Hittade sojakorv som det som innehåller mest selen. 100g ger 24% av dagliga behovet.Baljväxter bland annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittade sojakorv som det som innehåller mest selen. 100g ger 24% av dagliga behovet.Baljväxter bland annat.
Hitta en sådan studie för massa år sedan (inte svensk), mycket möjligt att nyare forskning visar annorlunda för nu när jag letar hittar jag den inte igen.
Tips vad jag ska söka på, leta till plats 500 och hittade bara sojakorv, är det sojakorv du menar?Ja, svaret finns på den där länken. Jag tror du kan kolla själv.
Plats 318, färsk spenat! (vitlök flackade förbi tidigare också, men tveksamt om nån bygger vitlök som sin selenkälla))Tips vad jag ska söka på, leta till plats 500 och hittade bara sojakorv, är det sojakorv du menar?
Missade ju grönalinser kokta med salt 100g ger 66% av dagsbehovet.Tips vad jag ska söka på, leta till plats 500 och hittade bara sojakorv, är det sojakorv du menar?
Räknas spenat till baljväxt?Plats 318, färsk spenat! (vitlök flackade förbi tidigare också, men tveksamt om nån bygger vitlök som sin selenkälla))
Attans, nä det gör det ju inte!Räknas spenat till baljväxt?
Nej.Räknas spenat till baljväxt?
Tips vad jag ska söka på, leta till plats 500 och hittade bara sojakorv, är det sojakorv du menar?
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.
Äter du så pass mycket linser och nötter att det täcker ditt dagsbehov av selen, eller tar du tillskott för selen? Och är det vanligt att veg/veganer gör det?Då letar du väldigt dåligt, både röd och gröna linser är på listan under 500. Även flera nötter är med på listen.
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.
Tack, så bra länk! Jag är rätt trött på alla i kostdebatten som ”öh, kolla här, en studie från Big City university i Bortre Okändastan som säger att kokt gråsten är bästa dieten”. (Inte sällan säger dock studierna som slängs in på det viset något helt annat)Det finns väl ingen anledning att cherrypicka studier som ingen i tråden förespråkar?
Det finns en massa reviews och metaanalyser som konkluderar att både blandkost och vegetarisk kost kan vara nyttiga. I de flesta sådana så varnar man för rött kött och charkuteriprodukter i större mängder samt höjer ett varningens finger för brister som kan uppstå vid vegetarisk eller vegansk kost, framförallt för vissa riskgrupper. I dagsläget är konsensus inte klurigare än så.
Jag hänvisar till bra livsmedel baserat på nordiska näringsrekommendationer. https://www.livsmedelsverket.se/glo...-livsmedelsverket-nr-19-2014_korr_jan2018.pdf
Tack, så bra länk! Jag är rätt trött på alla i kostdebatten som ”öh, kolla här, en studie från Big City university i Bortre Okändastan som säger att kokt gråsten är bästa dieten”. (Inte sällan säger dock studierna som slängs in på det viset något helt annat)
Nej, det är ju sant. En studie kan vara hur välgjord som helst, den är ändå i händerna på uttolkaren. Därför är t ex Livsmedelsverket så bra som har experter som tolkar resultaten åt oss. Och Jacob Gudiol, han är grym.Oftast säger de nästan ingenting med någon större säkerhet. Det är lite för svårt och lite för dyrt när det gäller kost. I bästa fall kommer de med en hyfsat underbyggd indikation på att en hypotes kan stämma. Är det något slags nivå på forskningen så finns i alla fall inte ordet "bästa" med, för den studien har ingen i världen råd med (att göra en uttömmande stor studie av alla dieters långtidseffekter.)
Många mejeriprodukter är ju berikade. Innebär det att det är onaturligt med blandkost eftersom blandkostare tycks behöva berikade produkter?Fast du får ju inte i dig allt du behöver på vegansk kost? Inte utan att ta tillskott/berika. Jag får inte ihop att det skulle vara naturligt för människan att äta veganskt då.
Det finns väl ingen anledning att cherrypicka studier som ingen i tråden förespråkar?
Det finns en massa reviews och metaanalyser som konkluderar att både blandkost och vegetarisk kost kan vara nyttiga. I de flesta sådana så varnar man för rött kött och charkuteriprodukter i större mängder samt höjer ett varningens finger för brister som kan uppstå vid vegetarisk eller vegansk kost, framförallt för vissa riskgrupper. I dagsläget är konsensus inte klurigare än så.
Jag hänvisar till bra livsmedel baserat på nordiska näringsrekommendationer. https://www.livsmedelsverket.se/glo...-livsmedelsverket-nr-19-2014_korr_jan2018.pdf
Livsmedelverket säger även att det är fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en vegansk kost.
Att äta blandkost innebär inte att alla människor äter en perfekt balanserad kost.Många mejeriprodukter är ju berikade. Innebär det att det är onaturligt med blandkost eftersom blandkostare tycks behöva berikade produkter?
Precis som detta. Hur många veganer äter i sin ideologi, en perfekt balanserad kost, i synnerhet när man uttrycker det med formuleringen att "det är fullt möjligt"?Livsmedelverket säger även att det är fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en vegansk kost.