Fattiga stadsbor kan du öka ut till fattiga överallt i Sverige innan 1900-talet. Rovor, senare potatis, salt sill, välling - där har du basföda för majoriteten av svenskarna.Nja, kött har både varit lyx och vardag beroende vilken tidsålder och vilken grupp av människor man avser. Jag har svårt att tro att samer, bönder, jägare mfl ansett att kött är lyx. Medan fattiga stadsbor säker har haft den åsikten under långa tider, men städer är ett relativt nytt påfund.
Oavsett viket så är det väl dagens samhälle och främst Sverige TS avser när hon undrar varför folk är omoderna och äter kött.
[/QUOTE]
I vasterbotten bland smabonderna var kott och potatis den normala middagen varje dag i veckan langt in pa 70 talet.
Då har vi läst helt olika diskussioner. De enda som använder köttis som något nedsättande vad jag ser är köttätarna som opponerar sig mot det.
Fast nej, det håller inte. Är det inte illa menat så är det inte illa menat, bara att gå vidare med livet liksom. Det vore en annan sak om det fanns en förtryckande struktur bakom, nu finns inte det utan gäller snarare en minoritet som benämner normen. Det känns för mig lite "vit kränkt man" över det hela.
Däremot kan man såklart bemöta protester mot begreppet på bra och dåliga sätt.
Anvander du och havdar ocksa att negerboll inte ar "illa menat" eller nedsattande mot de som tar illa upp?