Varför är travhästar oftast lättare att lasta än ridhästar?

L

lie

Det här är ingen klanka ner på ridfolket tråd om ni tror det. Men överlag de flesta spec. halvblod är lite småjobbiga att lasta medans de flesta ( inte alla men en stor del) travhästar går på utan problem på transporten. Varför är det skillnad tror ni? Jag kanske har fel, men eftersom jag jobbar hos en travtränare så ser jag travhästar flera gånger i veckan som lastas utan problem, medans idag när vi var på strömsholm, fick hjälpa 2 ridhästar som inte ville gå på.

Tror ni att det har att göra med att vi travfolk oftast lyfter på hästen om den inte går på medans ni ridfolk väntar ut hästen? Eller vad tror ni? Fram med synpunkterna:idea:

Sv: Varför är travhästar oftast lättare att lasta än ridhästar?

jag tror att det kan bero på att travhästar lasttränas/transporteras både mer/oftare och från yngre ålder regelbundet (mer transportvana) min syster jobbade på travet i många år, och hon har haft liknande funderingar. sedan har du nog en poäng att det finns dom som "daltar" med sina ridhästar mer än vad ykesmänniskor inom travet gör, inte har dom tid att "vänta" i timmar tills hästen går på :angel: tid är ju många ggr. pengar :angel:

medans ridfolket oftast bara har en eller ett par "hobbyhästar" där man lägger tid/känslor och engagemang på individen för att man vill det, och själv har "valt" sin/sina individer. det är inget avlönat jobb.

därimot håller jag inte alls med dig om att halvblod överlag skulle vara jobbigare att lasta. det finns dom som är jobbigare och dom som det aldrig varit några problem med som med allt annat.

Travhästar åker ofta och redan i ung ålder.

Det är oftast mycket fler hästar som hanteras dagligen i ett travstall, vilket leder till att de som lastar hästarna både har mer vana och rutin och att de inte tar sig tid att "tjafsa och dalta" med hästarna.

Generellt sett, alltså...;)

Håller med alla.
Vår lättlastade kille började vi tidigt att färdas med. Han var runt 1,5 år när vi började fara runt på olika anläggningar och löshoppa.
Han har aldrig hittat på tokigheter och jag lastar och kör honom ensam.

Glömde skriva att han bara var fölunge första gångerna han åkte transport och att vi körde runt byn för träning innan vi började fara någonstans.

och travare är mer hanterade i ynga år så dom e vana med det mesta man kan göra:P

Kl

Håller med rakt över alla här utom i ett avseende.

Man last-tränar aldrig en travare.

Det man gör är att kräva redan från början att man SKA gå på släpet UTAN tjafs och PUNKT SLUT.

Kan man gå in i en box så kan man gå in i ett släp.

Man har aldrig hinkar, äpplen eller sånt.
Och vad jag vet så lastar man i stort sett aldrig en travare i varken träns eller repgrimmor.

Vanlig grimma och grimskaft duger.

AM

och travare är mer hanterade i ynga år så dom e vana med det mesta man kan göra:P

Tveksam sanning här också.

Stor del av travare hålls på lösdrift första året med enbart nödvändig hantering.
Man verkar, maskar, vaccinerar och tittar till dom. Pratar med dom och löser gemensamt världsliga problem :D

Däremot börjar man "skola" dom tidigare då dom flesta är inkörda och klara som tvååringar.

Som tillägg så har jag alltid funderat på detta med "6-7 åriga unghästar" på ridsidan...
En 7 årig travare är "världsvan" och har varit med om det mesta.

AM

Kl

Håller med rakt över alla här utom i ett avseende.

Man last-tränar aldrig en travare.

Det man gör är att kräva redan från början att man SKA gå på släpet UTAN tjafs och PUNKT SLUT.

Kan man gå in i en box så kan man gå in i ett släp.

Man har aldrig hinkar, äpplen eller sånt.
Och vad jag vet så lastar man i stort sett aldrig en travare i varken träns eller repgrimmor.

Vanlig grimma och grimskaft duger.

AM

håller fullkommligt med dej på detta,,,jobbat hos travtränare å va det nån häst man inte fick på bussen när man skulle hem kom det alltid 2 st starka pesoner å "lyfte" upp hästen! (dvs tog armarna över bakknät å lyfte å pressade fram bakdelen så hästen va tvungen å gå med fram... å efter dom gjort detta så var det aldrig problem å lasta dom=)

Man behöver inte ens vara så stark för att lyfta på en enveten ett åring på en buss, man måste bara vara rejält less på ett åringar... :angel: När jag jobbade så hade vi sommarbete en bra bit bort så det var lastbil dit och hem, hemma var det nästan helt smärtfritt, men efter sommaren då de oftast inte hade blivit ledda alls och dessutom började utforska sina starkare sidor. Men det gick ialla fall, och jag tror aldrig att vi ens hade någon back up plan, de skulle på, punkt slut...

De är mer hanterade. Man börjar oftast inte hantera ridhästar, på riktigt, förrän det är dags att rida in dem. Travare körs ju in när de är 1 ½ år därmed blir de hanterade direkt efter första betet..

Ja precis, här har vi 22 1 åringar som går på lösdrift och den enda kontakten som blir är när de ska frysmärkas,vacinationer m.m.Till sommaren så får de gå på bete, efter sommarens slut hämtas de in och börjas köras in.. När de kommit in så sätte vi på grimmor på alla, börjar leda dem ut till hagen och efter några dagar är de rätt så vana vid kontakt och då är det dags för sele, tömkörning m.m
Och de lär sig otroligt snabbt!

Tror det helt enkelt beror på att travare är ute och åker omkring redan från dom är ganska små (2 år), dom körs ofta till en travbana för att skos etc också. Mens ridhästar sällan är nånstans innan dom ska börja tävla, och då är dom ofta 4-5 år, minst. Samt att många kanske tävlar 5 ggr i året och travare går löp nästan varje helg...

Det sagt så vet jag en del travare som är ganska omöjliga att lasta. :p

Hehe löp varje helg är väl att ta i men okej visst åker de nog mer..:P

Om "ridhästfolk" kunde lära sig att börja hantera sina unghästar så tror jag att mycket av skitsnacket angående halvblodens hispigheter mm skulle självdö väldigt snabbt. :cool:

När jag var yngre så hade grannarna till mina föräldrar ett travsto som de åkte ofta till travet med för träning. Varje gång fick man var 2 som hjälptes åt att lasta, en som höll grimskaftet och en som spang runt hästen och lyfte på ben för ben. Hon gick inte en meter utan att ägaren lyfte fram benen, hon backade inte heller utan när hon var nästan helt inne så tog hon de sista stegen själv.
Ägaren fel, visst men det så roligt ut när de höll på

Min teori (utan att ha läst hela tråden)
Travhästar är väldigt mkt mer hanterade än ridhästar redan från föltiden, de är vana att lita på människan och hennes beslut och följa människan som sin ledare utan att ifrågasätta.

allt handlar om uppfostran och vana.

sen kan jag tänka mig att för travfolk i allmänhet är det ingen stor grej att lasta hästarna, medan många "halvblodsmänniskor" blir så hispiga själva att hästarna skiter knäck långt innan de har kommit i närheten av släpet.

Jag tror att det bara är olika synsätt hos människorna.
Hästen går på transporten om ledaren säger det.
Man kan inte be eller träna en häst att gå på en transport.
Då funkar det inte. min åsikt.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV