Varför är det sådan tabu över att omplacera hundar?

För hundens skull eller för ägarens skull?
Många hundar idag är ju tex på hunddagis, har ett gäng olika dagmattar genom åren osv. Att anpassa sig efter många olika personers sätt att vara, hanteras av alla möjliga människor och ta promenader med lite "vem som helst" blir snabbt standard för hundarna. För hundens skull tror jag då inte att det blir någon skillnad på att byta hem när den är gammal jämfört med att tex byta dagmatte/hunddagis, och sådant klarar de flesta hundar utan problem vid behov. Däremot att det som människa kanske inte är kul att ta hem en hund som man måste avliva ett år senare, det har jag full förståelse för.
Jag skulle inte ta en hund medvetet som jag vet att jag kommer få ta bort inom kort. Oavsett så känns det fel för mej att omplacera en gammal hund. Men tycker att det är lite skillnad på om man tror att den här 3-4 år kvar än 1-2.

Mena mer hästar över 20, typ 24-25 och uppåt. Och generellt sett så är inte så många hästar som är 27år som är i tävlingsskick.
Kanske inte många, men de finns. Därför tycker jag inte att man ska sätta generella regler och döma andra utifrån sina egna perspektiv. En 25-årig häst kan mycket väl ha fem år kvar inom många raser, och fem år är ganska lång tid. Jämför bara med en hund. Fem år är lika lång tid för en häst, trots att de i regel har en längre livstid.

Jag skulle inte ta en hund medvetet som jag vet att jag kommer få ta bort inom kort. Oavsett så känns det fel för mej att omplacera en gammal hund. Men tycker att det är lite skillnad på om man tror att den här 3-4 år kvar än 1-2.
Tycker du att det är fel om andra omplacerar äldre hundar som kanske bara har 1-2 år kvar, eller är det bara så att du själv inte vill göra det?

Rent krasst tror jag att det ofta handlar om känsla av misslyckande. Att det är sämre att "ge upp", att man inte är "bra nog" för att hantera/ge hunden bra förutsättningar.

Träffar en del ekipage där det verkligen vore rätt för alla parter med omplacering, men där prestige och/eller rädsla för att man ska "förstöra nästa också" hindrar.

Annars är väl min gren av hunderiet en av de mest liberala när det kommer till just detta. Hundar köps och säljs som redskap mer än hålls som familjemedlemmar.

Mena mer hästar över 20, typ 24-25 och uppåt. Och generellt sett så är inte så många hästar som är 27år som är i tävlingsskick.

Fast det måste vara extremt ovanligt med omplaceringar på 27?
I de fall där det är ohållbart att inte längre ha kvar så gamla djur tycker jag nog mig se att de flesta tar bort dem.

Annars är väl min gren av hunderiet en av de mest liberala när det kommer till just detta. Hundar köps och säljs som redskap mer än hålls som familjemedlemmar.

Samma i min ras.
Kanske inte som redskap men oftast finns ett användningssyfte med hunden vid införskaffandet. Tex tävling, träning, tjänst plus att den ska funka i familj. Funkar inte det ena så skiftar man så alla (inklsive hund) blir nöjda :)

Vår hund har det bra hos oss, han får kärlek och motion. Han är vår familjehund.
Men jag och hunden klickar inte längre, han är en soffpotatis som gärna inte följer med på mina villkor.
Jag gjorde en tråd om detta, vissa sa skaffa en till och andra omplacera.
Hunden bor periodvis hos en bekants pappa och som gärna skulle behålla honom, men någonstans känns det som ett slags svek samtidigt som det känns rätt..

Fast det måste vara extremt ovanligt med omplaceringar på 27?
I de fall där det är ohållbart att inte längre ha kvar så gamla djur tycker jag nog mig se att de flesta tar bort dem.
Ser tyvärr såna på annons lite då och då. Inte alltid friska heller. Extremt ovanligt skulle jag inte påstå att det är.

Tycker du att det är fel om andra omplacerar äldre hundar som kanske bara har 1-2 år kvar, eller är det bara så att du själv inte vill göra det?
Det beror på omständigheterna om den bör omplaceras eller inte. Nånstans känns det fel men jag vill ju absolut inte ta bort ett friskt djur.

Rent krasst tror jag att det ofta handlar om känsla av misslyckande. Att det är sämre att "ge upp", att man inte är "bra nog" för att hantera/ge hunden bra förutsättningar.
Håller med om detta. Jag har en omplacering som inte blev omplacerad förrän han var 5 år just pga ovanstående. För hundens skull hade det varit betydligt bättre med en omplacering flera år innan det då problemen fanns i flera år innan de faktiskt omplacerade.

Att de inte är friska är en sak, åldern en annan. Varför skulle en gammal häst må sämre av att flytta än en yngre? Den vet ju sannolikt inte själv hur lång/kort tid den har kvar att leva.
Jag kan nog tycka att det beror lite på vad den har varit med om tidigare i livet. Är den van att flytta? Har den gått i samma flock hela livet?

Jag tycker nog inte att det är okej att omplacera djur när de är i pensionsålder. Jag tycker de ska slippa stress från flytt och omställning då. Min 27-åriga häst har gått här sen hon var 12. Samma lösdrift, samma människor, samma rutiner. Att flytta henne vore oerhört stressfyllt!

Håller med om detta. Jag har en omplacering som inte blev omplacerad förrän han var 5 år just pga ovanstående. För hundens skull hade det varit betydligt bättre med en omplacering flera år innan det då problemen fanns i flera år innan de faktiskt omplacerade.
Ja precis.

Jag kan nog tycka att det beror lite på vad den har varit med om tidigare i livet. Är den van att flytta? Har den gått i samma flock hela livet?

Jag tycker nog inte att det är okej att omplacera djur när de är i pensionsålder. Jag tycker de ska slippa stress från flytt och omställning då. Min 27-åriga häst har gått här sen hon var 12. Samma lösdrift, samma människor, samma rutiner. Att flytta henne vore oerhört stressfyllt!
Ja, känner man att hästen riskerar att stressas av det blir ju saken en annan, fast då bör ju stressen vara lika illa även om hästen är yngre. (även om jag förstår att man kanske ser det som mer värt att utsätta hästen för den stressen om den ska leva ett bra tag till). Jag har överlag väldigt lite erfarenhet av hästar som aldrig reser/flyttar och som går i samma flock under väldigt lång tid.

Men jag tror ju oavsett att det är få hästägare som säljer en gammal häst utan ett syfte att de ska få det bra.

Det som gör mig mest upprörd i frågan är alla dessa omplaceringar av valpar och unghundar där ägaren helt enkelt och helt klart inte alls tänkt igenom köpet och därför kommer med störtfåniga svepsjäl istället för att säga som det är. Och då är jag inte upprörd för djurets skull egentligen, som ju antagligen får det bättre i ett annat hem, men för att någon mer eller mindre medvetet ställt till det så att djuret måste rotas upp och flyttas på. Och ofta är de ouppfostrade med problembeteenden redan, så risken är stor att de blir vandringpokaler. Det tycker jag är skittrist verkligen.
Men en genomtänkt omplacering av en hund eller katt som av olika anledningar inte kan eller bör bo kvar? Det är det väl ingen som ser snett på?

Och jag är lite sisådär angående att flytta på gamla djur också. Helt klart en situationsfråga.
Kusen jag hade hand om innan jag flyttade hit ägdes av en man på nästan nittio år. Han var upp i stallet och gjorde en hel del dagligarbete, men när jag åkte valde han att avliva hästen - en jätte till kallblodig hingst som var född i stallet och aldrig varit någon annanstans, aldrig lastad, aldrig varit runt andra hästar, bara vardagsriden av mig i skogen etc. Det var rätt beslut tycker jag, trots att hästen bara var runt tio år och fullt frisk.
Men det var en rätt speciell situation förstås. ^^

Mina hästar är lika mycket familjemedlemmar som hunden/hundarna. Jag skulle ha lika svårt att göra mej av med hästarna som med hunden. Jag gör mej inte av med nån av dom om det inte är ett absolut måste. Kan inte jag ta hand om dom eller dom skulle ha det bättre hos nån annan så tar jag ju det ansvaret och säljer/omplacerar. Däremot har jag svårt för folk som säljer och omplacerar gamla djur. Typ 12årig hund eller häst på 20+.

Jag också, men hund är för mig snäppet svårare eftersom jag lever närmare dem.
Vad gäller gamla djur håller jag helt med dig.

Vår hund har det bra hos oss, han får kärlek och motion. Han är vår familjehund.
Men jag och hunden klickar inte längre, han är en soffpotatis som gärna inte följer med på mina villkor.
Jag gjorde en tråd om detta, vissa sa skaffa en till och andra omplacera.
Hunden bor periodvis hos en bekants pappa och som gärna skulle behålla honom, men någonstans känns det som ett slags svek samtidigt som det känns rätt..

Hur känns det som ett svek?
Om hunden och du vill olika, och han kan få bo och leva soffliv hos någon och du få en träningskompis? Win-Win låter det som i mina öron.

Det som gör mig mest upprörd i frågan är alla dessa omplaceringar av valpar och unghundar där ägaren helt enkelt och helt klart inte alls tänkt igenom köpet och därför kommer med störtfåniga svepsjäl istället för att säga som det är. Och då är jag inte upprörd för djurets skull egentligen, som ju antagligen får det bättre i ett annat hem, men för att någon mer eller mindre medvetet ställt till det så att djuret måste rotas upp och flyttas på. Och ofta är de ouppfostrade med problembeteenden redan, så risken är stor att de blir vandringpokaler. Det tycker jag är skittrist verkligen.
Men en genomtänkt omplacering av en hund eller katt som av olika anledningar inte kan eller bör bo kvar? Det är det väl ingen som ser snett på?

Och jag är lite sisådär angående att flytta på gamla djur också. Helt klart en situationsfråga.
Kusen jag hade hand om innan jag flyttade hit ägdes av en man på nästan nittio år. Han var upp i stallet och gjorde en hel del dagligarbete, men när jag åkte valde han att avliva hästen - en jätte till kallblodig hingst som var född i stallet och aldrig varit någon annanstans, aldrig lastad, aldrig varit runt andra hästar, bara vardagsriden av mig i skogen etc. Det var rätt beslut tycker jag, trots att hästen bara var runt tio år och fullt frisk.
Men det var en rätt speciell situation förstås. ^^
Fast alla situationer är ju mer eller mindre speciella. Det är ju lite det jag försöker säga, att det inte går att generalisera gällande en viss ålder vad som är lämpligast att göra, utan man får se till individ och situation.

Jag vet inte om vissa tolkat mig som att alla djur, oavsett ålder, ska omplaceras/säljas, för det är ju tvärtom, det är den typen av generalisering jag sätter mig emot.

Fast alla situationer är ju mer eller mindre speciella. Det är ju lite det jag försöker säga, att det inte går att generalisera gällande en viss ålder vad som är lämpligast att göra, utan man får se till individ och situation.

Jag vet inte om vissa tolkat mig som att alla djur, oavsett ålder, ska omplaceras/säljas, för det är ju tvärtom, det är den typen av generalisering jag sätter mig emot.

Klart alla situationer är olika, och jag svarade inte dig personligen, heller. :)
Däremot hör jag nog till dem som generellt anser att ett djur som börjar gråna ordentligt kan göras en bättre tjänst genom avlivning än omplacering, särskilt om de bott länge i samma hem. Precis som människor upplever jag att de kan bli förvirrade och att det tar längre tid för dem att landa i en ny miljö och med nya människor.... som kanske dessutom inte känner deras "friska" jag tillräckligt väl för att se när det faktiskt bär utför.
Särskilt när det handlar om hästar upplever jag verkligen att många vill 'lassa över' ansvaret för en trött, gammal och ofta sjuklig individ på någon annan, och det är otroligt trist.
I hundvärlden ser det lite annorlunda ut - idén med att ge en hund de 'sista ljuva åren' är lite mer vedertagen och en verklighet.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·
Övr. Hund Ska försöka återge så objektivt som möjligt och vill gärna att ni ger er syn på saken. På klubben har nu i ca ett år en tjej med en...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 545
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar