Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?
Jag upplever att folk har blivit slöare idag. Dagens medryttare inte alla men många förväntar sig nästan att hästen ska va sadlad och klar när de kommer och ska rida.
Man får oftast frågan när de provrider, ska man mocka och fixa mat också eller gör ni de?
Ehhh ja jag åker gääärna ut och mockar och fixar mat och åker hem för att du ska rida!!
Skulle ju inte tro de, haha då behöver jag ju ingen medryttare om man ändå måste åka ut varje dag.
Ja jag vill ha betalt, mest som principsak, hästar kostar att rida på ridskola kostar allt kostar.
Idag kostar en lektion 300 kr då får man varken bestämma när var hur man ska rida utan allt är uppstyrt.
Och man är 10 samtidigt hur rörigt som helst,
Det blir om man rider 1 dag i veckan 1200 i månaden och vad får man för dessa 1200??? Inget lalla runt på en trög ridskolehäst ja visst!
Om man ist betalar 500 till en privathästägare så får man rida 2-3 dagar i veckan man bestämmer när man ska rida, vart man ska rida och vad ridpasset skall innehålla.
Man får även göra annat mocka fixa mat borta hästen osv. Så man får lära sig allt verkligen.
Man får känna på hur de kan kosta att ha egen häst, man får verkligen en mjukstart iför sitt eget hästköp i framtiden om man vill de!
Man kan för i mitt stall iaf rida privatlektoner för 250 kr gången.
Så rider man 4 lektioner månaden så är det billigare än att rida 4 ggr i månaden på ridskola.
Och 2 privatlektioner månaden för en bra dressyrtränare gör att man utvecklas betyyydligt mer än på ridskolan.
10 år p åridskola är typ 1 år max som privatryttare om man rider dressyrlektioner 2 ggr i månaden.
Ridskola är bra upp till en viss gräns, när man kan trava galoppera fått upp en bra balans lärt sig lite skolor så ger inte ridskolan så mkt mer.
Min medryttare betalar 500 månaden, dessa 500 kr lägger jag enbart på hästen.
Saker som medryttaren får glädje av. Fin utrustning, mer utbildning av hästen så hon i sin tur kan rida en ännumer utbildad häst och lära sig ännu mer.
Jag skulle aldrig ta dessa 500 kr och köpa en jacka till mig själv, utan de går oavkortat till hästen!
Julklapp kan de hända att medryttaren får en ridlektion av mig, hon får dessutom låna mitt släp gratis de ingår i dessa 500 kr.
Vill man inte betala för att sköta privathästar kan man återgå till att harva runt påridskolan eller köpa sig en egen häst tycker jag
Alla kräver inte betalt men brukar i gengällt kräva mer arbete, att man mockar kasnke till fler hästar, tar pass eller andra saker.
Har man den tiden så kan man ju betala på så sätt.
Om jag var medryttare skulle jag gladligen erbjuda att betala för mig, om sedan ägaren säger nej är det ju helt okiej.
Men jag skulel ändå köpa saker .Typ vet jag att hästen äter kraft groov så att man kan köpa en säck bara så där att man visar sin otroliga tacksamhet att man får låna en fin utbildad häst helt gratis.
Skulle köpa presentkort till ägaren på hööks eller nått annat ställe då och då!
Har mkt svårt å få utnyttja andra gratis, jag får dåligt samvete!