Och det sagt trots att mer fri betsling skulle göra att vi kunde tävla dressyr)

Fast man kan ju sitta och "seghålla" med skarpa bett också. :) Likaså kan man sitta och gräva med sporrarna utan att domarna märker det (eller bryr sig). Däremot är det ju svårt att använda spöet utan att det syns. Så din jämförelse mellan skarpa bett och spö stämmer inte riktigt tycker jag.

För att gå vidare: I de klasser man får rida med spö (utomlands eller dressyrryttartest), får man avdrag om man använder spöet?

Fast man kan ju sitta och "seghålla" med skarpa bett också. :) Likaså kan man sitta och gräva med sporrarna utan att domarna märker det (eller bryr sig). Däremot är det ju svårt att använda spöet utan att det syns. Så din jämförelse mellan skarpa bett och spö stämmer inte riktigt tycker jag.

För att gå vidare: I de klasser man får rida med spö (utomlands eller dressyrryttartest), får man avdrag om man använder spöet?

Allt går att missbruka såklart. Men både hacka med sporren och blåhålla i munnen ska ge avdrag. Att/om det inte döms korrekt ska inte fungera som motivering tycker jag.

Mer än en häst, eller ponny, har ju en helt annan motor bara ryttaren har ett spö i handen med. Behöver inte ens användas.

Så nej jag tycker fortfarande inte man ska få ha spö i dressyr.

Om det är tillåtet låter det dock väldigt konstigt att samtidigt dra av för det. Så förhoppningsvis inte, men jag vet inte heller.

Och hade du läst hela tråden hade du sett att jag tidigare skrivit detta:
"Och innan någon säger något; jag vet att detta är ett fel och jag jobbar med det hela tiden. Tyvärr är det inte jag som har ridit in min häst så han har lärt sig fel och blivit riden fel i många år. Så, work in progress!"

Sorry!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 212
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama