Varför äter hunden bara mina saker?!

N

nässla

Har en rottisvalp på snart fyra månader som, liksom de flesta valpar väl, provsmakar i stort sett allt. Men av någon anledning äter vår valp bara på mina saker! Inte på husses...
Alltså har hon tuggat på mina foppatofflor som står längst inne på en skohylla, trots att husse har likadana som står mer lättåtkomligt. Hon har käkat sönder mitt nattduksbord, vi har likadana... Hon hämtar min smutstvätt trots att det är lika lätt att komma åt husses. Och så vidare...
Har någon en vettig förklaring till detta? Eller har jag bara haft otur?

Sv: Varför äter hunden bara mina saker?!

Haha sådär gjorde min hund med när hon var yngre (9 mån nu), fast jag hade turen att det alltid var husses strumpor som blev uppätna. Och precis som för dig, trots att även mina låg framme så tog hon hans :)
Har dock ingen förklaring till det, hans kanske var mer välsmakande helt enkelt.

Nu vet jag ju inte när din hund tuggar på saker men jag läste en artickel nån gång om hundar som tuggar sönder grejer när de var själva hemma (vuxna hundar då).
Det stod att det ofta var oroliga hundar som tuggade och då gärna på saker som luktade mycket av matte(eller huse) tex skor, smutstvätt osv. Anledningen skulle vara att de kände sig lugnare när de var omgivna av mattes doft och dofmolekylerna friggordes bättre när de tuggade. Och sen sov vovvarna tryggt på sin lilla hög av söndetuggade grejer:)

Kanske är det så att valpen gillar dig bättre och vill ha din doft omkring sig?;)

Tuggar man på mattes prylar får man mattes uppmärksamhet. :D

Skulle det kunna vara så att husse är nr1 på rangskalan i flocken?
Då borde du vara nr2, och vafflan nr3.

Om man då ger sig på nr2 grejor, så kanske man kan lyfta sig ett pinnhål, för nr1:s saker vågar hunden sig inte på.

Åtminstone kan det ju vara så ibland att matte och husse busar med varandra, helt plötsligt så ger sig hunden på matte och liksom hjälper husse i kampen. Det är ju inte för att den tycker mindre om matte, utan lek och kamp ligger ju väldig nära varandra. Ett gott tillfälle att kanske komma upp ett pinnhål.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 491
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 980
Senast: Hund!
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar