Varför avla på skador?

Minna86

Trådstartare
Jag ser ofta annonser med ston som är skadade och som då endast kan användas till sällskap eller avel. Varför avlar man på skadade individer?

Jag håller på med hundavel och för mig är det helt främmande att avla på ett djur som inte har håller för den tänka uppgiften. Olyckor kan givetvis hända men när vänner och bekantas hästar har blivit skadade har det inte varit under några speciella omständigheter...

Jag vet inte om det har någon betydelse men jag har nog aldrig sett en sådan annons på en islänning, är de hållbarare? Jag har nog aldrig sett en islänning med en samma skydd och grejer på sig heller, hur kommer det sig? Nu menar jag inte att islänningar är bättre hästar men kan det vara så att den aveln har gett hållbarare hästar och kan "stor häst"-aveln ha något att lära därifrån?

Tänker man inte på hållbarheten när man avlar på hästar?

Sv: Varför avla på skador?

Jag är själv inte så insatt i avel, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man utan problem kan avla på en skadad häst om det är skada som uppstått vid kraftigt slag t.ex. Genetiskt betingade skador däremot borde ju gå bort.

Klart att man tänker på hållbarheten ! Gör en snabb sökning bara på detta forum så ser du att många har stort fokus just på hållbarhet. Det är ju jättestor skillnad på skada på yttre omständigheter och sådant som är rent exteriört/ärftligt.

Det är ju skillnad på skada och skada...

Och ang islänningarna... jag anser det inte vara ok att avla på eksemhästar (oavsett ras), det är för mig värre än att avla på ett sto som inte håller för ridning pga skada orsakad av yttre våld.

Självklart är det skillnad på en förvärvad skada och en medfödd skada. Men det jag är ute efter är att "ömtåligheten" kanske man borde försöka avla bort.
Om ett häst blivit inriden, tränad och tävlad enligt konstens alla regler och sen inte håller för träning och tävling så är det ju något som är fel kan jag tycka.

Om jag gör en jämförelse med hundarna igen... Om jag håller på med jakt och har en tik som inte rent fysiskt håller för jakt skulle jag ju aldrig i livet få för mig att ta valpar på henne...

Och självklart är det inte okej att avla på eksemhästar oavsett ras så det försvarar jag inte öht!

Men jag har gått på både vanlig ridskola och islandshästridskola och på den vanliga ridskolan vill jag nog påstå att alla hästarna hade något benskydd men inte en enda islänning hade det. Varför är det så? Det måste ju tyda på att de "stora hästarna" är mer skadebenägna?

Detta är ingen kritik mot någon utan jag spånar vilt här eftersom jag tycker det är intressant!

Antalet skydd på hästarna har inget med antalet skador att göra eller hur skadebenägna hästarna är.

I min värld så är skydd en rent kulturell fråga - i islandshästvärlden så har man oftare boots men inte så ofta senskydd.
Och en fråga om att någon tjänar pengar på att hästägaren tror att hästen måste ha en massa skydd...

Ömtåligheten du pratar om handlar mer om hur hästarna är uppfödda och om hur bra ridningen är.

Islandshästar är i regel oftare uppfödda i flock och på lösdrift.

Sen när det kommer till ridning så är det ju individuellt, det finns ryttare vars hästars får kotledsinflammation på kotledsinflammation som inte fattar att det är deras dåliga ridning som ställer till.

Misstänkte att detta med skydd hade mer med människorna att göra än själva hästarna men idén måste ju kommit någonstans ifrån kan man tycka...

Men om det bara handlar om lösdrift, varför har man inte alla ung(hästar) på lösdrift?

Självklart har ridningen med saken att göra men det finns ju kassa ryttare som rider islandshäst (och andra raser som är "hållbarare") oxå men det är mycket ovanligt med annonser på skadade ston som endast kan gå i avel.

Om ett häst blivit inriden, tränad och tävlad enligt konstens alla regler och sen inte håller för träning och tävling så är det ju något som är fel kan jag tycka.

Fast det är inte bara att rida in, träna och tävla och så ska hästen hålla om den är framavlad med rätt individer.
En bra och balanserad foderstat från början, långsam uppträning "från födseln", anpassad ridning, tävlingar som hästen är redo för m.m. är sådant som "avgör" om hästen håller.
Det tar upp till två år för hästens skelett och upp till ett år för senor och ligament att anpassa sig till nya arbetsuppgifter. Tar man då en häst direkt ur hagen, rider in på en månad och sen börjar hoppa och ger sig ut på tävlingar - då är det inte konstigt om hästen går sönder, och det har ingenting med aveln att göra.

Senast ändrad:

Fast det är inte bara att rida in, träna och tävla och så ska hästen hålla om den är framavlad med rätt individer.
En bra och balanserad foderstat från början, långsam uppträning "från födseln", anpassad ridning, tävlingar som hästen är redo för m.m. är sådant som "avgör" om hästen håller.
Det tar upp till två år för hästens skelett och upp till ett år för senor och ligament att anpassa sig till nya arbetsuppgifter. Tar man då en häst direkt ur hagen, rider in på en månad och sen börjar hoppa och ger sig ut på tävlingar - då är det inte konstigt om hästen går sönder, och det har ingenting med aveln att göra.

Det var det jag menade med konstens alla regler...

Och hur många tror du det är som följer dessa "konstens alla regler"?
Hur mycket ska uppfödarna och avelsstona lastas för att hästarna går sönder, egentligen?
Hur vet du att konstens alla regler har följts för de hästar som gått sönder?

Nej, jag tycker inte att man ska använda klena ston i avel, men man måste nog se till varför de inte hållit också. ÄR de väl uppfödda, med tillräckligt med bra foder? Har de satts igång i lugn och ro? Har de ridits av ryttare som begriper vad de håller på med? Har de haft en hovslagare som verkat och skott dem korrekt?
Hästkunskapen hos hästägare av det yngre gardet är idag skrämmande låg, de kan möjligen rida men de teoretiska hästkunskaperna har de liksom missat på vägen.

jag skulle nog säga att många av de seriösa uppfödarna - alla raser har sina unghästar i flock på lösdrift. Problemet med hästhållning kommer senare - då unghästen säljs till folk som inte har kunskaper om hur unga hästar fungerar.

Det finns så många orsaker till att en häst inte håller.

Har den fått en bra uppväxt tillsammans med jämnåriga så ben och ligament har fått byggats upp och härdats upp under "arbete", rätt foderstat, står rätt på sina ben (korrekt benställning). Arbetas på ett bra sätt utan att överansträngas med hänsyn till individen på ett bra underlag. Har den hjärta och lungor för hårdare arbete, korrekt skodd under hela uppväxten osv...

Senast ändrad:

Självklart är det skillnad på en förvärvad skada och en medfödd skada. Men det jag är ute efter är att "ömtåligheten" kanske man borde försöka avla bort.

Jag håller med dig, det är därför jag skrev "...att avla på ett sto som inte håller för ridning pga skada orsakad av yttre våld."

Exempel:
*Häst med flera, oförklarliga hältor som kommer och går och gör hästen obrukbar som ridhäst: Inte ok att avla på enl mig

*Häst med förslitningsskador utan direkt anledning: Inte ok att avla på enl mig

*Häst obrukbar som ridhäst pga skada uppkommen genom olycka: Helt ok i avel, då olyckor inte kan anses ärftligt

*Häst obrukbar som ridhäst pga "oridbar" (pga t.ex. mentalitet): Inte ok att avla på enl mig

Sen tror jag personligen att alla unghästchampionat osv till viss del bidragit till den sämre hållbarheten på dagens hästar, då långt ifrån alla som sitter på och utbildar dessa unga hästar har tillräcklig kunskap för att kunna se/känna vilken takt hästen kan tas i, och när den ska ha lugnare vilo/uppbyggnadsperioder. Tyvärr har många alldeles för bråttom...

Kanska också p.g.a hästarna bara går i en hage/box tills dom är 2½ år och ska ridas in och tränas inför 3-års test m.m.
Fler kanske skulle börja köra in sina hästar tidigare och börja belasta dom under kontollerade former (utan ryttare), för att stärka leder, ben och ligament.

Kan mkt väl vara så...

Själv börjar jag "inridningen" redan då hästen är 1½-2 år, med bettinvänjning, tömkörning, sadelinvänjning m.m, men har hittills inte haft någon häst "färdig" nog för att gå 3-års trots att de vid den åldern kan ridas i alla gångarter såväl på banan som i skogen

Hur kan de inte vara "färdiga för 3-års" om du kan rida i alla tre gångarterna på bana och i skogen? För att gå 3-års behöver de ju inte ens vara suttna på! Det räcker med att visa dem för hand och löshoppas, de finns inga krav att de ska visas under ryttare om man inte fiskar efter diplom. För ett diplom är kravet inte högre än att de ska gå att rida i båda varven i tre gångarter, inga krav på samling eller form öht, men man måste som sagt var inte visa den under ryttare alls om man struntar i diplomet. :cool:

Sen att en häst har oförklarliga hältor som kommer och går så skulle jag i första hand titta på ryttaren och inte hästen, finns allt för många sk hästmänniskor som avverkar häst efter häst efter häst osv och alla har problem med kotledsinflammationer och diffusa hältor...

Sj
älv börjar jag "inridningen" redan då hästen är 1½-2 år, med bettinvänjning, tömkörning, sadelinvänjning m.m, men har hittills inte haft någon häst "färdig" nog för att gå 3-års trots att de vid den åldern kan ridas i alla gångarter såväl på banan som i skogen

Om du börjar så tidigt som 1 år före den normala inridningsperioden som infaller på hösten vid 2.5-års ålder så förstår jag inte alls varför dina hästar inte är klara för 3-års test!?? Du hinner ge dom både tränings perioder och viloperioder i ett helt år före det gemene man normalt sett börjar med sina, dvs ett år senare;)

Jag hinner då få mina klara och då börjar vi med dom i oktober som 2.5-åringar, då är dom helt orörda och har gått på lösdrift sen 6 månaders ålder, med viss daglig hantering, verkning, avmaskning, lastning och transport etc. Skador eller virusinfektioner som är oförutsedda, är det enda som vid några tillfällen satt stopp för att dom varit visningsklara:angel:

Jag håller med dig, det är därför jag skrev "...att avla på ett sto som inte håller för ridning pga skada orsakad av yttre våld."

Exempel:
*Häst med flera, oförklarliga hältor som kommer och går och gör hästen obrukbar som ridhäst: Inte ok att avla på enl mig

*Häst med förslitningsskador utan direkt anledning: Inte ok att avla på enl mig

*Häst obrukbar som ridhäst pga skada uppkommen genom olycka: Helt ok i avel, då olyckor inte kan anses ärftligt

*Häst obrukbar som ridhäst pga "oridbar" (pga t.ex. mentalitet): Inte ok att avla på enl mig

Sen tror jag personligen att alla unghästchampionat osv till viss del bidragit till den sämre hållbarheten på dagens hästar, då långt ifrån alla som sitter på och utbildar dessa unga hästar har tillräcklig kunskap för att kunna se/känna vilken takt hästen kan tas i, och när den ska ha lugnare vilo/uppbyggnadsperioder. Tyvärr har många alldeles för bråttom...

Precis vad jag tycker oxå men jag tycker det är konstigt att det bara är halvblod, fullblod och varmblod som har dessa problem... Kallblod kan jag förstå eftersom de ofta går mer som skogsmullar och kanske inte tävlas och tränas hårt i samma utsträckning men islandshästar och ponnyer borde väl vara lika utsatta för dessa problem...
Nu har ju inte jag något statistiskt underlag för detta utan det är endast mina observationer från att läsa annonser flitigt.

Men detta med olycka tycker jag är svårt... om jag skulle köpa ett avelssto vet ju inte jag vilken sorts olycka som orsakat skadan. Det är ju trots allt djur och ska inte vara ömtåliga som glasfigurer men det är som sagt omöjligt att veta...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 042
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka