Varför bär hästen svansen snett?

Sv: Varför bär hästen svansen snett?

Alltså det är ju lite skillnad på en häst som lyfter svansen för att visa upp sig och en som viker den åt ena sidan pga av obehag och smärta i rygg.. Man brukar se skillnaden, har sett bådadera på min häst...

Rent teoretiskt borde det räcka med en 'liten' muskelsp'änning (dvs inte låsaning/snedhet/etc) i kombination med en svag och en stark sida för att få det där. Olika hästar är ju olika 'tåliga' så att säga.

Har ju detaljstuderat Keles svans sista tiden, och även pratat med equiatrikern om den. (Han tyckte att det med största sannolikhet är pga 'muskelsvaghet' samt en 'balansgrej'. Dvs hon har en markant svagare sida även om musklingen är jämn, och på samma sätt som en människa kan sticka ut tungan när man koncentrerar sig hårt, utan att vara riktigt medveten omd et,s å lägger hon svansen åt vänster när hon jobbar).

Ironiskt nog så när jag red henne i förrgår var svansen SPIKRAK, medan den kan vara rejält sned vid lättare (både mentalt och fysiskt) arbete såso tömkörning eller bara jogga i snöre.

Men känner du att Kele bär sin svans mot den svagare sidan eller den starkare? Det är ju det som är grejen med Spirre liksom... Han BORDE bära den till vänster om det beror på muskelspänningar eftersom han är och har alltid varit stelare i vänster bakdel men han bär den ju kraftigt till höger...

Nåja, min medryttare ska rida lektion för mig i morgon så då ska jag studera svansen ordentligt och se om den flyttar sig med rörelsen.

Till Gullan86 kan jag säga att jag vet precis vilken utbildning och vidareutbildningar min ET har gått och hon hittar ingen annan förklaring än att det möjligen är så att han har ett brott på svansen. Det jag ville kolla är om det brukar vara en trolig orsak eller om vi behöver gräva djupare i Spirres muskler.

/Camilla

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
99
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar