Varför är det så farligt att...

Hippocampus

Trådstartare
säga att en häst är sämre eller rent av dålig? Så fort någon säger det om en häst här på Buke blir det "du är bara avundsjuk" eller " TS, du vet att du har en fin häst". Varför blir man direkt på defensiven? Alla hästar har inte gången/hoppförmågan eller vad det nu är som krävs för vissa saker. Och det handlar inte bara om GP klasser utan även medelsvåra eller kanske tom lätta klasser.

Det är ju aldrig kul att få sin häst "ifrågasatt" men man måste ju ha varit medveten om vad man har köpt/fött fram?

Ibland, tycker jag, är det för mycket gulligull och stryka medhårs istället för att ha en vuxen, realistisk diskussion.

Sv: Varför är det så farligt att...

Det är väl lite känsligt det där med tanke på att dom flesta tycker väldigt mycket om sina hästar. Vissa har ju riktigt starka känslor för dom och då kan det kanske göra ont att höra att dom inte "duger". Dessutom kanske inte alla har råd att köpa dom där dyra med fin gång och som är lovande men ändå hoppas på att dom ska räcka till.
Om någon frågar vad som tycks om en häst så kan jag väl ändå tycka att det är okej att säga som man tycker(man ska ju inte ljuga). Men om det inte är någon som bett om en åsikt så tycker jag man kan hålla negativa kommentarer för sig själv.

Det kan nog ha och göra med att folk inte har en realistisk syn på olika hästar. Har själv sett otroligt många fina hästar när jag gick i skolan och är fullt medveten om att mina hästar inte har supergång eller hoppteknik, men de är underbara som de är:love:

Rent allmänt är det ju väldigt svårt att bilda sig en uppfattning via bilder (enklare med film!).

Jag såg en bildserie på en massa dressyrekipage (från tävlingar). Vi fick kommentera och gissa på poäng. Shit vad fel det blev! På några av dem fick man sedan se ett flimklipp på det momentet.

Men jag förstår förstås hur du menar. Om en person direkt frågar vad forumet tycker om this or that så svarar forumet.

Många gånger upplever jag att de som kritiserar inte uttrycker sig på ett vuxet och objektivt sätt, utan säger helt krasst att hästen är dålig. Man kanske hellre ska säga att hästen inte ser ut att vara lämpad till höga tävlingar i det eller det, men att den säkert fungerar jättebra till lägre nivåer.

Vad är en dålig häst? Det kan ju vara en helt fantastiskt bra häst, men kanske inte jämförbar med en grand prix-dressyrhästs rörelser. Hästen kanske är en jävel på distans istället. Eller en perfekt Pleasure-häst. Eller brukskörning.

Att säga till någon att hästen är dålig, utan att ha sett hästen i verkliga livet, anser inte jag vara en vuxen diskussion. Klart man blir ledsen när man får höra att hästen (eller en själv) är dålig!
Bättre då att ge konkreta råd om vad som vore bra, hur man kan bli bättre.
Man kan alltid vrida om meningen så den får en positiv underton istället för en vass, ibland nästan hatiskt bitsk, ton.

Detta håller jag också med om, särskilt det sista.. :bow:

Att folk formulerar sej annorlunda gör sååå otroligt mycket för frågeställaren i fråga! :bow:

Instämmer också med dig sthu - hästen kan ex vis vara en jäkel på distans, what do we know! :)

Tillägg: Ang vuxen diskussion. Många här ÄR inte vuxna. De flesta som lägger in bilder och frågar om vad vi tycker är yngre personer.

Senast ändrad:

Väldigt få människor har en realistisk syn på sina hästar, titta bara på alla annonser som ligger ute.
Vilket resulterar i att de försvarar sin syn på sin egen häst, trots att den inte så ofta stämmer överens med verkligheten.

Jag tycker det är fånigt att skriva "Äsch du är bara avundsjuk" då det väldigt sällan är så.

Jag har inga problem att höra att min egen häst inte kan konkurrera med de bättre halvbloden och är sämre än dessa. För det kan hon troligtvis inte.

Senast ändrad:

Om någon frågar vad som tycks om en häst så kan jag väl ändå tycka att det är okej att säga som man tycker(man ska ju inte ljuga). Men om det inte är någon som bett om en åsikt så tycker jag man kan hålla negativa kommentarer för sig själv.

Håller med! :bow:

Många gånger upplever jag att de som kritiserar inte uttrycker sig på ett vuxet och objektivt sätt, utan säger helt krasst att hästen är dålig. Man kanske hellre ska säga att hästen inte ser ut att vara lämpad till höga tävlingar i det eller det, men att den säkert fungerar jättebra till lägre nivåer.

Vad är en dålig häst? Det kan ju vara en helt fantastiskt bra häst, men kanske inte jämförbar med en grand prix-dressyrhästs rörelser. Hästen kanske är en jävel på distans istället. Eller en perfekt Pleasure-häst. Eller brukskörning.

Att säga till någon att hästen är dålig, utan att ha sett hästen i verkliga livet, anser inte jag vara en vuxen diskussion. Klart man blir ledsen när man får höra att hästen (eller en själv) är dålig!
Bättre då att ge konkreta råd om vad som vore bra, hur man kan bli bättre.
Man kan alltid vrida om meningen så den får en positiv underton istället för en vass, ibland nästan hatiskt bitsk, ton.

Du har rätt många "rätt" i ditt inlägg. Men det är nog ganska typiskt ett internetforum att det är svårt att vara objektiv och saklig, en del användare tror jag tom ser som en sport att vara taskig mot andra användare (även om det inte är många).

Sedan finns det användare som alltid får positiva kommentarer även om det kanske inte är så bra...

Men vi ska nog vara på det klara med att det finns få svårklassryttare på Buke, de har nog inte tid att sitta här och hänga som vi andra:angel:

Många saknar distans och har inte en realistisk syn på sin häst och de tar varje negativ kommentar som en personlig kränkning.

Men vi ska nog vara på det klara med att det finns få svårklassryttare på Buke, de har nog inte tid att sitta här och hänga som vi andra:angel:

Men hur menar du nu?? Jag trodde här fanns massor- det verkar så ibland iaf:-)

Men för att vara lite seriös. Jag tror inte man har en häst särskilt länge om man själv inte tror på den och tycker att den är världens finaste. Sen har folk olika åsikter om vad som är fint och hur saker ska se ut. Jag är inget jättefan av vissa rasers utseende, men jag behöver ju inte trycka ner de hästarnas ägare med mina negativa åsikter, jag kan ju försöka hitta nåt bra att säja istället (fint träns kanske?).

Jag ser inget egenvärde i att trycka ner folk bara för att deras hästar inte passar min smak. Och egentligen, hur viktigt är det med full koll? Det tror jag få personer har faktiskt. Min häst är finast i världen och med lite jobb går hon säkert OS om några år:-). Man kan ju svara ärligt utan att såra!

/Lavinia,

..............

Senast ändrad av en moderator:

Skulle aldrig i livet klanka ner på någon annans häst baserat på bilder/film på ett forum. För att kunna döma ut någon häst som "dålig" krävs att man ser den på riktigt fritt samt under ryttare. Finns ingen anledning att göra någon ledsen på lösa boliner, är min åsikt.

Kan inte glömma en gammal ridskolehäst som mest ansågs vara ett ök men med en skicklig ryttare förvandlades den och gjorde fantastiska moment i dressyr och flög över hinder ingen någonsin trott att den skulle ens bjuda på. "Döm inte hunden efter håren" är ett rätt bra motto ;)

Om någon skulle säga att min häst var dålig skulle jag ta illa upp.
Vad definerar en bra och en dålig häst?

Däremot om någon säger att hästens trav kanske inte duger
eller att den har rent ut sagt dålig hoppteknik, det är en annan sak tycker jag.

Hade blivit jætte ledsen om någon sa att man hæst var dålig.
Vad vet folk om det egentligen, jag tycker min hæst ær bæst!
Ingen hæst jag ridit ær så enkel och kænslig att inverka på som min.
Jag har heldre min lilla næstan ponnyhæst som kanske inte har all værldens gång æn en stor pampig hæst med steg som kænns klumpig att rida.
Hæstar har sina før och nackdelar, varfør komentera det sistnæmnda.

säga att en häst är sämre eller rent av dålig?
Jag undrar nog mera varför alls säga en sån sak till någon hästägare? Blir någonting bättre av det?

Det är ju aldrig kul att få sin häst "ifrågasatt" men man måste ju ha varit medveten om vad man har köpt/fött fram?
Men varför är det viktigt att säga att hästen är kass och förstöra förhoppningar och mål hos ägaren? Förstår inte vad någon får ut av det? Tror faktiskt att även ägaren tids nog förstår att hästen kanske inte räcker till riktigt till dom högre klasserna om det är dit man.

Ibland, tycker jag, är det för mycket gulligull och stryka medhårs istället för att ha en vuxen, realistisk diskussion.

Är det att ha en vuxen realistisk diskussion att klanka ner på någon annans häst? Varför inte konsentrera sig på dom positiva sakerna med hästen och som hästmännska borde man också veta att det är omöjligt att dömma en häst om man inte sett den lös och under duktiga ryttare och under hästens bästa förutsättningar. Hästar kan förändra sig otroligt mycket beroende på vad ryttaren kan få fram.

Tror det är få människor här som ens kan avgöra alls hur långt en häst kan gå och utvecklas.

En bra ryttare kan uträtta underverk även med en häst som inte har fysiken med sig från början. Goda gångarter eller hoppförmåga är långtifrån allt. Många är alltför snabba att döma.

Vad är en bra eller dålig häst.

En bra häst är en sådan som passar till det man vill ha den till tex om man vill tävla med dom bästa i värden så är en bra häst en som klarar av det,
om man vill ha en att köra timmer i skogen med så är en bra häst en som har psyke för det,
en bra barn ponny är en som barnen kan hantera och göra massa roliga saker med
och för en annan kan en bra häst vara en som man utan problem både kan rida och köra men även åka på träningar och mindre tävlingar med osv.

WC hästen hade inte varit en dålig häst i skogen eller för barnen medans timmer hästen inte hade varit en dålig häst för WC ryttaren osv

Så vad är en bra och dålig häst.

En dålig häst för mej är en som inte har ett stabilt psyke.

Kram

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 124
Senast: hoppsann
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar