Varför blir mina bullar torra?

Jag ger snart upp! Varenda gång jag bakar bullar blir de så torra. Jag har provat dubbla mängden smör men de blir torra ändå.
Jag låter dem svalna under bakduk, precis som det står i receptet, och de blir torra.. Lägger in dem i frysen så fort de svalnat, torra bullar.

Vad gör jag för fel?

Testa att korta ner gräddningstiden i ugnen.
 
Ja, och jag dubblar mängden smör.
Hmmm, det bullreceptet jag följer är:
50g smör (smält) och 2dl mjölk som blandas och värms till 37 grader ihop.
1/2 pkt jäst för söta degar
1/2 dl socker
1 krm salt
4-6 dl vetemjöl (här brukar jag sällan mäta upp utan går på känsla, häller i, blandar, degen ska släppa bunken)

Fyllning
25 g smör
2 msk socker
1 tsk kanel/kardemumma

Brukar dock dubbla eller till och med tredubbla fyllningen.
sedan ägg som penslas på och sist pärlsocker


Först en jäsning i bunken 10 min under bakduk.
Delar degen två bitar och kavlar ut, på med fyllningen rulla ihop och gör bullar, bullarna läggs på bakplåt med bakplåtspapper och får sen stå på en varm och dragfri plats under bakduk i 20 min.

Ugnen står på 225-250 grader brukar köra med över och undervärme ej fläkt.


Sedan bakas de mitt i ugnen 5-8 minuter och sedan hälls de över till ett galler och får vila under bakduk tills de svalnat tillräckligt för att hantera.


Brukar frysa ner dom, då jag oftast gör större sats, går att värma torra bullar i micron med hjälp av några få droppar vatten, som sprätts på dom, dock ej lång stund i micron. Blir nästan som nybakta då. Har provat och testat mig fram till hur många droppar vatten och hur lång tid i micron och vilken "temp" på micron osv. :)
 
Jag ger snart upp! Varenda gång jag bakar bullar blir de så torra. Jag har provat dubbla mängden smör men de blir torra ändå.
Jag låter dem svalna under bakduk, precis som det står i receptet, och de blir torra.. Lägger in dem i frysen så fort de svalnat, torra bullar.

Vad gör jag för fel?
Låt dem inte svalna för mycket. Lägg dem nästan rykande varma i plastpåsar och släng dem i frysen. Tina upp dem på hög effekt en kort sund i mikron innan servering så blir de som nybakta när du äter dem.
 
Jag kör också på receptet som är på mjölpåsen. Men sen så bakar jag dem bara knappt halvfärdiga. Sen fryser jag dem och när jag sen vill ha bullar så hivar jag in dem i ugnen igen så blir det nybakta bullar varenda gång. Gott! Sen har jag typ lika tjockt lager fyllning som degen är tjock när den är utrullad.
 
Jag ger snart upp! Varenda gång jag bakar bullar blir de så torra. Jag har provat dubbla mängden smör men de blir torra ändå.
Jag låter dem svalna under bakduk, precis som det står i receptet, och de blir torra.. Lägger in dem i frysen så fort de svalnat, torra bullar.

Vad gör jag för fel?

Hmm jag är inte helt övertygad att det är knådningen eller mjölet som är felet, jag knådar bulldegen rejält (numera kör jag med maskin, ca 15 minuter skulle jag tippa på) och har i så mycket mjöl att den inte är alls kladdig (brukar känna på degen med fingret och när det inte fastnar kladd och degen mjukt fjädrar tillbaka är den klar för jäsning) men bullarna blir aldrig torra utan väldigt saftiga. Kör aldrig efter recept numera men har nog i ungefär samma saker och mängder som receptet du visade. Kan det vara jäsningen som är problemet? Viktigt att degspadet absolut inte är för varmt och att degen får jäsa länge! Sedan har jag precis som övriga i tråden i rejält med smör i fyllningen, inga nyttiga bullar här inte :o
 
Hmm jag är inte helt övertygad att det är knådningen eller mjölet som är felet, jag knådar bulldegen rejält (numera kör jag med maskin, ca 15 minuter skulle jag tippa på) och har i så mycket mjöl att den inte är alls kladdig (brukar känna på degen med fingret och när det inte fastnar kladd och degen mjukt fjädrar tillbaka är den klar för jäsning) men bullarna blir aldrig torra utan väldigt saftiga. Kör aldrig efter recept numera men har nog i ungefär samma saker och mängder som receptet du visade. Kan det vara jäsningen som är problemet? Viktigt att degspadet absolut inte är för varmt och att degen får jäsa länge! Sedan har jag precis som övriga i tråden i rejält med smör i fyllningen, inga nyttiga bullar här inte :o

Tillägg: sen har jag knappt något mjöl alls när jag bakar ut bullarna, kan det göra bullar torra kanske om man har mycket mjöl då?
 
Följdfråga: hur blir kanelgeggan i mitten sådär tjock och härlig som på köpebullar? Tycker allt smör smälter in i degen. Blir ju gott ändå såklart, men vill ju ha mkt kanel och sockergegg :D:d
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 535
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp