Varför dubbla täcken?

Sv: Varför dubbla täcken?

Tittar man på ursprungshästen så märker man att vi människor har drastiskt format om hästarna och jag tycker det verkar komma ytterligare faser vad som är bra för hästen men kanske inte naturligt för den. Jag tror att en häst mår som bäst när den får vara häst så långt det går (finns självklart undantag). :)

Självklart ska hästen få leva hästliv med lång utevistelse i bra hagar och en kompis som den verkligen gillar som den kan leka med och den ska fodras med jämna mellanrum och alltid ha fri tillgång på färskt vatten så att den mår bra. Vi kan inte låta den springa vind för våg och låta den försöka hitta vatten och mat själv. Vi kan inte svälta hästen på vintern och se om den överlever vilket är det normala för en häst att göra vintertid. Om vi ska kunna kräva av hästen att den ska kunna utföra någon form av arbete så behöver vi fodra den väl med en väl avvägd foderstat så att den mår bra och håller vikten och varken faller ur eller blir fet och ha den i en hage. Jag tror att (nästan) alla hästar hellre väljer att ha täcke på sig leriga dagar än en stressad matte som drar av det värsta (det tar timmar att hitta en häst som har tagit en ordentlig lerinpackning, särskilt om den fortfarande är blöt) och sedan rider med allt vad det innebär av risk för skav på hästen utav utrustningen för det är omöjligt att få bort allt grus och jord ifrån hud och hårrem utan att duscha hästen. Det är inte alla som har ett så välutrustat stall att de kan duscha hästen, ställa hästen i solariet tills den har torkat och sedan rida i ridhuset på gården utan för de flesta så är det höst och vintertid en ständig stress att hinna rida innan det blir kolmörkt och då är det bra om hästen bara behöver en normal rykt på ca 20 minuter istället för att stå i två timmar och borsta på hästen och hästen blir ändå inte riktigt ren. Det är dessutom inte bra för varken häst eller människa att stå i det moln av damm som blir när man borstar en lerig häst som har torkat.

Med välsittande och väl inpassade täcken så hindras inte hästen i sin rörelse utan den kan springa, leka, bocka och studsa och även rulla sig och ligga och sova utan att täcket stör.

Det var faktiskt så att trots att jag är emot att täcka hästar i onödan så införde jag att alla hästar på den ridskolan jag jobbade på skulle ha täcken på sig under den leriga perioden för risken för skav var inte längre en risk där utan det var en realitet. Trots att vi i personalen drog av det värsta och trots att eleverna borstade hästarna innan de skulle rida så var det alltid någon häst som fick skav och så ska det inte behöva vara. Vi har ett ansvar för våra djur och om det innebär att ta på dem ett täcke för att ta bort risken för skav, ja då är iallafall inte mitt val svårt.

Bra sagt.

min häst har innetäcke för att stallet inte är uppvärmt, det blir kallt på natten. På dagen läggs ett regntäcke över.

Därför att när hästen var inne ville jag att hon skulle slippa "ytterjackan" och bara ha på sig pyjamas! ;):D

Speciellt när det var så kallt att hon fick ha hals både inne och ute, då var det det inte rätt att låta henne sova så "stelt" så att säga tyckte jag! (Eftersom att hon alltid låg ner och sov på natten)

Så därför blev det oftast två täcken istället för ett! :)

Min häst går med dubbla täcken. Eller ja inte nu längre, men tidigare under vintern.

Anledningen är att endast en av- och påtagning ingår i hyran. Så om man vill ha hästen täckad i stallet så kommer den få stalltäcket under utegångstäcket.

Numera är det så pass varmt att hon kan vara naken i stallet så nu har hon bara ett täcke på sig ute, men som sagt i vintras hade hon två. När det var som kallast hade hon vaderat stalltäcke och sen vintertäcke över. När de blev lite varmare byttes stalltäcket mot ett fleecetäcke.

Vi får heller inte ha bensnören på täckena (undantag går att få om det är nödvändigt men det uppskattas inte) och att min häst hade hals på både stalltäcke och vintertäcke var inte helt populärt. Framför allt inte för att jag ville att stalltäckeshalsen skulle knäppas upp och vikas ner när vintertäcket togs på och tvärtom när det togs av skulle stalltäckets hals vikas upp igen.

Jag gör likadant. Har förmånen att bo bara 4 km från stallet, anv. SMHIs app och min häst (fullblod) vill inte ha täcke om det inte regnar, blåser hårt eller snöar.
Så säger han.

Tidigare i stallet jag står i så har det varit ett täcke på när dom ska ut och ett täcke av när dom ska in.
Numera så kan man byta som man vill men jag tycker inte om att andra tar av och på min häst innetäcket då det kan sättas på "fel" och det ska han ha så länge så risken för skav ökas. (bensnören sätts fel och bogspännen sätts inte alltid på rätt ställe)

Men just nu så har jag att om det är sol och fint och ska vara så hela dagen så ska man ta av innetäcket och sätta på ett utetäcke.
Men som idag när det var mulet, blåsigt och småregn till o från då ska innetäcket vara kvar och utetäcket sitta på över.

Detta är för att det är rätt kallt inne i stallet och där står hästen stilla och blir lätt kall.
Och han har känslig rygg så därför har han täcke på sig ute.

Om nu hästen inte får stå "naken" inne, så är det bara för dom att inte ta av täcket, om det bara är ett täcke på hästen.

Nja, jag vill helst inte att min häst ska stå med utetäcket på inne över natten. Innetäcket kan jag nämligen lätt tvätta själv, och jag kan tvätta det ofta eftersom det inte har någon impregnering som jag behöver vara rädd om. Det gör inte så mycket om han skulle lägga sig i en bajshög.

Utetäcket måste jag lämna bort på tvätt och impregnering, jag vill helst inte tvätta det mer än en gång varje eller vartannat år för att spara så mycket som möjligt på originalimpregneringen. Att täcket blir lerigt gör inte så mycket, det trillar bort eller regnar bort eller så kan jag spola av det. Men det sätter sig inte i täcket och blir äckligt på samma vis som stallsmuts.

Jag håller med och hur många idag har inte en telefon med sig som klarar detta? :D
(jag gör det när jag kommer till stallet, hittills har det hänt 1 enda gång att det blev missvisande/lite feltäckat)

Men det är väldigt många som fortfarande täckar utefter hur väderlek/temperatur är just när hästarna går ut..och det är därför många är övertäckade främst vår och höst tror jag. Man tror att det ska vara kyligt eller dåligt väder hela dagen och så blir det varmt under dagen..
Hellre utan ett par timmar i lite kyligt på morgonen o sen värmer vårsolen.

Ser hästar i värsta majvärmen med ett 420 g supremetäcke på- överdrift o troligen svettig häst.

Ett tunnt täcke möjligen o vid regnrisk ett regntäcke över. Annars alltid ETT.

Ser hästar i värsta majvärmen med ett 420 g supremetäcke på- överdrift o troligen svettig häst.

Håller verkligen med.
Jag vet i övrigt faktiskt inga hästar som fryser i ett lite för tunnt täcke ett par timmar innan morgonsolen går upp.

Jag har Rambo-täcken med liner på vintern. Då är det enkelt att tvätta linern hemma utan att förstöra varken tvättmaskin eller yttertygets impregnering och man har alltid ett rent och glansigt foder närmast hästen.
Dessutom sitter täckena så bra att det inte ger skav.

Jag har inget emot att ha samma täcke inne som ute om det sitter bra, dessutom agerar hästen "tork-skåp" och man slipper fuktiga och kalla täcken.

Nu har min sitt Rambo regntäcke utan liner både inne och ute. Har haft Rambo-täcken på henne i 4 år. Står i kallstall modell inredd lada och de stora portarna är öppna alltid, om det inte snöar eller är väldigt blåsigt.

Var är gilla knappen när den behövs

I vintras var det som kallast minus 38 grader och varken nordis tanten eller finnhästen hade täcke, därimot massor av mat i hagen och intag tidigare

Oja, det finns ingen som tar skada av att "frysa" en liten stund för att sedan bli varm/lagomt varm.

Värre är det enligt mig tvärtom..att vara för varm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: ako
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 607
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 769
Senast: Calmiche
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka