Varför är så många ridbanor så tungridna?

SiZo

Trådstartare
Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden, men detta är en fundering jag har haft rätt så länge faktiskt. Jag har börjat åka runt till lite olika ridhus och ridbanor och många av dem är så djupa att jag har svårt att gå på ett vettigt sätt.

Och där begär jag att min häst ska springa runt i en timme och arbeta på bra. Det känns inte så himla vettigt faktiskt. Min förra häst hade veka kotor, så där var jag tvungen att vara noga, denna kan jag "slarva" lite mer med. För riktigt bra underlag verkar vara svårt att hitta, och så ska det finnas en tränare som kan tänka sig att träna en där med...

Finns det nån vettig anledning till att banorna ofta är så mjuka? För inte kan det väl vara nyttigt för hästarna? Inte ens om man hoppar så vill man väl ha sååå mjukt som många banor är?

Har inget svar men håller med dig om att i alla fall många dressyrbanor har underlag som gör att det känns som om man pulsar fram. Värdelöst enligt mig, min häst känns trög o tappar bjudningen på sådant underlag. Jag vill ha lite fastare banor med lagom svikt, inte för djupt.

Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden, men detta är en fundering jag har haft rätt så länge faktiskt. Jag har börjat åka runt till lite olika ridhus och ridbanor och många av dem är så djupa att jag har svårt att gå på ett vettigt sätt.

Och där begär jag att min häst ska springa runt i en timme och arbeta på bra. Det känns inte så himla vettigt faktiskt. Min förra häst hade veka kotor, så där var jag tvungen att vara noga, denna kan jag "slarva" lite mer med. För riktigt bra underlag verkar vara svårt att hitta, och så ska det finnas en tränare som kan tänka sig att träna en där med...

Finns det nån vettig anledning till att banorna ofta är så mjuka? För inte kan det väl vara nyttigt för hästarna? Inte ens om man hoppar så vill man väl ha sååå mjukt som många banor är?

Kommer att följa tråden med spänning, då just vår sport har banor som är lite hårdare och vi har ofta fått kritik för det. ;)

Ofta tror jag faktiskt att det handlar om dålig skötsel tyvärr. Vi sladdar dagligen, harvar aldrig. Det ger ett bra underlag på just vår bana. Slarvar vi blir den tung direkt. Särskilt noga är vi med att inte låta det regna på osladdad bana

tror det är mycket okunskap? Man tror att ett underlag som är "mjukt" och löst är bra och snällt för hästens ben... Det eller dålig skötsel i kombination. För djupa underlag är ju belastande för hästens ben, man vill ha ett underlag som inte ger mycket djupare avtryck av hästens hov än någon centimeter och är sviktande. så någon vettig anledning kan jag inte se :(

Ofta tror jag faktiskt att det handlar om dålig skötsel tyvärr. Vi sladdar dagligen, harvar aldrig. Det ger ett bra underlag på just vår bana. Slarvar vi blir den tung direkt. Särskilt noga är vi med att inte låta det regna på osladdad bana

På en del ställen verkar problemet vara att de sladdar den för mkt. Jag vet några ggr när jag har varit i ett ridhus precis innan det är dags för sladdning, då är underlaget mer fast, mkt bättre att rida i, och sedan efter så sjunker hästen flera cm! En bra bana ska väl inte behöva hålla på o sladdas helatiden, eller?

Jag vill nog helst inte ha några hovavtryck, utan bara svikt. Kanske att det behöver vara lite mjukare om man ska hoppa högt, men inte annars väl?

Jag vill ha lagom mjukt, inte djupt och inte halt och definitivt inte stumt. Det blir det ju lite ändå när man rider ut på hårda grusvägar och liknande.
Har tur att den anläggning som jag bor granne med har bra underlag i ridhuset (sladdas dagligen) och precis har anlagt en perfekt ridbana. Jag väljer gärna tävlingsplatser efter underlag också faktiskt, ingen idé att åka till ställen där hästen får 'simma' runt.

Det ska inte vara för mjukt/tungt när man hoppar heller.
Risken för senskador blir mycket större då!

Tror att det är en kombination mellan okunskap, lathet och ekonomi som gör att banorna oftast inte är så bra som man önskar.

Kommer att följa tråden med spänning, då just vår sport har banor som är lite hårdare och vi har ofta fått kritik för det. ;)

Är det bara bra svikt i underlaget och det är tillräckligt vattnat så föredrar ju majoriteten det underlaget framför ett mjukt. Har ni det stumt så förstår jag att ni får kritik.

I ridhus kan det vara grunden som felar också, även om underlaget i sig sköts ordentligt. Så var/är (jag vet inte om det är åtgärdat idag - jag slutade när år 2007 tog slut) det på "min" gamla ridskola: i ridhuset gick det till slut inte att ha hopptävlingar ordentligt för att vad man än gjorde, hur underlaget än sköttes, blev det knas. Jag har för mig att det kommit in vatten i grunden eller något sån't - det gjorde iaf att underlaget lätt flyttade sig = lätt att gå omkull när det hoppas högt och fort.

I ridhus kan det vara grunden som felar också, även om underlaget i sig sköts ordentligt. Så var/är (jag vet inte om det är åtgärdat idag - jag slutade när år 2007 tog slut) det på "min" gamla ridskola: i ridhuset gick det till slut inte att ha hopptävlingar ordentligt för att vad man än gjorde, hur underlaget än sköttes, blev det knas. Jag har för mig att det kommit in vatten i grunden eller något sån't - det gjorde iaf att underlaget lätt flyttade sig = lätt att gå omkull när det hoppas högt och fort.
Ellerhur? Det blir liksom halt när det är sådär djupt, väldigt svårridet!

Jag tyckte dock inte att det kändes så djupt. Visst, det var sand och det är ju (iaf alla ridhus jag varit i) relativt mjukt, men det var inte så att varken häst eller människa "pulsade" fram. Men det gick som sagt inte att ha hopptävlingar inomhus pga risken för att gå omkull när hindren blev höga och tempot ordentligt snabbt. Det sas att det enda som gick att göra för att komma till rätta med det, var att i princip riva ut hela "golvet" - rubb och stubb - och börja om helt, eftersom problemet inte låg i det av underlaget som syntes utan längst längst ner. Förhoppningsvis är detta inte den vanligaste orsaken till problem med underlaget, men det kan säkert vara fler ridhus i landet som dras med samma/liknande problem.

Är det bara bra svikt i underlaget och det är tillräckligt vattnat så föredrar ju majoriteten det underlaget framför ett mjukt. Har ni det stumt så förstår jag att ni får kritik.

Nope vi har inte ett stumt underlag, vi vill ha ett fast bestämt underlag med bra/lagom svikt.

Det är ju det bästa underlaget att rida på!
Varför får ni kritik? Är ryttarna inte vettiga där du bor? :angel:

Boj rider islandshäst. Där är banorna ofta mycket fasta (men jag tycker att de brukar vara bra i underlag). Det är nog inte så mycket islandshästryttarna som klagar, som personer som ägnar sig åt "engelsk ridning".

Själv rider jag en del western och det skulle aldrig fungera med ett islandshästunderlag för en häst som ska "slida" (vilket mina hästar inte kan; min paddock är fast).

Det är skillnad på vad underlaget består av.
Djup sand är inget bra. gummiflis eller moderna underlag kan för större hästar ha ett djup utan att bli tungt.

hopphästar som behöver fäste vill ha ett fastare.
det värsta jag ridit på var ett för isisar då vältat underlag.
det funkar på lättare hästar.
säger det dunk dunk.... är det noll svikt.

Jag har ridit på ett par banor hos dressyrtränare som består av bl a något slags flisblandning. Underlaget är skulle jag säga, lätt men samtidigt djupt, och det känns verkligen som att man pulsar fram. När jag red kändes det som om vi liksom inte kom upp ur underlaget en enda gång utan mest simmade runt under ytan.

Min förra häst blev dessutom halt dagen efter att jag varit o tränat på samma underlag, men det vet jag inte om det hade något samband egentligen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka