Trist. Jag har hört av andra att det förekommer , men kan inte dra mig till minnes att det hänt. På jobbet har vi ett par vegetarianer som äter matlåda, vilket jag också gör 9 dagar av 10 med helt vegetariskt en eller två gånger i veckan. Någon gång ibland kommenteras innehåll i lådorna, men det är uteslutande när man tycker att innehållet är intressant och vill lära sig något nytt. Åker man iväg är det alltid några som vill ha vegetariskt (fler på lunch än på middag).
Men det är nog som med mycket annat, det kan vara tufft att uppfatta när man själv inte är måltavlan. Eftersom jag inte tänker i de banorna, kanske jag inte riktigt förstår subtila anspelningar i negativ riktning. Jag ska se om det blir tillfälle att ta upp frågan nån gång, i ett sammanhang när det inte riskerar att feltolkas.
Däremot tycker jag det som många skriver är direkt respektlöst, oförskämt och hånande. Hade det varit på den nivån hade jag inte missat det.
Om någon som jag vet är vegetarian frågar om min rätt, väljer jag att inte trycka på det animaliska innehållet, eftersom det inte är vad som skulle kunna inspirera den som frågar att prova något liknande. Istället kan man diskutera i smaktermer. Men det är oftast vad frågorna handlar om ”Det där såg gott ut, hur har du gjort det/vad består det där av?”
(Det tristaste svaret jag hört har varit i en annan dimension som förvånade mig ”Hur skulle jag veta det? Det är min fru som fixar alla mina matlådor.” )