Omplacera hund som har bitit...?

Sv: Omplacera hund som har bitit...?

lady_vip skrev:
De två första gångerna så varnade hunden. Första gången hade han ju tillochmed gått och lagt sig under trappan... Vad som hände nu i helgen vet ingen säkert.
Killen som blev biren säger att han har gått för att säga hejdå till Z, som står uppbunden. De kelar och myser och han reser sig för att gå, men Z visar tydligt med vänligt kroppsspråk " lite till". Han sätter sig då igen och de kelar lite till.
Sen reser han sig för att gå och när Z kommer ut i kopplets fulla längd biter han honom...

Så det finns en viss chans att han var så "förtvivlad" och hugget blev en reaktion av det....

//E

Okej, jag menade mer om den varnat visuellt eller audiellt innan, dvs rest ragg och/eller morrat. Att den gick undan/sprang undan är ju en KLAR signal att den ville vara ifred, men jag vill ÄNDÅ se en morrning/liknande varning innan det smäller. Och det sista exemplet visar vad jag anser är en opålitlig hund. Dock så tror jag precis som jag skrev innan att det säkert finns rätt hem därute, men som sagt - jag tycker risken är för stor. Men då har jag soms agt låg acceptanströskel för bitande eftersom jag vill se och ha individer som KAN bli provocerade utan att svara med att bitas. Dvs ett barn SKA kunna trilla rakt ner i korgen utan att det händer något (annat än att hunden tjuter och far iväg). Vill inte de ska hugga pga smärta heller t ex, utan jag vill ha en ganska hög toleransnivå ÄVEN i lägen där de faktiskt rent teoretiskt har 'rätt' att bita. Men råkar jag trampa på en sovande hund t ex så ska jag inte få en uppsättning tänder i vaden. Och inte ett ev besökande barn heller.

Alexandra_W skrev:
Okej, jag menade mer om den varnat visuellt eller audiellt innan, dvs rest ragg och/eller morrat. Att den gick undan/sprang undan är ju en KLAR signal att den ville vara ifred, men jag vill ÄNDÅ se en morrning/liknande varning innan det smäller. Och det sista exemplet visar vad jag anser är en opålitlig hund. Dock så tror jag precis som jag skrev innan att det säkert finns rätt hem därute, men som sagt - jag tycker risken är för stor. Men då har jag soms agt låg acceptanströskel för bitande eftersom jag vill se och ha individer som KAN bli provocerade utan att svara med att bitas. Dvs ett barn SKA kunna trilla rakt ner i korgen utan att det händer något (annat än att hunden tjuter och far iväg). Vill inte de ska hugga pga smärta heller t ex, utan jag vill ha en ganska hög toleransnivå ÄVEN i lägen där de faktiskt rent teoretiskt har 'rätt' att bita. Men råkar jag trampa på en sovande hund t ex så ska jag inte få en uppsättning tänder i vaden. Och inte ett ev besökande barn heller.

Precis min åsikt :smirk:

Precis, jag håller med...

Jag hade inte heller accepterat beteendet hos mina hundar, jag kan inte heller tänka mig att ta hunden (mer än tillfälligt) eftersom jag tränar barn med hundar.

Men vi är en del instruktörer som har sett hunden mycket och vet hur han har det och alla är vi överrens om att han förtjänar en andra chans då vi tror att han i ett tryggt hem med stimulans kan bli en mycket bra hund. Om någon av mina hundar morrar åt någon så behöver jag bara markera att de ska lägga ner det, men det gör inte denna familjen.

Han var nu i helgen (efter incidenten) hos en av våra instruktörer (Z har blivit en angelägenhet får hela klubben) och stressade då rundor. Hon bad honom att lägga sig och han gjorde som hon sa... Sedan låg han där utan att protestera och gick över honom, hennes hund gick runt osv. Familjen som äger honom var stumma, de hade nämligen aldrig fått honom att ligga så lugnt.

//E

lady_vip skrev:
Ska försöka återge så objektivt som möjligt och vill gärna att ni ger er syn på saken.

På klubben har nu i ca ett år en tjej med en jaktlabbe hane gått, Z. Han är en otroligt snygg hund, lätt att ha att göra med, trevlig, kan lätt umgås med andra hundar, lättränad och har egentligen alla förutsättningar för att bli en bra hund. Z är starx över året.

Han bor i en familj med 2 små barn, tjejen och hennes sambo. Hela huset är fullt av burfåglar av alla de slag. Barnen har aldrig fått lära sig att respektera hunden, dvs springer på honom när han sover, tar hans saker och fyar osv... Hunden har inte heller fått lära sig att respektera barnen, springer omkull dem bland annat.

Regler finns i stort sett inte, men han ska ändå inte röra något.. Han aktiveras inte särskilt mycket, en gång i veckan på klubben och lite cykelträning. Tjejen är inte särskilt konsekvent, rätt så osäker egentligen, även i sitt "ledarskap".

Så för några månader sedan tog han en sko (apportör). Tjejen blev rasande och jagade efter honom, han sprang in under trappan och hon flög bannande efter. Han bet då henne... Sen fick han "självklart" stryk...

Någon vecka efter hoppar ett av barnen på honom när han sover, han biter då pojken i armen, pojken får sys och tjejen är nu halvt förtvivlad.
Vi förklarar att hon måste ändra hundens livssituation och hon lovar att fixa det...

I söndags så bet han en vuxen människa som han känner väl. Ingen vet riktigt hur det gick till, men han vra uppbunden, dock inte trängd. Människan hade hälsat och gosat med hunden och när han vänder sig om och ska gå så blir han biten i armen och får sys.

De har nu bestämt sig för att antingen avliva hunden eller omplacera. Jag har hört mig för i mina jägarkretsar och det finns de som är intresserade.

MEN, tror ni att ha kan ha befäst detta bitbeteende?? "En hund som börjat bita slutar inte" har man ju hört ett antal gånger.

Dock tror jag att denna hunden är så fruktansvärt understimulerad och missförstådd så hade de kommit till ett hem med regler, aktivering och lugn och ro så tror jag att han kan bli bra.

Självklart är alla skeptiska jag pratar med, eftersom han har bitit, sista gången till synes oprovocerat...

Vad kan ni utläsa av detta jag har komponerat ihop, kan en erfaren hundägare få nytta av honom och komma överrens med honom...?

//E

Det är ju absolut inte hunden det är fel på utan idioter till ägare som verkligen inte ska ha hund!! Omplacera den stackaren så han får leva ett riktigt hundliv.

I söndags så bet han en vuxen människa som han känner väl. Ingen vet riktigt hur det gick till, men han vra uppbunden, dock inte trängd

Att vara uppbunden ÄR att vara trängd.

Men det där med snubblande är egentligen något hunden lär sig. Du kan få en otroligt stabil hund att hugga direkt bara du hittar ett tillräckligt uselt hem. Den hund som känner tillit till sin familj och som är trygg i hemmet far antagligen undan och kollar vad sjutton som hände om någon nu skulle snubbla. För den otrygge hunden är dock saken helt annorlunda. Den vet ju inte om det handlar om snubblande eller om det faktiskt handlar om liv eller död och kan därför inte heller ta sig tid att undersöka saken. Om hunden lever med övertygelsen att den när som helst kan få däng eller skickas till hundhimlen så förstår jag att det kan förekomma bett i alla de möjliga situationer. Det är ren självbevarelsedrift från hundens sida.

Nu gillar jag inte att jämföra hundar och människor, men i just det här läget går det faktiskt. Tänk dig att du ligger och sover och helt plötsligt faller något/någon över dig. De flesta av oss skulle nog vakna till och titta efter varför himlen verkar vara på väg ner. Vi kan tillåta oss det eftersom vi känner oss trygga hemma och med övriga som bor där. Ponera då att du istället skulle bo med en lömsk hustrumisshandlare av det värre slaget. När då något faller över dig så vet du inte om han bara är full och somnat eller om det är dags för ännu en omgång stryk, kanske den allra allra sista. Jag vet att i det läget skulle i alla fall jag inte ta mig tid att se efter. Jag skulle nog dänga en lampa eller nåt i skallen på den som ramlar.

Omplacera till ett barnfritt hem med hundvana person/er som kan aktivera hunden o arbeta bort problemet...

Har själv blivit biten av en barnfamiljshund som varit stressad o så råkade jag nog tränga den...Den visade aldrig några mer tedenser till att bita efter det...Den var dock gammal o i stort sett döv vilket de tog hänsyn till och var noga med att inte överraska hunden...

GaurdianAngel skrev:
Att vara uppbunden ÄR att vara trängd.

Absolut... Speciellt för denna hunden... Men killen hade inga problem att gå till honom, men att gå från honom...

//E

För att svara alla så har min familj och jag eventuellt bestämt oss för att ta hunden en kort period. Detta för att se hur pass han beter sig i ett trygg hem där vi har regler och alla är hundvana. Alla i vår familj vet hur en hund behandlas och eventuella gäster blir alltid ombedda att bete sig på ett sätt som tillfredställer hundarna och oss. Dvs INGA barn i korgen och inget stim osv.

Alla är vuxna och ingen är rädd för hundar. Vi har dessutom 3 stabila tikar som utan problem slappnar av och som han säkert kan finna trygghet i.
Vi ska då försöka se hur han beter sig, om han kan slappna av, lyssna osv. Eftersom han ev. ska omplaceras till ett jägarhem så ska vi också se hur pass han är i viltkontakt, hur mycket jobb som återstår osv. Detta på enkla nivåer, så ingen press alls på honom.

Han kommer också att få va ute, springa av sig (som det är nu lever han stor del av sitt liv i bilburen), leka och vara hund...

Detta om ägarna känner sig tillfredställda med det, JAG vill nämligen inte omplacera en hund som jag inte vet om den är förstörd eller har en chans. Jag tror inte på nåt sätt att jag kan avgöra det på relativt kort tid, men man får en hint. Vi har dessutom då chansen att visa honom för potientiella ägare utan att behöva "låna" honom och hela tiden rycka honom mellan olika ställen. Faller min pappa för honom kanske han dessutom behåller honom.

//E

Jadzia skrev:
Men det där med snubblande är egentligen något hunden lär sig. Du kan få en otroligt stabil hund att hugga direkt bara du hittar ett tillräckligt uselt hem. Den hund som känner tillit till sin familj och som är trygg i hemmet far antagligen undan och kollar vad sjutton som hände om någon nu skulle snubbla. För den otrygge hunden är dock saken helt annorlunda. Den vet ju inte om det handlar om snubblande eller om det faktiskt handlar om liv eller död och kan därför inte heller ta sig tid att undersöka saken. Om hunden lever med övertygelsen att den när som helst kan få däng eller skickas till hundhimlen så förstår jag att det kan förekomma bett i alla de möjliga situationer. Det är ren självbevarelsedrift från hundens sida.

Nu gillar jag inte att jämföra hundar och människor, men i just det här läget går det faktiskt. Tänk dig att du ligger och sover och helt plötsligt faller något/någon över dig. De flesta av oss skulle nog vakna till och titta efter varför himlen verkar vara på väg ner. Vi kan tillåta oss det eftersom vi känner oss trygga hemma och med övriga som bor där. Ponera då att du istället skulle bo med en lömsk hustrumisshandlare av det värre slaget. När då något faller över dig så vet du inte om han bara är full och somnat eller om det är dags för ännu en omgång stryk, kanske den allra allra sista. Jag vet att i det läget skulle i alla fall jag inte ta mig tid att se efter. Jag skulle nog dänga en lampa eller nåt i skallen på den som ramlar.

Precis så tänker jag också!! Jag håller med om precis allt ! :bow:

Att hunden varnat eller inte varnat innan den bet är egentligen oviktigt, eftersom den ju är uppfostrad med skrik, slag och barn som inte respekterat den för fem ören. Den har REDAN varnat under sitt liv i och med att den har gått undan, kanske även morrat, men inget har hjälpt. Därför bet den redan från början nu för säkerhets skull liksom. Det är inte hunden som är psykiskt störd, utan det är familjen. Hundar är inte som människor, de är ett rovdjur och biter andra djur och även sina egna flockmedlemmar, det är en del av deras språk. Det går inte att ha hund och säga att du får inte bita för då är du störd. Så länge hunden får vara hund och får respekt så kommer hunden att acceptera regler och barnen och den behöver inte bita, det är ju löjligt att tro annat.
Även om hunden till synes inte har varit trängd vid den sista gången så kan hunden ha uppfattat det så eftersom personen klappade och gosade ( hur ofta har det hänt i hundens liv??) och sedan GICK! Han fick nog panik, typ "Gå inte".

Jag upptäckte en gång när jag var hos mina svärföräldrar med min son att de tillät att min son hoppade på deras hunds revben när han låg ner och när deras hund försökte gå därifrån så blev den rejält åthutad både fysiskt och verbalt. Jag däremot blev vansinnigt arg på sonen som hoppade och på svärföräldrarna som tillät det och rykte ner ungen från hunden och talade om för honom att jag aldrig mer vill se ett sånt beteende ( nu var han dock liten så det enda han förstod tror jag, var att jag blev arg när han gjorde så) och så talade jag om för de vuxna att de inte var riktigt kloka som skällde på sin hund. Vi blev ovänenr över det, deras hund blev så misshandlad fysiskt och verbalt att han kröp till dem när de ropade och jag tog ju också upp det. De anser att jag är för jävlig som inte slår mina hundar halvt ihjäl när de knuffar omkull mina barn, eller när de bara går när barnen är på dem, eller tillåter dem att morra på barnen. Om mina hundar knuffar omkull mina barn bara för att de ska fram så gör hundarna fel, i mitt hus tränger man sig inte vare sig man är hund eller människa. Om mina barn biter mina hundar i öronen eller böjer svansen på dem när de sover så FÅR de morra, för det betyder att de inte vill vara med och så kommer jag och hjälper.

Självklart tycker jag att hunden ska få en chans till hos en av de jägarna som togs upp här!!

Detta är precis min tanke... Att han sänder hela tiden signaler som de inte tyder och det slutar med att han gör ett överslag och biter...

//E

jag hör till dem som har extremt låg tröskel mot bitande men i det här fallet ser jag det som självklart att hunden ska få en andra chans. hundstackarn lever i en krigszon och dess reaktioner där kan knappast visa hur hunden beter sig i en normal miljö.

Jag är också en av dem som inte accepterar bett, som sagt mina hundar skulle aldrig ens bita veterinären när den gör ngt läskigt...
Men denna hunden tycker jag synd om, faktum är att de jaghar disskuterat hunden med (de potentiella ägarna bla) har tyckt samma sak, även om de också har svårt att acceptera bitande hundar.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 045
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30