Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 591
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Men varför behöver du berätta det för mig? Jag har själv köpt en hög med gamla hästar, det är inte det tråden handlar om. Den handlar om risken med att avyttra en billig häst, och det faktum att det många gånger kan vara fullt berättigat att ta bort hästen.

Nej, det är absolut inte samma sak att hämta en slumpvis häst i en slumpvis hage. Det är stöld och betydligt hårdare och lättare att komma tillrätta med, allmänt åtal.

När man lämnar ut hästen av egen fri vilja är det något helt annat och blir ofta civilrättsligt mål som tar tid och kostar pengar att driva. Det är ju därför hästskojarna gett sig in på den vägen.

Du blandar och ger hej vilt nu.

Så du menar att ifall jag hyr en bil på Statoil och kör över den till Ryssland och säljer den så är inte det stöld och jättesvårt för uthyraren att få rätt mot mig.
Skulle det vara så tror jag inte att något företag skulle syssla med uthyrning av bilar.

Att just skicka hästar man har på foder till slakt lär inte vara jättevanligt men räknar man in de hästar som säljs vidare (trots att de är på foder) och på annat sätt far illa så är det inte försumbart. Och risken för att hästen far illa är trots vad du vill förespegla betydligt större för en billig/gratis häst än för en dyr.

Fast det som mitt extremfall gällde var ju just fallet med att slakta foderhästar. Lägger du till en massa andra fall så kanske det inte blir extremfall längre.

Tror du på allvar att det är en försumbar risk att sälja eller lämna ut en häst på foder?

Det beror väl mycket på hur man hanterar saken. Är man väldigt noga med att kolla upp personer samt att skriva heltäckande avtal med specifiserade viten för olika situationer så borde man ju kunna minimera risken.

För att lämna ut på foder krävs för övrigt att man har möjlighet att ta tillbaks hästen om det går snett, måste man göra sig av med hästen är det inte alltid ett alternativ.

Fast är man beredd att döda hästen innan, så kan man ju döda den i samband med återtagandet av hästen om det nu går så illa. Det är ju inte perfekt, men man har ju ändå gett hästen en chans.

Varför har du så oerhört svårt att ta till dig vad som skrivs? Hela tiden flyter det ut i irrelevanta jämförelser.

Det ÄR INTE SAMMA SAK att gå in och hämta en häst i en hage. Och det är ju heller inte relevant, det är oerhört få häststölder i Sverige, det är ju inte vad som diskuteras? Det som diskuteras är RISKEN att billiga hästar råkar illa ut.

Nu har du hamnat på Statoil och Ryssland.

Det minimerar inte risken. Det är finns ju många exempel där kontrakten är helt OK, men vad hjälper det när den som tar emot hästen skiter i kontraktet? Hjälper det hästen? Lider den mindre?

Inte skickas till slakt, men som missköts, vanvårdas, försvinner, lider och en del slaktas här eller utomlands. Sammantaget är det så många fall att det inte går att blunda för risken. Den är stor för en viss kategori hästar.

Kan du inte ge en siffra på vad du ungefär uppskattar risken på för vissa kategorier hästar. Du säger stor, det skulle ju kunna tolkas som över 50% och det ser jag som helt orimligt. Så vilken storleksordning pratar du om?

Det finns inte någon tillförlitlig statistik, mörkertalet är ju gigantiskt. Inte ens alla hästar är ju registrerade och det förekommer enligt uppgift svartslakt och jag är övertygad om att slakttransporterna inte kör med öppna kort.

Titta under nyhetsrubriken här, titta i utkanten av hästtäta områden. Läs trådarna här och du kommer att inse hur stor risken är att en billig häst råkar illa ut. Att seriösa organisationer dessutom varnar för just detta tycker jag är graverande. Talar för sig själv. Eller du menar att deras uppfattning och deras rådgivning och rekommendationer är fel?

Fast det som mitt extremfall gällde var ju just fallet med att slakta foderhästar. Lägger du till en massa andra fall så kanske det inte blir extremfall längre.

Det beror väl mycket på hur man hanterar saken. Är man väldigt noga med att kolla upp personer samt att skriva heltäckande avtal med specifiserade viten för olika situationer så borde man ju kunna minimera risken.

Fast är man beredd att döda hästen innan, så kan man ju döda den i samband med återtagandet av hästen om det nu går så illa. Det är ju inte perfekt, men man har ju ändå gett hästen en chans.

En chans att lida , menar du? Och det är så man behandlar familjemedlemmar?
Så istället för att låta hästen somna in, eller DÖDA den som du beskriver det så fint, när den haft ett bra liv, så ska man chansa och hoppas på att den inte behöver hamna hos nån som vanvårdar den, den sista tiden?
Det är ju det vi vill undvika..

De flesta som skrivit här har inte sagt att de tänker avliva unga friska hästar för att de tröttnat på dem som leksaker, utan äldre och svårsålda hästar som det inte finns nån direkt marknad för.

Senast ändrad:

Men nu får du väl lägga ner varför dra upp extremfall som är väldigt ovanliga i en diskusiion som handlar om ett reellt problem. Att folk stjäl hästar i en hage och slaktar dem är extremt ovanligt. Att "värdelösa" hästar som säljs på tok för billigt råkar illa ut antingen hos en fattig ägare eller via enkelbiljett till Italien sker dagligen.
Att anse att gränsen för när man får slakta hästen går vid när man inte har råd med mat säger det mesta om hur dålig koll du har på hästhållning.

Hur vanligt tror du att det är att folk slaktar sina foderhästar utan lov då? Jag skulle säga att det är extremt ovanligt, men det tas ju som ett godtagbart skäl för att man ska döda sin häst istället för att lämna på foder.

Det förekommer faktiskt att hästar försvinner spårlöst från sina hagar. Tror inte att det är ovanligare.

Fortfarande är det inte enbart detta vi talar om. Vi talar om ALLA hästar som på något sätt far illa för att de hamnar hos oseriösa människor p g a lågt marknadsvärde.

Ja det är ett problem att du bara vill diskutera extremfall, problemet är att det är vanligt att billiga/gratishästar far illa. Inte att det finns ett fåtal extremfall.

Om man hade haft råd att hyra in en privatdektektiv eller resurser/kunskap att själv att ägna några dagar att kolla upp vart tilltänkt hem hade man haft råd att ha hästen. Det är det enda sätt man kan vara väldigt nog.

Eller ett helvete.

En chans att lida , menar du? Och det är så man behandlar familjemedlemmar?
Så istället för att låta hästen somna in, eller DÖDA den som du beskriver det så fint, när den haft ett bra liv, så ska man chansa och hoppas på att den inte behöver hamna hos nån som vanvårdar den, den sista tiden?
Det är ju det vi vill undvika..

Varför så negativ och tro det värsta om allt. Du verkar bara se risken att hästen far illa. Jag skulle tro att det är betydligt större chans att hästen får det bra än illa ifall man är lite noga med att kolla motparten.

Där du ser en chans att lida ser jag en mycket större chans till ett fortsatt lyckligt liv. Jag brukar ofta anses ganska cynisk, men i den här diskussionen ligger jag allt i lä.

Varför så negativ och tro det värsta om allt. Du verkar bara se risken att hästen far illa. Jag skulle tro att det är betydligt större chans att hästen får det bra än illa ifall man är lite noga med att kolla motparten.

Där du ser en chans att lida ser jag en mycket större chans till ett fortsatt lyckligt liv. Jag brukar ofta anses ganska cynisk, men i den här diskussionen ligger jag allt i lä.

Varför är du så blåögd och vägrar se verkligheten, många hästar far illa.

Nu blir jag nyfiken. Hur tycker du man ska kolla upp köparen?

Genom det du säger berättar du ju indirekt att de som råkat illa ut har varit slarviga när de kollat köpare/fodervärd. Och det tror jag inte alls behöver vara fallet. Det här är sluga människor som lever på att luras. De har bulvaner och god erfarenhet av vad som krävs för att framgångsrikt dupera.

Det finns inte någon tillförlitlig statistik, mörkertalet är ju gigantiskt. Inte ens alla hästar är ju registrerade och det förekommer enligt uppgift svartslakt och jag är övertygad om att slakttransporterna inte kör med öppna kort.

Du vet alltså inte. Du bara skriver att risken att hästen råkar illa ut är stor. Skulle fortfarande vilja veta hur stort stor är ungefär.

Titta under nyhetsrubriken här, titta i utkanten av hästtäta områden. Läs trådarna här och du kommer att inse hur stor risken är att en billig häst råkar illa ut. Att seriösa organisationer dessutom varnar för just detta tycker jag är graverande. Talar för sig själv. Eller du menar att deras uppfattning och deras rådgivning och rekommendationer är fel?

Men skulle jag titta på nyhetsrubriker så skulle jag aldrig våga gå ut eftersom det verkar finnas mördare överallt. Så bara för att nyheter säljer så säger de inte särskilt mycket hur farligt något är.

Du vet alltså inte. Du bara skriver att risken att hästen råkar illa ut är stor. Skulle fortfarande vilja veta hur stort stor är ungefär.

Och jag skulle vilja veta hur stor chansen det är för att det går bra, ingenstans har du redovisat det.

Hur vanligt tror du att det är att folk slaktar sina foderhästar utan lov då? Jag skulle säga att det är extremt ovanligt, men det tas ju som ett godtagbart skäl för att man ska döda sin häst istället för att lämna på foder.

Det förekommer faktiskt att hästar försvinner spårlöst från sina hagar. Tror inte att det är ovanligare.

Kan du sluta vända och vrida på saker och försöka lägga ord i munnen på folk. Jag har inte skrivit ett enda ord om foderhästar. Jag har skrivit om hästar som säljs för en låg summa pengar de hästarna går knappast att få ut på foder till vettigt folk heller å andra sidan utan det är återigen stor risk för djurskyddsfall (hur ofta läser vi inte om de djurskyddsfallen här på Buke?).
Att du vill dra in irrelevanta saker i diskussionen får stå för dig men dra inte in mig i de dumheterna.
När jag läser denna typ av trådar inser jag att människan är fruktansvärt rädd för döden. Frågan är bara varför är man det :confused: Visst jag vill också leva men nej inte till varje pris och dör jag så dör jag. Jag förstår inte heller varför man ska lägga den typen av tänkande på ett djur som lever här och nu utan att kunna se morgondagen.
Den enda fördelen med dessa trådar är att det kanske blir några fler som inser vilka idioter det finns som därmed väljer att ta bort sina"värdelösa" hästar istället för att utsätta dem för denna typ av behandling.

Nu blir jag nyfiken. Hur tycker du man ska kolla upp köparen?

Finns massor med sätt.
Åka ut och titta på köparens hem ifall det ligger inom rimligt avstånd. Går det t.ex. ett gäng utmärglade hästar där kan man ju dra öronen åt sig.

Göra en kreditupplysning, kolla med kronofogden.

Ringa och prata med grannar eller t.ex. andra stallägare inärheten. Är det riktiga rötägg så tycker förhoppningsvis även någon rättskaffens granne det.

Googla.

Kan nog komma på lite till ifall inte detta duger.

Förstår inte varför lite egen privatspaning skulle vara så svårt.

Genom det du säger berättar du ju indirekt att de som råkat illa ut har varit slarviga när de kollat köpare/fodervärd. Och det tror jag inte alls behöver vara fallet. Det här är sluga människor som lever på att luras. De har bulvaner och god erfarenhet av vad som krävs för att framgångsrikt dupera.

Fast säljer man till första bästa svar på blocket utan att kolla upp någonting så anstränger man sig inte särskilt mycket.

Finns det någon möjlighet att du kan hålla dig till ämnet? Från Statoil och Ryssland till mördare och tidningsrubriker.

Det finns en överhängande och högst reel risk att en billig häst råkar illa ut. Den risken är inte försumbar, även om det inte finns statistik på det. För att tala ditt eget språk med konstiga jämförelser - varför sätta på säkerhetsbälte, du kan ju dö ändå vid en krock.

Du förespråkar att man ger bort hästen, lämnar ut den på foder eller tar en liten slant hellre än att tar bort hästen. Vi är nu många som pekat på en rad olika - SANNOLIKA - risker med det du föreslår.

Du vägrar hårdnackat att svara på hur kontraktet ska säkerställa att hästen inte far illa. Har du sålt är hästen utom din vård, du kan inte göra mycket. Flyttar fodervärden DIN häst får du inte ens hämta den utan myndigheternas inblandning om fodervärden inte lämnar ut den självmant. HUR ska du säkerställa att människan du har framför dig, som låter som din dröm vad gäller ny omhändertagare till din älskade häst, verkligen motsvarar dina förväntningar?

Lev i verkligheten. Risken är stor att de hästar som står inför avlivning råkar illa ut om de överlåts.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka