Varför bär hästen svansen snett?

Camilla_H

Trådstartare
I en annan tråd ("Halleluja...") så kom vi in på detta med hästar som bär svansen snett. Eftersom den tråden egentligen handlar om annat så lyfter jag ut den frågan till en egen tråd för att se om fler svarar.

Min egen häst bär sin svans till höger och har alltid gjort så. Finns det fler som har hästar som gör lika?

Vad kan detta bero på?

/Camilla

Sv: Varför bär hästen svansen snett?

Min har sin till vänster och går även och böjer halsen åt vänster om när man är ute och går och skrittar på lång tygel.

Har för mig att det betyder att de är så pass ojämnt starka. Dvs min är starkare i högersidan och går därför och ser ut som en banan åt vänster....

Men jag vill gärna ha mer info om det hela, jag med!!

Jag undrar också! :bump: Min häst bär svansen oftast till vänster.

Men kan det bero på stelhet? Min pålla har svansen snett vid början av ridpasset, men när man är klar så är den spikrakt i mitten. Jag får för mig att jag verkligen ridit igenom henne när svansen blir så rak, men jag kanske har fel?

Jag skulle nog kolla upp ryggen o nacken på hästen om den bär sig fel..
Den kan ha ont eller vara fel musklad.
Skulle ta ut en massör o en kiropraktor..
som skulle få känna igen om den..
i fall det ligger något fel..

Ja, hon ska få massage ikväll!! Och felmusklad är hon definitivt... Håller på att fixa till det nu, men det får ta den tid det tar. Ska se vad massören säger ikväll om hon tycker jag ska ta ut kiropraktor med.

Som sagt.... ;)

Om hästen bär svansen snett konstant kan man misstänka att ligament och muskler är överarbetade och "låsta" på den sidan som svansen bärs mot.

Om hästen bär svansen snett vid olika tillfällen kan man härröra det till en balansering-det varvet man är i-det hållet bär hästen svansen åt.

Om det är som i ex. 1, ett konstant-tillstånd kan man söka symptom på det diagonala frambenet och oftast hitta problem här, för om hästen bär svansen snett konstant så har den dragits med denna snedbelastning mkt länge.

Naturligtvis kan man vidare finna låsningar och muskelproblem längs ryggen då allt hänger ihop.

Sned svans konstant-överarbetar den sidans bakben och leder. Kolla efter symptom diagonalt fram.

Sned svans efter varv-välgymnastiserad häst.

Svansen är en otroligt viktig del av hästen, en kommunikationscentral, ett balansorgan och ett imponerinstrument.

:p

Mmhm... Men min häst är också sned som din, dvs har lättare för att böja till vänster men bär ändå svansen till höger? Tilläggas kan att han går med vänster bak något utanför vänster fram.

Jag har fått en förklaring just på min häst att han har en gammal skada i svanskotorna (efter att ha fastnat i ett staket som tvååring) och att han därför har svansen till höger. Men eftersom jag har förstått att detta problem finns hos fler hästar så vill jag kolla så att det inte är något som beror av oliksidighet och som jag kan göra något åt istället för att förklara bort och ignorera.

Det som talar FÖR att det är en skada är:
* Hans svans böjer sig inte alldeles vid översta svanskotan utan om man tittar på svansen så ser den tu som den ska gå rakt ner men tar sen vägen till höger vid nästa svanskota.
* Han är ganska jämn i sidorna. En ovan ryttare skulle inte känna någon större skillnad och han är jämnt musklad över korset/låren.
* Hans svans är ALLTID så här oavsett hur genomriden han är.
* Han är väldigt rädd om sin svans och tycker inte om att ha saker runt eller på den (trots många år av NH-träning: avsensibilisering och utsäckning). Han blir bättre på detta men aldrig helt avslappnad.

Det som talar MOT en skada är:

* Om han lyfter svansen så åker den alltid till höger, alltså DÅ ser det ut som om böjningen kommer redan i översta svanskotan.
* Han har och har alltid haft muskelproblem i vänster kors/lår då han från skadan som tvååring drog på sig en kotledsinflammation höger bak som han sedan i flera år avlastade innan jag fick hjälp med detta (aldrig halt men en konstig rörelsestörning som krävde duktiga veterinärer för att se). Nu är musklerna bättre men inte bra och då han är 10 år nu så lär det inte bli helt bra heller.

Så nu undrar jag vad det oftast är för orsaker till detta så jag kan se om jag kan få till det eller om han verkligen har en fysisk skada i svansen.

/Camilla

Min häst bär svansen åt höger (inte i hagen men i början av arbetspass under ryttare eller utan ryttare, tex vid tömkörning). Höger är också hans starkare, mer spända och korta sida.

När kiropraktorn var ute så upptäcktes det att han var sned i bäckenet och det rättades till, då slutade han att ha svansen åt höger. Bäckenet var snett åt höger (har jag för mig, är fullständigt senil när det gäller sådant :angel: ). När man red ville hästen skjuta över en till sin högra sida.

Sedan tycker jag att snedheten har kommit tillbaka men pendlat lite mellan sidorna, men är betydligt oftare till hö än vä även om vä förekommer. Alltså, en klar "förbättring" efter kiro. men kom tillbaka efter ett tag men snedheten är inte tillbaka.

Hästen ifråga är mkt spänd och kort i sin högra sida, använder sitt vänstra framben något mindre än det högra (strålen är inte lika utvecklad som på höger fram).

Den enda lösningen på mitt "svansproblem" som jag kan se är att få hästen att släppa spänningarna i höger (tror absolut att det är högersidan som sabbar svanshållningen och gör att vä fram inte används lika mkt) och genom gymnastiserande övningar få hästen jämnare i kroppen.

Ska kanske tilläggas att hästen gått med en dålig bomsadel i flera år, det är den största pusselbiten till varför hästen är så spänd. Jag tror även att det kan hänga ihop med att han inte går med svansen snett när han är fri så att säga.

Svammel. :D

Min kuse lägger svansen till vänster.Han har problem med vänster bog som ger spänningar lite var stans skulle jag kunna tänka mig.Han är arab och svansföringen är väldigt tydlig..om han blir upphetsad/skrämd/fluffar så hamnar alltid svansen i en båge till vänster. JObbar han på bra så hamnar svansen lite på snedden,ökar man traven så blir den spikrak,i galopp blir den " upphetsadbåde" (han rullar ihop den med andra ord åt vänster),i skritt så är den lite sned och den kan samtidgit flexa beroende på vilket varv vi rider i tex på volt precis som den ska göra.
Han känns jämn och fin i båda varven efter uppvärmning,lite stummare i vänstervarv kanske men jämn bjudning i båda varven.
Jag var jätteorolig för det här med hans svans så jag frågade min vet på MK om den då jag hade hört att som hästen bär svansen jobbar de med ryggen men hon sa att de kunde ha svansen snett ändå utan att de har några problem med det tydligen..
Bra tråd!
Tänke skriva en exakt likadan tråd men du hann före!;)

Carola! Jag vet att du är mycket duktig på detta och jag hoppas att du har tålamod med mina funderingar nu för det är en del som inte stämmer med min häst och hur det är med andra med samma symtom.
CarolaLind skrev:
Om hästen bär svansen snett konstant kan man misstänka att ligament och muskler är överarbetade och "låsta" på den sidan som svansen bärs mot.
Okej, jag har haft min häst i 7 år, sen han var 3 och jag har haft en hel del strul med honom muskelmässigt (och ett par korsbensjusteringar (vänster sida) har behövts även om det var många år sedan sist) och han gås regelbundet igenom av ET och det är samma ET hela tiden så det finns en rejäl historik på min häst så jag är ganska säker när jag uttalar mig om hur han är.

Och han är INTE överarbetad höger bak, tvärtom - han är överarbetad i vänster bak. Vänster bak har alltid varit stelare, kortare och stummare i musklerna och vänstersidan i ryggen har haft följdproblem av detta. För till fyra år sedan var han dessutom mer musklad i vänster sida än höger och då behandlades hans kota höger bak, musklerna gavs avslappnande/antiinflammatoriskt och han fick speciell sjukgymnastik med viktmanschett på höger bak för att bygga upp en jämnare muskling. Efter detta har han blivit mycket bättre även om vi fortfarande dras med något stummare/kortare muskler vänster bak, antaligen för att han fick ett annat rörelsemönster under unga år. Efter byte av sadel har det dock blivit ännu bättre i vänster bak så nu är detta inget stort problem längre utan behöver bara underhållas.

Om hästen bär svansen snett vid olika tillfällen kan man härröra det till en balansering-det varvet man är i-det hållet bär hästen svansen åt.
Han är ganska välgymnastiserad och är mycket rörlig i hela kroppen (många har svårt att rida honom för att han är så rörlig och lätt att påverka - han blir vinglig för dem för de gör för mycket) men jag TROR inte att han flyttar svansen under ridning, har aldrig kollat exakt men han har den till 99 % säkerhet till höger hela tiden.

Om det är som i ex. 1, ett konstant-tillstånd kan man söka symptom på det diagonala frambenet och oftast hitta problem här, för om hästen bär svansen snett konstant så har den dragits med denna snedbelastning mkt länge.
Fram till i år så har min häst bara haft problem med höger bakkota och den har varit bra i fyra år nu. Han är distanshäst och tränas rätt hårt och efter omläggning av träningen fick han i år reaktioner i vänster bakkota och båda framknäna plus båda kotorna i frambenen. Men det var diagonalen HÖGER FRAM-VÄNSTER BAK som hade mest reaktioner och troligen är vänster bak boven i dramat (jag tolkar det som att problemen i den kommer av hans stelhet i musklerna vänster bak och att det har avlastats i kotan vid hårdare träning och under längre tid).

Dock är det så att vänster framkota alltid har varit hans veka kota, så så långt stämmer det, men det var bara en mindre reaktion i kota/knä där och vet trodde att det var avlastning från höger fram (och dessutom har han haft en bukmuskelsträckning på vänstersidan som påverkat vänster fram). Reaktionen här var en halv grad efter böjprov.

Naturligtvis kan man vidare finna låsningar och muskelproblem längs ryggen då allt hänger ihop.
Han har inte haft några låsningar i rygg/kors de senaste två åren, men dock mindre låsningar i bogarna.

Sned svans konstant-överarbetar den sidans bakben och leder. Kolla efter symptom diagonalt fram.
Och sen fyra år sedan är höger bak hans friskaste fjärdedel... ;)

Svansen är en otroligt viktig del av hästen, en kommunikationscentral, ett balansorgan och ett imponerinstrument.
Ja, jag vet ju det och därför skulle jag vilja lösa det här för jag vet ju att han är rädd om sin svans och om det nu är så att detta är ett symptom på något annat så vill jag ju få till detta, men tror du, grundat på ovanstående, att min häst faktiskt KAN ha en skadad svans och att det därför inte beror på kroppen i övrigt. Tilläggas kan ju att han har förändrat sig MYCKET sedan han var tre till nu. Både att gamla skador/låsningar försvunnit och att han fått mycket, mycket mera muskler som dessutom är jämnt fördelade. Men att han trots detta bär svansen lika mycket till höger.

/Camilla

:p[/QUOTE]

Ja, min är också arab och därför så syns ju sidförandet av svansen extra mycket på grund av hans svansföring men han borde ju också rimligtvis bära den åt vänster då han har mest problem i vänster bak.

Jag blir inte klok på detta!!!

Försökte hitta en bild på hur det ser ut men tyvärr så tar man ju inte så mycket bilder på sin häst bakifrån. På avataren så är den ju till höger men jag tror att det blåste åt höger då också så det syns inte så väl hur mycket själva svanskäppen är till höger.

Men den här bilden är ca ett och ett halvt år gammal (det är vi i mitten) och om ni ursäktar mitt fruktansvärda tygeltag (mitt i stalltävling så jag blev nog lite het...) så kan man se hur han för svansen kraftig till höger. Nu är denna inte heller så bra då han ju faktiskt svänger till höger men det är ungefär så här det ALLTID ser ut, oavsett om han går rakt eller svänger.

serpentin.jpg

/Camilla

Visst kan svansen vara sned pga att hästen är sned. Däremot är det även vanligt att dom har en gammal svansfraktur. Största delen av dessa hästar har alltså brutit svansen, oftast som föl men även senare i livet, som gjort att de bär den snett.
Det är otroligt lätt att själv bryta svansen av sin häst om man tex. ska dra svansen igenom en svansrem på ett täcke eller borstar svansen och är jäktad, dvs drar upp svansen högt åt ena hållet... dom får lätt en spricka i svanskotorna som resulterar i att dom bär den snett. :) Denna spricka kan ibland lagra på sig och då känner man tydligt om man drar med häderna kupade runt svansen på undersidan var den gamla frakturen sitter.
Så många kanske inte tänker på att hästen bär svansen åt det hållet vi håller den när vi borstar igenom svansen... ;)
Säger inte att alla sneda svansar är brutna, men en stor del av dom är det... o då kan du massera hästen blå utan att det märks nån skillnad på svansföringen... :D
Annars är det sant att det är ett viktigt balansorgan och man ska hålla ögonen på svansen på hästar, hur dom bär den osv... i synnerhet om dom gärna svänger halsen åt nått håll oxå.

Aha - tack för det svaret! Har inte hört detta förut och jag har ju känt på min häst svans och visst kan det vara så att man känner att den bryts åt höger, men åas är han så rörlig i kotorna där att jag lätt kan svänga den åt något annat håll också... Men min ET tyckte att hon kände att den hade en gammal skada/fraktur så då kanske det är så. Jag håller alltid i svansen till vänster när jag borstar den så även där borde den vara åt vänster om det nu vore jag som orsakat det. ;)

/Camilla

oftast bryter man ju av den på fölungar.... man har ju sett folk "bära" in sina föl med en arm runt halsen och en hand o svansen... ;) menade inte att du brutit svansen av din häst... hih hih :D bara en liten tankeställare... svansfrakturer är att relativt vanligt "bifynd" vid ryggröntgen på häst...

En häst som bär svansen åt en sida (samma sida) så skulle jag ringa ut en kotknackare och kolla upp det, inte ovanligt med spänningar/låsningar i nacke och bäcken då.

vad gör man om denna inte hittar några fel där då?Och hästen går fortfarande med svansen på sned? Sitter i den sitsen just nu...

kolla in mitt tidigare svar, där kan du finna en lösning till sned svans... ;)

Hm min har svansen jämt till vänster när hon skiter och även en bit oftast i vanliga fall oxå. Dock ej när vi tömkör med svanskapp :D

Men jag har haft ut en massör till min 2 ggr nu på dom senaste två veckorna och dom kommentarer jag har fått är att hon har något problem spänningar vid arbågen på frambenen (båda två lite olika mycket) massören trodde detta berode antingen sadelgjorden eller att vi är två som rider och båda lutar sig åt enna hållet. Ska börja stretcha henne nu så fort jag vissat medryttaren hur man gör. Glömde bort detta sist.
I övrigt så hade hon inga direkta spänningar alls bara två stycken som gick bort på en gång å inte var kvar vid 2:a tillfället.

Jag har även haft ut en kiropraktor tidigare som gick igenom hela kroppen å han sa ingenting utöver smällskadan hon hade på frambennet och att sadeln jag hade då hade hunnit bli för small för henne.

Vad kan det då vara som skapar min hästs vänsterställning i kroppen. Direkt relaterat till att jag å dom flesta andra ryttare är högerhänta?

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
99
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar