Omplacera hund som har bitit...?

Sv: Omplacera hund som har bitit...?

Hunden har alls inte gjort fel 3 gånger. Första gången blev den ju injagad under en trapp, andra gången så flög ju en unge på honom när han låg och sov. Det jag absolut inte fattar är hur folk kan bli flyförbannad bara för att hunden tar en sko ?! Allvarligt, tjejen måste ju vara ganska korkad anser jag.

I deras ögon har han ju gjort fel och hade det varit mina hundar så vet i tusan om de hade kommit undan med det, men nu är det ju Z och han har det inte bra...

//E

I söndags så bet han en vuxen människa som han känner väl. Ingen vet riktigt hur det gick till, men han vra uppbunden, dock inte trängd. Människan hade hälsat och gosat med hunden och när han vänder sig om och ska gå så blir han biten i armen och får sys.

Ovanstående skrivet av trådskaparen... :smirk:

Jag skulle nog i första hand välja den som bara har en hund, 3 labbehanar var av en behöver mycket tid nu i början? Fast å andra sidan var dom kanske pensionerade ?

Nä, det där med skon fattar inte jag heller. Min junior kommer ofta och bär på mina skor, men då blir jag bara glad och säger tack :-) Och hon är så "mallig" när hon kommer med den :-)

Men det står också att ingen vet riktigt hur det gick till. Jag tycker ändå hunden ska ha en andra chans. En hund som blivit så "misshandlad" kan lära sig att bli normal. I nuläget är det en rädd och osäker hund, som inte vet hur den ska bete sig och inte vet vad som är rätt eller fel.

Pensionärer båda två, som ger det mesta av sin tid till jakt. Han med 2 hundar tänkte nog skaffa sig en ny förmåga snart, den ena börjar blir gammal.

Båda två är kvalificerade om man säger så, frågan är om Z är tillräckligt bra för dem...

Omplacrea till nån förståndig människa, med hund vana och utan små oupfsotrade barn!

Trådskaparen ville ha våra åsikter... Sen att min åsikt inte stämmer med de flesta andras so wath? Den står jag för.! :cool:
Ej till någon speciell, utan till de som tycker att jag har "fel" åsikt :smirk:

Senast ändrad:

Min pappa har en nioårig riesentik. Hon är för skarp (och pappa är van brukshundsägare och har 30 års erfarenhet av rasen, det är inte ett uppfostransproblem).

Jag kan ta att tiken är skarp, men hon är LÖMSK med. Jag minns fortfarande när hon mopsade (inte aggresivt) och jag tog tag i henne för att prata allvar (observera PRATA allvar, inga handgripligheter utan jag bara tog tag i henne för att ta till den barska rösten). Tiken slänger sig på rygg och blottar buken. Det är hennes paradknep. När man då släpper, så nafsar hon efter antiktet när man släppt och är påväg att räta på sig igen. Aldrig bitit, 'bara' nafsar. Sen minns jag den gången när jag fyade henne (minns inte för vad), hon sansade sig, jag vöntade och hon satt kvar fint, jag tycker 'bra hund' och vänder mig om. Det är kanske 3 minuter efter fyandet. Och hunden nafsar mig i häcken när jag vänt mig om.

Dvs hon är inte pålitlig enligt MIG. Pappa anser att jo hon kan vara opålitlig men det är inte ett problem inom hennes familj (jag är utflyttad och var inte 'familj' vid det laget). Hon är INTE barnsäker och har vid två tillfällen nafsat (blåmärke och rodnad) barn. Vad som hänt är oklart, i det första fallet var det ett föremål hon ansåg som hennes inblandat och hon är VÄLDIGT vaktig över 'sina' saker. Det andra tillfället såg ingen men hon låg i sin korg då.

JAG skulle ha sänt henne till himlen om det var min hund. PAPPA (som ju äger hunden) anser att eftersom han inte har små barn (jag r 27, brorsan 25), inga barnbarn som kommer på besök etc så är det inte ett problem. Hon är INGA problem 'ute'. Hon är en dröm i koppel, hon är med pappa och jobbar utan problem, bor på hotell osv och sköter sig prima. Hon vaktar BILEN stenhårt, men 'släpper' vaktandet om pappa säger att 'det här är Kalle, Kalle är okej'. Sen kan Kalle hämta verktyg i bilen utan problem. Är Kalle inte introducerad kommer han bli av med kroppsdelar.

Och, jag kan förstå pappas resonemang, och faktiskt så i pappas ägo så visst, det fungerar. Det skulle funka i min ägo med (förutom att hons kulle äta upp mina katter men det är en annan grej) eftersom jag inte har barn etc. MEN det som skiljer är att JAG inte skulle vilja ha ansvaret för den hunden eftersom JAG aldrig skulle slappna av riktigt vid besökare etc.

Så, jag anser att även om hunden har blivit en kronisk bitar så visst kan det finnas ett hem där den kommer fungera prima. Rätt hem, rätt ägare med rätt kunskap så - visst. MEN.. de som är rätt ägare med rätt kunskap osv de brukar inte medvetet vilja ta sig an en hund i slyngelåldern med de där tendenserna om den inte är något alldeles exceptionellt (dvs med en enorm kapacitet/talang). Så det känns som att risken för att den ska hamna fel fast det låter bra är för stor.

Fram till den högg sista gången hade jag dock inte hållit det mot hunden. Men den gången avgjorde för mig, hur många egentligen legitima anledningar det finns att bita. och som sagt, det är inte för jag inte tror det finns ett bra hem där hunden skulle funka därute, utan att jag ser RISKEN med att 'ta fel' när man ska hitta det är för stor.

/Alexandra - som har ganska låg toleranströskel för bitande, hur understimulerade de än är etc. Det jag SAKNAR i informationsväg och som för mig är HELT avgörande egentligen är - VARNADE hunden först? Eller small det bara? Dvs morrning och hotsignal följt av hugg, eller hugg utan varning? De som varnar först är lättare att ha att göra med och även få 'ordning' på. De som det bara smäller för är värre.

Sen kan den vänaste hund bita. Vår förrförra riesen hög en bekant till familjen ganska illa. Hunden var ute, jag var bebis och låg i barnvagnen, ingen annan är ute. Bekanten kommer, tycker att han har ju träffat hunden förr och går fram till barnvagnen. Hunden morrar, bekantingen tycker 'men X då, det är ju jag, ska bara hälsa på bebisen' och tar ett steg till mot bebisen och hunden hugger utan tvekan. Faktiskt helt korrekt, det var en vakthund och bekantingen erkände själv att det var han som gjort fel.

Min mesfjantgreyhoundhane har nafsat efter min moster. Världens mest enerverande människa och hanen låg i korgen och var trött och moster var där och pjoltade. Jag sa åt henne att lämna hunden ifred, men hon tyckte 'ska ju bara klia'. Strax därefter morrar hunden och jag säger åt moster att 'gå färifrån!' och reser mig för att ta tag i situationen. Moster FYAR hunden som slutar morra, och så kliar hon vidare. Där varningsnafsade hunden och tycket 'men dra åt helvete människa', och jag förstår honom.

Skyller heller inte allt på hunden, men vis av efarenhet, vet jag att en hund, som lärt sig att bita (oavsett hur/varför den lärt sig) sällan går att lita på till 100%...och som jag skrivit tidigare JAG skulle inte omplacera en "opålitlig" hund.. :cool:
Hade varit enorm skillnad, om hunden markerat (morrat/nafsat i luften mm), då skulle den nog ha haft en större chans att bli en "normal" hund :smirk:

Senast ändrad:

De två första gångerna så varnade hunden. Första gången hade han ju tillochmed gått och lagt sig under trappan... Vad som hände nu i helgen vet ingen säkert.
Killen som blev biren säger att han har gått för att säga hejdå till Z, som står uppbunden. De kelar och myser och han reser sig för att gå, men Z visar tydligt med vänligt kroppsspråk " lite till". Han sätter sig då igen och de kelar lite till.
Sen reser han sig för att gå och när Z kommer ut i kopplets fulla längd biter han honom...

Så det finns en viss chans att han var så "förtvivlad" och hugget blev en reaktion av det....

//E

Jag håller delvis med dig, hade det varit en av mina hundar som hade bitit någon så hade det varit adjöss... De är tränade att ha gott tålamod och jag tillåter inte folk i deras korgar eller liknande ställen där de ska vara i fred. Jag har alltid sagt, att om mina hundar ska behöva munkorg hos veterinären så har JAG misslyckats, för deras bittröskel ska vara så hög...

Men mina hundar är uppfostrade med kärlek och respekt och utan slag om det går för långt. De förstår och litar på sin ägare och det är där skillnaden ligger tror jag.

//E

lady_vip skrev:
De två första gångerna så varnade hunden. Första gången hade han ju tillochmed gått och lagt sig under trappan... Vad som hände nu i helgen vet ingen säkert.
Killen som blev biren säger att han har gått för att säga hejdå till Z, som står uppbunden. De kelar och myser och han reser sig för att gå, men Z visar tydligt med vänligt kroppsspråk " lite till". Han sätter sig då igen och de kelar lite till.
Sen reser han sig för att gå och när Z kommer ut i kopplets fulla längd biter han honom...

Så det finns en viss chans att han var så "förtvivlad" och hugget blev en reaktion av det....

//E
Jag har då inte läst i något tidigare skrivet att hunden varnat. vad jag har läst så sprang hunden in under trappen..ine att han gick och lade sig under trappen, andra gången så låga han och sov när det kom ett barn och störed honom och då bet han direkt.. Och den hund som biter för att den har blivit kelad med och människan går därifrån vilket gör hunden "förtvivlad" är ju riktigt störd..

Mina hundar somalla är uppvuxna med barn har ALDRIG ens morrat om dom tyckt att barnen blivit jobbiga. Det dom gjort är att dom har klivit upp och gått och lagt sig nån annan stans... :smirk:
Och innan nån kometerar det faktum att jag avlivat en opålitlig tik (som EJ han bita någon) så blev hon sjukt vaktig efter att hon fått valpar, och därefter vaktade hon allt och alla i familjen (morrade & nafsade i luften åt främmande)

Hehe vi tycker väl olika då, men eftersom din erfarenhet var en Laika så anser jag inte att man kan jämföra..

Nej hej hopp nu ska jag ge Atlaz sin 1 års present...

Ha en trevlig forts på kvällen !

Som sagt, vi tycker alla olika, en viss förståelse för denna hund har jag dock.

Ingen vet vad som hände nu i helgen, det var en ren hypotes att han blev stressad av att han gick.

Och jag har inte skrivit att han varnade, för ägarens del var nämligen det relevanta att han bet...

Och barnet, "störde" inte honom, det hoppade rakt på honom... Så vem är störd där, barnet eller hunden?

//E

Har fler erfarenheter än laikan, men tog den som exempel...:smirk:

Att småbarn, stör hundar som sover / äter är inget nytt under solen :smirk: men jag anser inte att det är ett sunt beteende av hunden att hugga direkt.. Kanske har jag "udda" hundar, som går undan.. :idea: föder nog upp rubbade hundar också, eftersom ingen bitit nån människa oavsett... :cool: (obs en aning humor här...)

En hund biter sällan utan anledning och det verkar ju inte som att denna hund har problem med psyket från början, däremot har det ju börjat att gått mkt illa. Om de hittar en bra hundkunnig människa som vill ta sig an denna hund fullt medveten om vad som skett så ser jag ingen anledning till att inte ge denna stackare en chans till ett bedrägligt liv! Hoppas att det går bra!

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 045
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30