Sv: Varför bara måste vissa människor lägga sig i?
Problemet tycker jag är att ofta öppnar folk munnen och säger hur det skall vara utan att riktigt veta -som här på buke tex.
Det kan bli lite mycket goda råd om alla skall säga vad de tycker är rätt, i ett stall med mycket experter. Har sett folk som varit helt förtvivlade när deras hästar varit halta eller sjuka och den ena efter den andra kommit med skräckhistorier som de hört. Tillslut vet ägaren varken ut eller in.
Jag har också riktiga "hästmänniskor" som har hållt på med hästar i 50 år, omkring mig som jag respekterar oerhört mycket och frågar om allt möjligt. Det är en trygghet.
Alla borde ha en sådan "mentor" tycker jag! Tycker oxå synd om de som inte har det!
Om någon frågar mig om råd så brukar jag alltid svara: "Jag kommer att tala om för dig nu hur jag hade gjort. Om du gör så eller inte spelar mig ingen roll. Du får själv avgöra hur du vill göra. Välj allt, delar eller inget från det jag talar om för dig. Jag blir inte sur hur du än gör. Jag hade alltså löst problemet på detta sättet......."
När jag började med hästar för över 20 år sedan så var jag omgiven av äldre hästgubbar som talade om för mig hur jag skulle göra. De hade i många fall hållit på med hästar hela deras liv. Vissa hade hållit på med hästar i över 60 år.
Än i dag så vänder jag mig till dessa när jag har problem med hästarna som jag inte vet hur jag skall hantera. Jag har även plockat på mig några nya "mentorer" med tiden.
Idag så finns inte riktigt denna mentaliteten. Man skaffar sig en häst och sedan så sköter man den helt själv utan att ha någon mentor som vakar över en. Många gånger så blir man sur om någon försöker hjälpa till. "Min häst, jag kan själv".
Problemet är att man kan inte själv och man har så svårt att se att man inte kan själv.
Så länge inte hästen direkt far illa så brukar jag bara gå därifrån när jag ser någon utföra något tokigt. Det är liksom inte någon idé att försöka komma med goda råd till någon idag. Det är ingen som uppskattar det. Så vill folk ha mitt råd så får de fråga först. Men det är lite synd. Man missar mycket kunskap på vägen.
Mvh
Tora
Problemet tycker jag är att ofta öppnar folk munnen och säger hur det skall vara utan att riktigt veta -som här på buke tex.
Det kan bli lite mycket goda råd om alla skall säga vad de tycker är rätt, i ett stall med mycket experter. Har sett folk som varit helt förtvivlade när deras hästar varit halta eller sjuka och den ena efter den andra kommit med skräckhistorier som de hört. Tillslut vet ägaren varken ut eller in.
Jag har också riktiga "hästmänniskor" som har hållt på med hästar i 50 år, omkring mig som jag respekterar oerhört mycket och frågar om allt möjligt. Det är en trygghet.
Alla borde ha en sådan "mentor" tycker jag! Tycker oxå synd om de som inte har det!