Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Kaki

Trådstartare
En person lägger ofta upp bilder på sig och sin häst. Jag har aldrig sett en ridbild där hästen inte har grahmantygel, oftast också bakom lod i hög form. Personen låter onekligen stolt över alla dessa "fina" bilder. Jag stör mig något otroligt, men kommenterar ingenting för jag vet att det enbart kommer framkalla fler sådana bilder för att "det är kul att provocera" (så blev det när folk påpekade att hjälmen saknades).

Jag skulle kunna ta bort personen från facebook, men är samtidigt nyfiken på hur det kommer att gå för denna häst.. Tidigare hästar har haft mycket hältor. Jag önskar att personen liksom lärde sig! Så dressyrbilder blir vackra och det kanske blir lite roliga tävlingsresultat istället..
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

En person lägger ofta upp bilder på sig och sin häst. Jag har aldrig sett en ridbild där hästen inte har grahmantygel, oftast också bakom lod i hög form. Personen låter onekligen stolt över alla dessa "fina" bilder. Jag stör mig något otroligt, men kommenterar ingenting för jag vet att det enbart kommer framkalla fler sådana bilder för att "det är kul att provocera" (så blev det när folk påpekade att hjälmen saknades).
För det första är det inte konstigt att störa sig på någon som använder en hjälptygel på fel sätt.
Sen tycker jag inte det går att jämföra med ridhjälm pga att hjälmen har inte personen för att påverka hästens form. Jag tror inte personen sätter på en hjälptygel för att reta andra. Jag tror personen har denna hjälptygel pga att den helt enkelt inte kan rida hästen utan den. Den tror antagligen på riktigt att hästen går bra och är därför stolt över bilderna.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Förmodligen har du rätt. Men att ingen tränare påpekar detta?! För det skrivs då om vilka duktiga A-tränare som det tränas för... Iofs hoppning då, men de borde väl ändå lägga sig i grunderna i ridning om de är felaktiga? Men i stora staden så blir de kanske mer betalade för att bara säga hur fint och bra allt är....?

Att jag nämnde ridhjälmen var mer för att visa personens mentalitet. Att det är viktigare att se snygg ut vid ridning än att skydda sig, och att det blir provocerande är bara ett plus.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Du kan dölja personens uppdateringar så den inte syns i nyhetsflödet. Då kan du gå in och titta på dennes sida när du känner för det. Slipper du störa dig på det, för den enda som mår dåligt av det är ju du själv.

För egen del struntar jag i om folk rider sin hästar fel på graman, inte mina problem och heller inget jag kan göra något åt.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Hur orkar du ? Sköt dig själv och skit i andra ;)
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Låter lite som att du är avundsjuk? Lätt att bli när någon har råd att rida regelbundet för A tränare osv.

Förövrigt så nej jag tror inte att A tränare bara bryr sig om pengarna och struntar i hästens grundridning, tvärtom så är många av dom noga med grundridningen eftersom att dom vet om att det inte går att nå några högre höjder med en häst som inte har en bra grund. Dock så är det klart att en del också rider regelbundet på graman på rutin, ingenting som jag stödjer, tycker man bör klara av att rida hästar utan.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Ja, det är nog bästa alternativet!

Att veta att man inte kan göra något åt det får mig inte att sluta önska att man kunde..
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

För det skrivs då om vilka duktiga A-tränare som det tränas för... Men i stora staden så blir de kanske mer betalade för att bara säga hur fint och bra allt är....?

rofl2.gif


Det Grazing och mackan sa. Herregud. Blir du så provocerad att du måste starta en tråd på ett annat forum om att du är provocerad - titta inte på bilderna då, ta bort personen, blockera densamma. Förstår inte hur man orkar lägga sig i någon annans liv så för att man är "nyfiken" om det bara genererar så mycket irritation.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

För att jag skrev att träna i stora staden? Så avis är jag inte.

Stormkast - Men vad ska jag då hålla på med när det är för blött ute för att klippa gräset?! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

För att jag skrev att träna i stora staden? Så avis är jag inte.
Nej men hela sättet du skriver på, sättet att bli provocerad över någonting som inte varken spelar någon roll eller bör påverka.

Att man faktiskt är avundsjuk för att någon har råd att rida regelbundet för A tränare osv och ändå inte rider så bra som man kan tänkas bör kunna rida om man lägger så mycket pengar på träningar, det kan vara otroligt irriterande.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Såhär i nyvaket tillstånd så bryr jag mig faktiskt inte direkt :p Man ska inte vara övertrött och läsa om hur himla bra grahmaner är.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Äh, jag förstår faktiskt dig.

Visst kan man sköta sig själv och skita i andra, det går också.

Men jag tror att nästan alla har irritationsmoment som stör. Och just en sak där man ser att en häst faktiskt inte riktigt är schysst behandlad kan vara en sån sak jag lätt hade kunnat störa mig på. Okunnighet och självförhärligande i kombination triggar i allafall mig, även om jag inte borde bry mig.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Förmodligen har du rätt. Men att ingen tränare påpekar detta?! För det skrivs då om vilka duktiga A-tränare som det tränas för... Iofs hoppning då, men de borde väl ändå lägga sig i grunderna i ridning om de är felaktiga? Men i stora staden så blir de kanske mer betalade för att bara säga hur fint och bra allt är....?

Att jag nämnde ridhjälmen var mer för att visa personens mentalitet. Att det är viktigare att se snygg ut vid ridning än att skydda sig, och att det blir provocerande är bara ett plus.

Lite sidospår, men jag upplever att det ganska ofta är så att tränare kanske inte alltid är så ärliga och tydliga med sina elevers fel. Kanske har de lärt sig att eleverna hittar en annan tränare om de inte bara får beröm?
Otroligt tråkig utveckling, det skadar ju bara häst och ryttare.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag blir provocerad av människor som blir provocerade utan att hela bilden klar för sig:0) Vilka jobbiga liv vi måste ha TS...;0)
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Det låter som du har min gamla "granne" som vän på fb... :-S

Och om jag skulle fått höra att jag var Avundsjuk på hen bara för att jag tydligt störde mig på, dels hens inställning till både god ridning, god hantering och att man kanske bör tänka till lite och kanske anlita vet för ofta än för sällan, typiskt obra när hästen har en fraktur "hon är bara lite halt, vi anlitar ju inte vet bara för att en ko är halt lixom?"
Sen är det väl inte helt genomtänkt att rida in en liten (väldigt väldigt överviktig) bponny om man är typ 170 lång och väger över 70 kg :-S
Eller som när samma person erbjöd sig att åka runt och hjälpa till med lastningsproblem "vi hästmänniskor har bättre koll på hästarna från ryggen, därför är det bästa att rida in hästen i transporten"


Åh märks det att jag hettar en aning haha

Den här personen finns under olika nick här på buke, oftast använder hen olika nick för att "hålla med sig själv" när det blir diskussion ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag blir irriterad när jag ser folk rida och behandla hästar oschysst. Den typen av gramanridning som du beskriver brukar höra till den kategorin. Därför tycker jag inte det är så märkligt att du stör dig lite. Jag har också sett en del exempel på gramanridning och annan oschysst ridning som har fått mig att må dåligt. Att låsa fast hästens huvud på det sättet är för mig ungefär i samma kategori som att ständigt såga den i munnen eller nöta med långa sporrar. I övrigt struntar jag fullständigt i vad folk gör och har på sig och sina hästar. Avundsjuk är jag inte på någon, förutom möjligen på personer som rider fantastiskt bra och har långa vackra ryttarben :p
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Ja nu slog du huvudet på spiken. När det inte känns schysst mot hästen. När man inte kan/vill läsa vad den vill berätta.

Jaxonmaxon - Mindre bra att det finns fler av dessa, men lika många hästmänniskor - lika många åsikter..! Att rida in en lasträdd häst i transporten.... Låter inte som någon som jag skulle anlitat.

Cirkus - Ja man kan veta att det är lönlöst och i stora majoriteten inte förändrar något, men det är svårt att inte bry sig ibland. Och skulle alla lyckas med den bedriften jämt så skulle inga missförhållande tänkas på ju.. Så på ett sätt är vi bra! För vi reagerar när vi ser något vi tycker är fel ;) Jag är den som ringt 112 när jag ser ett slagsmål på stan, som inte klarar av att låtsas som ingenting. För det önskar jag att någon gjorde om det var jag som blev påhoppad.
 
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Jag förstår faktiskt precis hur du känner. Har mycket hästfolk som vänner på fejan och ibland får man hejda sig själv från att skriva och fråga vad sjutton de håller på med? Jag har rykt ihop med folk angående utanhjälmridning bland barn tex. Nu försöker jag låta bli att ens bli upprörd och har tagit bort ett flertal ut nyhetsflödet för att slippa se eländet. Av olika anledingar har det varit mkt opolitiskt att ta bort dom som vänner helt.

Att ropa "avundsjuka" bara för att man tycker att nån nisse gör nåt tokigt med sin häst är väl ändå bara trams. Är väl dessutom helt rimligt att ifrågasätta VAD en A-tränare (som ska vara de bästa) lär ut om eleverna sitter och rider helt bananas på graman? Det finns ett graderingssystem för tränare just för att det ska säkra kvalitén i god ridning och då är det väl de som förväntas också kan jag tycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir jag så provocerad av bilder på grahman-ridning?

Att ropa "avundsjuka" bara för att man tycker att nån nisse gör nåt tokigt med sin häst är väl ändå bara trams. Är väl dessutom helt rimligt att ifrågasätta VAD en A-tränare (som ska vara de bästa) lär ut om eleverna sitter och rider helt bananas på graman?

Med uttrycket "vilka duktiga A-tränare som det tränas för... " osv tycker jag låter som avundsjuka, visst ska man om man nu rider för "massor med A tränare" som det för övrigt inte kryllar av så ska man rida mer eller mindre väldigt bra, tycker jag. Speciellt om man rider för olika A tränare.

Det är faktiskt inte konstigt att bli avundsjuk på folk som rider för olika A tränare och att man letar fel på ekipagen, speciellt om man stör sig allmänt på personen i fråga och som dessutom ändå inte kan rida hästen på ett vettigt sätt när man eventuellt själv kämpar på utan en massa A tränare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp