Varför är travhästar oftast lättare att lasta än ridhästar?

Sv: Varför är travhästar oftast lättare att lasta än ridhästar?

Om en ovan person ska börja lasta en ovan häst så kan det ofta gå snett. Hästarna känner att den som leder är nervös och då fattar de att det är

jag köpte en treårig travare förra året som var rätt rädd för människor och stått på banan sen han kom från lösdriften.
Han var inte lättlastad från början (läs 5-10 min.) och där var vi faktiskt tvungna att fjanta med äpplehinken till att börja med eftersom han var så feg. Med minst en urbackning halvvägs.

Men sen fick han tandvärk i höstas = matvägran ungefär samtidigt som han började se världen med större tillförsikt så det blev lite tuffare tag (lina så att han inte kom bakåt) och vips är han precis lika lättlastad som de övriga...

Jag upplever att de flesta svårlastade hästar inte får panik utan att de helt sonika står där de står eller annar kliver de över folk eller drar iväg med dem.

Sen finns ju de som är rädda också och dem får man ju hantera på ett annorlunda och varsammare sätt.

Men jag har inte haft någon riktigt svårlastad häst under hela mitt liv så jag ska väl inte säga nåt? :smirk:

Det här är ingen klanka ner på ridfolket tråd om ni tror det. Men överlag de flesta spec. halvblod är lite småjobbiga att lasta medans de flesta ( inte alla men en stor del) travhästar går på utan problem på transporten. Varför är det skillnad tror ni? Jag kanske har fel, men eftersom jag jobbar hos en travtränare så ser jag travhästar flera gånger i veckan som lastas utan problem, medans idag när vi var på strömsholm, fick hjälpa 2 ridhästar som inte ville gå på.

Tror ni att det har att göra med att vi travfolk oftast lyfter på hästen om den inte går på medans ni ridfolk väntar ut hästen? Eller vad tror ni? Fram med synpunkterna:idea:

Jätte enkelt! Travhästar hanteras tidigt och därmed lasttränas tidigt, många andra låter sina gå på lösdrift eller på sin höjd stå i box fram till dom är tre år och då är det för sent..

Ta "problemen" tidigt innan dom blir för stora, ju äldre och större häst ju större problem..
mul/ har ardenner och måste hantera tidigt.. Rår inte på 1ton häst som inte vill annars..

Tror det är för att travfolk inte gör så stor grej av det hela, bara går in liksom och följer inte hästen med så lyfter man in den eller sätter en sopkvast i arslet.
Ridfolk ska alltid hålla på med ledarskapet och greja med rep och sånt. Haha. :rofl:

och glöm inte att många dessutom plockar på hästen stora tjocka transportskydd, tjockt täcke, svansskydd, träns och grimma osv första gången de ska lasta - bara för att göra hästen ännu lite mer nervös :devil:

/PF - halvblodsmänniska med uppfostrad häst, säger jag kliv in gör han det utan prut

Jätte enkelt! Travhästar hanteras tidigt och därmed lasttränas tidigt, många andra låter sina gå på lösdrift eller på sin höjd stå i box fram till dom är tre år och då är det för sent..

Ta "problemen" tidigt innan dom blir för stora, ju äldre och större häst ju större problem..
mul/ har ardenner och måste hantera tidigt.. Rår inte på 1ton häst som inte vill annars..

Jag hanterade mitt halvblodsföl från dag 1. Hon lastades och åkte redan som föl ett antal gånger och krånglade redan från början. Fick lyftas in och var mycket skeptisk, vi fick lasta från stallet till och med för att få in henne utan att lyfta.
Som åring halkade hon på luckan en gång, blev ännu mer skeptisk, fick sedan åka flera vändor till veterinär samma år vilket inte var speciellt roligt då vi nu i efterhand förstått att hon var rädd för ljudet från lastbilarna som körde förbi oss på motorvägen.

Hon blev svårlastad trots att hon varit hanterad och tränad från dag 1. Hon följer mig och går fram överallt annars, kan gå med henne in på en loge och klättra över saker i princip, utan bekymmer, men det gick inte att gå på släpet. Allt annat har gått totalt problemfritt i inridning osv.

Idag har vi ju löst det, men det tog lite tid att fundera ut.

Så det behöver inte bero på att hästen är ohanterad, alla är ju individer.

Jag vet för övrigt flera travare som är svårlastade. Tror inte det går att generalisera.

Jag har ett fullblod, hon är skrämmande enkel att lasta, vi var på ny plats, det var kolsvart, lampan fungerade inte och hon har knappt åkt i släpet, fick i princip lysa med mobilen för att se nått ;) Och hon gick bara rakt in utan problem :D

Jag tror det är för att galoppörer/travare åker mer vid yngre ålder, det finns ju inte galopp/trav banor som det finns ridhus (för tävling och kval) och kanske att de som har unga trav/galopphästar är mer "Nu går vi in!" medans den som tagit föl på sitt sto är mer "Vill du gå in?"

Som sagt det ska inte ta mer än 10 minuter att lasta en häst det har man inte tid med. Travarna och galoppörerna är mycket hanterade och de som hanterar dem rider in/kör in dem är vana vid unghästar och kan parera innan hästen har smitit iväg oavsett vad det gäller.

Just vid lastning handlar det mycket om att dra i grimskaftet i rätt läge och läsa hästen så att man kan passa så att den inte går vid sidan av rampen eller hittar på något annat. Troligtvis lastar vi "yrkesfolk" fler hästar än den ryttaren som har en egen att åka runt med ibland. Men visst har vi också problem ibland...

*KL*

Min teori - för att trav (och galopp) folket inte 'gör en grej' av lastningen när hästarna är små. Inget 'lastningstränande', inget förutsättande att det ska krångla. Utan när de ska åka lastar man och åker.

Jag använder samma synsätt med mina unghästar, jag lasttränar INTE en unghäst, är _enligt mig_ bara dumt att hålla på att gå in och backa ut, gå in och backa ut med en unghäst, de har så kort konventrationsspann, lessnar fort och har svårt att begripa vitsen med övningen. Dessutom så tycker jag inte det finns någon anledning att de ska 'lära' sig att man backar ut igen innan man åkt.

Så när det ska åkas här, så gott om tid och ta det lugnt och metodiskt. Sen stänger man och åker (och kör naturligtvis försiktigt). Få unghästar säger flaska om lastning och åkning i början, ev ifrågasättande brukar komma när de är mer varma i kläderna och är mer medvetna om vad de gör så att säga. Brukar dock sällan bli stora protester.

Det som brukar vara 'svårast' med olastade unghästar är att få dem AV släpet, då de oftast inte riktigt begriper det där med att backa ut, utan vill vända, och man får ofta med mer eller mindre handkraft putta ut dem. Tar man bara det med lugnt och stilla lär de sig på några gånger att backa av.

Sen, den häst som varit absolut knepigast att lasta som jag haft var fd travare, men ingen regel utan undantag *s*

Tror det är för att travfolk inte gör så stor grej av det hela, bara går in liksom och följer inte hästen med så lyfter man in den eller sätter en sopkvast i arslet.
Ridfolk ska alltid hålla på med ledarskapet och greja med rep och sånt. Haha. :rofl:
Det behöver inte var just travfolk, utan rutinerade hästmänniskor.

O visst gör många affär av det o överför sin nervositet till hästen, som då undrar varför den ska gå in när människan reagerar på detta sätt.

Kl

Håller med rakt över alla här utom i ett avseende.

Man last-tränar aldrig en travare.

Det man gör är att kräva redan från början att man SKA gå på släpet UTAN tjafs och PUNKT SLUT.

Kan man gå in i en box så kan man gå in i ett släp.

Man har aldrig hinkar, äpplen eller sånt.
Och vad jag vet så lastar man i stort sett aldrig en travare i varken träns eller repgrimmor.

Vanlig grimma och grimskaft duger.

AM

håller med.. men på galoppsidan....
jobbar med prof. med hästar så har man helt enkelt inte tid med tjaffs...
min började dock testa mig efter ett tag.. men gång 2 gick hon på snällt...

Det beror nog mycket på individen. Jag har haft travare som jag fött upp själv och blivit mycket hanterade från dag 1. En var det inga större problem med att lasta ens från början men den andra var svår. Sju stora starka karlar provade en gång att få in honom men fick ge upp. Så jag tog mej en dag och lasttränade med halsring och rep, helt ensam för att det skulle vara lugnt, och till slut gick det. Sen behövde jag bara lägga på halsringen om han tvekade så gick han in. Den här metoden fungerar inte alls på mitt halvblod, hon blir så våldsam så hon har t o m slitit av en halsring. Det går med linor om man har hjälp av kunnigt folk som kan lägga till dom i rätt ögonblick. Lasttränade i somras väldigt mycket och kunde till slut skicka in henne i transporten tills det blev bakslag helt plötsligt och hon kastade sej ut innan man hann stänga. Det går bra att få in henne nu men hon slänger sej gärna ut rätt som det är. Min erfarenhet är att travarna har ett bättre temperament för det mesta, allt är enklare med dom. Många, definitift inte alla!, halvblod har inte så bra psyke som man skulle önska. Det är möjligt att det har avlats enbart på prestation och att temperamentet har fått stå tillbaka till förmån för det. *Det fanns en hel del tossiga travare förr också men de togs ur aveln när det visade sej att avkommorna inte blev så trevliga.

Nafayette. Att en travare är "världsvan" när den är 7 beror ju på att man börjar mycket tidigare att köra in den o.s.v! En ridhäst ska inte ridas in när den är 1,5 år, den ska inte kunna allt när den är 7 år. En dressyrhäst till exempel måste utvecklas under en lång tid. Du verkar inte se det som att ridhästarna är unghästar när dem är 6-7 år, men det är dem och anledningen till detta är att man inte vill förstöra hästarna och snabba på processen i att utvecklas. För då går dem sönder och så är det ju bara.

Jag är ganska säker på att Nafayett inte menade att det var något fel på att ridhästar anses som unghästar när de är 7 år, utan bara realistisk påvisade skillnaden i hanteringen. Vänd på saken: hur skulle det se ut om man började köra in en travhäst när den är 6 och tror att man ska tjäna några pengar på den!! För oavsett om vi gillar det eller inte så är det det som det hela går ut på i trav o galoppsporten - men det var ju inte DET tråden handlade om, eller :confused: .
Tillbaka till trådens fråga kan jag påvisa två ytterligare saker som kanske kan förklara lite mer. Travfolk (vet inget om galopp) pysslar absolut inte med ledarskap o horsemanship - finns ingen tid. Så funkar inte lastningen så fixar man problemet! Ibland inte på bästa sätt för hästen, men det är också en krass verklighet i braschen (observera att jag säger ibland och inte drar alla över en kam, men efter att ha jobbat ett år på travet, samt ägt flera misshandlade varmblod tycker jag mig veta ungefär hur det funkar på VISSA ställen).
Sak nummer två är att de flesta travhästar som går mycket nästan bara åker lastbil/buss eller gooseneck. Detta är ett transportsätt som för hästen är mycket mer skonsamt än en "finka". Hur många ridhästar åker så när de ska på träning? Sedan kan även problem uppstå när en travare ska åka finka för det är ju inte lika bekvämt:smirk: :smirk:

Tror ni att det har att göra med att vi travfolk oftast lyfter på hästen om den inte går på medans ni ridfolk väntar ut hästen? Eller vad tror ni? Fram med synpunkterna:idea:

Träning. Lastar man nästan aldrig så vänjer dom sig aldrig heller, så enkelt är det. Att dalta hjälper ingen, men muskler har inget med saken att göra heller. Är man en bra "ledartyp" fixar man det ändå... Visst?

Praktice makes perfect... ;)

Hurrudu... ber om ursäkt :bow: . Kollade N:s inlägg igen och kanske var det så hon menade!!
JAG ser det som att det är skillnad på unghäst rent åldersmässigt och utbildningsmässigt. Självklart är en travhäst mer van vid 7 än en ridhäst, men det ena behöver ju inte vara mer rätt eller fel än det andra, om man ser till vad man använder hästarna till, eller?? Men till ER båda och mig själv :angel: , det var inte det tråden handlade om.

En häst som är 6 - 7 år är ingen unghäst! All träning ska vara med långsiktighet oavsett diciplin, sen är det upp till hästägaren att miljöträna sin häst så den blir "världsvan"! Min unghäst kunde jag lasta och åka iväg till ridhus med själv när hon var 1.5 år och som 3-åring fick jag bl a kommentaren att man glömmer bort att hon bara är 3 eftersom hon är så lugn att hantera på nya ställen. Hon är en glad och trygg häst att hantera och jag sysslar inte ett skit med NH, däremot horsemanship. :cool:

Majoriteten av de travare jag känner åker trailer till både träningar och lopp, alla har inte råd att köpa bussar eller så många hästar att det är motiverat att köra större än trailer. Det är ofta som man ser trailers åka omkring med sulkyn hängande utanpå längst vägarna.

Det här är ingen klanka ner på ridfolket tråd om ni tror det. Men överlag de flesta spec. halvblod är lite småjobbiga att lasta medans de flesta ( inte alla men en stor del) travhästar går på utan problem på transporten.

Jag håller inte med dig alls, jag jobbar på en av sveriges största hästkliniker och vi har ungefär lika stor mängd travare som ridhästar av halvblodsmodell.

Dom stora tränarna som har många hästar har sällan problem med att lasta sina kusar.
Däremot så har amatörerna, och dom mindra stallen ganska ofta problem. Samma gäller på ridhästarna, dom hästar som börjar krångla är dom vars ägare oftast bara har en häst.

//flesky - som har hjälpt till att lasta många trabvhästar som blåvägrat gå på transporten.

En häst som är 6 - 7 år är ingen unghäst! All träning ska vara med långsiktighet oavsett diciplin, sen är det upp till hästägaren att miljöträna sin häst så den blir "världsvan"! Min unghäst kunde jag lasta och åka iväg till ridhus med själv när hon var 1.5 år och som 3-åring fick jag bl a kommentaren att man glömmer bort att hon bara är 3 eftersom hon är så lugn att hantera på nya ställen. Hon är en glad och trygg häst att hantera och jag sysslar inte ett skit med NH, däremot horsemanship. :cool:

Exakt samma här, jag har åkt - och såklart lastat också - själv sen K var 1½ (hade säkert gått tidigare med), och ofta 'förvånat' andra när hon varit så cool. ofta, ofta innan jag ens hunnit ut ur byggnaden fått frågan om 'jag inte vill ha lasthjälp'. Minns att på seminstationen så såfort hon var UL:ad tyckte de att 'vill du ha hjälp att lasta?' och antog väl att det behövdes för en treåring.

Sen ang det flesky skrev att hon ofta hjälpt till att lasta hästar på klinik. Jag kan ibland tycka att de på kliniker etc är 'väl snabba' med att rycka in. Menar det absolut INTE som något negativt, utan bara som att det märks att de fått hjälpa mer än en hästägare. Vet när fbldonnan skulle hem efter första klinikbesöket, och inte riktigt hade bestämt sig för om hon skulle gå in i 'konservburken' (inte van åka släp, åkt lastbil innan, andra ggn hon åkte släp) och vips kom det en vet och en djursjukvårdare och tyckte 'vill du ha hjälp, vi kan ta linor?'. =) (Vilket jag tackade ja till, även om det alldeles säkert löst sig själv med, även om det tagit längre tid)

Nafayette. Att en travare är "världsvan" när den är 7 beror ju på att man börjar mycket tidigare att köra in den o.s.v!

Ska förtydliga mig..

Vad jag menade är att man ofta har silkesvantar på sig i hanteringen av den sk. 7 åriga unghästen..

Allt jävelskap den gör, såom att inte kunna stå still på gången, inte går att sätta i kedjor, inte ta fram spolslangen och tvätta, inte stå still vid hovslageri, inte kunna lasta..osv..osv..skylls på att det är en "unghäst"...
Det är den ju definitivt inte.

Den är gammal nog att kunna föra sig vettigt.
Och med vettigt menar jag att även gå in i ett släp.

Någon här jobbade på klinik och sa att amatörhästarna inom travet krånglade..det kan jag inte orda nåt om eftersom jag inte vet..

Vad jag däremot vet är, att när man sitter själv och väntar på klinik så är en stor del av underhållningen, att gå ut på parkeringen och se lastningar...:D

Dom två roligaste varianterna är:
700 kilo häst, två dm från rampen, har bakåtvikt och en matte som stirrar honom i ögonen och säger:
Nämen lilla gubben..vad är det nu då????

Den andra är STON!!
Märrar är suveräna på att lura bort sina ägare/lastare.
Dom går fram till rampen, kommer på att ..nää..har ingen lust.
Fäller mer öronen lite lätt i sidled och stänger av båda hjärnhalvorna.
Inne i släpet står ägaren med en hink äpplen..

Man ser riktigt hur märra tänker:
-Tror du att jag är så dum i huvudet så att jag går på den där finten med hink och äpplen??? Va? VA? :D :D

Så hos oss får märrar stå och fundera i max 3 sekunder.
Kan vara svårt att hitta ON-knappen på dom annars.

Vallaker/hingstar kan få greja lite längre stund..10 sekunder..nåt.

AM :D ;)

Där jag jobbade stod en transport med fronturlastning i stalldörren så hästarna gick genom den för att komma ut ur stallet. Smart, ingen av de hästarna tyckte lastning var jobbigt. Enbart naturligt för dem.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV