Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Sv: Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

Om någon frågar mig om råd så brukar jag alltid svara: "Jag kommer att tala om för dig nu hur jag hade gjort. Om du gör så eller inte spelar mig ingen roll. Du får själv avgöra hur du vill göra. Välj allt, delar eller inget från det jag talar om för dig. Jag blir inte sur hur du än gör. Jag hade alltså löst problemet på detta sättet......."

När jag började med hästar för över 20 år sedan så var jag omgiven av äldre hästgubbar som talade om för mig hur jag skulle göra. De hade i många fall hållit på med hästar hela deras liv. Vissa hade hållit på med hästar i över 60 år.

Än i dag så vänder jag mig till dessa när jag har problem med hästarna som jag inte vet hur jag skall hantera. Jag har även plockat på mig några nya "mentorer" med tiden.

Idag så finns inte riktigt denna mentaliteten. Man skaffar sig en häst och sedan så sköter man den helt själv utan att ha någon mentor som vakar över en. Många gånger så blir man sur om någon försöker hjälpa till. "Min häst, jag kan själv".

Problemet är att man kan inte själv och man har så svårt att se att man inte kan själv.

Så länge inte hästen direkt far illa så brukar jag bara gå därifrån när jag ser någon utföra något tokigt. Det är liksom inte någon idé att försöka komma med goda råd till någon idag. Det är ingen som uppskattar det. Så vill folk ha mitt råd så får de fråga först. Men det är lite synd. Man missar mycket kunskap på vägen.

Mvh

Tora

Problemet tycker jag är att ofta öppnar folk munnen och säger hur det skall vara utan att riktigt veta -som här på buke tex.
Det kan bli lite mycket goda råd om alla skall säga vad de tycker är rätt, i ett stall med mycket experter. Har sett folk som varit helt förtvivlade när deras hästar varit halta eller sjuka och den ena efter den andra kommit med skräckhistorier som de hört. Tillslut vet ägaren varken ut eller in.

Jag har också riktiga "hästmänniskor" som har hållt på med hästar i 50 år, omkring mig som jag respekterar oerhört mycket och frågar om allt möjligt. Det är en trygghet.
Alla borde ha en sådan "mentor" tycker jag! Tycker oxå synd om de som inte har det!

Ett allmänt inlägg, inte riktat till ts:

Det är skillnad på kritik och kritik. Det finns de som säger: "Du gör fel". Punkt. Sedan finns det de som säger: "Har du testat att göra på det här sättet nån gång...?" osv osv. För det mesta handlar det inte om att "lära sig ta kritik", det handlar om att kunna ge kritik. Så om någon uppmuntrar dig och kommer med förslag som du kan ta till dig så är det väl inga problem med det? Men om någon bara säger att du gör fel och ska göra något annat utan förklaring så blir det ju ganska svårt att ta till sig vad den personen säger.

Jag aktar mig noga för att ge människor råd som inte har bett om det, för de kan inte se att de gör fel och därmed är de inte mottagliga för någon hjälp. Men om någon ber mig om hjälp så ställer jag självklart upp med det jag kan. Och jag säger aldrig att det jag gör är absolut rätt, utan det är något som fungerar för mig och som kanske tål att testas.

Det blev kanske lite virrigt det här, men ungefär så tänker jag :D

för att vissa är tävlingsmänniskor som oftast i sin bakgrund själva har haft väldigt dåligt självförtroende och varit nedvärderade själva...
de måste bara få komma ut och visa att man är bättre än alla andra, förmodligen saknar de uppmärksamhet som de inte fick bakåt i åren..och de vill ha bekräftelse på att de är bra..

jag brukar ta sånna där översittarmänniskor med en nypa salt, oftast har de inte mått så bra tidigare och vill ha en sorts bekräftelse på att "de duger".
Fast ibland händer det ju att någon annan råkar ha mer kunskap än sig själv..men då som du säger, brukar man be om hjälp eller så kan man faktiskt lägga fram det på ett finare ge tips åt en i stället...
kan förstå att du är irriterad :smirk:

Jag vet precis vad du pratar om! Jag bor för tillfället på en hästgård på Island tillsammans med en tjej som verkligen har världens sämsta självförtroende. Hon är alltid "tuff" kan bäst, vet bäst, ifrågasätter allt jag gör, kan slänga ur sig elaka kommentarer osv. Jag vet att hon har haft en tuff uppväxt och inte riktigt har en familj, vissa stunder är hon super snäll och sen kan det vända.
Jag vet att hon kan mycket mer än mig och jag får ofta hjälp av henne som jag uppskattar men det är verkligen jobbigt när hon ska vara bäst i allt!
Men jag tänker hela tiden att hon har säkert dåligt självförtroende pga uppväxten så jag försöker låta det rinna av.
Ignorera det dom säger om du inte tror att du har något att lära av det.:)

Jag uppfattar det så att du blivit irriterad över den dåliga respekt han visade för dig som person? Det låter som att han körde över dig med sina åsikter. Jag kan bara säga att jag reagerat likadant. Dåligt bemötande och bristande respekt ska man väl inte behöva ta? Goda råd är en annan sak! Jag har lärt mig att undvika att ge andra goda råd. Anledningen är att de råd jag från mitt perspektiv tycker är goda, kanske ser helt annorlunda ut från den personens håll och inte alls är så goda som intentionen var. Man vet för lite om den andra helt enkelt. Detta av egen erfarenhet och efter att ha lyssnat på goda råd till höger och vänster från folk som inte vet ett skvatt om mig och mina problem...:grin:

Endel människor vet inte hur de ska utrycka sig. Eller gör det ganska plumpt. Ibland kanske de vet exakt vad de pratar om o andra gånger inte. Glömmer aldrig när jag paserade en bil på islänningen o satte just hästen i trav. Gubben i bilen kliver ur bilen o skriker. Men va faan!! Är hästen halt... sådana som du ska inte få ha häst!!! Hon va inte halt men han har väl rätt att reagera om han tror att djuret far illa. Däremot inte på det sättet med de ordvalet. Jag red vidare men jag måste erkänna att jag var jävligt arg efteråt o det höll i sig länge. Önskar man kunde bara släppa en sån kommentar med en axelryckning särskilt när man vet den är obefogad. Förövrigt har alltid folk olika åsikter om allt som har med hästar o göra o det kan göras på tusen sätt beroende på häst o situation. Vem har rätt o vem har fel....

Har läst denna tråd med förundran…
Inte konstigt arr det blir så mycket ovänskap i hästvärlden…
Mycket bra är redan skrivits och har väl inte så mycket mer att komma med…

Men måste säga att jag tycker alltid det är trevligt att få råd/hjälp om jag sedan följer dom eller ej är en helt annan sak, jag känner trots allt min häst bäst och det ska funka oss emellan
Men lyssnar alltid, ställer kanske några frågor också, funderar över det ibland så känns det helt rätt ibland inte.
Jag kan inte allt, visa saker är jag bättre på vissa kan jag inte alls.

Vad jag vet så kan ingen människa allt, även om en del tror att de kan det…:D
Oftast är det de tvärsäkra som kan minst, de verkligt kunniga har i regel en mer ödmjuk inställning till att varje häst är en individ alla kan inte tränas efter samma mal, vilket inte hindrar att vi kan få mycket tips/råd/idéer av att lyssna på hur andra gör.
Allra mest tycks de som typ ridit en vecka eller två tro sig veta...:rofl:

KL

Hoppsan har denna tråd vaknat till liv igen :p

Till alla:

Det var hans sätt som störde mig. Att komma fram och säga du har fel och jag har rätt, ingen diskussion om saken. Det tycker jag är respektlöst. Att jag dessutom inte hade bett om hjälpen eller ens hade problem gör saken lite mer irriterande.

Jag lyssnar gärna på andras goda råd men det är stor skillnad på hur kritiken läggs fram.

Att detta inte var varken första eller sista gången han eller hans fru "lägger sig i" gör att man är mindre tålmodig.
Det kan röra sig om allt, från vilken utrustning man har på sin häst, till vilken hage ens häst ska gå i, hur mycket foder man ger, att man tömkör själv, att man hoppar själv.. Listan kan göras lång.

Fast vissa uppskattar det faktiskt. Jag tar tacksamt emot de råd jag får, och om ponnyn inte vill gå in i transporten blir jag jätteglad om någon erbjuder sig att hjälpa till. Känns surt att de personerna blir färre och färre på grund av att vissa uppfattar all hjälp som en kränkning.

/Vira, som trots att hon haft häst i några år ofta känner sig som en nybörjare ;)

Men det vet du väl att läktarryttarna är de verkliga proffsen? ;)
Skämt åsido, rent krasst så är det alldeles för många hästmänniskor som till 100% anser det finns två sätt att göra saker, deras sätt och fel sätt.

Bara att titta här på forumet, tex så har ju många ggr svårklassryttare i framförallt dressyr men också hoppning sågats vid fotknölarna av kritiska "proffs" här på formet! Och det roliga är att kritikerna i de fallen, de har aldrig tävlat, dvs på papper visat att de verkligen kan prestera ngt, men lik förb så vet de att de har rätt! :cool:
Och pressas då "proffsen", då kallas det djurplågeri att tävla, att tävlingsryttares hästar bara är tävlingsmaskiner osv. Jag frågade fö i en tråd för inte så länge sedan vad en tävlingsmaskin var, men fick inget svar.

Givetvis ska man hjälpa sina medhästmänniskor tycker jag. Men det finns ju bra sätt om man tycker ngn gör helt fel! Man kan ju på ett ödmjukt sätt säga "jag brukar göra så här, det har funkat jättebra för att... om du har lust kan du ju prova?!" Eller liknande. Går man på hårt och anklagar ngn för att vara en idiot i sitt hästhanterande, då kan man ju med 99% säkerhet räkna med att den som anklagas går i försvar = man uppnår inte ngt mer än att bli klassad som en otrevlig besserwisser. :grin:

Jag har aldrig fattat detdär heller med att folk bara MÅSTE överbevisa att dom kan bättre. Jag skiter fullkomligt i vad folk gör med sina hästar, såvida dom inte är elaka mot dom dvs.

Jag stör mig också på sånna som alltid har så himla rätt om allting!
De ska jämt lägga sig i eller kommentera vad man gör och hela tiden påminna en om "jag vet bäst, fråga inte varför lita bara blint på mig för mina metoder för mitt sätt att tänka är så himla rätt!!!!"

Jadu, Jag också länge undrat varför folk som inte har nåt med mig & min häst att göra (så länge jag inte skadar hästen såklart) ska lägga sig i & "undra" massa saker på tränigar m.m! Dom måste ju verkligen leta efter nåt att klaga över, Som ett exempel som hände, Det kom fram en tjej efter hopptränigen & frågade, "ursäkta varför har du ett sånt där bett på henne för ?" jag svarade "bara för att hon är lite stark & går därför bäst på det här bettet"! Då sa hon, "min häst är också stark men gick jätte dåligt på det där bettet plus att det inte är bra för deras mun"

Då sa jag bara, okej kanske inte för din häst men min går hur bra som helst! Bara ett exempel av massor!

Varför måste man ? Jag berättar inte för någon annan eller ifrågasätter massa saker om deras hantering eller hur dom gör & varför?:grin:

Ha det bra allihopa & sluta upp med alla dumma ifrågasättnigar ;)

Jadu, jag har iallafall svårt att hålla käften när jag ser någon göra något som i mina ögon är uppenbart fel som kan skada hästen. Särskilt om det finns en enkel och oskadlig lösning.

Jag vet inte om det är respektlöst att säga till någon att den gör uppenbart fel. Är det verkligen det ? Jag tycker att det tvärt om är respektlöst att INTE säga till ! Sen gäller det ju att lägga fram sin synpunkt på ett trevligt och diplomatiskt vis så att personen inte får taggarna utåt, utan faktiskt lyssnar.

Generellt så är ju många sådana att de vet bäst och har svårt att ta till sig kritik.

Är du jag? :p Jag håller med ditt inlägg till 100%!:bow:

Det som är FEL i den enas ögon behöver inte vara fel i den andras ögon.

Så varför säga nåt om det inte är väldigt allvarligt som att nån slår hästen eller nåt liknande!

:banana:

Jag svarar eftersom du riktade ditt inlägg till mig.

Jag är intresserad av att lära mig mer och tycker att "gratis" kommentarer (det vill säga de kommentarer jag inte behövt betala en snordyr tränare för) är manna från himlen. Kan jag lära mig något jag inte redan kan som någon av omtanke om min häst lägger ner tid och energi att lära mig så tar jag det enbart positivt.

Är det istället så att jag anser att den som kommenterar är helt ute och cyklar så tackar jag för tipset men meddelar att jag nog kommer att fortsätta på "mitt sätt" ett tag till. Jag är dock ödmjuk nog att nästa gång jag tränar för tränare så berättar jag om vad jag fått kritik för och vi går igenom det tillsammans.

Nu börjar jag bli både äldre och erfaren och har kommit i den situationen att jag mer ofta lär ut än blir lärd men jag skulle bli vild av lycka över en gratislektion.
Det hände mig faktiskt en gång när jag var yngre, en äldre man (som hälsade på sin son) var fälttävlanstränare och han tränade mig gratis i två veckor! Vad säger man, så fantastiskt generöst!:love::bow:

Även de som inte har kommit så långt själva inom ridningen kan ofta bidra med en bra kommentar ("sluta titta ner på hästen") om något man gör fel.

Jaha...alltid...det kommer alltid finnas de som tycker sig veta allting bäst...o dessa människor kommer vi andra aldrig kunna få på något annat spår...för de vet ju bäst!!! Eller...kanske inte...kanske är det bara i deras ögon som det är så...
Jag har arbetat med problemhästar o hästproblem i flera år, men jag e långt ifrån fullärd...tror inte att man någonsin kommer bli det...för ALLA individer e olika...vare sig det e hästar eller mäniskor...
Man kan omöjligt behandla alla på samma sätt!!! Varför..? För att vi tar allt på olika sätt!
Bara för att det finns ett sätt som e bra betyder det inte att det inte finns flera sätt som e bra...
Om ett sätt fungerar bra för människa o häst så varför inte låta dem använda sig av detta? Far dom illa på något sätt? Ja, då är det en annan sak...Jag har många gånger stött på olika sätt som jag inte skulle använda men det betyder inte att det är fel...bara att det inte passar mig...
Om jag ser något helt galet som jag känner att: Detta kan vara riktigt faligt om detta eller detta skulle ske...ja då skulle jag på ett bra o försiktigt sätt fråga om dom kanske skulle vara interesserade av att få lite tips o råd på hur dom skulle kunna gå tillväga för en säkrare träning...
Förstår helt o fullt de personer som känner sig påhoppade av en person som bara stormar fram o deklarerar om att deras sätt e det rätta!!! Tror att det finns lika många "rätt" sätt som det finns människor...

Jag svarar eftersom du riktade ditt inlägg till mig.

Jag är intresserad av att lära mig mer och tycker att "gratis" kommentarer (det vill säga de kommentarer jag inte behövt betala en snordyr tränare för) är manna från himlen. Kan jag lära mig något jag inte redan kan som någon av omtanke om min häst lägger ner tid och energi att lära mig så tar jag det enbart positivt.

Är det istället så att jag anser att den som kommenterar är helt ute och cyklar så tackar jag för tipset men meddelar att jag nog kommer att fortsätta på "mitt sätt" ett tag till. Jag är dock ödmjuk nog att nästa gång jag tränar för tränare så berättar jag om vad jag fått kritik för och vi går igenom det tillsammans.

Nu börjar jag bli både äldre och erfaren och har kommit i den situationen att jag mer ofta lär ut än blir lärd men jag skulle bli vild av lycka över en gratislektion.
Det hände mig faktiskt en gång när jag var yngre, en äldre man (som hälsade på sin son) var fälttävlanstränare och han tränade mig gratis i två veckor! Vad säger man, så fantastiskt generöst!:love::bow:

Även de som inte har kommit så långt själva inom ridningen kan ofta bidra med en bra kommentar ("sluta titta ner på hästen") om något man gör fel.

:bow::bow: Jag tycker precis som du. Kunskap är ju makt, och jag vill bli den mäktigaste i Universum. :D

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 800
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 972
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar