Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Jag är oerhört objektiv i min syn på sadlar, och har också möjlighet att prova det mesta av olika anledningar......

Childeric är och förblir en superfin kvalitetssadel som absolut är och har varit väldigt trendigt i Sverige. Det går inte att förneka att det är en sadel som är oerhört bekväm för ryttaren men också för hästen om den är välpassad. Som alla märken går det rykten om både det ena och det andra och för Childeric grundas det nog mycket i att alla ett tag skulle ha Childeric till varje pris, oavsett om sadeln passade eller ej. En sadel som inte passar hästen kan ge bekymmer oavsett om den heter Childeric, Amerigo, Schleese, Stübben eller Zaldi -så enkelt är det.

Priset är högt, absolut men det är ju upp till konsumenten att avgöra om det är värt det eller ej. Sanningen är dock att bättre (dyrare) kvalitetssadlar har en bättre balans än vad billigare sadlar har, det kommer man inte ifrån. Sedan är varje sadel unik och det måste man ta hänsyn till när man tittar på begagnadmarknaden, den ena sadeln är inte den andra lik.

Jag har ridit i flera år i Childeric men har nu gått över till Antares och Butet, inte för att jag bojkottar Childeric utan för att jag vill ha en nättare sadel.

Gällande läderkvalite är det som flera redan har nämnt, desto bättre, finare läder desto känsligare läder, men jag väljer det alla dagar i veckan framför ett hårdare glansigare läder.

Håller med, det där faller på sin egen orimlighet!

Gissar att Primula syftar på Antares, det är väl det enda nya märket som kommit nu. Hur man kan vara så dum att tro att Tinne skulle lägga på en sån vid tävling trots att hon tycker den är kass och hästen går dåligt i den?? Detta är personer som till stor del lever av sina tävlingsresultater, hur kan någon få för sig att några gratis sadlar är värda en förstörd tävlingssäsong??

De rider i det de tycker är bäst, så enkelt är det.

Vad blev det för sadel istället?

*kl*
Anledningen till att jag funderar på en Childeric är att man kan få bra hjälp att hitta en som passar. Jag har problem att hitta en sadel som passar mig, hästen är inte så extrem. Och jag kan ju säga att jag isf är ute efter en begagnad (man kan ju ha tur att hitta en som passar :)).

Det var inte min min häst den provades. Jag red en annan häst, och blev lite "orolig" när jag såg att den hade en Childeric. Tänkte att nu kommer jag aldrig vilja rida i något annat, och måste nog köpa en egen.:D Men som sagt, den passade inte mig. Har ridit i några andra senare och inte alls tyckt att de passar mig. Själv har jag en gammal Röösli Pilatus, passar mig och hästen bra just nu.

Jag håller med om att namnet inte är allt. De flesta märken har sadlar man inte riktigt funkar i, som ryttare och häst.

De som moddas efter båda är ju så klart att föredra. Men då måste de ju just köpas nya moddade efter ekipaget.

KL

Jag har varit sugen på Childeric ett tag. Men min ena var nära 30 år då tankarna kom. Och den andra var så ung och ändrade sig mkt. Så han fick ingen ny sadel då.
Det blev en ommoddad Amerigo CC som funkar för båda. Men nu vill jag ha en annan för min skull.
Jag är dock lite förtjust i Equipe Oracle. Den rider jag en del i på annan häst som också fått min cc:a utprovad och får inte ont i höfterna(vilket jag får av många sadlar).
Den ligger fint på gången. Så ska provrida och så får vi se.
Annars blir det kanske en Childeric. De andra Amerigosarna och jag verkar inte vara kompisar mer. CC:an vi har blir ändå lite för "på" hästen för min smak.

Någon annan vars höfter dött av Amerigo(och Connector känner jag mkt smärta i) och funkar i annan sadel, tex Childeric?

Kl

Har tyvärr hört samma som Primula - fantastiska för ryttaren men ger ofta i längden ryggproblem hos hästen. Vad jag hört dels pga mjukheten men även att de gärna placerar ryttaren bakom hästens naturliga tyngdpunkt pga de rätt rejäla knästöden och lite uppförsbacke-känslan de ger. Jag har ingen egen erfarenhet av att rida i dem på samma häst en längre tid, så det här är bara saker jag hört! Men har hört det lite för mkt för att vilja lägga så mkt pengar på en childeric.

Sadelutprovaren som sålt de sadlarna är inte buden till märket på något vis.
Jag har elever som köpt andra märken av henne, bla Equipe, Connector, Amerigo etc.
Så hade man velat hade man nog kunnat få flertalet andra märken.

Det känns som skvaller..

Men man kollar ju tyngdpunkten vid utprovning? Stämmer det inte köper man väl inte sadeln?

Nej namnet är inte allt och jag personligen är mkt skeptisk till när märken höjs som nummer ett och utan fel , oavsett prislapp men kanske ännu mer när felfriheten motiveras med att X och y elit ryttare rider i det märket . Fastnar man för det har man verkligen missat komplexiteten .

Jag håller samtidigt med om att det stämmer in ang sadlar att billigt sällan innebär kvalitet . Betyder inte För den skull att dyrast är bäst .

Brukar tycka att 20 tusen kr klassen har vettigt bra sadlar och mer därtill . Det viktigaste är ju hur de egentligen är utprovade och passar häst och ryttare .

Det där är väldigt intressant med var på hästen en sadel placerar sin ryttare. Childeric placerar ryttaren ganska långt bak-lite islandsstuk) medan tex Prestige har tyngdpunkten längre fram. Just Prestiges utprovare förespråkar att ryttaren ska sitta ganska långt fram, medan tex Jan Brink i uttalande som ryttare vill ha ryttaren mer mitt på hästen. Vilket som är bäst har jag ingen aning om-men det finns uppenbarligen åsikter som går isär på vilket som är att föredra. Personligen gillar jag positionen Childeric ger en på hästen.

Vissa hästar har dock lägsta punkten där bak. Min ena tex.
Så om de skulle ge ryggproblem eller ej beror väl å hur man passar in sadeln, för BÅDE häst och ryttare.

Jag har nämligen hört samma story som ni. Men jag frågade en som inte säljer Childeric. Det behöver inte vara fel för alla.. Eller rätt för alla..

Måste återigen bero på hur hästen ser ut vilket är grunden för var ryttaren bör vara placerad i sadeln .

Jan Brink rider någon av sina hästar i en WOW sadel, som börjar bli väldigt populär runt omkring här. Hör inte till tråden, men de kanske blir en ny poppis sadel???

Jag tror absolut att WOW har all potential i världen att bli nästa heta sadeltrend:D!

Håller med om att högt pris inte borgar för kvalitet.
Att passa in sadlar är utöver själva handarbetet som läggs i sadeln är för mig en konst som handlar om känsla. Alla som får utbildningen har inte känslan och får den inte.
Så för mig är inte ett sadelmärke ekvivalent med välpassande sadel heller.

Jag är extremt noga med VEM som passar in sadeln. Mer det än sadelmärket.
Spec om de ska måttas. För då kan jag själv inte bara kolla och känna innan jag köper.

Hur är det möjligt att få hästarna att prestera på tävling i sadlar som då egentligen inte är bra för dom? Ffa i dressyr är det väl INGEN som byter utrustning från tränng till tävling eftersom man vill rida med det mest optimala? Att då slänga på en sadel bara för att man är sponsrad med den verkar jättekonstigt.

*kl*

Ang. den stora sadelgrossisten som kräks över Childeric anar jag vilken det är. I synnerhet eftersom Prestiges D1 nämns som så mycket bättre:p. Kan säga att mina erfarenheter där inte direkt stärker mitt förtroende för uttalandet.

Jag menar inte bara på tävling. Det finns en tillverkare av dressyrsadlar som är ganska hypat nu pga en viss eliteyttare. Denna sadeltillverkare sponsrar stora hingstvisningar i Tyskland och hästarna visas i denna sadeln. Dock hävdar hinghsägarna/ryttarna att dessa hästar nerver ever skulle ridas i dessa sadlar hemma. Nej jag har ingen skriftlig källa på detta, endast personliga kontakter. Men det är såhär det verkar gå till mitt i all märkeshysteri.

Ang min förkärlek till D1 är det den enda prestige-sadeln jag skulle kunna tänka mig, så där är jag faktiskt inte partisk :)

Ja exakt . Med tillägg att inte bara är det en konst utan det handlar ju om att vara professionell nog att inte kränga .

Tycker det är tråkigt att konsumenter är så otroligt lätta offer inför marknadsföring, trender och tilltro på namn = legitimitet .

Senast ändrad:

Vilket märke handlar det om? Verkar fortfarande konstigt om hästarna som just på hingstvisning måste vara sitt bästa jag rids i kassa sadlar.

Jag tycker de ser helt galna ut, snacka om att sitta en meter ovanför hästen. Men har hört att det inte känns så när man sitter i dem. (WOW alltså)

Sedan förstår jag inte hur folk överlever att rida runt i sadlar med tyngdpunkten långt fram ala Prestige... alltså ridsåren som uppstår när man blir framtryckt i framvalvet AAAAJ :arghh:

Min drömsadel är nya Passier Optimum, specialbeställd med flatare säte. Men priset var totalt vansinnigt, omkring 45000kr... Så jag kör Childeric ett tag, det kändes genast billigt.

delvis knapplån

Jag tycker man placeras lite längre bak i DI sadeln, men det tycker jag inte är ovanligt. Har testat flertalet "islandsmodeller" och det är ju ganska vanligt. Kom nog lite mer fram i DAC modellen. Sedan tycker jag inte som många skriver att childeric har jättestora stöd. Men även detta skiljer väl från sadel till sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama