Sv: Varför bär hästen svansen snett?
Carola! Jag vet att du är mycket duktig på detta och jag hoppas att du har tålamod med mina funderingar nu för det är en del som inte stämmer med min häst och hur det är med andra med samma symtom.
CarolaLind skrev:
Om hästen bär svansen snett konstant kan man misstänka att ligament och muskler är överarbetade och "låsta" på den sidan som svansen bärs mot.
Okej, jag har haft min häst i 7 år, sen han var 3 och jag har haft en hel del strul med honom muskelmässigt (och ett par korsbensjusteringar (vänster sida) har behövts även om det var många år sedan sist) och han gås regelbundet igenom av ET och det är samma ET hela tiden så det finns en rejäl historik på min häst så jag är ganska säker när jag uttalar mig om hur han är.
Och han är INTE överarbetad höger bak, tvärtom - han är överarbetad i vänster bak. Vänster bak har alltid varit stelare, kortare och stummare i musklerna och vänstersidan i ryggen har haft följdproblem av detta. För till fyra år sedan var han dessutom mer musklad i vänster sida än höger och då behandlades hans kota höger bak, musklerna gavs avslappnande/antiinflammatoriskt och han fick speciell sjukgymnastik med viktmanschett på höger bak för att bygga upp en jämnare muskling. Efter detta har han blivit mycket bättre även om vi fortfarande dras med något stummare/kortare muskler vänster bak, antaligen för att han fick ett annat rörelsemönster under unga år. Efter byte av sadel har det dock blivit ännu bättre i vänster bak så nu är detta inget stort problem längre utan behöver bara underhållas.
Om hästen bär svansen snett vid olika tillfällen kan man härröra det till en balansering-det varvet man är i-det hållet bär hästen svansen åt.
Han är ganska välgymnastiserad och är mycket rörlig i hela kroppen (många har svårt att rida honom för att han är så rörlig och lätt att påverka - han blir vinglig för dem för de gör för mycket) men jag TROR inte att han flyttar svansen under ridning, har aldrig kollat exakt men han har den till 99 % säkerhet till höger hela tiden.
Om det är som i ex. 1, ett konstant-tillstånd kan man söka symptom på det diagonala frambenet och oftast hitta problem här, för om hästen bär svansen snett konstant så har den dragits med denna snedbelastning mkt länge.
Fram till i år så har min häst bara haft problem med höger bakkota och den har varit bra i fyra år nu. Han är distanshäst och tränas rätt hårt och efter omläggning av träningen fick han i år reaktioner i vänster bakkota och båda framknäna plus båda kotorna i frambenen. Men det var diagonalen HÖGER FRAM-VÄNSTER BAK som hade mest reaktioner och troligen är vänster bak boven i dramat (jag tolkar det som att problemen i den kommer av hans stelhet i musklerna vänster bak och att det har avlastats i kotan vid hårdare träning och under längre tid).
Dock är det så att vänster framkota alltid har varit hans veka kota, så så långt stämmer det, men det var bara en mindre reaktion i kota/knä där och vet trodde att det var avlastning från höger fram (och dessutom har han haft en bukmuskelsträckning på vänstersidan som påverkat vänster fram). Reaktionen här var en halv grad efter böjprov.
Naturligtvis kan man vidare finna låsningar och muskelproblem längs ryggen då allt hänger ihop.
Han har inte haft några låsningar i rygg/kors de senaste två åren, men dock mindre låsningar i bogarna.
Sned svans konstant-överarbetar den sidans bakben och leder. Kolla efter symptom diagonalt fram.
Och sen fyra år sedan är höger bak hans friskaste fjärdedel...
Svansen är en otroligt viktig del av hästen, en kommunikationscentral, ett balansorgan och ett imponerinstrument.
Ja, jag vet ju det och därför skulle jag vilja lösa det här för jag vet ju att han är rädd om sin svans och om det nu är så att detta är ett symptom på något annat så vill jag ju få till detta, men tror du, grundat på ovanstående, att min häst faktiskt KAN ha en skadad svans och att det därför inte beror på kroppen i övrigt. Tilläggas kan ju att han har förändrat sig MYCKET sedan han var tre till nu. Både att gamla skador/låsningar försvunnit och att han fått mycket, mycket mera muskler som dessutom är jämnt fördelade. Men att han trots detta bär svansen lika mycket till höger.
/Camilla
[/QUOTE]