Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Sv: Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Var glad att nån säger det till dig på direkten än o snackar skit bakom ryggen på dig! Skulle i princip bli glad om nån skulle komma fram o säga det till mig vad dom tycker e fel osv!:rofl: Dock har det inte hänt o lär väl inte göra det i fortsättningen heller:smirk:

"staketryttare" vet ju ALLTID bäst! :angel:

Ja det har du kanske rätt i, hellre att de pratar med mig än att prata skit bakom ryggen..
Men jag kan ändå tycka att man kan lägga fram saker på ett trevligt sätt om man nu måste säga något alls.
Tänk vad mycket trevligare stallmiljön skulle vara om alla kunde ha respekt för andras synpunkter och sätt att arbeta!

Ta det här som en lärdom om diplomati.

Det är en värdefull kunskap att kunna hantera alla sorters människor, även översittare. I det här fallet så hade det kanske fungerat att säga 'tack, jag ska prova det nästa gång. Snällt av dig att berätta detta.' Sedan behöver inte vedebörande veta om ifall du verkligen provar detta eller inte...

Jag tror tyvärr inte att det hade fungerat, för då hade jag fått mig en tillsägelse nästa gång jag tömkört också..
Och jag gillar inte att behöva ljuga för att få arbeta min häst som jag vill :crazy:

har i spanien ar 99.9 % av hastmannsikorna killar/man...
som tjej far man ofta saker forklarade av andra som har ridit 2 ar ,fast man sjalv har ridit i 25 ar ..
BARA FOR ATT MAN AR KVINNA!!! :eek:
forra veckan var det en grabb pa ca 10ar som berattade for mig hur man skulle longera...:smirk:
inombords ville jag do av skratt men jag lyssnade och holl min...:crazy:
och nar man som jag ar tjej och gravid jag da far man VERKLIGEN veta att man lever...
det hander att manniskor kommer till mig och sager sina asikter om min ridning ( jag skrittar tva ganger i veckan pa en volt :smirk:) dem brukar beratta att min bebis kan do i magen..m.m
har finns det sa manga dummskallar att man blir morkradd...:o
sa jag har helt enkelt sluta att bry mig...:cool:

*kl*

Från trådens innehåll kan vi sluta oss till: Så länge det är vi själva som påpekar något för någon annan är det bara för att hjälpa och undvika att andras hästar skadar sig eller blir sjuka. När det är någon annan som påpekar något till oss så är de bara jävla besserwissrar som måste få visa att de kan. Eller? :D

Ja det har du kanske rätt i, hellre att de pratar med mig än att prata skit bakom ryggen..
Men jag kan ändå tycka att man kan lägga fram saker på ett trevligt sätt om man nu måste säga något alls.
Tänk vad mycket trevligare stallmiljön skulle vara om alla kunde ha respekt för andras synpunkter och sätt att arbeta!

Precis! Du har så rätt såå!:bow:

*kl*

Från trådens innehåll kan vi sluta oss till: Så länge det är vi själva som påpekar något för någon annan är det bara för att hjälpa och undvika att andras hästar skadar sig eller blir sjuka. När det är någon annan som påpekar något till oss så är de bara jävla besserwissrar som måste få visa att de kan. Eller? :D

Haha! Inte exakt så ;) Jag tycker att man kan/får yttra sig till mig men inte tex. Vad F*n håller du med, e du knäpp!!?? :D Utan typ lite frågemässigt att varför si eller så o testa med det o det fattar du!? Luddigt i know!:o Tar gärna emot en drös med tips men tyvärr förekommer inget sånt i "mitt" stall för tillfället. Bara en del skitsnack har kommit fram till mina öron. Tycker dock inte att jag gör något fel med min häst endast det att han inte har gått ordentligt på läänge, har varit sjuk i 4 månader men nu siktar vi mot toppen igen! Men sånt tar ju tid, han förvandlas inte till ett muskelpaket över 1 natt lixom!:banana:

Hur kan du säga att du förstår honom utan att veta hur jag tömkör?:cool:

Och varför skulle det vara svårare att tömköra än att rida?
Går du fram till alla ryttare du ser som gör saker på annat sätt än vad du gör när de rider?

Man kan aldrig lära sig om man aldrig får prova..

(jag har lärt mig av instruktör och jag lovar att jag inte plågar min häst utan han arbetar mycket bra vid tömkörning)

Men jag måste bara fråga, vad ger dig rätt att lägga sig i andra personers arbete med sina hästar?
Vad gör dig så mycket duktigare än alla andra?
Syftar på att du verkar anse dig höra till de få som behärskade tömkörning.

Jag tycker att det är rätt intressant att alla som håller med dig i din situation gärna får lägga sig i, eller iallafall kommentera "din tömkörning":crazy: Ett inlägg argumenterar emot och helt plötsligt så är det inte okej längre.
Ta den biten att det inte är alla som håller med.. tycker själv att det är bra att folk faktiskt lägger sig i lite.
(Jag tar inte din situation som exempel) Men jag tycker att det är bra att man kan diskutera ryttare emellan olika sätt att göra saker och ting på. Har man dessutom stått på olika stall tidigare så tror jag att det finns mkt att hämta.
Att man aldrig ska lägga sig i är en tråkig inställning - okej jag förstår verkligen att man tappar suget om man blivit avfräst tidigare - men folk kan verkligen lära sig av varandra i stallet!:smirk:

Hehehe...jag har haft ungefär en likadan
upplevelse som du.
Det var när jag haft min häst i några år
och det kom en helt främmande människa
fram till mig när jag red min häst på hackamore in i ridhuset.
Personen började domdera bäst den ville och sa:
-Nejnejnej...så får du inte rida en häst på hackamore.
Det skadar ju mer än det gör nytta.
Jag stod som ett frågetecken och undrade vem i h*lvete denna person var. :mad:
Jag visste väl hur man red på hackamore det hade jag gjort det senaste åren på min häst...plus att min häst är/var speciell och rida.
Så personen började hålla lektion med mig om hur jag skulle rida min häst och hur jag skulle rida på hackamore.
Jag blev förbannad och sa:
Om du nu är så "bra" på att rida på hackamore så kan du ju få visa hur man "egentligen" ska göra.
Gav personen tyglarna till min häst och hjälmen...
...hehe...min häst försökte hugga efter personen i rumpan ett antal gånger när personen skulle sitta upp.
Inget beteende hästen brukar göra.
Personen fick min häst inte ens i skritt...:rofl:.
Det tog ett tag innnan hästen gick med på detta och personen
skulle visa i skritt tygeltag man skulle göra..hahaha...
...det var bara det att när personen gjorde dessa tygeltag så sket väl min häst i det och kom fram till mig i stället.
Sen blev jag beordrad att gå ut ur ridhuset och ställa mig på läktaren istället...vilket jag gladeligen gjorde...hehe.
När personen skulle försöka trav...så blev det bara tölt och bakutsparkar om vartannat.
Personen gav sig inte och ville prompt få upp hästen i trav.
Jag satt som ett ljus på läktaren och tänkte...snart kommer det...:devil:.
...krånglar man för mycket med min speciella häst så brukade han sparka bakut som bara den.
Och visst det jag hade väntat mig skedde...min häst började bocka och sparka bakut och vips så åkte personen av min häst...:angel:
Jag var på väg in i ridhuset och skulle fånga min häst så kom den avramlade ryttaren urspringande ut ur ridhuset och gapade:
-Din häst är ju inte riktigt klok i huvudet...
...han är ju rent utav livsfarlig. :devil::devil:
Jag bara asgarvade och gick in för att fånga hästen.
Min duktiga pålle hade jagat ut personen från ridhuset och försökt attackera.
Den personen gav mig aldrig mera råd om hur jag skulle rida min häst.:angel:
Annars brukar det bästa vara att säga ifrån snällt men bestämt.
Men ibland så lurar den där lilla djävulen bakom öronen och vill sätta människor på pottan som tror dom kan så mycket bättre än en själv.

har i spanien ar 99.9 % av hastmannsikorna killar/man...
som tjej far man ofta saker forklarade av andra som har ridit 2 ar ,fast man sjalv har ridit i 25 ar ..
BARA FOR ATT MAN AR KVINNA!!! :eek:
forra veckan var det en grabb pa ca 10ar som berattade for mig hur man skulle longera...:smirk:
inombords ville jag do av skratt men jag lyssnade och holl min...:crazy:
och nar man som jag ar tjej och gravid jag da far man VERKLIGEN veta att man lever...
det hander att manniskor kommer till mig och sager sina asikter om min ridning ( jag skrittar tva ganger i veckan pa en volt :smirk:) dem brukar beratta att min bebis kan do i magen..m.m
har finns det sa manga dummskallar att man blir morkradd...:o
sa jag har helt enkelt sluta att bry mig...:cool:

Nej men usch! Det måste vara jättejobbigt :crazy:
Jag skulle ha dött av irritation :angel:

*kl*

Hehe jag försöker undvika att lägga mig i andras hästhållning och träning så gott jag kan, har lärt mig att det bara för osämja med sig om det inte är så att man känner personen och vet att tips och råd är välkommet :)

Jag tycker att det är rätt intressant att alla som håller med dig i din situation gärna får lägga sig i, eller iallafall kommentera "din tömkörning":crazy: Ett inlägg argumenterar emot och helt plötsligt så är det inte okej längre.
Ta den biten att det inte är alla som håller med.. tycker själv att det är bra att folk faktiskt lägger sig i lite.
(Jag tar inte din situation som exempel) Men jag tycker att det är bra att man kan diskutera ryttare emellan olika sätt att göra saker och ting på. Har man dessutom stått på olika stall tidigare så tror jag att det finns mkt att hämta.
Att man aldrig ska lägga sig i är en tråkig inställning - okej jag förstår verkligen att man tappar suget om man blivit avfräst tidigare - men folk kan verkligen lära sig av varandra i stallet!:smirk:

Vad jag vet så är det inte många som har kommenterat min tömkörning, förutom den enda person som har sett mig tömköra i verkligheten och personen som sa att "jag håller med honom".
Alla andra har sagt varken bu eller bä ang min tömkörning utan svarat antingen att jag ska stå på mig om jag känner att dte jag gör är rätt eller sagt att man faktiskt kan lära sig av andra.

Att jag reagerade som jag gjorde i det inlägget som du har svarat beror på att denne människan verkade hålla med om att jag tömkörde dåligt, då ifrågasatte jag hur han/hon kan veta det eftersom att hon/han aldrig har sett mig tömköra.

Alla är välkomna med sina åsikter men jag tycker (som jag sagt tidigare) att kritik ska framföras på ett konstruktivt och trevligt sätt.
Jag vet mycket väl att man kan lära sig av andra, om den andre har något vettigt att lära ut;)
Jag håller med dig om att diskussion mellan ryttare kan vara väldigt positivt om det är just - en diskussion.
Att säga åt någion att du gör fel, punkt slut räknar jag knappast som en givande diskussion.

Du skriver att du tycker att man har en tråkig inställning om man anser att andra inte ska lägga i. Jag vet inte vad du menar med att lägga sig i men jag anser (som jag har skrivit tidigare) att det är skillnad på att lägga sig i och att ge goda råd.
Skillnaden består i HUR man lägger fram sin kritik samt hur INSATT man är i det aktuella ärendet.

haha det var en lite underhållande historia :D
Så bra att du slipper denna persons "goda råd" numera :)

KL

Usch, stod i ett stall förut där det var hemskt. Min tunna svårfödda travare skulle t.ex. inte ha täcke på sig för att det va inte naturligt. Men liksom herregud, han tappar ner hull om han blir kall! Så fick jag inte ge han kornkross för det var endast komat, och just ja, han hade rasp och vi skötte det enligt vetrinärs inrådan. Men stallägaren sa prompt att vi skulle ha på potatismjöl och jodopax, tror inte ni att jag hellre följer veterinärs inrådan än en gammal travgubbe men nordisar och ardennrar?

Vi flyttade därifrån för ca. 3 månader sen. Han pratar fortfarande skit om oss, häromdagen sa han till min kompis som fortfarande har sin häst där att jag inte hade någon som helst koll på mina pengar för jag hade nya saker varje vecka. Som att han vet hur mycket pengar jag har? :mad:!
Han sa också till min kompis att hon inte skulle rida sin häst i form för att det var därför han trampade sig bak...

Senast ändrad av en moderator:

Sen har jag en "kompis" som påpekar allt. Hon påminner mig om att min travare är en travare, konstant, som att jag inte visste det. Att han har travartrav, vilken han inte har. Nej, jag tycker man kan hålla sig till sitt eget och bara kommentera om man ser någon som är helt jättefel.

ja, det är nog väldigt vanligt i stall att folk håller på så där och det skapar väldigt tråkig stämmning!

Jag har som regel att jag svarar gärna och förklarar saker om någon frågar mig. Annars håller jag käft!!

Om någon vill tala om något för mig så säger jag vänligt men bestämt att: Om jag vill ha råd och tips så frågar jag. Tack men nej tack!

Nu står jag sedan många år inte i inackoderingstall utan i ett privatstall med otroligt duktiga hästmäniskor som inte har behov av att "skramla" Vi frågar varandra om hjälp när vi behöver det, och annars respekterar vi varandras sätt och erfarenheter.
S.k ödmjukhet :)

Om någon frågar mig om råd så brukar jag alltid svara: "Jag kommer att tala om för dig nu hur jag hade gjort. Om du gör så eller inte spelar mig ingen roll. Du får själv avgöra hur du vill göra. Välj allt, delar eller inget från det jag talar om för dig. Jag blir inte sur hur du än gör. Jag hade alltså löst problemet på detta sättet......."

När jag började med hästar för över 20 år sedan så var jag omgiven av äldre hästgubbar som talade om för mig hur jag skulle göra. De hade i många fall hållit på med hästar hela deras liv. Vissa hade hållit på med hästar i över 60 år.

Än i dag så vänder jag mig till dessa när jag har problem med hästarna som jag inte vet hur jag skall hantera. Jag har även plockat på mig några nya "mentorer" med tiden.

Idag så finns inte riktigt denna mentaliteten. Man skaffar sig en häst och sedan så sköter man den helt själv utan att ha någon mentor som vakar över en. Många gånger så blir man sur om någon försöker hjälpa till. "Min häst, jag kan själv".

Problemet är att man kan inte själv och man har så svårt att se att man inte kan själv.

Så länge inte hästen direkt far illa så brukar jag bara gå därifrån när jag ser någon utföra något tokigt. Det är liksom inte någon idé att försöka komma med goda råd till någon idag. Det är ingen som uppskattar det. Så vill folk ha mitt råd så får de fråga först. Men det är lite synd. Man missar mycket kunskap på vägen.

Mvh

Tora

Har följt tråden med intresse och ibland höjt på ögonbrynen:)
Vi är ju alla hästmänniskor som vill våra hästars bästa, enligt våra EGNA ideér. Alla vill ju vara/bli så duktiga som möjligt. Det är en konst att kunna ta emot kritik från andra. Förväxla inte goda råd och påhopp...
Någon skrev tidigare i tråden att man får sig en lektion i diplomati. Håller helt med! Det ÄR inte så lätt att ta emot kritik, särskilt om man inte alls håller med. För den goda stallsämjans skull kan man lyssna på det ovälkomna rådet och försöka ta sig ur situationen med att tacka för tipset och lägga det i "kunskapsbanken".
Känner man att man verkligen bara måste komma med kommentarer till en stallkompis angående dennes träning/hantering är det faktiskt artigt att först fråga om det är ok att komma med några förslag. Då tränger man inte in sitt "offer" i ett hörn, utan personen har en chans att säga "javisst, få höra" eller "nej jag är inte intresserad". Då slipper man strö pärlor för svin s a s ;)
Det är inte heller fult att fråga om hjälp bland sina stallkompisar! Man blir inte en sämre hästmänniska för det.

Fast det är just det idag så är det så få som frågar om hjälp och inte vågar man säga till hur tokigt det än är. Många är jätteduktiga på att rida men de kan inget om hästar. Det är inte så att man kan lyssna på alla men folk har inga mentorer alls. De har ingen de kan fråga och de är inte intresserade av att fråga för "Jag kan själv".

Det var ingen diplomati hit och dit när jag var 20 år. Utan det var bara "Men lilla gumman så kan du ju inte göra" och så rättade "farbrorn" till vad det var man nu än gjorde för fel.

Personligen så tror jag att det största problemet är att i de flesta fall så är det bara kvinnor i stallen. Kvinnor verkar ha mycket svårt att ta tillsägelser eller råd från andra kvinnor oberoende på hur det sägs.

Mvh

Tora

*kl*

Stämmer delvis men, inte alltid!:bow:

Alltså, är det inte så här: Övning ger färdighet!

Första gången du sitter till häst är du inte fullfjädrad ryttare.
Första gången du longerar gör du inte allt rätt.
Första gången du tömkör gör du inte rätt.

Det jag vill komma till är att som jag skrev ovan: Övning ger färdighet, man blir bättre och bättre efter varje övning. Det tar tid, och det som är rätt för en häst är kanske inte det rätta för en annan.
Finns inget rätt eller fel, så länge inte djuren tar skada av det vi gör.
Vi är alla individer!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 800
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 972
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar