Varför är hästfolk sånna skitpratare?

Sv: Varför är hästfolk sånna skitpratare?

Oja, det krullar av "experter" och liknande. Jag tar själv allt med en nypa salt, försöker hålla mig borta från skitsnack och avundsjuka. Min uppfattning är att detta är värre i lite större stall och framförallt i stall med dålig ledning. Om någon som ändå är relativt kunnig har en trist attityd så smittas det av på andra och tillslut bildas det gäng och man gör allt för att kasta skit på varandra. detta kan i vissa fall gå så lång att man flyttar pga. av det. Jag har alltid varit noga med att inte ta någons parti och alltid sagt saker och ting öppet och heller inte se ner på andra som kan mindre eller bli avundsjuk på den som har det bättre ställt. det hjälper ju inte mig på något sätt endå. men det finns ju många som ser rött när det går bra för andra.

jag ska börja på ridgymnasium på strömsholm nu, och jag är livrädd för att skitsnack ska uppstå!
Det är mycket trevligare utan, och jag håller med, många hästmänniskor snackar :p

tyvarr ar det den valkanda svenska avundsjukan som rader. den ar okand, men jag sager inte att folk som skriver har har den. men den finns, overallt i samhallet. som example, ngn vinner lotteriet (jo jag vet) och genast blir det snack om den har stackars personen som helt plotsligt har 12 miljoner att spendera. \det sags "oh varfor fick han vinna allt, varfor fick inte jag?" vad skall de med sa mkt pengar till etc etc.. Varfor inte vara glad for deras vinst istallet och hoppas man sjalv kan vinna ngn gang..
Tyvarr ar det val sa att gemene man inte kan acceptera att ngn har det battre an en sjalv.Manga har ju blivit intutade att allt skall vara likvardigt och man ar inte battre an ngn annan (se Jantelagen). Och sa lange det finns kommer det att finnas shitpratare i alla grenar av livet..
TS, kanske dags for ett litet prat med shitsnackarna? eller byta stall om mojligt, det ar ju inte ratt vad de gor. lycka till

kl
Håller faktiskt inte med er alls!
Har stått i många stall, de flesta ganska stora, och nästan bara träffat trevliga, hjälpsamma o glada människor. Och då har jag alltid haft ponny trots att jag är överårig (sen många år tillbaka....), vilket borde fått många att kommentera det ifall de varit lagda åt skitsnackarhållet.

Jag uppfattar det som så att det finns en grupp som är avundsjuka och en grupp som ska visa sig bäst, det är inte bara inom "hästeriet" utan generellt.
Red en del på ponny och storhäst när jag var mindre och red i ridklass. Jag som inte hade någon större vana då fick ta mycket skit både från ridlärarna och de som jobbade på ridskolan, lärde mig inte ett dugg där, fick bara höra det negativa.
Sedan fanns det ju "hästtjejerna" som visade sin avundsjuka som 13-åriga tjejer gör (iaf dem), genom att vara elaka och håna.

Men sen måste jag få säga att jag tycker att de som håller på med islandshästar inte alls har samma negativa attityd som de som håller på med andra hästar av någon anledning. Jag har stött på en riktig mupp som hållt på med just isisar.

Håller faktiskt inte med er alls!
Har stått i många stall, de flesta ganska stora, och nästan bara träffat trevliga, hjälpsamma o glada människor.

Jag håller med ovanstående. Överlag har majoriteten av de människor jag träffat varit enormt trevliga och hjälpsamma, i alla fall i de stall där jag vistats - och det har hunnit bli relativt många vid det här laget, både som elev, som anställd, och under tävling. Det finns självklart otrevliga/skitpratande/bittra människor i stall också, men dem stöter jag även på i jobbet, på stan, i mina kontakter med intressepolitiska föreningar, på hundklubben... etc.

Så nej, jag upplever inte att stallvärlden är exeptionell när det kommer till skitprat. Samma människor som är otrevliga ute i "verkliga världen" är också otrevliga i stallet.

Är det så att man "hela tiden" hamnar i stall där folk beter sig illa emot varandra så kanske man bör se över sitt eget beteende också? Jag förstår frustrationen när man blir baktalad (det har väl alla blivit vid något tillfälle, i skola/på jobb/i sociala relationer...), och det är ingenting som någon ska behöva acceptera. Men "alla hästmänniskor snackar skit" är en väldigt konstig och teatralisk beskrivning, som jag inte håller med om alls.

Utan att dra någon djuplodande analys är min uppfattning att alla områden som präglas av kvinnodominans tenderar att bli häpnadsväckande bjäbbiga.

Har stått i många stall, de flesta ganska stora, och nästan bara träffat trevliga, hjälpsamma o glada människor.

Jag har samma erfarenheter som du. Jag är i hästvärlden för att jag också trivs med människorna jag träffar.

Utan att dra någon djuplodande analys är min uppfattning att alla områden som präglas av kvinnodominans tenderar att bli häpnadsväckande bjäbbiga.

Som tidigare nämnt håller jag inte med om detta. Jag blir mycket positivt och trevligt bemött av majoriteten av de människor jag träffar. Arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats, rider i kvinnodominerande stall, och är aktiv i en kvinnodominerad intressepolitisk förening. Jag har aldrig någonsin upplevt stereotypen "kvinnor kan inte umgås i grupp", som folk gärna vräker ur sig. Uppstår det en konflikt så löser vi den, och går vidare. Jag fattar faktiskt inte var någonstans dessa "bjäbbiga kvinnor" finns - för jag har då inte stött på dem.

Däremot möter jag också otrevliga personer ibland naturligtvis, av båda könen. Men det hör inte till vanligheterna.

Jag har samma erfarenheter som du. Jag är i hästvärlden för att jag också trivs med människorna jag träffar.

:D Det är ju så det ska vara. Förstår inte detta att man står i otrevliga stall och blir illa bemött, vem orkar med det? ;)

Som tidigare nämnt håller jag inte med om detta. Jag blir mycket positivt och trevligt bemött av majoriteten av de människor jag träffar. Arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats, rider i kvinnodominerande stall, och är aktiv i en kvinnodominerad intressepolitisk förening. Jag har aldrig någonsin upplevt stereotypen "kvinnor kan inte umgås i grupp", som folk gärna vräker ur sig. Uppstår det en konflikt så löser vi den, och går vidare. Jag fattar faktiskt inte var någonstans dessa "bjäbbiga kvinnor" finns - för jag har då inte stött på dem.

Däremot möter jag också otrevliga personer ibland naturligtvis, av båda könen. Men det hör inte till vanligheterna.

Det handlar nog mycket om vad man själv har för behov samt preferenser?
Jag har alltid jobbat på stora mansdominerade arbetsplatser och har att jämföra med storstallar fulla med kvinnor samt vänner som jobbar inom kvinnosektorerna.
Jag upplever stor skillnad på grupper av kvinnodominas och mansdominans där jag alla dagar i veckan föredrar att vistas i mansdominans.
Däremot har jag själv ett litet inackorderingsstall där jag kunnat handplocka de kvinnliga inackorderade och det har inte varit annat än toppen.

Många kvinnor tenderar till att engagera sig, på ett ganska enerverande sätt, i allt och alla + detta tyckande tissel tassel.

Det gäller barn och barnuppfostran och det gäller djur.
Jag orkar inte med tröttsamt lägga-sig-i-bjäbb, är lite mer sköt dig själv och skit i andra, så givetvis skär det sig.

Jag är i hästvärlden för att jag brinner för livsstilen och är passionerat intresserad av mina fyrfota myslortar.
De ger mig daglig rekreation och uppladdning.
Att behöva samarbeta och umgås med människor jag helst skulle välja bort är det onda som följer med det goda :D

Måste tyvärr hålla med. Har stått i kollektivstall i ett antal år och varit med om både det ena och det andra.:D

Det bästa var väl när två tjejer (som var som ler och långhalm) skulle påpeka gång på gång att min häst såg halt ut. Fast helst när jag var bortrest och min medryttare red på banan eller 2 timmar efter att jag åkt hem från stallet, och då påpeka för den som hade insläppet.

En av gångerna hade jag precis haft ut en veterinär som böjde igenom hästen i fråga och konstaterade att han var helfräsch. Då fick jag sätta mig i bilen och åka ut till stallet igen och ta ut hästen på stallplan och springa med honom. Jag såg inte ett dugg men ler och långhalm såg minsann att han såg ofräsch ut vissa steg. "-Där syntes det", sa den ena, "jaaa jag såg" sa den andra. -Jamen va bra då, då får jag ringa veterinären igen då (som är en 50-årig hästveterinär som jobbat många år på klinik.)sa jag.
Då säger den ena tjejen "ja, men han kanske inte ser nåt".:confused::confused:

Troligt att de var bättre på att se hältor än veterinären... :angel:

Avundsjuka människor säger jag bara. :devil:
Men nu har jag hästarna hemma på gården. Väldigt lugnt och skönt :p

Måste också hålla med om att det snackas mycket skit i ridsporten. Jag har själv blivit utsatt för väldigt mycket elaka saker i mitt stall, skitsnack ändå från början när jag och pappa köpte vår häst som är en ridtravare. Vi står på en ridskola, men privathästarna är ett litet stall och där är vi tjejer mellan 14-18 år. Sen hände det en olyckshändelse med min häst och en annan häst i hagen och då tyckte precis alla att min häst ska ha ett skott i pannan, alla började frysa ut mig från stallet och sa inte ett pip till mig :cry: blev faktiskt ganska ledsen... I alla fall så ska vi inte stå kvar där med min häst, utan satt upp oss på kö på ett annat stall.

Men just elakheter som kommer från avundsjuka är det värsta jag vet. För jag har en egen transport, den enda som har det bland privathästarna. Usch så bortskämd jag är, så fort de inte får lov att låna min transport :mad: ska bli skönt att slippa det stallet sen.

KL.
Kanske är det för att jag är 60-talist som jag vill ha "peace love and understanding".....

Vårt förhållningssätt och inställning som avgör ofta hur vi uppfattar vår omgivning. Om man tycker att folk är jobbiga så visar det sig snart att de ÄR jobbiga. Tycker man att de är trevliga visar de sig oftast vara det. Jag trivs bäst av att ha det synsättet (ibland lätt - ibland svårt).

I det stora hela är det så.

Ang "kvinnor är si och si". Det har finns flera trådar av denna typ. Kvinnor som hävdar att "kvinnor är jobbiga". Det gäller då alltid "andra kvinnor". Ja - lite "sorglustigt" tycker jag.

Jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats i en mansdominerad koncern i en mansdominerad bransch. Om det är kvinnor som sägs tissla och tassla, lägga sig i och vara besserwissers - ja, då finns det många kärringar bland mina manliga kollegor. Men de har sina positiva sidor och jag väljer att se dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka