Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Låter jättekonstigt ? Om alla hästarna reds av samma ryttare och alla hade egna måttade sadlar hade jag snarare trott att ryggproblem på samtliga berodde på ryttarens ridning .

Men bommen i Childeric är ju inte "mjuk"? Och panelerna går att få så mjuka eller så hårda som hästen behöver?

Det är vad jag har fått höra från en av Sveriges största sadelgrossist när jag sa att jag själv ville ha en Childeric, jag blev i princip förbjuden:p. Dom är superbra för ryttaren (därför jag själv ville ha en som sagt) men förstör hästens rygg eftersom de är "mjukare" än andra sadlar. Alltså utformade för oss men inte för hästen. Tips är att fråga de som har gått över från childeric nu när den stora hypen har lagt sig. (Det är ju inte direkt få begagnade childeric som är tillsalu nu.)

På vilket sätt är bommen annorlunda då ?

Tycker "ryktet" är intressant men vill nog ha lite mer än rykte så att säga ...

I övrigt tycker jag det är sjukt att ett visst märke blir så poppis att hobby ryttare blint tycker det är bästa sadeln ;)

Haha, precis samma historia har jag hört om båda Amerigo, Butet och Prestige!
Alla hästar som går med dessa sadlar får allvarliga ryggproblem och blir mirakulöst kurerade när ryttaren byter till ett annat märke. Det är självklart LÖGN alltihop, påhittad av konkurrenterna. Så jäkla tradigt att de håller på så, och så sprids dessa lögner vidare på nätet av någon som hört från någon deras kompis känner osv.

Hört om källkritik??

Senast ändrad:

Fast jag förväntar mig självklart från vilken säljare som helst att man är professionell och inte kränger sitt eget märke oavsett . Det är faktiskt inte standard att smutskasta andra märken , problemet är att folk anlitar säljare som är gifta med ett specifikt märke och därmed tappar professionaliteten .

Att jag snubblade in på Childeric var inte direkt planerat. Jag hade en sadeltvångshäst och jag hade testat massor av sadlar, hade bla en sån där schleese också som trots allt är dyrare än childeric. Jag tog hem en childeric på prov (D modellen, inte lika mjukt läder) och hästen blev av med sitt tvång från pass ett. Han trivdes verkligen med sadeln. Jag trivdes inte lika mycket. Just den sadeln var ju lite hårdare också. Jag testade därefter att byta till en mjukare childeric och därefter trivdes både hästen och jag. Med mina andra hästar red jag i andra sadlar. Jag har en skada i kroppen och fick kramper av dom andra sadlarna, men i childericen fick jag sällan kramp. Jag har haft childeric på flera hästar nu och har aldrig haft problem med dom. Hästarna trivs, jag trivs. Dock föredrar jag DI modellen på dom lite mer överbyggda så jag sålde min Dac.

Jag har ridit i många childeric sadlar och ingen är den andre lik. En som jag red i trivdes jag inte alls i. Så man gillar ju inte alla sadlar även om det är childeric, man får testa sig fram. Även på hästen såklart. (om man köper begagnat och inte måttar själv)

Man ska inte stirra sig blind på ett märke dock,,,utan prova sig fram.

Tyvärr så är det väldigt vanligt att det/de märken personen själv säljer är perfektion och alla andra är skit.

Om du ska ta ut ngn som måttar hästen och dig osv och har pengarna så är det väl guld .
Jag kan dock inte låta bli att tro att alla dina sadel letanden mer beror på att du provar själv osv och därmed inte hittar rätt ? Inte att det enda som passar dig och din häst optimalt i sig , är en childeric .

Visst är det så!
Det är just det som är bekymret, att jag inte har möjligheten att få bra hjälp. Nu får jag prova vänners sadlar, googla och kolla på Buke för att få tips på vad som teoretiskt KAN passa. Men eftersom jag tydligen är lite konstigt skapt, så hade jag behövt bry mig mer om vad som även kan passa mig.
Egentligen hade jag velat ha möjligheten att prova all världens olika sadlar för att kunna se vad som kan passa oss. OCH få hjälp av en KUNNIG utprovare, som ser till både hästen OCH MIG. Men det är ju ganska omöjligt.

Och att det enda som skulle passa skulle vara en Childeric, har jag aldrig påstått, men tanken har ju kommit att en sån kanske kan vara något. För nu vet jag inte längre vad jag ska göra.
Men samtidigt är jag lite skeptisk (därav skapandet av tråden), min ET sa för något år sedan att de där franska sadlarna är bara skräp för hästens rygg. Men det är ju ett tag sedan och även en ET kan ju ha fel.

Enklast är väl att fråga de som har gått ifrån childeric-sadlarna, de som tidigare var frälsta. Finns ett annat sadelmärke som gör i princip samma sorters sadlar och som sponsrar massor av ryttare och stuteri men ryttarna rider endast i dessa då de syns av allmänheten. Vägrar rida i dessa hemma när de tränar. Levande reklam och hypade märken lurar många.

Ja de varierar verkligen i utförande, även sadlar märkta med exakt samma stl och modell kan kännas helt annorlunda att rida i!

TS
Jag tycker Childeric är bäst för att de går att anpassa till båda häst och ryttare, och man får en väldigt nära kontakt med hästen. Är man van att rida i Childeric och sätter sig i tex en Amerigo så känns det som man är 2 m över hästen. I en Childeric sitter man I hästen, lite barbackakänsla. De ger stor rörelsefrihet pga att de är så mjuka och det finns inget hårt som klämmer. Även om stöden är stora sitter man inte fast som man kan uppleva i många andra sadlar. Lädret är supermjukt och ger jättebra grepp (men därför är det också väldigt ömtåligt och inte särskilt slitstarkt, inget för någon som är slarvig med utrustningen). En stor orsak till att jag valde Childeric var att det inte var några "nja, vet inte, tror inte, går nog inte" gällande hur sadeln skulle byggas, utan attityden var "inga problem, vi bygger sadeln efter hästen". Har man en häst som inte har standard rygg (väldigt bred, väldigt rak/sväng etc) så är det guld.

Men vilken sadel man tycker är bäst är en smaksak. Jag har ridit i ganska många olika Amerigo modeller och tyckt alla varit mer eller mindre hemska, men för den delen är det inte dåliga sadlar! De har bara inte det jag söker. De allra flesta märken i den prisklassen har BRA sadlar och vilken du skall välja beror på vilken typ av sadel som faller dig och din häst i smaken. :)

Senast ändrad:

Tyvärr så är det väldigt vanligt att det/de märken personen själv säljer är perfektion och alla andra är skit.

Jag är skeptisk rent allmänt till frälsthet , vem det än är som blir frälst ;)

Martina : men leta upp ngn seriös som kan hjälpa dig . Om du är så pass trygg i att du vågar prova ut sadlar på egen hand i fråga om din häst så har du ju rätt lite att oroa dig För via hjälp ?

Fast för perspektivets skull så innan din childeric era hade du en Leonardo som du lovprisade som det allra bästa ngn någonsin kunde skaffa sig .;)

Senast ändrad:

Älskar min Childeric DAC <3

Jag var ute efter en Amerigo egentligen. Testade andra märken också... men när jag lade på den på hästen där den slurpade sig runt hästen och när jag satt mig upp så var jag hemma.

Varför childeric? Varför inte? Passar den dig och hästen, du har pengar att lägga ut så köp en :)

Senast ändrad:

Så känsliga är inte sadlarna som en del i tråden beskriver det (det tycker iaf inte jag). Det bästa med sadlarna är att de går att få så att de passar både ryttare och häst i det närmaste perfekt. Nackdelen är ju panelerna som ju inte går att stoppa om (som på stoppade sadlar) och så priset då...

Jag skulle nog inte köpa en begagnad Childeric eftersom de är så "personligt utformade". Vår häst har en känslig rygg men fungerar bra med sin måttade Childeric.

Jamen då visste jag ju inte bättre, hade inte någon Childeric att jämföra med. ;)

Den var bra tills hästen växte ur den. Tycker fortfarande Prestige är ett bra märke, det och Jaguar är de enda sadlar förutom Childeric som jag tycker om att rida i (av de jag provat förstås, har inte testat vartenda märke som finns). Hennig skulle vara kul att prova.

Senast ändrad:

Enklast är väl att fråga de som har gått ifrån childeric-sadlarna, de som tidigare var frälsta. Finns ett annat sadelmärke som gör i princip samma sorters sadlar och som sponsrar massor av ryttare och stuteri men ryttarna rider endast i dessa då de syns av allmänheten. Vägrar rida i dessa hemma när de tränar. Levande reklam och hypade märken lurar många.

Hur är det möjligt att få hästarna att prestera på tävling i sadlar som då egentligen inte är bra för dom? Ffa i dressyr är det väl INGEN som byter utrustning från tränng till tävling eftersom man vill rida med det mest optimala? Att då slänga på en sadel bara för att man är sponsrad med den verkar jättekonstigt.

*kl*

Ang. den stora sadelgrossisten som kräks över Childeric anar jag vilken det är. I synnerhet eftersom Prestiges D1 nämns som så mycket bättre:p. Kan säga att mina erfarenheter där inte direkt stärker mitt förtroende för uttalandet.

Jag har i många år varit tveksam till Childeric pga av "rykten" som florerar, men har insett att det finns hästar med förstörda ryggar av diverse olika sadelmärken. När Butet var som mest populärast och "alla" hade en sådan så var ju det märket skit, samma med Prestige. Ingen rök utan eld, så antar att det har att göra med att många köper på sig outprovade poppis-sadlar och sedan havererar det.

Hade jag ridit min häst med Amerigo hade han förmodligen gått sämre och tillslut fått ont i ryggen då de sadlarna inte passar mig alls. Jag hamnar fel, spänner mig, påverkar hästen negativt, och onda cirkeln är igång...

Prestige D1 är ju verkligen hypad nu, jag blev tveksam när jag provade den eftersom jag tyckte det blev mkt punkttryck både ovanför och under "urgröpningen" som ska ge bogfriheten. Men min häst har ingen riktig Prestigerygg så kan vara därför det blev så konstigt på honom. Många lovordar verkligen de sadlarna.

Senast ändrad:

Ha ha ;)

Exakt ;)

Feel : det handlar nog inte om namnet på sadel i sig till syvendes och sist tror jag ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama