Varför är så många ridbanor så tungridna?

Jag skulle aldrig vilja ha ett djupt underlag och jag rider "engelskt", djupa underlag är rena döden för senorna. :crazy:

halvt knapplån:
det finns ett bra ordspråk och det är att ett bra underlag är just ett UNDERLAG.... hästen ska inte vara I ett underlag, den ska vara PÅ underlaget.....
förstår inte kommenterarerna om att det skulle vara okunnighet att ett underlag inte ska vara djupt/för mjukt. Hur i hela friden kan ens en enda ryttare inte veta att ett djupt/tungt underlag inte hör hemma på ngn ridning på ngn häst arbetsmässigt på en ridbana? Inte heller förstår jag teorin från ngn att hoppryttare som hoppar högre skulle vilja ha ett djupare/mjukare underlag.....

som ngn sa: bortsett från detta: ett bra underlag är inte djupt, och inte hårt heller, det sviktar och erbjuder en viss glidning av hoven för minsta stresspåfrestning på hästens hovar och leder och ligament osv.
vilka grenar man ägnar sig åt i fråga om exakt belastning under tävling är en sak. Pratar vi hemmabanor borde strävan vara otroligt liksidig för samtliga grenar, då det är där man ägnar sin vardagsträning och därmed inte vill ha för stora påfrestningar på hästen.

@mackan Och ändå så tror jag att jag endast vet kanske 2 banor som har ett sånt underlag som du beskriver, medans jag kan räkna upp minst 8 ställen med underlag där hästen är I underlaget och springer.

Hur svårt kan det vara undrar jag? Resultatet blir ju att man MÅSTE träna I dessa underlag om man vill tävla, för annars kommer hästen inte orka när man väl kommer till tävling, även om man kanske har riktigt bra underlag hemma.

@mackan Och ändå så tror jag att jag endast vet kanske 2 banor som har ett sånt underlag som du beskriver, medans jag kan räkna upp minst 8 ställen med underlag där hästen är I underlaget och springer.

Hur svårt kan det vara undrar jag? Resultatet blir ju att man MÅSTE träna I dessa underlag om man vill tävla, för annars kommer hästen inte orka när man väl kommer till tävling, även om man kanske har riktigt bra underlag hemma.

ja det handlar nog mest om okunskap hos de som sköter underlaget eller engagemanget där runt, mer än att ryttare inte vet att djupa underlag inte är ngt som eftersträvas eller på ngt sätt gynnar hästen som sagt. Hur svårt kan det vara frågar du? Pja, det beror nog som sagt på engagemanget och kunskapen hos de som preppar och underhåller underlaget (och givetvis kunskapen hos de som anlagt självklart i sig). Det är faktiskt ganska mkt jobb runt att hålla ett underlag fint, det spelar i sig inte så stor roll om man har ett kostnads och rönsmässigt superunderlag i sig, sköts det inte rätt så blir det skit. Underlag är ett levande föränderligt material, tror många som anlägger och som ska sköta det, kanske inte riktigt förstår vidden av det, och engagemanget som krävs utifrån det. Dock så ska det ju i sig inte vara svårt rent tekniskt, för lär man sig just det underlag som man anlagt och vet hur det ska skötas, och lägger den tid som behövs på det, så ska det inte vara några större konstigheter nej i sig. Men som sagt: det krävs ju att man gör det.

ja det handlar nog mest om okunskap hos de som sköter underlaget eller engagemanget där runt, mer än att ryttare inte vet att djupa underlag inte är ngt som eftersträvas eller på ngt sätt gynnar hästen som sagt. Hur svårt kan det vara frågar du? Pja, det beror nog som sagt på engagemanget och kunskapen hos de som preppar och underhåller underlaget (och givetvis kunskapen hos de som anlagt självklart i sig). Det är faktiskt ganska mkt jobb runt att hålla ett underlag fint, det spelar i sig inte så stor roll om man har ett kostnads och rönsmässigt superunderlag i sig, sköts det inte rätt så blir det skit. Underlag är ett levande föränderligt material, tror många som anlägger och som ska sköta det, kanske inte riktigt förstår vidden av det, och engagemanget som krävs utifrån det. Dock så ska det ju i sig inte vara svårt rent tekniskt, för lär man sig just det underlag som man anlagt och vet hur det ska skötas, och lägger den tid som behövs på det, så ska det inte vara några större konstigheter nej i sig. Men som sagt: det krävs ju att man gör det.
Mackan du har oftast svar, och dessutom ofta kloka sådana dessutom :) Men har du märkt att du lägger in frasen "i sig" hela tiden i alla dina inlägg? Inte som dryg kritik mot dej menat. Utan mer en undran om du själv lägger märke till det :) Jag märker själv att jag har lagt mig till med ovanan att leta efter orden "i sig" och "öht" i dina texter :O :P (sorry)

Mackan du har oftast svar, och dessutom ofta kloka sådana dessutom :) Men har du märkt att du lägger in frasen "i sig" hela tiden i alla dina inlägg? Inte som dryg kritik mot dej menat. Utan mer en undran om du själv lägger märke till det :) Jag märker själv att jag har lagt mig till med ovanan att leta efter orden "i sig" och "öht" i dina texter :O :P (sorry)

svar: ja jag bryr mig sällan om att redigera mina inlägg ;) Räknar med att innebörden går fram rätt bra oavsett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar