C
Carolrita
Sv: Varför är travhästar oftast lättare att lasta än ridhästar?
Måste nog hålla med dig om ston
Har en märr, som går in på släpet lätt ibland vill hon bara inte.
Den gången när vi skulle köra bort henne till travstuteriet förra våren ville hon inte lämna sin lilla kompis (shettisen, som sprang runt o skrek för full hals) så var vi tvungna att lägga en handduk på huvudet och hon såg ut som ett fyllo. Gick lite "fylloaktigt" men hon gick in i släpet iallafall. Men göra om detta igen gör jag aldrig.
Hon är envis som tusan, o sen så tränas hon inte så det spelar ingen roll. En sak har jag lärt mig, man tittar inte rakt in i ögonen på märren för då ser man ju att hon totalvägrar gå in då hon känner sig "hotad"..... Tror jag...
Gammelmärren var lättlastad, hon gick in utan att jag behövde leda henne. Sådan häst ska det vara...När hon levde brukade vi leda henne först, för hon gick ju in helt själv o sedan hade jag märren bakom mig o hon gick in utan att jag behövde göra nåt.
Förresten, det är hästbussen som märren gärna traskar in på utan problem. Det är ju många som har hästbussar nuförtiden. Såna där hästkärror är nog lite för "små" o tråkiga enligt märrens åsikt. Det är trevligare att åka i en hästbuss. Hon stod o halvsov hela vägen från Örebro till Munkfors, visst kände man hur hon tappade balansen några ggr. Kameran var på o man såg det.
Ska förtydliga mig..
Vad jag menade är att man ofta har silkesvantar på sig i hanteringen av den sk. 7 åriga unghästen..
Allt jävelskap den gör, såom att inte kunna stå still på gången, inte går att sätta i kedjor, inte ta fram spolslangen och tvätta, inte stå still vid hovslageri, inte kunna lasta..osv..osv..skylls på att det är en "unghäst"...
Det är den ju definitivt inte.
Den är gammal nog att kunna föra sig vettigt.
Och med vettigt menar jag att även gå in i ett släp.
Någon här jobbade på klinik och sa att amatörhästarna inom travet krånglade..det kan jag inte orda nåt om eftersom jag inte vet..
Vad jag däremot vet är, att när man sitter själv och väntar på klinik så är en stor del av underhållningen, att gå ut på parkeringen och se lastningar...
Dom två roligaste varianterna är:
700 kilo häst, två dm från rampen, har bakåtvikt och en matte som stirrar honom i ögonen och säger:
Nämen lilla gubben..vad är det nu då????
Den andra är STON!!
Märrar är suveräna på att lura bort sina ägare/lastare.
Dom går fram till rampen, kommer på att ..nää..har ingen lust.
Fäller mer öronen lite lätt i sidled och stänger av båda hjärnhalvorna.
Inne i släpet står ägaren med en hink äpplen..
Man ser riktigt hur märra tänker:
-Tror du att jag är så dum i huvudet så att jag går på den där finten med hink och äpplen??? Va? VA?
Så hos oss får märrar stå och fundera i max 3 sekunder.
Kan vara svårt att hitta ON-knappen på dom annars.
Vallaker/hingstar kan få greja lite längre stund..10 sekunder..nåt.
AM
Måste nog hålla med dig om ston
Har en märr, som går in på släpet lätt ibland vill hon bara inte.
Den gången när vi skulle köra bort henne till travstuteriet förra våren ville hon inte lämna sin lilla kompis (shettisen, som sprang runt o skrek för full hals) så var vi tvungna att lägga en handduk på huvudet och hon såg ut som ett fyllo. Gick lite "fylloaktigt" men hon gick in i släpet iallafall. Men göra om detta igen gör jag aldrig.
Hon är envis som tusan, o sen så tränas hon inte så det spelar ingen roll. En sak har jag lärt mig, man tittar inte rakt in i ögonen på märren för då ser man ju att hon totalvägrar gå in då hon känner sig "hotad"..... Tror jag...
Gammelmärren var lättlastad, hon gick in utan att jag behövde leda henne. Sådan häst ska det vara...När hon levde brukade vi leda henne först, för hon gick ju in helt själv o sedan hade jag märren bakom mig o hon gick in utan att jag behövde göra nåt.
Förresten, det är hästbussen som märren gärna traskar in på utan problem. Det är ju många som har hästbussar nuförtiden. Såna där hästkärror är nog lite för "små" o tråkiga enligt märrens åsikt. Det är trevligare att åka i en hästbuss. Hon stod o halvsov hela vägen från Örebro till Munkfors, visst kände man hur hon tappade balansen några ggr. Kameran var på o man såg det.
Senast ändrad av en moderator: