Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Sv: Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Ser man ngt som man ärligt tror kan göra skada på hästen, visst vill man gärna påpeka det för ägaren? Sen om detta var skadligt eller ej, är ju svårt att veta.

Jag själv uppskattar att människor delar med sig och att de påpekar om det jag gör med min häst kan vara skadligt. Sen kanske jag inte håller med dem i slutändan, men jag överväger alltid saken och försöker se om det logiskt faktiskt KAN vara skadligt. hur ska jag kunna veta om ingen påpekar det för mig?

Sen är det skillnad på hur man gör det. Och det är ju onödigt att ge sig på folk som inte vill ha ens hjälp. Men kan man göra det på ett trevligt sätt tkr jag bara att det är positivt att man kritiserar varandra. :)

Håller med om att man inte ska avfärda andras åsikter direkt, man kan fundera och sen besämma sig för om man tycker att det verkar korrekt eller inte.

Konstruktiv kritik har jag inget emot - men att lägga fram saken som han gjorde var inte trevligt någonstans.

Nej, inga liknande erfarenheter.

Men eftersom jag gått hästhållning så kan jag vara lite.."militant" när det gäller sånt & tål helt enkelt inte när folk slarvar med hästhantering.
Så om ngn longerar sin häst & linan alltid hänger i marken tex, skulle jag ha svårt att inte lägga mej i, många tänker inte på att allt deras handlande får konsekvenser om ngt går fel.

Förmodligen har många som slarvar i hanteringen inte ännu varit med om ett missöde, men det är ju lite trist att behöva vara med om ett sånt innan man ändrar beteende.
Men det var ju inte direkt det ditt problem handlade om, om du vet att du faktiskt har rätt så bry dig inte om människan, vissa ska alltid ha det på sitt sätt & bryr sig inte om att mkt har olika varianter som kan funka lika bra.

Säg att det är detta din häst funkar bäst med.Punkt.

Jo jag har också gått hästhållning och förstår dig i at man gärna vill hjälpa till!
Men jag har lärt mig att bara hjälpa de som jag känner väl och som jag vet kan klara av mina synpunkter.
Och som du säger, det var inte direkt slarv i hästhållningen det här handladeom utan helt enkelt att jag gjorde på ett annat sätt mot vad han brukar göra själv.

Jo jag försöker att inte bry mig men jag har lite svårt för att låta sådana här saker rinna av mig, men det är bättre att jag skriver av mig här än att jag visar min irritation mot honom i verkligheten.. ;)

Man kan göra det på ett trevligt sätt, annars kan man låta bli tycker jag. Så jag tror att vi är överens där. :bow:

Hej!

Ville bara tillägga en liten sak till alla. Jag säger absolut inte att jag är någon som helst expert på detta med tömköring(men jag ser dock skillnad på en häst som arbetar avslappnat och en som är ihopdragen och arbetar inte alls). men jag har med egna ögon sett personen i fråga tömköra sin häst (känner även tränaren ifråga) Det jag ser när hon tömkör är en häst som ser bekväm ut och arbetar lugnt och avslappnat för en nästan helt slak töm.. tjejen ifråga använder sig av otroligt mjuka händer vid sin tömkörning. Hon drar inte på något sätt ihop hästen och vad beträffar synpunkten av ena stallägaren så förstår jag henne, då han lägger fram saker på ett oerhört överlägset sätt och då hade jag också blivit lite anti. Jag tycker det sättet hon arbetade på passade den hästen helt utmärkt!!! Så lärde jag mig att arbeta hästarna i Holland, säger inte att det måste vara rätt bara för det, men jag tror heller inte att det är fel..

Sen tycker människor olika, jag tror att olika individer behöver olika anpassning. därav många olika sätt att tömköra..

Inget är svart/vitt, det finns alltid gråzoner (nåja nästan iallafall). Jag vet inget om er relation.

När jag läser ditt inlägg så ser jag inte bara den som la sig i utan även en "hästmänniska" av idag. En sådan som kan bäst själv och inte kan se att det finns andra som kan och att det finns andra teorier som kan vara bra/bättre. :D

Någon är besservisser så fort den säger något. :mad:

Fundera på varför personen säger något. Jag tror nämligen inte att det är lika vanligt (som många anser) att det bara är för att djävlas eller visa sej själv. :D

Jag har synpunkter på när folk gör saker ibland. Jag kan inte stå och se på tex när de lastar och står bakom lämmen när de ska ta upp den, eller longerar med linan runt benen, när ngn använder spö för mkt enligt mej, för kort martingal etc. :o
Jag brukar påpeka vissa saker. Den som blir tilltalad reagerar väldigt olika liksom att jag säger det olika. Men förhoppningsvis tänker personen efter och tar till sej annars så har jag åtminstone sett till att denne person har gjort ett aktivt val.

Jag tror att hästkunskapen i vårt land idag är generellt sett väldigt låg delvis beroende på jante-lagen. Om någon vågar påpeka att någon gör något fel eller ifrågasätta så är det ok att säga dj-la besservisser om den. :eek:

Ifrågasätt istället varför du gör en viss sak som denna besservisser påpekar. Ligger det något i det denne säger?
Först när man nått stadiet att man väljer att lyssna på sk besservissrar och kan möta deras kritik på ett vettigt sätt kan man kanske kalla sej hästkunnig. Fullärd blir man aldrig men man kan mer eller mindre.:idea:

Sen kan besservissrar vara mer eller mindre trevliga- jag vet. Gråzonen är stor :idea:

Jag tillhör säkert besservissrarna i mångas ögon men hellre det än skitsnackargänget på läktaren eller den tysta massan som aldrig säger något alls. Och rätten att säga ifrån när något håller på att gå fel, den tar jag mej. Som sagt- det är du som avgör om du vill lyssna eller ej. :)

Självklart är inget svart/vitt. Det är precis vad jag försöker framföra.

Jag tycker att man ska göra skillnad på att lägga sig i och att påpeka.
Man kan påpeka något för att sen överlåta till den andre personen om den vill göra som förslaget, och man kan lägga sig i genom att försöka tvinga någon till att göra på det sättet som man själv anser är det enda rätta.

Jag tycker inte att jag kan bäst själv, men jag klarar av att avgöra vad som är värt att ta till sig. Iallafall i denna fråga då jag anser at jag känner min häst bäst och för att jag tycker att jag kan se att han arbetar väldigt bra med denna tömkörning, inte som denna person menade - avknäppt, på bogarna och spänd.
(vilket han kunde avgöra utan att ha sett hästen arbeta, enbart skritta och trava av)

Visst är det som du säger, jag kan välja om jag vill lyssna. Men ska det verkligen behöva vara så att vem som helst kan komma fram till mig och nedvärdera mig genom att säga att jag gör totalt fel?
Bara för att denna person föredrar att göra saker på ett annat sätt?
Det tycker inte jag.
Om jag vill ha hjälp så ber jag om det - annars kan folk hålla tyst eller åtminstone vara lite trevliga.

Jag har liknanade erfarenheter... Kommer ofta begåvade kommentarer från en viss person, det senaste var att min häst var tokig i boxen på morgonen för att hon fick för mycket protein..!
Kanske beror på att hon vill gå ut.. :idea:
En mängd liknanade kommentarer, och jag orkar inte bry mig längre.

Jag tkr, att sålänge inte någon häst tar skada, så är det väl i princip upp till var och en hur man sköter dem. Det finns massor med olika sätt, alla har väl nästan sitt eget.

Visst är det som du säger, jag kan välja om jag vill lyssna. Men ska det verkligen behöva vara så att vem som helst kan komma fram till mig och nedvärdera mig genom att säga att jag gör totalt fel?
Bara för att denna person föredrar att göra saker på ett annat sätt?
Det tycker inte jag.
Om jag vill ha hjälp så ber jag om det - annars kan folk hålla tyst eller åtminstone vara lite trevliga.

Fast om någon gör en direkt farlig akut grej så brukar de flesta tycka det är ok att lägga sej i (andra som tittar på då alltså) men det blir ändå inte populärt. I andra fall är det inte så populärt och kanske inte så vanligt att man gör om det inte är någon man känner väl. Frågan är dock var gränsen går. Det som är en bagatell för dej, kanske jag ser som en säkerhetsrisk jmfr baklämmen när man lastar. Jag har en kompis som blev liggandes under den svårt skadad. Det hade inte hänt om hon stått vid sidan om när hon tog upp den. Det har blivit en säkerhetsgrej i min hjärna som inte många ens tänker på.

En annan sak är ju att de som ber om hjälp och är ödmjuka sällan hamnar i denna sits. :rofl:

Sen kan man alltid säga saker på olika sätt men man får aldrig glömma att det är den som lyssnar (blir påhoppad) som avgör hur den vill tolka det. :D
Fundera på varför du tog åt dej så mycket och la så mycket energi på det :idea:

Sen vad som är trevligt och inte har vi väldigt olika syn på.. speciellt om vi känner oss trängda/påhoppade. :)

Jag tkr, att sålänge inte någon häst tar skada, så är det väl i princip upp till var och en hur man sköter dem. Det finns massor med olika sätt, alla har väl nästan sitt eget.

Men den som lägger sej kanske anser att hästen tar skada. Vem ska då avgöra det?

Självklart blr jag också trött på kommentarer ibland. :o Men samtidigt så försöker jag tänka som jag fått inpräntat i mej. Lyssna, fundera och gör ett val. Om kommentaren då var helt överflödig/dum/idiotiskt så lägg den utanför minnet. Istället ska jag känna mej stärkt av att få tränat på argument för att vara säker på vad jag gör. :idea:

Och om man får en kommentar som tex för mkt protein. Ställ frågan. Hur menar du då? Eller strunta i kommentaren. :idea:
och..
Gör likadant med mitt inlägg om du anser detta idiotiskt. Så gör jag ibland. :idea:

Fundera på varför du tog åt dej så mycket och la så mycket energi på det :idea:

Jag har en förmåga att bli väldigt irriterad på sådana här saker, även fast jag vet att jag inte behöver bry mig.

I det här fallet tror jag att det har lite med besvikelse att göra.
Jag trodde inte att sådanthär förekom längre på denna anläggning - förr var det ännu värre, man fick inte bestämma över sin egna häst.
Jag hade trott att saker hade förändrats och blev besviken när jag insåg att det inte var så..
Jag är också lite orolig över att jag ska få lida över att jag sa ifrån - att jag kommer bli något slags hatobjekt :crazy:

Men jag hoppas att detta bara var en engångsgrej och att jag sen får återgå till att sköta min häst på mitt sätt..

Hur kan man vara så inskränkt att man vägrar se saker ur någon annans synvinkel?
Jag ifrågasätter inte vad han gör med sina hästar eller hästar som han longerar eller tömkör, även om jag ibland tänker att jag aldrig skulle gjort på det sättet..
Men han måste prompt ifrågasätta mig och säga att jag gör fel för han är så mycket bättre. :mad:
Om jag vill ha hjälp så ber jag om det, annars ser jag ingen anledning för honom att lägga sig i!

Varför kan man inte respektera varandra och varandras hästhållning?

Så nu har jag skrivit av mig lite ilska..

Någon som har liknande erfarenheter?

Ta det här som en lärdom om diplomati.

Det är en värdefull kunskap att kunna hantera alla sorters människor, även översittare. I det här fallet så hade det kanske fungerat att säga 'tack, jag ska prova det nästa gång. Snällt av dig att berätta detta.' Sedan behöver inte vedebörande veta om ifall du verkligen provar detta eller inte...

Men den som lägger sej kanske anser att hästen tar skada. Vem ska då avgöra det?

Självklart blr jag också trött på kommentarer ibland. Men samtidigt så försöker jag tänka som jag fått inpräntat i mej. Lyssna, fundera och gör ett val. Om kommentaren då var helt överflödig/dum/idiotiskt så lägg den utanför minnet. Istället ska jag känna mej stärkt av att få tränat på argument för att vara säker på vad jag gör.

Och om man får en kommentar som tex för mkt protein. Ställ frågan. Hur menar du då? Eller strunta i kommentaren.
och..
Gör likadant med mitt inlägg om du anser detta idiotiskt. Så gör jag ibland.

Ja precis så är det ju. Och det sker väldigt ofta just eftersom att folk har olika uppfattning om saker o ting, så du har helt rätt!
Och jaa.. Så försöker jag också alltid att göra, men det är inte lätt alla gånger. Jag tar gärna emot tips från personer som är kunniga inom sitt område, och försöker att "trycka undan" de andra kommentarerna...

Jag som person har även svårt att "säga emot" eller liknande, och tar det istället lätt personligt, vilket såklart ofta blir helt fel. Men det kommer med åldern verkar det som :)

Var glad att nån säger det till dig på direkten än o snackar skit bakom ryggen på dig! Skulle i princip bli glad om nån skulle komma fram o säga det till mig vad dom tycker e fel osv!:rofl: Dock har det inte hänt o lär väl inte göra det i fortsättningen heller:smirk:

"staketryttare" vet ju ALLTID bäst! :angel:

Bara ytterligare en kommentar som gav mej en funderare igår. Lite att jmfra med proteinkommentaren du fick. :idea:

En tjej vars häst nyligen fått en rejäl sårskada i kota/kronaområdet ska få såret tvättat. Den slår vilt omkring sej när såret ska rengöras, och såret måste "skrubbas" inte fintvättas.

Då kom en tjej och skulle hjälpa till, med kommentarer alltså, och sa lyft upp andra benet så fungerar det kanske bättre. Tjejen som äger hästen blev förnärmad och bad henne dra åt helvete. Tjejen kände sej stressad och trängd och uppfattade kommentaren som "elak" och att hon la sej i. Tjejen som kommenterade blev jätteledsen. Hon menade väl men det blev så fel. Anledningen till hennes kommentar var ju att hon själv nyligen lärt sej att göra så och ville berätta det för andra också. Hon visste ju inte att de försökt detta och att hästen då blev helt sjötokig och lastade sej vilt. Bremsa var det som gällde. Fast flera tyckte det var dumt.
Nu kunde hon ju frågat. Har ni försökt med att lyfta andra benet? Men hon sa något liknande med ordet kanske men i den strssade situationen valdes en annan tolkning.

ja, det är nog väldigt vanligt i stall att folk håller på så där och det skapar väldigt tråkig stämmning!

Jag har som regel att jag svarar gärna och förklarar saker om någon frågar mig. Annars håller jag käft!!

Om någon vill tala om något för mig så säger jag vänligt men bestämt att: Om jag vill ha råd och tips så frågar jag. Tack men nej tack!

Nu står jag sedan många år inte i inackoderingstall utan i ett privatstall med otroligt duktiga hästmäniskor som inte har behov av att "skramla" Vi frågar varandra om hjälp när vi behöver det, och annars respekterar vi varandras sätt och erfarenheter.
S.k ödmjukhet :)

Hua! Jag har verkligen tänkt på att jag inte ska varken lägga mig i eller komma med massa "goda råd" för det finns lika många bra /dåliga sätt som det finns hästägare. Kanske om man har gåvan att framföra synpunkter på ett bra sätt att det funkar, jag har nog inte det i alla fall.
Men i går............................!!!
Hade jag insläppet. En av hästarna som är 27 år gammal, en enligt mig, fantastisk häst, trotjänare, gör sitt bästa i alla lägen, skulle bara få ha det kungligt nu sista åren . Den pålle går utan täcke efter en ridtur och han var enormt svettig! Vintertid går han alltid med täcke! I går sken visserligen solen men den var på nedgång och hästen var rejält svettig/blöt över hela sin lite magerlagda kropp och det blåste rejält kallt. Den unga oansvariga medryttaren hade bedömt att han inte var svettig/blöt och kunde torka upp utan att ha täcke på sig.

Jag sade bara: han är blöt, känn på honom och lade sedan på ett fleece täcke som jag tog av innan natten. Ägaren hade aldrig släppt ut hästen utan täcke då han var så svettig.
HAde det varit en annan häst hade jag nog aldrig gjort det jag gjorde igår ( lägga sig i ) men som jag skrev ovan så anser jag att den fina trotjänare ska ha det bäst och def inte frysa då det är ganska enkelt att åtgärda.
Känns dumt i alla fall.................:confused:

Jadu, jag har iallafall svårt att hålla käften när jag ser någon göra något som i mina ögon är uppenbart fel som kan skada hästen. Särskilt om det finns en enkel och oskadlig lösning.

Jag vet inte om det är respektlöst att säga till någon att den gör uppenbart fel. Är det verkligen det ? Jag tycker att det tvärt om är respektlöst att INTE säga till ! Sen gäller det ju att lägga fram sin synpunkt på ett trevligt och diplomatiskt vis så att personen inte får taggarna utåt, utan faktiskt lyssnar.

Generellt så är ju många sådana att de vet bäst och har svårt att ta till sig kritik.

Generellt så är ju många sådana att de vet bäst och har svårt att ta till sig kritik.

Det är skillnad på kritik och kritik.
Och så är det självklart olika hur lätt eller svårt det är att ta till sig beroede på vem kritiken kommer ifrån, är det någon man respekterar så är det lättare att lyssna, är det någon man anser vara mindre skicklig så lyssnar man inte lika villigt.

Men vi kommer tillbaka till samma fråga som tidigare i tråden: vem avgör vad som är skadligt och vad som bara är annorlunda? :confused:

Hua! Jag har verkligen tänkt på att jag inte ska varken lägga mig i eller komma med massa "goda råd" för det finns lika många bra /dåliga sätt som det finns hästägare. Kanske om man har gåvan att framföra synpunkter på ett bra sätt att det funkar, jag har nog inte det i alla fall.
Men i går............................!!!
Hade jag insläppet. En av hästarna som är 27 år gammal, en enligt mig, fantastisk häst, trotjänare, gör sitt bästa i alla lägen, skulle bara få ha det kungligt nu sista åren . Den pålle går utan täcke efter en ridtur och han var enormt svettig! Vintertid går han alltid med täcke! I går sken visserligen solen men den var på nedgång och hästen var rejält svettig/blöt över hela sin lite magerlagda kropp och det blåste rejält kallt. Den unga oansvariga medryttaren hade bedömt att han inte var svettig/blöt och kunde torka upp utan att ha täcke på sig.

Jag sade bara: han är blöt, känn på honom och lade sedan på ett fleece täcke som jag tog av innan natten. Ägaren hade aldrig släppt ut hästen utan täcke då han var så svettig.
HAde det varit en annan häst hade jag nog aldrig gjort det jag gjorde igår ( lägga sig i ) men som jag skrev ovan så anser jag att den fina trotjänare ska ha det bäst och def inte frysa då det är ganska enkelt att åtgärda.
Känns dumt i alla fall.................:confused:

Ja jag brukar också försöka att sköta mitt eget och inte lägga mig i andras saker men jag kan förstå dig i det här fallet!
Men nu visste du ju hur ägaren brukade göra och att det var medryttaren som kanske hade missuppfattat hur hästen ska skötas.

ja, det är nog väldigt vanligt i stall att folk håller på så där och det skapar väldigt tråkig stämmning!

Jag har som regel att jag svarar gärna och förklarar saker om någon frågar mig. Annars håller jag käft!!

Om någon vill tala om något för mig så säger jag vänligt men bestämt att: Om jag vill ha råd och tips så frågar jag. Tack men nej tack!

Nu står jag sedan många år inte i inackoderingstall utan i ett privatstall med otroligt duktiga hästmäniskor som inte har behov av att "skramla" Vi frågar varandra om hjälp när vi behöver det, och annars respekterar vi varandras sätt och erfarenheter.
S.k ödmjukhet :)

Tycker jag låter som en vettig inställning :)
Och ödmjukhet är alltid trevligt

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 800
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 972
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar