Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Det "behovet" hos veganer kan ju bero på att man ständigt blir ifrågasatt.

Nu har jag, personligen, aldrig hort nagon ifragasatta en vegan. Daremot har jag ofta hort, precis som den har tradstarten, veganer ifragasatta icke veganer.

Fast jag tänker över mina matval, boendeval, konsumtionsmönster generellt, vilken bil jag kör, allt som påverkar miljön och klimatet. Det trodde jag alla gjorde?

Innebar det att du talar om for andra att de kor fel bil, bor fel, handlar fel, etc?

Jag tänker att skolorna skulle kunna ha det vegetariska alternativet som standard istället eftersom fler människor kan äta sådan mat och på det viset får även eleverna mer likvärdig mat (istället för att vegalternativet ska vara istället för dvs sämre)
Fast nu handlade det om att skolan har ett ansvar att tillse att eleverna får näringsrätt mat. Veganmat uppfyller inte det kriteriet för att kunna vara skolmat och vad det innebär.

Nu har jag, personligen, aldrig hort nagon ifragasatta en vegan. Daremot har jag ofta hort, precis som den har tradstarten, veganer ifragasatta icke veganer.

Oj, det hör jag hela tiden. När jag var vegetarian gick det knappt en måltid bland nya människor utan att det ifrågasattes. Även idag hör jag många vegetarianer bli ifrågasatta, veganer händer det troligtvis ännu oftare. Jag skulle tro att anledningen till att du inte hört det är för att du själv inte är det och därför inte uppmärksammar det.

Ganska överens verkar vi trots allt vara om att det inte finns någon anledning för någon att göra våld på sin etiska kompass för att bli frisk, mätt och bränslefylld. (Om man inte har någon sjukdom vill säga)

Det tycker jag är bra.

Nästa steg är bara att vi respekterar varandras rätt att välja sin kost, utan att ta till nedsättande begrepp eller uttrycka enorm förvåning över att inte alla tycker exakt som jag.

Fast nu handlade det om att skolan har ett ansvar att tillse att eleverna får näringsrätt mat. Veganmat uppfyller inte det kriteriet för att kunna vara skolmat och vad det innebär.

Det är bara dumheter. Vegetarisk kost (inte lakto-ovo) går alldeles utmärkt att servera i skolan. Om kostplaneraren inte har kunskap till att sätta samman välbalanserad vegetarisk kost till elever är det snarare det som är problemet.

En vegetarisk (komplett) buffé med möjlighet att lägga till kött och mejeriprodukter skulle eliminera behovet av specialkost helt. Minskat matsvinn och inte flera olika menyer att ta hänsyn till beroende på allergier, intolerans, ideologi, religion osv.

Det är bara dumheter. Vegetarisk kost (inte lakto-ovo) går alldeles utmärkt att servera i skolan. Om kostplaneraren inte har kunskap till att sätta samman välbalanserad vegetarisk kost till elever är det snarare det som är problemet.

En vegetarisk (komplett) buffé med möjlighet att lägga till kött och mejeriprodukter skulle eliminera behovet av specialkost helt. Minskat matsvinn och inte flera olika menyer att ta hänsyn till beroende på allergier, intolerans, ideologi, religion osv.

Jag tror att det är en bra idé i allmänhet för att få fler barn att äta sig mätta. Sen kanske det blir lite trist att ALLTID göra det.

Fast i skolan i artikeln fanns det ett vegetariskt alternativ varje dag. Det var vegankosten som brast.

Vegetarisk mat=mat utan animalier. Veganer brukar käka den. Jag annat att skolan erbjöd lakto-ovo-vegetariskt alternativ vilket självklart inte funkar för veganer.
Det enda som framgick var det här: ”Han menar att de elever som äter vegansk kost istället får äta ur salladsbuffén och pasta, ris och potatis, skolan tillhandahåller varje dag ett vegetariskt alternativ som ibland också är veganskt.”

Det enda som framgick var det här: ”Han menar att de elever som äter vegansk kost istället får äta ur salladsbuffén och pasta, ris och potatis, skolan tillhandahåller varje dag ett vegetariskt alternativ som ibland också är veganskt.”

Dvs veganerna kan om de har tur få i sig protein till lunch. Det är ju inte okej, någonstans. Då serverar man inte näringsriktig kost till alla elever.

Jag tänker att skolorna skulle kunna ha det vegetariska alternativet som standard istället eftersom fler människor kan äta sådan mat och på det viset får även eleverna mer likvärdig mat (istället för att vegalternativet ska vara istället för dvs sämre)
Det är mycket få som inte kan äta normalkost, det handlar om vad man vill äta.

Bara för att veganer/vegeterianer väljer bort kött så ska inte andra påtvingas det valet. Lika lite som jag anser vegeterianer ska påtvigas att äta kött. Jag anser att man ska tillgodose allas önskemål om det är möjligt, men ibland räcker inte ekonomin till att tillgodose allas önkemål. Det serveras sällan stenålderskost, LCHF och så vidare.

Ett av problemen med vegansk kost i skolan är att den ibland är för god. Och sådana dagar förvandlas allätande elever till veganer och äter upp vegankäket för de riktiga veganerna. Och nobbar köttfärslimpan. Varför inte servera vegansk mat varje dag till alla säger då veganerna....Och så är tjafset igång. För allätarna vill inte vara utan animaliska produkter.

Oj, det hör jag hela tiden. När jag var vegetarian gick det knappt en måltid bland nya människor utan att det ifrågasattes. Även idag hör jag många vegetarianer bli ifrågasatta, veganer händer det troligtvis ännu oftare. Jag skulle tro att anledningen till att du inte hört det är för att du själv inte är det och därför inte uppmärksammar det.

Det ar din upplevelse.
Min upplevelse ar, precis som den har traden, att veganer (inte vegeterianer, bara veganer) ifragasatter min ratt att ata det jag valjer att ata och vill att jag forsvarar och rattfardigar mitt val.
Varfor kan man bara inte respectera att jag gor de val jag anser bast for mig? Sa kan andra gora de val de anser bast for dem?

Vilka kostpreferenser tycker du att skolor, fängelser, sjukhus mfl ska tillgodose? Koscher, LCHF, vegan, vegetarian, attkins, medelhavsdiet, paleo osv?

Jag var vegetarian under fem år eller så, det var rätt många år sedan så det var betydligt mindre vanligt än idag men inte en enda ifrågasatte mitt val. Jag gjorde i och för sig inget väsen av det och ifrågasatte aldrig andras val.

Fast rättvisemärkt, dvs Fairtrade, har ju kritiserats en hel del att det faktiskt inte ger bättre arbetsvillkor etc. eller hjälper mot fattigdom. Så man ska nog vara försiktig att tro att Farirtrade är "bra".

Lite artiklar i frågan
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/nej-rattvisemarkt-ar-inte-rattvist/
https://www.expertvalet.se/blogg/2015/04/raettvist-rekord-foer-sverige-igen
https://www.svd.se/kop-hellre-oschyssta-bananer
Jag hör köttätare ifrågasätta veganer väldigt ofta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka