Varför bär hästen svansen snett?

Sv: Varför bär hästen svansen snett?

Varför håller du den alltid till vänster?
Varför inte passa på att hålla lika mycket åt båda håll, bra träning både för dej och hästen...?

*nördig med att göra allt lika från båda sidor*

Därför att jag är högerhänt och dessutom är stel i vänster skuldra/axel och inte orkar borsta svans med den armen.

Om du läst mina inlägg så ser du att min häst regelbundet gås igenom av ET och inte har haft några låsningar på ett par år.

/Camilla

CarolaLind skrev:
Sned svans efter varv-välgymnastiserad häst.
:p

Du skulle se min Best - hon är ett skolexempel.;)
Det är väldigt tydligt i slutorna, men även på volt.

Immer

Jag vet en arab som alltid lade svansen åt sidan när hon va trött och utmattad...

Julle skrev:
Min har sin till vänster och går även och böjer halsen åt vänster om när man är ute och går och skrittar på lång tygel.

Har för mig att det betyder att de är så pass ojämnt starka. Dvs min är starkare i högersidan och går därför och ser ut som en banan åt vänster....

Men jag vill gärna ha mer info om det hela, jag med!!
då är din starkare i vänster sida....alltså den förböjer sig i den sidan och kan inte hålle emot på "ytter" där den är lixom längre eller hur man ska säga.

Om hästen går med svansen på snedden är den förmodligen sned i korset,vilket de de flesta hästar är. I princip alla hästar har gått omkull någon gång i sitt liv och resultatet av det blir ofta att de blir snea i korset.Ta ut en kiropraktor eller massör som kan kolla läget.

jag ska ta ut en kiropraktor(equterapeft på häst) till min pålle som e sne o tar i olika med bakbenen...

det e hemskt att de kan bli så men viktigt att man kollar upp de med jämna mellanrum ju.

*knapplån*

Det är prat om sneda svansar hit och dit, men då vill jag ställa en allmän fråga:

Jag köpte mitt sto för snart två år sedan och under det första året gick hon ALLTID med svansen indragen, mellan skinkorna liksom. Det spelade ingen roll om hon gick under ryttare eller bara var i hagen, det var alltid så.

Det är inte så längre, men den är heller aldrig högt lyftad utan bara lite grann. Dock rakt....

Tacksam för svar då detta är något som jag tänkt en del på...

ja det har jag erfarenhet av min kompis islandshäst gick så alltid och equterapeften sa att det berodde på att den gick o spände sig en avslappnadf häst har svansen upp lixom och kniper inte dfet är ett bra tecken...

så jag skulle rekomendera dej att uppsöka en equterapeft som kunde kolla igenom hästen för säkert hets skulle den människan hittar säkert npn låsning som gör att hon inte kan slappna av och använda korset/ryggen på rätt sätt.
lycka till.

Men Jesus! Är det ingen som FAKTISKT läser hela inläggen??? ;) Jag tar ut equiterapeuten regelbundet och han HAR INGA LÅSNINGAR! Är hur rak och fin som helst i korset... Ursäkta utbrottet men det är frustrerande att svara på samma fråga gång på gång.

Hade önskat att vi kunde komma förbi detta och fundera på varför min häst som är som många andra, dvs starkare i vänster och svagare i höger ändå bär sin svans kraftigt till höger.

Men, men... jag får gå på de svar jag fått och då tror jag faktiskt att han måste ha ett gammalt brott på svansen. Hade den varit till vänster skulle det förklaras lätt med att han är kortare i muskulaturen där men det är ju precis tvärtom...

/Camilla

Skulle jag bara få låna din knapp lite :)

Jag har ett halvblod som lyfter väldigt mycket på svanser , inte bara vid ridning utan när hon springer i hagen osv också.
-Skulle bara vilja höra ifall någon har någon teori om vad det kan vara , eller ifall hon bara gillar att visa upp sig :P

Det är ett rent halvblod , men svanslyftet är ungefär som en arab på uppvisning..

Tacksam för svar , Kurant .

Tack för svaret!! :)

Jag har tänkt ett tag att söka upp en equiterapeut bara "utifall att" och nu ska jag verkligen göra det. Tack!

:bump:

Jag tror att min ET är fullt kompetent att hitta låsningar om de finns, speciellt eftersom hon under åren faktiskt har korrigerat de låsningar som funnits tidigare. Eftersom hon hittills har hittat de låsningar som ställt till det för de hästar som jag känner till att hon gått igenom så skulle det ju vara märkligt att hon skulle missa en låsning eller superkort muskulatur som gör att svansen så kraftigt bärs till höger. Speciellt på en häst som hon känner till väl sen 7 år tillbaka. Dessutom har hon gått igenom sisådär 10 000 hästar så jag antar att hon är bland de mer välmeriterade och erfarna så jag får nog åka någonstans 50 mil för att hitta någon med mer rutin.

Men det är klart - visst kan det vara så att hon missar något på just min häst.

/Camilla

alltså vad säger HON då om svansen kanske ska lyssa på henne i första hand om hon e så duktigt då?!

annars skulle jag tagit ut en annan för att på prov se om den hittar någon som den förra missat man vet aldrig vad de har för utbildningar och även om hon känt igenom 10 000hästar så kanske de va länge sen hon gick utbildningar m.m....alltså det har kanke upptäckts nya saker de senaste åren vad vet jag bara ett tips alltså.

Min häst höll/vek svansen åt ena sidan när han hade ont i ryggen och var full med spänningar och låsningar...
Skulle kolla upp det!

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
99
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar